Permalänk
Medlem

Monterar processorn först. Applicerar ett större riskorn i mitten och låter trycket från kylarmonteringen sprida ut pastan. Använder i regel Noctuas kylarpasta NT-H1 som inte är lika "vattnig" som annan pasta.

Permalänk

Först gör jag rent ytan på cpu'n med isopropylalkohol 99,5% sen applicerar en liten plutt i mitten på cpu'n som jag sen sprider ut.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Har testat olika metoder och även sett tester av olika metoder. Bara man får på tillräckligt så spelar metoden inte någon roll.

Själv lägger jag en klick i mitten på processorn och låter kylaren göra jobbet vid monteringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Bäst effekt får du om du klickar ut en liten klick och sedan sprider ut det i ett tunt lager. Oftast får du med en spatel när du köper kylpasta som du kan använda. Om inte annat så kan du ta ett gammalt plastkort från plånboken som du inte behöver längre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

En liten klick i storleken riskorn/ärta och låter fysikens lagar gör sitt när kylaren sätts fast.
Är helt övertygad om att andra metoder endast används av barbarer och vidskepliga!

Permalänk
Medlem

Gör som jag har gjort sedan min fösta egna dator, en klick och sedan smeta ut jämnt över CPUn/GPUn.
Allt enligt instruktionen på alla Zalman och Scythe kylare jag har använt.

Permalänk
Medlem

Riskorn/halv ärta duger inte om inte processorn är rund, bättre om klicken har formen av en Brio (godisbitarna), dvs klicken ska ha ungefär samma form som processorn, kläm sedan dit kylaren rakt, men för säkerhets skull lyft en gång och kolla så att det smetats ut över hela.
Missar man ett hörn kan kylaren bränna fast i själva processorn, även om det tar ett tag, dvs mer än några uppstarter och körning av benchprogram.

De flesta stock kylare kommer dock med kylpasta applicerat på kylaren.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Brukar lägga två tunna parallella streck nära mitten. Men tror det mesta funkar bra, nån grad upp eller ner som mest i skillnad mellan de olika metoderna skulle jag kunna tänka mig. Skiljer säkert från CPU till CPU också, vart i den värmen alstras mest till exempel.

Off topic: Om jag får gissa så är du från övre delarna av landet? Inte så många sörlänningar som "hä" saker hit och dit, dom brukar titta frågande när jag ber dom hä på lyse' haha

Permalänk
Medlem

Har använd "riskornsmetoden" i alla mina år av datorbyggande och fortsätter nog så

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Kört med riskorn på ca 20 st intel cpu monteringar. Fungerat perfekt.
Klick i mitten och sen montera kylaren utan att röra den i sidled eller lyfta av den för att kolla.

Klick sen montera direkt.

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Har två metoder jag brukar köra. Riskorns metoden brukar jag köra för det mesta. Men ibland har jag kört på att också sprida ut kylpastan i ett tunt lager. Brukar bli någon grads skillnad. Så beroende på om jag känner för att kladda så görs det ibland. Oftast bara om det är min egen dator.

Permalänk

jag vill ha så tunt lager som möjligt men ändå så att det täcker hela ytan på värmespridaren så jag lägger små duttar över hela värmespridaren och sedan "masserar" in kylpastan lite försiktigt med kylaren så att man inte får några kala fläckar

har även testat med att lägga en klick i mitten och låta trycket av kylaren fördela kylpastan men tycker aldrig den fördelar kylpastan lika bra

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa Thermal Grizzly Kryonaut'a lite större tub, då får man med en smidig aplikator. Tycker det är bättre att sprida för hand så man vet att hela ytan är täckt. Speciellt som test efter test har visat att det garanterat är bättre att ha på för mycket än för lite, men naturligtvis ser jag till att det blir ett så tunnt lager som möjligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid lägga en liten klick i mitten på cpun, smeta ut de med ett betalkort. Sen placerar jag cpun i socketen och monterar på kylaren.

Nu däremot använder jag CLU. Så är ganska säker på att jag la cpun först i socketen, sen penslade på lite clu. Sen på med kylaren. De är lite mer rinnig än vanlig kylpasta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kör med Thermal Grizzly Kryonaut och lägger en liten klick i mitten som en ärta ungefär sedan monterar jag kylaren.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför då? The Verge säger ju att man ska ta lite extra av tredjepart och blanda.

För att det är smidig och fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att kylpastan enbart ska fylla i de små ojämnheterna som finns mellan kylare och CPU. De flesta metoderna fungerar, köra en klick, köra på tok för mycket kylpasta (verge style), eller smeta ut tunnt. det handlar om +/- någon enstaka grad.

riskornstekniken, eller krysstekniken (för stora Threadripper CPUer) är bra för de som inte orkar lägga tid på det. Det finns en tidseffektivitet att låta kylaren trycka ut pastan (bra för tekniksiter som byter ofta och inte orkar bemöda sig med precisionsapplicering). Men ett tunnt täckande lager är vad som ofta genererar bäst resultat. Något jag dock inte vet är ifall tunnt lager kan torka ut fortare? (låt säga 5-10år efter appliceringen?)

Vilket fall som helst, du kan inte göra så mycket fel egentligen såvida inte pastan är koduktiv. Tunnt heltäckande lager är vettigt, men en liten klick fungerar också bra, därefter pressar kylaren ut resten. När processorn väl blir varm så kommer pastan att sprida sig ytterligare.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Har kört med lite olika lösningar i det sista. Allt har fungerat helt fint.

"Riskorn" lägger dock mera pasta än ett riskorn.
Kryss metoden, funkar varje gång

Brukar alltid rengör ordentligt med tops, någon form av papper och t-röd.

Sen finns det ju en del kylare med för applicerad pasta, inget fel med dom även om folk har en tendens till att byta ut det mot sin egna.

Har alltid skruvat fast kylaren i ett kryss mönster för att få så jämt tryck som möjligt över hela ytan.
Ibland så kan spretar pastan ut på sidorna, då har jag rengjort det överflödiga och processoren håller ändå normala temperaturer

Jag hadde en vattenkylare med för applicerad pasta, minns inte hur många gånger jag monterade och demonterade den kylaren av någon anledning. Jag bytte aldrig pastan eller rengjorde någon yta och allt fungerade helt perfekt.
Har aldri haft tendenser till överhettning med någon processor. (förutom en där Intel kylaren blev blockerad av ett tjockt lager damm, det var den cpun)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hejsan AplAy,

Skrivet av AplAy:

Tjo! Ska bygga min allra första dator idag (en HTPC) där jag kmr behöva göra allt (skruva dit moderkort, applicera kylpasta för att få dit processor, skruva fast processorfläkt) och sedan allt annat som nätagg, minnen och grafikkort (vilket jag har gjort tidigare så det är inget jag oroar mig över).

Jag oroar mig över att applicera kylpastan fel så att värmeöverföringen blir dålig.

Hur rekommenderar Du att man applicerar kylpastan som på själva processorn?:

- Ska man först sätta dit processorn och sedan applicera kylpastan?

- Ska man applicera kylpastan direkt på processorn innan man plockar upp den från förpackningen?

- Vad använder du för att "bre ut" kylpastan? Jag minns att min storebror brukade använda ett betalkort på något vänster (vi är tyvärr ovänner så kan ej få hjälp från honom)

- Vad är viktigt att tänka på med kylpastan som applicerar på processorn? Hä på för lite först och tillsätt mer vid behov? Hä på för mkt och "skrapa bort" överskottet?

- Hur fort måste allt ske innan kylpastan "torkar" eller "stelnar"?

Tack för svar! Ska hämta resterande datorgrejer nu så jag kan påbörja bygget redan ikväll!

Välkommen till "vi som bygger själva"-klubben! Du är i goda händer.
Nu är jag sen till tråden, vet inte om du redan monterat CPU-kylaren.
Linus Tech Tipts har en video som visar att det i princip inte spelar någon roll vilken metod man använder
https://www.youtube.com/watch?v=r2MEAnZ3swQ
Det viktiga är att du använder kylpasta.
En annan sak som är bra att känna till är att CPuerna nu för tiden har inbyggda skydd mot överhettning.
Och till sist, skulle något gå fel så är det bara att göra om!!!

Hör gärna av dig hur det gick.

PS
Bara så vi är på det säkra, kylpastan skall appliceras ovanpå CPUn, inte i sockeln...
DS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Bäst effekt får du om du klickar ut en liten klick och sedan sprider ut det i ett tunt lager. Oftast får du med en spatel när du köper kylpasta som du kan använda. Om inte annat så kan du ta ett gammalt plastkort från plånboken som du inte behöver längre.

Den metoden använder jag och den har fungerat överlägset bäst för mig och man VET att det blir korrekt applicerat när man monterar blocket sedan (eventuellt överflöd försvinner blocket pressas fast enligt fabrikantens anvisningar).

Jag brukar använda tunnflytande pasta och en bit hushållspappar som fungerar som pensel, har fungerar perfekt för mig iaf även med tjockare pasta.

Jag tänker inte byta metod.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

IHS = spelar mindre roll, se bara till att det blir schysst kontakt, för mycket är bättre än för lite.
GPU = jämnt lager, "spackla" ut luftbubblor och testmontera och kolla att den får kontakt överallt, speciellt viktigt med HBM då den kan ligga lite ojämnt jämfört med GPU...

Permalänk
Medlem

Tvärt om, om det vore Verge.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Många barbarer i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Det många glömmer är att putsa CPU och kylaren lite med femmans sandpapper så att kylpastan fäster ordentligt.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk

Findusmetoden, som en grön ärta i mitten. Precis som en matnörd skulle presenterat en annars tom tallrik.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kör på en klick som en airsoftkula ungefär sen trökar dit kylaren, alltid funkat och aldrig varit problem runt dom 50 talet gånger man gjort de, om de räcker

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

En liten rund klutt i mitten som trycks ut när man monterar kylaren. Det här med riskorn har jag aldrig förstått, det verkar helknasigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x