EU röstar igenom Artikel 11 och Artikel 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Censuren är redan hård på Internet. Konton försvinner på Twitter, Youtube, Facebook. Temporära blockader av användare på Facebook. Shadow banning på Twitter. Går inte att länka till antal sidor på Facebook. Allt klassas som "fake news" och tas då bort i SANN 1984-ANDA.

När kommer det bli uppenbart att vi lever i George Orwells 1984. En bok som förövrigt var en varning för han hade kontakter bakom kulisserna.

Snart kommer det väl bli olagligt att ifrågasätta det påståda klimathotet.

Därav är jag faktiskt inte så nedstämd över dagens omröstning.
De stora jättarna har på många vis dödat det kreativa internet.

Dessutom om man tittar rent tekniskt är Google precis som MS var på 90talet. De försöker ta över varenda standard och styra det till sin egen fördel. Tex HTTP 2 och HTTP 3 av Google osv.

Permalänk
Medlem

Märkligt system de har som är så otydligt att man säger sig kunna rösta fel.

Kan väl inte vara så svårt med EUs resurser att fixa en smidigt system med touchskärmar som kortfattat förklarar vad varje omröstning gäller så slipper folk trycka fel.

Man kan tycka att det ska vara svårare att rösta fel än att tömma Papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Stämmer inte det som @Sidde skriver menar du? Om det korrigerats så spelar det ju ingen roll, eller hur?

Jag säger att de två nötterna inte kan sköta sitt jobb ordentligt oavsett vad de röstar på.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Dommedagsprofeter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För att få bukt med korruption och lobbyister måste sådana här beslut passera en folkomröstning. Det kallas demokrati/folkstyre.
Representativ demokrati är ett tjänstemannastyre och inget annat. Och vad det kan leda till vet vi redan. Finns ett skrämmande exempel från 1900-talet som jag tror ingen glömmer. Såna tråkigheter ska mänskligheten skonas ifrån tycker jag.

Permalänk
Hjälpsam

Två sossar röstade nej, ni som tänker rösta på S i EU-valet, kryssa för dem.
Anna Hedh är en, den andra vet jag inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att de som röstade FÖR detta inte kan ha någon aning av vad det kommer kosta. Internet är bra som det är, varför vill de så gärna förstöra det?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Oavsett kan man ju undra vad det är för några som sitter där när de "råkar" trycka fel. Kanske är en bra idé om man är vaken på jobbet.

Det är väl ännu värre att ha folk där sitter och trycker på fel knapp. Skulle inte sätta mycket tillit. Låter mer som en ursäkt de kommit upp med för att ledamöterna inte hade en aning vad de röstade om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förrädare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Så om jag förstår det rätt, 100 "nej" betyder "kanske", men ett "ja" betyder "ja" oavsett om man tryckte fel eller inte? Inget "Är du säker på det här? Du sa nej 100 gånger innan" ? Speciellt när det är inom felmarginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Så om jag förstår det rätt, 100 "nej" betyder "kanske", men ett "ja" betyder "ja" oavsett om man tryckte fel eller inte? Inget "Är du säker på det här? Du sa nej 100 gånger innan" ? Speciellt när det är inom felmarginalen.

Det skall inte behövas. Vi skall kunna kräva av dem att de för det första vet EXAKT vad de röstar om och för det andra röstar exakt som de har tänkt. JA, NEJ, AVSTÅ är ingen svårbegriplig sak. En femåring vet fan vad det betyder. Att vuxna människor vars i vars JOBB sådant här ingår ska inte trycka fel. Det ska inte kunna hända.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Najs, undrar hur mycket de får i fickan av alla TV-bolag

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av muSashi:

Tack för att du redde ut detta, verkar vara en massa delade uppfattningar i sociala medier och vanlig media.

Lugnt!

Ser dock att jag skrev fel om Marita Ulvskog, då jag förväxlade henne med en annan ledamot från S. Svårt att hålla reda på alla namn när de inte verkar ha en enad linje. Hon påstås ha röstat "fel" men tvärtemot SD:s ledamöter (alltså skulle hon ha röstat emot att förändra de mest kontroversiella delarna i direktivet), så hennes röst hade således inte gjort någon skillnad i utfallet. Tycker oavsett det är jävligt märkligt hur man kan trycka fel i viktiga voteringar där man redan på förhand vet att det blir en riktigt jämn omröstning. :/

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skall inte behövas. Vi skall kunna kräva av dem att de för det första vet EXAKT vad de röstar om och för det andra röstar exakt som de har tänkt. JA, NEJ, AVSTÅ är ingen svårbegriplig sak. En femåring vet fan vad det betyder. Att vuxna människor vars i vars JOBB sådant här ingår ska inte trycka fel. Det ska inte kunna hända.

Ändå händer det jämt och ständigt, men håller fullständigt med om din kritik!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Oavsett kan man ju undra vad det är för några som sitter där när de "råkar" trycka fel. Kanske är en bra idé om man är vaken på jobbet.

Skulle jag trycka fel knapp i mitt jobb hamnade jag med stor sannolikhet i spjället dömd för miljöbrott, lite beroende på vilket territorium det råkar ske på. Att jag tryckt fel kommer inte duga som ursäkt, bara som bevis mot mig.

Visst, inser att konsekvenserna av ett feltryck bland EU-parlamentariker inte har lika omedelbara och konkreta konsekvenser, men givet att de har arvoden som till och med är aningen större än min månadslön, borde de rimligen också kunna avkrävas ännu större ansvar för feltryckningar. Det är helt jäkla otroligt att det tycks godtas som ursäkt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus Oscarsson på hans facebook-sida:

BARA 2 AV 20 SVENSKA EU-LEDAMÖTER RÖSTADE JA TILL SKÄRPT UPPHOVSRÄTT 🔸 FRÅGAN GÅR TILL MINISTERRÅDET

Så här röstade de svenska partierna:
V.......1 NEJ - 0 JA
MP.....4 NEJ - 0 JA
C...... 1 NEJ - 0 JA
L.......2 NEJ - 0 JA
SD....2 NEJ - 0 JA
KD....1 NEJ - 0 JA
M.....1 NEJ - 0 JA - 1 BLANK
S......3 NEJ - 2 JA
Fi......0 NEJ - 0 JA - 1 BLANK

Efter att TT gått ut med nyheten "EU-Upphovsrätt SD tryckte fel" uppstod förvirring kring omröstningsresultatet och Omni uppgav att resultatet 317-312 ändrades till 315-314 efter att SD:s feltryckningar rättats till i efterhand.

Sverigedemokraternas pressavdelning i Stockholm förklarar nu vad som inträffade.
- Felet uppstod kring en votering om ett ändringsförslaget - där kaoset uppstod inne i kammaren, betonar SD-press som framhåller att SD:s feltryckningar därmed inte avsåg huvudomröstningen.

- Vi har sökt TT i en timma, uppger SD-press för denna sida i förhoppning om att TT ska förtydliga sin nyhet som kablades ut till svensk press. Det rådde även oklarheter internt inom SD då SD:s EU-parlamentskonto på Twitter blandade ihop de båda omröstningarna, enligt TT-uppgifter.

Utöver SD:s två feltryckningar tryckte även Marita Ulvskog (S) fel.

Jytte Guteland (S) är en av de 2 svenska ledamöterna som röstade ja. Båda är S-ledamöter som röstade tvärtemot de 3 övriga S-ledamöterna.

- Det var ett bra beslut. Det här är ett steg i rätt riktning för de kulturarbetare som är så viktiga för demokratin och som i dag ser sitt hårda arbete reas ut och vinsterna hämtas hem av de stora amerikanska företagen, säger Guteland (S) till TT.

Omröstningen för ändringsförslaget slutade 315-314 och för huvudförslaget 348 för och 274 emot. 36 ledamöter avstod.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

inte oväntat, händer få bra grejer nu för tiden, every man for themselves känns det som, pensionen kan man glömma, sjukvården är värdelös, skattetrycket blir allt högre och våldet ökar.

vart ska man dra? det är frågan.

Bra sagt och instämmer till 100%, dock fortsätt kämpa och låt dig inte tryckas ner.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag vill slå ett slag för att det inte helt ensamt är ett svenskt partis "fel" att direktivet antogs i sin helhet. Tycker det blir en rätt märklig och väldigt skev pajkastning. Det var hundratals ledamöter som med god marginal röstade för det nya direktivet och en knapp marginal som röstade emot (det som det pratas om mycket i sociala medier) att förändra vissa delar.

När marginalerna är så försvinnande små går det att cherry-picka vilket parti och ledamöter från vilket EU-land som helst och säga att de bär hela ansvaret för en votering, men det är ju kollektivt oavsett vem man själv vill peka ut som vågmästare i just det här sammanhanget. Det är ju inte ett enskilt parti i Sverige, ett land med blott 20 ledamöter (2,7% av 751 stycken), som avgjorde något ensamt. Det har varit turer fram och tillbaka för ledamöter i andra länder också.

Däremot instämmer jag helt i att det är märkligt hur man kan rösta fel, speciellt om de är flera från samma parti. Vi borde kunna vänta oss mer av våra förtroendevalda, i synnerhet i viktiga voteringar där de redan på förhand vet att marginalerna kommer bli riktigt små.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ändå händer det jämt och ständigt, men håller fullständigt med om din kritik!

Ja, det är förjävligt. Händer ju i Riksdagen med titt som tätt, men vad fan liksom? En extremt viktig del i jobbet för dem är ju just att rösta, och rösta rätt.

Tänk om man sitter med AD och skall ge någon användare mer befogenheter, men istället så tar man bort användaren ur massa grupper för att man tryckte "fel", eller om man är löneansvarig och ger någon fel lön för att man tryckte "fel", sådant skall inte få hända och det finns oftast mekanismer som minimerar den mänskliga faktorn. Det borde fungera liknande i politiken. Att utfallet av voteringar ens i teorin kan påverkas av den mänskliga faktorn är anskrämligt och förkastligt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är ganska intresserad av att se hur bra Artikel 11 kommer komma igenom då den i sin nuvarande form bryter mot bernkonventionen (dagens nyheter får inte vara skyddade under denna), vilket skulle innebära ett hårt slag mot den öppna press vi har idag.

Artikel 13 kommer i stort sett innebära uppladdningsfilter och eftersom att plattformar måste söka upp upphovsrättsinnehavare kommer detta bara öppna upp för upphovsrättstroll som försöker stämma plattformar som inte har sökt licenser för dem (då detta blir plattformens skyldighet), för att inte tala om alla som fortfarande kommer stå oskyddade mot stora upphovsrättsbolag som stjäl verk från open domain och vissa nuvarande artister utan att erkänna sina fel (i spoiler).

Tycker det var riktigt segt att det gick igenom, jag kan gott säga att jag kommer skratta högt och lyckligt om det blir upplopp i bryssel eller någonstans i tyskland på grund av röstningen då vissa partier uppenbarligen har ignorerat över 200 tusen personer som gick ut i protest.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skall inte behövas. Vi skall kunna kräva av dem att de för det första vet EXAKT vad de röstar om och för det andra röstar exakt som de har tänkt. JA, NEJ, AVSTÅ är ingen svårbegriplig sak. En femåring vet fan vad det betyder. Att vuxna människor vars i vars JOBB sådant här ingår ska inte trycka fel. Det ska inte kunna hända.

Det ska förstås inte behövas, men att statistiskt säkerställa en omröstning där ett fåtal röster gör skillnad / en kontrollräkning vore inte helt dåligt. Att 0,4% av alla gubbar, gummor och korrupta personer tar förnuftet till fånga under tiden är inte helt omöjligt. Det går även att säkerställa att de verkligen menar vad de röstar på. Det finns inget som heter "Jag röstade fel två gånger i rad efter att de säkerställt vad det handlade om".

Permalänk
Medlem

Det som har hänt är ju, om jag förstår det rätt, att SD's ledamöter har röstat emot att ändra något i förslaget, men trott att man röstat emot förslaget som sådant. Man har sedan också röstat emot förslaget. Det handlar alltså inte om nån kupp eller liknande som nån foliehatt spekulerade i, utan ett missförstånd. Partilinjen har ju varit tydlig, och visst är det beklagligt att det blev fel i ena voteringen, men att man varit emot förslaget som sådant råder det inga tvivel om och det är ju också så man har röstat.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra hur ofta det tryckts på fel knappar under omröstningar och vilka (om några) beslut som trillat igenom pga det.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

"HEJA EU VAD BRA DET ÄR" SA ingen någonsin.....................................

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Jo, precis. Enligt EU ska det dock inte vara någon fara för memes, utan det är bara folks tolkningar av förslaget. Sen hur det blir i verkligheten återstår att se.

ne vi lär bara få ''hälsosamma'' memes men narrativet inte passar blir det copyright piskan.

Permalänk

𝑇ℎ𝑖𝑠 𝑐𝑜𝑚𝑚𝑒𝑛𝑡 ℎ𝑎𝑠 𝑏𝑒𝑒𝑛 𝑐𝑒𝑛𝑠𝑜𝑟𝑒𝑑 𝑑𝑢𝑒 𝑡𝑜 𝐸𝑢𝑟𝑜𝑝𝑒𝑎𝑛 𝑈𝑛𝑖𝑜𝑛’𝑠 𝑐𝑜𝑝𝑦𝑟𝑖𝑔ℎ𝑡 𝑙𝑎𝑤.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Väldigt viktigt att rösta och att rösta "rätt" vid EU-valet.

Problemet är att vi inte kan rösta ut Tyskland ur EU....

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Det ska förstås inte behövas, men att statistiskt säkerställa en omröstning där ett fåtal röster gör skillnad / en kontrollräkning vore inte helt dåligt. Att 0,4% av alla gubbar, gummor och korrupta personer tar förnuftet till fånga under tiden är inte helt omöjligt. Det går även att säkerställa att de verkligen menar vad de röstar på. Det finns inget som heter "Jag röstade fel två gånger i rad efter att de säkerställt vad det handlade om".

Så som kompetensnivån verkar ligga så vore det inte dumt att ha det i alla omröstningar. Sedan borde de politiker som gång på gång på gång visat att de trycker på knapparna mest för att det är kul och inte har en jävla aning om vad de röstar om söka annat jobb.

Man borde få avlägga en ed, där man dyrt och heligt lovar att göra det man lyfter sitt feta arvode för, det vill säga sätta sig in i alla frågor det röstas om, och sedan rösta på ett sätt som speglar åsikterna hos dem man är framröstad att representera. Det borde inte vara så svårt när man lyfter en lön på över 90 000Kr i månaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

De största följderna av EU's upphovsrättsdirektiv är att YouTube, Twitter , Facebook och Instagram kan komma att blockera EU-användare. Pga kraven på hur uppladdningsfiltren ska se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätokraten:

De största följderna av EU's upphovsrättsdirektiv är att YouTube, Twitter , Facebook och Instagram kan komma att blockera EU-användare. Pga kraven på hur uppladdningsfiltren ska se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hoppas på det. då kanske folk vaknar upp ur sin sömn.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.