Dags för en uppgradering. i5-4670k, Gtx 970 m.m

Permalänk
Medlem

Dags för en uppgradering. i5-4670k, Gtx 970 m.m

Tjena,

Min dator består utav ett MSI Z97-G45 Gaming moderkort med i5-4670k, GTX 970 och 16GB DDR3 1800mhz minnen. Processorn går i 3,8ghz vid spelandet. Går ju blåsa upp den till 4,5ghz lätt har jag läst.

Har tagit upp spelandet igen tackvare Apex Legends som kicka igång något i mig. Har Inte spelat mycket alls sen (jag)Quake 3 dog ut, typ.
Och jag vill nu få ut mer fps i spelet. Precis införskaffat mig en BENQ XL2720X 144hz och det gjorde en rätt så stor skillnad jäntemot den gamla BENQen på 60hz
Logitech G305 och ett Hyperx Cloud ll headset(skall nog byta mot ett steelseries Arctis 7 2019 edition då det inte var sån stor skillnad i pris såg jag idag. Eller vad tycker ni? Trådlöst är nice) Har blivit seriös gejmer helt plötsligt. Jävligt kul å köpa nytt utav kringutrustningen efter så pass lång dvala.

Vad jag uppfattar duger processorn jag har nu. Så det får bli att uppgradera mitt befintliga grafikkort eller köpa ett till gtx 970 och köra SLI? Annars går tankarna till ett beggat 1070,1080, 2060 eller ett AMD kort. Vad tycker ni? Är i ett läge, vill ha mest bang for the buck utan att uppgradera allt. Väntar med det
Tack på förhand.

Borde kanske ha skapats i grafikkorts forumet istället?
Permalänk
Medlem

Skulle inte satsa på SLI, nu när du införskaffat en sådan skärm och jagar de där extra FPSen är inte microstuttering något man vill ha.

Huruvida processorn duger eller ej tror jag beror lite pår hur hög FPS du jagar. Ett 1070 eller likvärdigt tycker jag låter vettigt.

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag först överklockat processorn och börjat leta efter begagnat 1070ti som brukar gå för cirka 3.5k. Sedan inväntat AMDs nya cpu serie som släpps senare i år om du planerar att spela tyngre spel i framtiden. SLI är rätt ovärt.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Ja alltså tycker redan nu det flyter på helt okej med allt från 80 fps till över 100. Kan bli något stops när det väl händer mycket på samma gång. Målet skullle ju vara att ha 140 fps konstant men har läst att Apex i sig och Source motorn är lite buggig så det kanske löser sig efter en eller flera uppdateringar. Men.. känns som ett nytt grafikkort skulle passsa. Jaha okej. SLI är inte optimalt än, fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett msi gtx 970 armor oC eller ett gamer x? Båda på 8gb varm. För 50% extra fps, typish?. Det är bara jag som i slutändan gör vad jag gör men input är alltid nice.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad blir det egentligen om man ök till 4,5 jäntemot 4. Lär ju inte bli några enorma skillnader?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W