Skyrim Mods (Bra mods här)

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Har inte sett annat än just denna men tog en titt nu och min åsikt är att det liksom ser ut att vara ständig skymning en sen augusti- kväll

Vad som menas är att det känns som att kontrasten är för hög i skuggorna för att vara riktigt realistisk men kanske är annorlunda inne i spelet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Har inte sett annat än just denna men tog en titt nu och min åsikt är att det liksom ser ut att vara ständig skymning en sen augusti- kväll

Vad som menas är att det känns som att kontrasten är för hög i skuggorna för att vara riktigt realistisk men kanske är annorlunda inne i spelet.

Jo, dendär var ganska extrem, videorna är mest till för att visa exempel.
Här är ett exempel på en ljusare variant.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Har inte sett annat än just denna men tog en titt nu och min åsikt är att det liksom ser ut att vara ständig skymning en sen augusti- kväll

Vad som menas är att det känns som att kontrasten är för hög i skuggorna för att vara riktigt realistisk men kanske är annorlunda inne i spelet.

Notera att det är ibland väldigt stor skillnad på vilket intryck man får beroende på vilka väder, moln, addon light efects, mm du använder ihop med ENBn.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ja den senare var bättre.
Denna kombinationen kör jag med efter ominstallationen:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Ja den senare var bättre.
Denna kombinationen kör jag med efter ominstallationen:

https://www.youtube.com/watch?v=cEwvlusJZI8

Ja, jag gillar också den balansen som ligger nära "vanilla" det var ganska snygg dimma i skogen också på den kombon.
Personligen vill jag också ha vatten halvgenomskinligt, jag tycker inte att det ser realistiskt ut när vattnet är kristallklart överallt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Trots att Skyrim SE snart funnits ute i tre år (är det väl?) så känns det redan nu efter en helgs spelande att det är Skyrim Legendary Edition som är den mest användarvänliga. Visst är det en fördel med DirectX 11 och flytet är behagligare på ett tyngre moddat spel. Men typ där stannar det. Många "bra" moddar saknas och det verkar finnas ett behov av dessa som inte kommer:

  • Menyfix - när man trycker på ESC så kommer man till journalen istället för options. Mycket störande när genvägen för journalen redan finns på annat ställe. Konsolvänligt förvisso men för PC inte särskilt

  • Många SKSE- moddar saknas, bland annat toggle clipping vid konversationer så man slipper bli ivägknuffad av random NPC som går in i karaktären

  • Svårare att installera ENBs och använda andra typer av moddar, SSELodgen exempelvis kräver att spelet ligger på en viss plats och det går inte att ändra.

Permalänk
Avstängd

Jag brukar installera ENBs manuellt på SE.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Känns det till några bra quest moddar? Har länge haft åsikten att Beyond Skyrim aldrig kommer att komma och av det lilla vi sett av Bruma så håller det inte särskilt hög klass heller. Känns som att det fanns bättre och fler quest mods till Oblivion faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Känns det till några bra quest moddar? Har länge haft åsikten att Beyond Skyrim aldrig kommer att komma och av det lilla vi sett av Bruma så håller det inte särskilt hög klass heller. Känns som att det fanns bättre och fler quest mods till Oblivion faktiskt.

Har du provat Enderal? (Sure AIs remake av skyrim till ett helt nytt spel, typ)
Nehrim till oblivion (jag kör fortfarande Nehrim, det var faktiskt orsaken till att jag återinstallerade Oblivion på nya datorn... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: Har varit sugen på det ett bra tag men dragit mig mest för att man måste skapa nya karaktärer osv. Kanske ska ge det en chans trots allt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Har varit sugen på det ett bra tag men dragit mig mest för att man måste skapa nya karaktärer osv. Kanske ska ge det en chans trots allt!

Har inte klarat ut det ännu (på grund av att jag fastnade i CoE... ) men förutom storyn och världen så skiljer sig dessa båda i det att levelsystemet inte är dynamiskt, så typ allt som attakerar dig i början är skitsvårt att ha ihjäl... Inte som i Skyrim eller Oblivion där man typ bara kan rusa fram och kötta på, i Nehrim/Enderal så kan man plötsligt stöta på monster som är nära nog omöjliga att ha ihjäl och tar typ allt liv på ett slag, osv... (Det är inte heller som i CoE att dessa är isolerade på vissa platser, utan man kan stöta på dem typ överallt).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

@Mizzarrogh: Har varit sugen på det ett bra tag men dragit mig mest för att man måste skapa nya karaktärer osv. Kanske ska ge det en chans trots allt!

Tror faktiskt att det kanske droppade in någonting för dig i min nyhetslåda nyss:
Känns iaf värt att kolla upp tyckte jag när det kommer.

(Edit, hoppas bara det inte blir någon creatorsclub grej då går det fetbort av princip för mig...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Mizzarrogh: åhå najs! Blir en grym helg nu Tackar tackar!

Permalänk
Medlem

Är sjuk så har legat och sett på Youtube klipp hela natten. Fann denna och insåg att efter åtta år eller hur gammalt detta spel är så var det många saker jag inte kände till...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Är sjuk så har legat och sett på Youtube klipp hela natten. Fann denna och insåg att efter åtta år eller hur gammalt detta spel är så var det många saker jag inte kände till...

https://www.youtube.com/watch?v=r025rVaZoiY

Jo, Camelworks och fudge hade någon form av löst samarbete för en tid sedan har jag för mig, hans detective serie är ganska bra om man känner för att nörda in sig på riktig, Epic nate brukar ha det, top fem någonting skyrim typ varje vecka fortfarande...
Ganska underhållande om man vill vara ultranörd på skyrim... och det vill man ju egentligen... ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Klart man vill, prenumererar på alla tre nämnda kanaler sedan år
Fascinerande hur mycket arbete Bethesda ändå lägger ned på sina spel, antagligen väl medvetna om att majoriteten kommer spela några dagar och sedan aldrig igen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Klart man vill, prenumererar på alla tre nämnda kanaler sedan år
Fascinerande hur mycket arbete Bethesda ändå lägger ned på sina spel, antagligen väl medvetna om att majoriteten kommer spela några dagar och sedan aldrig igen

Ja, om man tar Morrowind och Oblivion, Arena, Daggerfall tex så är det ju egentligen själva världen med alla detaljer, kronologi som spänner över hela serien, mm som gör att det fortfarande håller.

Morowind måste man ju nästan ha lagt ned mer researc och förarbete med att göra än det tog att färdigställa den rent tekniska biten av spelet tror jag.

(Antar att du också noterat att några av städerna i Skyrim har samma musiktema som i Morrowind och att en del element från Oblivion skymtar då och då)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det tror jag dock handlar mer om igenkänningsfaktorn än att man har varit lat faktiskt. Kraften i nostalgi ska inte nedvärderas. Morrowind släpptes om jag minns rätt med kniven mot strupen efter ett par mindre lyckade spel (Battlespire och Redguard) och på grund av tidsbrist blev det bara det vi sett i spelet medan tanken var hela landet.

Nästan så jag tycker det är synd att de inte gör som Dice eller EA Sports och släpper årliga uppdateringar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Det tror jag dock handlar mer om igenkänningsfaktorn än att man har varit lat faktiskt. Kraften i nostalgi ska inte nedvärderas. Morrowind släpptes om jag minns rätt med kniven mot strupen efter ett par mindre lyckade spel (Battlespire och Redguard) och på grund av tidsbrist blev det bara det vi sett i spelet medan tanken var hela landet.

Nästan så jag tycker det är synd att de inte gör som Dice eller EA Sports och släpper årliga uppdateringar!

Exakt. En grej jag gillar med Skyrim är att de faktiskt har fått med väldigt många element från början spelaren själv kan spinna vidare på, tex forsworn kunde vara hämtade ur Conan serien samtidigt som deras kultur påminner vagt om 50 talets romantiserade "Cowboy och indian" berättelser vapnen om Västindiska öarnas förhistoriska kultur, och förhistorisk Keltisk kultur, hornhjälmen man ser i introt och som kan faktiskt också själv kan plocka upp, Imperials är kvar, man kan fortfarande ansluta sig till dem och stiga i graderna, osv. (kör stormcloaks med min nya main där, men i Morrowind avancerade jag till deras högste ledare...) för att dra några få exempel av många. Personligen tyckte jag att Skyrim uppfyllde alla förväntningar jag hade på spelet med råge, och de var höga...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Går inte att säga emot så mycket där. Alla spel som man ens pratar om som funnits ett längre tag är värda på sitt sätt. Elder Scrolls, GTA med flera. Sedan finns det sådana där man kör igenom och glömmer bort. Det är väl inget direkt som saknas i Skyrim som inte går att åtgärda med moddar.

Angående Conan så är det fascinerande att ingen lyckats göra ett bra spel från den världen, det är ändå en stor politisk värld där också med allt från Kull som föregångare till väldigt varierande miljöer och intriger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Går inte att säga emot så mycket där. Alla spel som man ens pratar om som funnits ett längre tag är värda på sitt sätt. Elder Scrolls, GTA med flera. Sedan finns det sådana där man kör igenom och glömmer bort. Det är väl inget direkt som saknas i Skyrim som inte går att åtgärda med moddar.

Angående Conan så är det fascinerande att ingen lyckats göra ett bra spel från den världen, det är ändå en stor politisk värld där också med allt från Kull som föregångare till väldigt varierande miljöer och intriger.

Det är mig veterligen för närvarande bara funcom som gjort mer seriösa försök, jag får ofta känslan av att de sitter i ett dilemma där de är för liten grupp för att kunna göra alla tekniska bitar de skulle behöva bemästra och att de ofta verkar vara desperata på att få in mer pengar och gör dundertabbar som sänker spelet för en lång period och sänker dem djupare ned i moment 22, synd då den världen torde ha potential som saknar motstycke egentligen.

Vad jag saknar i spelet just nu är riktiga NPCs som man kan interagera med, osv. Finns litet mer av det i AoC, för visso, men jag skulle vilja ha typ CoE i AoC världen så att man typ kunde förflytta sig mellan de bebodda delarna och "vildmarken" i CoE, intrigera och samarbeta med NPCer, osv.
Just nu är det ju bara renodlat "PvP" eller en stor tom vildmark som du ensam skall överleva i, det finns inget mellanting mellan dessa båda extremer just nu.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om modpacket ultimate skyrim, dvs. om du orkar sitta och installera +300 mods (?) för hand (vilket jag gjorde). Jag såg dock att den senaste versionen släpptes för några dagar sedan och att det tydligen ska vara lättare att installera nu.

Kolla in hemsidan: https://www.ultimateskyrim.com

Ultimate Skyrim is a total conversion modpack for The Elder Scrolls V: Skyrim, built around the Requiem Roleplaying Overhaul. It transforms Skyrim into an immersive and unforgiving landscape, where only the strong and the clever survive.

Through the combined talent of the Skyrim modding community, every part of the game has been rebuilt, including combat, progression, factions, the economy, the visuals, and more. There are new lands to explore, new enemies to fight, new items to craft, and new mechanics to master, resulting in a Skyrim experience unlike any other.

Permalänk
Medlem

@JBMan: Väldigt spännande men kikade på sidan och... blir fortfarande inte klok på vad hans mod gör. Att den förvandlar Skyrim förstår även jag men det står inte till vad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MsSmith:

@JBMan: Väldigt spännande men kikade på sidan och... blir fortfarande inte klok på vad hans mod gör. Att den förvandlar Skyrim förstår även jag men det står inte till vad.

Håller med, väldigt dålig info. Men man kan gå in och kolla vilka mods det handlar om åtminstone.

Permalänk
Medlem

Snart två år sedan demot av Beyond Skyrim släpptes. Sedan dess har vi haft tre YouTube klipp tror jag. Vad tror ni, kommer det något mer eller är det bara att lägga till högen av överambitiösa projekt som aldrig blev av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Snart två år sedan demot av Beyond Skyrim släpptes. Sedan dess har vi haft tre YouTube klipp tror jag. Vad tror ni, kommer det något mer eller är det bara att lägga till högen av överambitiösa projekt som aldrig blev av?

Skickades från m.sweclockers.com

Mmm... tippar på att man delvis börjar hamna i dilemmat att saker man är klar med snart kommer att börja bli utdaterade när nästa generation av bethesda spelen kommer samtidigt som det är omöjligt att kämpa mot klockan med samma ekonomiska muskler som de stora utvecklarna, litet av moment 22 för mindre spelutvecklare, men känner man bethesda rätt så lär de återanvända en massa gammalt mög i form av spelmotorn, mm så det blir nog inte oöverstigligt om man behöver porta om saker tror jag.

Jag skulle vilja ha någonting som liknade kingdom come deliverance som miljön såg ut i de allra första demona, men tror inte det händer i bethesda spelen, problemet är ju dessutom att spelmotorn kommer att vara ännu mer föråldrad, det syns tydligt om man kör motsvarande spel som är baserade kring UE motorn, tex om man jämför de mest extrema moddningarna av Skyrim jag postade här mot den vanliga basversionen av tex CoE så vinner det senare fortfarande stort trots att miljön är betydligt mer primitiv, jag antar att ni också sett demofilmerna där man maxmoddat customgrejer i UE motorn och jämfört...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mmm... tippar på att man delvis börjar hamna i dilemmat att saker man är klar med snart kommer att börja bli utdaterade när nästa generation av bethesda spelen kommer samtidigt som det är omöjligt att kämpa mot klockan med samma ekonomiska muskler som de stora utvecklarna, litet av moment 22 för mindre spelutvecklare, men känner man bethesda rätt så lär de återanvända en massa gammalt mög i form av spelmotorn, mm så det blir nog inte oöverstigligt om man behöver porta om saker tror jag.

Jag skulle vilja ha någonting som liknade kingdom come deliverance som miljön såg ut i de allra första demona, men tror inte det händer i bethesda spelen, problemet är ju dessutom att spelmotorn kommer att vara ännu mer föråldrad, det syns tydligt om man kör motsvarande spel som är baserade kring UE motorn, tex om man jämför de mest extrema moddningarna av Skyrim jag postade här mot den vanliga basversionen av tex CoE så vinner det senare fortfarande stort trots att miljön är betydligt mer primitiv, jag antar att ni också sett demofilmerna där man maxmoddat customgrejer i UE motorn och jämfört...

Finns egentligen två saker som gör att jag fortsatt föredrar Bethesdas motor över UE:

1. Allt verkar vara skapat av 15- åriga killar i UE där det genomgående konceptet är "...oh shiny". Exakt allt reflekterar ljus etc. Vissa demon, ytterst få, ser dock väldigt bra ut absolut. Bethesda har väl också bekräftat att nästa spel använder photogrammetry tror jag.

2. Undantaget grafiken tror jag att UE är något begränsat när det kommer till annat så som skript och att få liv i världen. Men det kanske var en äldre variant.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JBMan:

Kan tipsa om modpacket ultimate skyrim, dvs. om du orkar sitta och installera +300 mods (?) för hand (vilket jag gjorde). Jag såg dock att den senaste versionen släpptes för några dagar sedan och att det tydligen ska vara lättare att installera nu.

Kolla in hemsidan: https://www.ultimateskyrim.com

Ultimate Skyrim is a total conversion modpack for The Elder Scrolls V: Skyrim, built around the Requiem Roleplaying Overhaul. It transforms Skyrim into an immersive and unforgiving landscape, where only the strong and the clever survive.

Through the combined talent of the Skyrim modding community, every part of the game has been rebuilt, including combat, progression, factions, the economy, the visuals, and more. There are new lands to explore, new enemies to fight, new items to craft, and new mechanics to master, resulting in a Skyrim experience unlike any other.

Håller på att installera US nu, men tog faktiskt tag i saken o köpte mig en månad Premium på Nexus för att slippa ladda ner allt manuellt. 35 spänn, mycket smidigare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Finns egentligen två saker som gör att jag fortsatt föredrar Bethesdas motor över UE:

1. Allt verkar vara skapat av 15- åriga killar i UE där det genomgående konceptet är "...oh shiny". Exakt allt reflekterar ljus etc. Vissa demon, ytterst få, ser dock väldigt bra ut absolut. Bethesda har väl också bekräftat att nästa spel använder photogrammetry tror jag.

2. Undantaget grafiken tror jag att UE är något begränsat när det kommer till annat så som skript och att få liv i världen. Men det kanske var en äldre variant.

Jo, tyvärr är det ju så.
(redigerat...).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Ah tack för tipset!