Fullskärm Vsync cappas till 60hz på 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Fullskärm Vsync cappas till 60hz på 144hz skärm

Hejsan!

Jag har ett märkligt problem som bara nu det senaste har börjat inträffa.

I några enstaka spel så fungerar inte min Gsync skärm som den ska, istället för att cappa FPSen till 144hz som den alltid har gjort (med vsync på), så cappas den istället på 60 fps.

I windows är skärmen inställd på 144hz, jag har dom senaste drivrutinerna och det har aldrig varit några problem innan.

I skyrim så löste jag problemet genom att köra Borderless Windowed, men den inställningen finns inte i alla spel, speciellt inte dom lite äldre spelen jag gillar. (Är medveten om att över 60 fps i skyrim kan ge fysiska buggar för många, men det inträffar faktiskt aldrig för mig!)

Hur som helst, vad kan jag göra för att få spelen att fatta att jag kör en 144hz skärm?

Tack på förhand

Mvh

Permalänk
Inaktiv

HDMI brukar bara klara 60Hz, använder du DVI eller displayport.

Permalänk
Medlem

Vilka spel är det? Bethesda brukar ju begränsa vissa spel till 60 fps.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

HDMI brukar bara klara 60Hz, använder du DVI eller displayport.

Hejsan!

Jag använder en Displayport kabel (deltaco) som blivit rekommenderad i tråden om säkra Displayport kablar.

Skrivet av Decster:

Vilka spel är det? Bethesda brukar ju begränsa vissa spel till 60 fps.

Jag brukar alltid låsa up Bethesdas spel (genom INI tweaks) och köra en FPS cap istället, har alltid funkat för mig, även på denna datorn.
Det är alltså något som har förändrats på senare tid.

Nu märkte jag av det när jag försökte köra med en NVIDIA Control vsync inställning på Neverwinter Nights 2. (spelet har ingen inbyggd cap)

Permalänk

jag kör totalt utan någon sync öht och har istället msi afterburner till att cappa FPS till min skärms uppdateringsfrekvens.

funkar bra för mig har G-syncskärm men kör med det avstängt då iaf jag upplevde det som mer störande än att helt enkelt ha en FPS cap.

grafikkortet oftast svalare också då det inte behöver arbeta med mer bilder än nödvändigt och där med låter mindre på köpet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag kör totalt utan någon sync öht och har istället msi afterburner till att cappa FPS till min skärms uppdateringsfrekvens.

funkar bra för mig har G-syncskärm men kör med det avstängt då iaf jag upplevde det som mer störande än att helt enkelt ha en FPS cap.

grafikkortet oftast svalare också då det inte behöver arbeta med mer bilder än nödvändigt och där med låter mindre på köpet.

Absolut, i många spel är det najs att cappa via Nvidia inspector eller liknande program.

Men det är lite bökigt att alltid ställa in en sådan gräns när sync BORDE cappa till rätt siffra :/

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Absolut, i många spel är det najs att cappa via Nvidia inspector eller liknande program.

Men det är lite bökigt att alltid ställa in en sådan gräns när sync BORDE cappa till rätt siffra :/

i MSI afterburner kan du sätta en generell cap och är inte beroende på om ett visst program är aktivt eller inte bara sätta en fps cap på profilen som heter global så kommer det alltid cappa till den max fpsen även på skrivbordet.

sen om du vill ha en mer specifik cap i ett spel gör man bara en profil för just den programvaran med sin cap så kör den den laddade profilen när det programmet startas.

Finner MSI afterburners inbyggda cap funktion betydligt mer lättrodd än nv inspector.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

i MSI afterburner kan du sätta en generell cap och är inte beroende på om ett visst program är aktivt eller inte bara sätta en fps cap på profilen som heter global så kommer det alltid cappa till den max fpsen även på skrivbordet.

Ah najs, men man missar ju gsync helt med denna metoden dock :/ har ju ett 1080 ti men i nyare spel så ligger man ändå inte på jättehög fps...

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Ah najs, men man missar ju gsync helt med denna metoden dock :/ har ju ett 1080 ti men i nyare spel så ligger man ändå inte på jättehög fps...

du kan ju fortfarande ha gsync igång även med en FPS cap.

https://forums.geforce.com/default/topic/1002056/understandin...

iaf som jag tolkar det så kan du ha G-sync igång och V-sync av och en fram limiter igång så hoppar g-sync in när du ligger under din skärms inställda uppdateringshastighet.

inte testat själv dock då jag inte gillar G-synk effekten antingen om de beror på att jag kör 2 skärmar eller om det är något fel på min skärm så fort min dator inte orkade generera 144fps så började mörka områden att blinka vilket var otroligt irriterande löste det iaf aldrig och kör med det av iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan ju fortfarande ha gsync igång även med en FPS cap.

https://forums.geforce.com/default/topic/1002056/understandin...

iaf som jag tolkar det så kan du ha G-sync igång och V-sync av och en fram limiter igång så hoppar g-sync in när du ligger under din skärms inställda uppdateringshastighet.

inte testat själv dock då jag inte gillar G-synk effekten antingen om de beror på att jag kör 2 skärmar eller om det är något fel på min skärm så fort min dator inte orkade generera 144fps så började mörka områden att blinka vilket var otroligt irriterande löste det iaf aldrig och kör med det av iaf.

Jo men för att ha igång gsync så måste jag ha på vsync i spelet och då är vi återigen tillbaka med problemed att vissa spel tycks tro att jag har en 60 hz skärm?

60 hz är lite lågt när man är van vid 144hz.

Så vitt jag kan googla mig till så kan det ha o göra med att man har haft olika skärmar inkopplade osv, och massa konstiga fixes jag inte riktigt fattar... men nu har jag ju bara en skärm, så det borde ju inte krångla :/

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jo men för att ha igång gsync så måste jag ha på vsync i spelet och då är vi återigen tillbaka med problemed att vissa spel tycks tro att jag har en 60 hz skärm?

60 hz är lite lågt när man är van vid 144hz.

Så vitt jag kan googla mig till så kan det ha o göra med att man har haft olika skärmar inkopplade osv, och massa konstiga fixes jag inte riktigt fattar... men nu har jag ju bara en skärm, så det borde ju inte krångla :/

har för mig att V-sync cappar till 60fps om du inte ligger över 120fps men är osäker på den frågan men iaf samma som om du trillar under 60Hz kommer den försöka synka ner till 30fps istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig att V-sync cappar till 60fps om du inte ligger över 120fps men är osäker på den frågan men iaf samma som om du trillar under 60Hz kommer den försöka synka ner till 30fps istället.

Jag tror inte det stämmer om att den cappar sådär, har aldrig varit med om det innan och jag kör ju alltid med fraps igång av gammal vana för att hålla koll på framerates!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo men för att ha igång gsync så måste jag ha på vsync i spelet och då är vi återigen tillbaka med problemed att vissa spel tycks tro att jag har en 60 hz skärm?

60 hz är lite lågt när man är van vid 144hz.

Så vitt jag kan googla mig till så kan det ha o göra med att man har haft olika skärmar inkopplade osv, och massa konstiga fixes jag inte riktigt fattar... men nu har jag ju bara en skärm, så det borde ju inte krångla :/

Du behöver inte ha på v-sync i spelet. Sätt limit på typ 141 i msi ab bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

För den som inte vet, det är inte MSI Afterburner som en sätter fps begränsningen i. Det är i det medföljande programmet RTSS - Rivatuner Statistics Server.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hejsan!

Jag har ett märkligt problem som bara nu det senaste har börjat inträffa.

I några enstaka spel så fungerar inte min Gsync skärm som den ska, istället för att cappa FPSen till 144hz som den alltid har gjort (med vsync på), så cappas den istället på 60 fps.

I windows är skärmen inställd på 144hz, jag har dom senaste drivrutinerna och det har aldrig varit några problem innan.

I skyrim så löste jag problemet genom att köra Borderless Windowed, men den inställningen finns inte i alla spel, speciellt inte dom lite äldre spelen jag gillar. (Är medveten om att över 60 fps i skyrim kan ge fysiska buggar för många, men det inträffar faktiskt aldrig för mig!)

Hur som helst, vad kan jag göra för att få spelen att fatta att jag kör en 144hz skärm?

Tack på förhand

Mvh

När du kör spelet kan du se i din skärms meny att den går i 60Hz? Kan vara så att det spelet har problem med högre uppdateringsfrekvens. Kan fungera om du har Nvidia kort och tvingar via kontrollpanelen att spelet ska köras i maz Hz. Går din skärm däremot i 144Hz men spelet bara visar 60FPS så är det definitivt spelet som begränsar. Det problemet hade jag med nya mega man spelet.

Kan vara bra lista några spel du har problem med så du kan få specifik feedback på om andra har problem i dom spelen. Har du Nvidia och DSR på så av-aktivera det. Jag hade stora problem med det aktiverat och att köra spel i 144Hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

När du kör spelet kan du se i din skärms meny att den går i 60Hz? Kan vara så att det spelet har problem med högre uppdateringsfrekvens. Kan fungera om du har Nvidia kort och tvingar via kontrollpanelen att spelet ska köras i maz Hz. Går din skärm däremot i 144Hz men spelet bara visar 60FPS så är det definitivt spelet som begränsar. Det problemet hade jag med nya mega man spelet.

Kan vara bra lista några spel du har problem med så du kan få specifik feedback på om andra har problem i dom spelen. Har du Nvidia och DSR på så av-aktivera det. Jag hade stora problem med det aktiverat och att köra spel i 144Hz.

Tack för tipset!

Jag har väl främst märkt av förändringen i Skyrim och nu även NWN 2
Problemet är specifikt i och med att utan vsync så kanske jag har 150-200 fps och med vsync på så låser FPSen sig på 60 trots att skärmen visar 60hz i inställningarna.

Jag lyckades som sagt lura Skyrim genom att köra Borderless Windowed efter som man lurar spelet, men för något år sedan så fungerade det utan att jag behövde göra så, jag kunde köra äkta fullscreen (vilket är att föredra av prestandaskäl)

https://forums.geforce.com/default/topic/1070833/144hz-most-g...

Har hittat lite information om liknande besvär som andra har, och håller på att felsöka för fullt!