Acer XB271HU problem med en vertikal linje

Permalänk
Medlem

Acer XB271HU problem med en vertikal linje

Hej!

Jag har en Acer XB271HU som har ett udda problem, då och då ( ca 1-2ggr per månad) dyker en vertikal linje som går över hela bilden.
Har bifogat en bild på ungefär hur det ser ut, den är ofta blå men ibland röd.

Trycker jag sedan i nederkant på ramen där linjen börjar så försvinner den, glappt i panlen?

Någon som har haft detta udda problem?

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem

@natal: Bilden funkar inte...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Försöker få till det, kan man inte ladda upp en bild? dvs endast länka?

https://drive.google.com/file/d/1-rAk77EVy2KeSQtTKaUqPnNjcsvZ...

Denna borde funka.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem

Jag har samma "problem", men det löser sig att starta om skärmen.

Vad jag har hört krävs det en firmware-uppdatering från Acer själva, men det är jag för lat för, så jag kan leva med det då det går snabbt att starta om skärmen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@natal: Jag har samma skärm och har ett i alla fall lite liknande symptom. Också någon gång ibland... Jag får ett "streck" i mitten där pixlarna är lite förskjutna mot varandra (alltså inga pixlar som får fel färger, utan lite som ett streck med "vertikal tearing"). Det försvinner om jag startar om skärmen (har nog inte prova trycka på den). Eftersom det endast var pixelförkjutning i mitt fall så tönkte jag att det var någon mjukvarugrej som dök upp någon gång ibland så har inte reflekterat så mycket över det.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Har också samma problem. På min skärm är det några pixlar på en rad i mitten som flyttar ut i vänstersidan. Rättar också till sig efter en omstart.

Permalänk
Medlem

Ok, ska testa och starta om skärmen nästa gång det uppstår, tyckte bara det var konstigt att det försvinner när man klämmer på skärmramen.

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem

https://photos.app.goo.gl/xefiRZJ55pkz3HfXA

Det hjälpte ej att stänga av skärmen och sätta på den, linjen var kvar.

Ser era fel ut på samma sätt?

Mvh

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av natal:

https://photos.app.goo.gl/xefiRZJ55pkz3HfXA

Det hjälpte ej att stänga av skärmen och sätta på den, linjen var kvar.

Ser era fel ut på samma sätt?

Mvh

Det där ser inte alls ut att stämma med det andra beskrivit i tråden eller felet jag själv drabbas av. Skärmen behöver inte startas om, det räcker att alt-tab till en helskärmsapplikation. Ofta växlandet mellan skrivbord som ger upphov till det.

Linjen som syns för mig är placerad mitt i skärmen, samt det som skulle visats mitt i skärmen visas i en linje längst till höger eller vänster.

Tyvärr ser du ut att ha något annat problem med din skärm

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

@natal: Dra ut strömsladden när skärmen är på och vänta några sekunder, sen stoppa i den igen.
Fungerar inte det så skulle jag öppna ett garanti ärende då något verkar fel.

Sitter på samma skärm 1080p versionen och har inte sett något likt detta.

EDIT: har du slagit på hz overclock så stäng av den i skärm menyn.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av natal:

https://photos.app.goo.gl/xefiRZJ55pkz3HfXA

Det hjälpte ej att stänga av skärmen och sätta på den, linjen var kvar.

Ser era fel ut på samma sätt?

Mvh

Ser ut som att en av styrsignalerna som styr panelen är skadad eller inte ansluten. Detta är ett fysiskt problem och inte något du löser med mjukvara.

Att du kan få sträcket att försvinna genom att trycka på panelen tyder på att det just är kabeln mellan styrkretsen och panelen som är skadad.

Dessa problem brukar uppstå när skärmen lyfts på fel sätt, klämts eller fått ett slag mot någon av kanterna. Testa garanti om det är en ny skärm, troligen faller detta under handhavandefel och täcks inte av garanti.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ajdå, jag får göra reklamatio, tack för all hjälp.

Trevlig kväll alla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Z270H | i7-6700K | 16GB Corsair LPX RED 3200MHZ| Samsung 960 EVO 250GB M2, Crucial MX300 525GB, WD XL 2TB | EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Hybrid Cooling | Fractal Design C | Corsair HX 520W | Cooler Master Evo 212 | Asus Xonar DX | Audioengine A5 | Kingston HyperX Cloud | HUAWEI MateView GT 34