Nätverk i LGH med Mediaskåp (Noob behöver lite råd)

Permalänk
Medlem

Nätverk i LGH med Mediaskåp (Noob behöver lite råd)

Hej!
Bor idag i hus, har en ASUS RT-N66U som jag är väldigt nöjd med då den är ganska lätt att managera för mig som inte är nån superfena på nätverk (även om jag typ vet skillnad på Router och switch m.), till denna har jag bland annat en 8 portars netgerar switch kopplad för (använder 5 av portarna) för att kunna koppla flera stationära enheter till den osv.

Nu till dilemmat eller utmaningen eller frågan eller hur man vill se det.
I lägenheten vi flyttar till snart finns ett Mediaskåp där fibern går in, det finns även rack med 6st RJ portar som går vidare ut i lägenheten. Min första tanke var att sätta in ASUS routern i skåpet och sen dela vidare till 4 av portarna men den planen går nog i stöpet, jag tror den routern tar för mycket plats, samt att jag helst vill ha alla 6 portar aktiva.
Så tanke 2 var, köpa en mindre router utan Wifi (lättare sagt än gjort tydligen) med ett fåtal portar och sedan koppla denna till en switch som sedan går vidare ut i LGH.

Jag har kikat lite på Ubiquiti UniFi USG security Gateway då den skulle vara typ klockren till storleken, men det verkar vara lite si och så med hur lättanvända de är?
Förhoppningen är att använda Google WiFi (då min sambo redan köpt sådana). Hur svårt/lätt blir det att använda dessa mot USG routern för någon som inte är super haj på konfigurering av nätverk? Läste även om någon som inte lyckades få sin switch att fungera med denna router, det kan ju ha vart SBS men är det svårt att ansluta tex en Netgear switch mot USG routern?

Supertacksam för eventuella svar!!

Mvh
Nätverksnoob!

Permalänk
Medlem

Unifi är bra grejor men inte helt enkla jämfört med en konsumentrouter. Men inte jättesvårt heller. Finns bra forum där det är lätt att få hjälp.

Då ni redan har ethernet draget så skulle det ju passa bra med två st unifi accesspunkter. Ac lite är bra. Och sen en usg och en unifi Switch med power over ethernet. Men det drar ju iväg lite jämfört med en konsumentrouter.

Kanske enklast bara att köpa en vanlig konsumentrouter och sen köra med Google wi-fi. Jag har kört en tp-link archer c9 i ett par år. Den är ganska liten och har varit väldigt stabil. Den har 4 lan portar.

Har ingen erfarenhet av Google wi-fi men skulle förvåna mig om de inte fungerar mot en vanlig konsumentrouter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det går också att göra en mer avancerad lösning där du sätter bara en switch som klarar vlan i mediaskåpet och har routern nån annanstans. pch ansluter routern med switchen över en trunk.
Kanske inte det du vill ha konfigurationsmässigt men tekniskt möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om ni redan köpt google wifi så måste den vara router, den går inte att köra i brygg-läge. Det går att koppla switch(ar) till dem. Har du ett dubbeluttag i något rum? Då kan du koppla ut internet dit, sätta routern där och sedan tillbaka in i mediacentralen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perwis:

Unifi är bra grejor men inte helt enkla jämfört med en konsumentrouter. Men inte jättesvårt heller. Finns bra forum där det är lätt att få hjälp.

Då ni redan har ethernet draget så skulle det ju passa bra med två st unifi accesspunkter. Ac lite är bra. Och sen en usg och en unifi Switch med power over ethernet. Men det drar ju iväg lite jämfört med en konsumentrouter.

Kanske enklast bara att köpa en vanlig konsumentrouter och sen köra med Google wi-fi. Jag har kört en tp-link archer c9 i ett par år. Den är ganska liten och har varit väldigt stabil. Den har 4 lan portar.

Har ingen erfarenhet av Google wi-fi men skulle förvåna mig om de inte fungerar mot en vanlig konsumentrouter.

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till att jag kikat på Ubiquiti är att de flesta vanliga konsumentroutrrar är överdesignade megaklumpar som inte kommer få plats i skåpet, annars hade problemet redan vart löst då jag harmin AC66U Kostnaden är inget jätte problem så ska kika lite på det där med. Tack!

Skrivet av mrqaffe:

Det går också att göra en mer avancerad lösning där du sätter bara en switch som klarar vlan i mediaskåpet och har routern nån annanstans. pch ansluter routern med switchen över en trunk.
Kanske inte det du vill ha konfigurationsmässigt men tekniskt möjligt.

Lät lite väl omständigt?

Skrivet av jocke92:

Om ni redan köpt google wifi så måste den vara router, den går inte att köra i brygg-läge. Det går att koppla switch(ar) till dem. Har du ett dubbeluttag i något rum? Då kan du koppla ut internet dit, sätta routern där och sedan tillbaka in i mediacentralen

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Uttaget i Vardagsrummet har faktiskt båda portarna aktiverade. Ska kolla om det kan funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

Anledningen till att jag kikat på Ubiquiti är att de flesta vanliga konsumentroutrrar är överdesignade megaklumpar som inte kommer få plats i skåpet, annars hade problemet redan vart löst då jag harmin AC66U Kostnaden är inget jätte problem så ska kika lite på det där med. Tack!

Lät lite väl omständigt?

Det har jag faktiskt inte tänkt på. Uttaget i Vardagsrummet har faktiskt båda portarna aktiverade. Ska kolla om det kan funka!

Det mrqaffe föreslår är exakt det jocke92 föreslår fast man löser det med en kabel istället för två.
Just när du installerar är det lite besvärligare men sedan kommer det rulla på fint!
Det finns switchar från ubiquiti som klarar vlan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Det mrqaffe föreslår är exakt det jocke92 föreslår fast man löser det med en kabel istället för två.
Just när du installerar är det lite besvärligare men sedan kommer det rulla på fint!
Det finns switchar från ubiquiti som klarar vlan.

Som sagt, blir nog lite för omständligt för mig att pilla med då jag inte har riktigt koll på det där

Permalänk
Medlem

Ska fråga en kollega som jobbar med vårt nät om han kan kika på det där med Trunk och se om det är en bra lösning

Permalänk
Medlem

Ok. vad tror ni om detta?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12411892

Permalänk
Medlem

Varför inte bara en Edgerouter X och sen en AP isf? Liten router och fullt tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför inte bara en Edgerouter X och sen en AP isf? Liten router och fullt tillräckligt.

Var väl mest för att min kollega har mardrömmar om gränssnittet i Edge.

Permalänk
Medlem

Skulle inte köpt en LITE model utan satsat på en pro eller hd om du har många prylar kopplade via wifi

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

Var väl mest för att min kollega har mardrömmar om gränssnittet i Edge.

Jag har den ERX, och nog för att det är lite nya begrepp och udda setup vid första uppstarten så kan jag inte kalla det för mardröm.

Har kollegan stött på buggar och andra tråkigheter? Min rullar på klockrent sedan i höstas tillsammans med AP AC Lite.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

Var väl mest för att min kollega har mardrömmar om gränssnittet i Edge.

Big deal. Du konfar den en gång och stoppar undan och glömmer bort den. That's it.

För övrigt så finns det nästan tonvis med videos på Youtube över hur man ska göra också så du behöver inte vara supertjenis med interfacet.

Finns ju dom som ratar Netgears interface men dom säljer som smör i solsken, smaken är som baken

Permalänk
Medlem

@Bebben: Vad jag vet har han inte stött på några buggar eller liknande.

Permalänk
Medlem

@Deadrat:
Om du inte absolut är sugen på att köpa nya saker och om du redan äger prylar routrar/ap som du verkar göra. Så kan du placera router vid ett dubbeluttag och dra en kabel till routern från ena uttaget och placera en switch i mediaskåpet. Sedan dra en kabel tillbaka genom andra uttaget. Sen ev komplettera med en AP i ett annat rum vid behov.
Vill du köpa nytt men spara lite pengar så är edgerouter lite ett bra alternativ om du har möjlighet för internet över 500 mbit. Annars fungerar en ERX också ypperligt. Den ryms i mediaskåpet och du har en POE passthrough också för att driva en AP som är nice. Det är ingen rocketscience att konfa en ERX.

Beroende på vart du bor i värmland så kan jag hjälpa dig komma igång på plats eller hjälpa dig fjärr. Tänk på att du behöver en kontroller också om du kör med det du har i din nuvarande kundvagn. Det är inget svårt det heller. Lättast så installera du det på datorn i en virtualbox instans med linux. Behöver bara vara igång när du ska konfa nått om du inte vill samla data. Finns till windows men är inte att rekommendera. Skickade lite info på pm också. PMa om du är intresserad av ovanstående.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@Deadrat:
Om du inte absolut är sugen på att köpa nya saker och om du redan äger prylar routrar/ap som du verkar göra. Så kan du placera router vid ett dubbeluttag och dra en kabel till routern från ena uttaget och placera en switch i mediaskåpet. Sedan dra en kabel tillbaka genom andra uttaget. Sen ev komplettera med en AP i ett annat rum vid behov.
Vill du köpa nytt men spara lite pengar så är edgerouter lite ett bra alternativ om du har möjlighet för internet över 500 mbit. Annars fungerar en ERX också ypperligt. Den ryms i mediaskåpet och du har en POE passthrough också för att driva en AP som är nice. Det är ingen rocketscience att konfa en ERX.

Beroende på vart du bor i värmland så kan jag hjälpa dig komma igång på plats eller hjälpa dig fjärr. Tänk på att du behöver en kontroller också om du kör med det du har i din nuvarande kundvagn. Det är inget svårt det heller. Lättast så installera du det på datorn i en virtualbox instans med linux. Behöver bara vara igång när du ska konfa nått om du inte vill samla data. Finns till windows men är inte att rekommendera. Skickade lite info på pm också. PMa om du är intresserad av ovanstående.

Tack å bock. Ska kika.