Karriärsmöjligheter Datateknik vs. Indek?

Permalänk

Karriärsmöjligheter Datateknik vs. Indek?

Tjena!

Ska nu om någon vecka välja vad jag vill plugga till hösten och det står mest mellan Datateknik vs. Indek med data inriktning, men också LTH vs. KTH. Känner att jag fått hyfsat bra med koll, men några frågetecken kvarstår.

Vad jag förstår så väljer man inte jättemånga kurser själv på LTH Indek (https://kurser.lth.se/lot/?val=program&prog=I), om man inte vill lägga till extra, medans man på KTH väljer man nästan 1/3 själv (https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=CDATE,CINEK). Stämmer detta och vad går man miste från Datateknikens "Datavetenskap" om man väljer Indek?

Vad har era kompisar blivit efter utbildningarna? Något som den ena utbildningen hade väldigt svårt o hitta jobb för? Gissar att efter 10 år så spelar det ingen roll vad du pluggat utan då äre andra faktorer som gäller? Kan inte se mig själv på något stort företag slavkodandes vad högre chefer säger till mig o göra. Jag vill prova och komma på nya grejer och vara i framkant av teknisk utveckling. Min absoluta dröm hade varit o göra en liten startup med ett team jag trivs med och se det växa. Tankar om vilken utbildning som i så fall skulle passa bäst?

Ligger precis på gränsen till KTH Indek betygsmässigt, så skulle behövas lite tur, och rätt mycket tur till LTH. Har inte funderat jättemycket på Chalmers och LiTH. Har tidigare trott att LiTH inte är i närheten av LTH/KTH, men där kanske jag har fel? Har också sett på Chalmers som ett sämre KTH, men kanske har fel? Speciellt om jag inte kommer in på KTH

Uppskattar alla svar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

@FlyingHippo: Indek är ju mer riktat mot det ekonomiska, det är inte så mycket utveckling utan mer finans eller sätta upp produktionslinjer etc, that said så i längden är det nästan Ingenjör som Ingenjör, det spelar inte extremt mycket roll vad du läser.

Jag är lite partiskt nu är det är vad jag läser men
"Jag vill prova och komma på nya grejer och vara i framkant av teknisk utveckling. Min absoluta dröm hade varit o göra en liten startup med ett team jag trivs med och se det växa. Tankar om vilken utbildning som i så fall skulle passa bäst?"

har du kollat på Elektroteknik?

EDIT:
Ingen av de utbildningarna kommer gör det svårt att hitta jobb.
Är du ute efter "prestige" så kan jag ju tillägga att Elektro på KTH är den högst rankade utbildningen på KTH inom sitt fält och rankat 19:de i världen
https://www.kth.se/en/aktuellt/nyheter/kth-klattrar-i-qs-rank...
Elektroteknik = Electrical Engineering

EDIT2:

Dock är det inget fel på LTH eller Chalmers heller, jobb får du oavsett vart du gått då bristen på ingenjörer växer och du kommer kunna jobba inom de flesta fält oavsett vilken gren du går.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@FlyingHippo: LiTH är inte på något sätt sämre än LTH/KTH. Särskilt inom data är LiTH starka. Jag gick indek på LiTH med inriktning data och hade det riktigt bra.

Det kommer i slutändan inte spela någon större roll var du pluggar så länge du väljer någon av de 4 stora, alltså KTH/LiTH/LTH och chalmers. Skulle välja utifrån vilken stad du gillar bäst. Har du några frågor om Linköping är PM öppet

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vill prova och komma på nya grejer och vara i framkant av teknisk utveckling. Min absoluta dröm hade varit o göra en liten startup med ett team jag trivs med och se det växa. Tankar om vilken utbildning som i så fall skulle passa bäst?

Nya grejer och vara i framkant av teknisk utveckling: F, E, D.
Liten startup: vilken ingenjörsutbildning som helst.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag lästa D på Chalmers. Jobbade deltid under mastern och hade inga som helst problem att hitta jobb efter examen (hade 4 kontrakt på bordet att välja mellan). Det är svårt att prata jobb i dagsläget eftersom konjunkturen är som den är; vänder den kan det snabbt bli väldigt avgörande vilken utbildning man har men just nu verkar det knappt spela någon roll alls.

Den största skillnaden mellan I och D (enligt min erfarenhet) är mentaliteten hos människorna. Folk på I har generellt sätt ett mer "entrepenörigt" tänk medan de på D är mer nördiga. Givetvis är detta breda penseldrag som inte stämmer på individnivå, men på grupperna i stort.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Frågan är ju vad du vill göra, att driva en startup kan du ju göra direkt och skippa plugget om du har en idé. Examensbeviset hjälper dig inte där.

Beroende på vad du vill göra kan det styra vilken skola som verkar vettigast då det kan vara Stockholm de flesta bolag som sysslar med vad du vill göra finns. Så för att få relevanta extrajobb måste du bo där.

Vilken utbildning du väljer styrs av vad du vill göra även om det i förlängningen inte spelar någon större roll, intresse är viktigast. Indek blir ju på pappret lite bredare och på KtH väljer man ju sedan inriktning för att få lite djupare kompetens inom ett område.

Permalänk
Medlem

Det spelar mindre roll vad du väljer för utbildning och mer roll vad du gör med den. Framförallt vad du gör vid sidan av studierna. Jag skulle fokusera mer på vilken stad du vill hamna i. Kom ihåg att du kommer skapa kontaktnätet primärt i den stad du pluggar så det kommer antagligen vara lättare att skaffa jobb i den stad du väljer att studera.

PS. Skulle du välja Chalmers så är det som på KTH heter Datateknik istället Informationsteknik. Det finns dessutom flera olika sätt att välja in industriell ekonomi, antingen via en ingenjörsutbildning med tillägg (såsom val av master) eller deras egna industriella ekonomi utbildning med IT-inriktning. Och sen är Chalmers definitivt inte sämre än KTH. Kan förstås vara något påverkad i frågan i och med att jag valde Chalmers över KTH

Svenska är svårt...
Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Tjena!

Ska nu om någon vecka välja vad jag vill plugga till hösten och det står mest mellan Datateknik vs. Indek med data inriktning, men också LTH vs. KTH. Känner att jag fått hyfsat bra med koll, men några frågetecken kvarstår.

Vad jag förstår så väljer man inte jättemånga kurser själv på LTH Indek (https://kurser.lth.se/lot/?val=program&prog=I), om man inte vill lägga till extra, medans man på KTH väljer man nästan 1/3 själv (https://www.kth.se/utbildning/jamfor?p=CDATE,CINEK). Stämmer detta och vad går man miste från Datateknikens "Datavetenskap" om man väljer Indek?

Vad har era kompisar blivit efter utbildningarna? Något som den ena utbildningen hade väldigt svårt o hitta jobb för? Gissar att efter 10 år så spelar det ingen roll vad du pluggat utan då äre andra faktorer som gäller? Kan inte se mig själv på något stort företag slavkodandes vad högre chefer säger till mig o göra. Jag vill prova och komma på nya grejer och vara i framkant av teknisk utveckling. Min absoluta dröm hade varit o göra en liten startup med ett team jag trivs med och se det växa. Tankar om vilken utbildning som i så fall skulle passa bäst?

Ligger precis på gränsen till KTH Indek betygsmässigt, så skulle behövas lite tur, och rätt mycket tur till LTH. Har inte funderat jättemycket på Chalmers och LiTH. Har tidigare trott att LiTH inte är i närheten av LTH/KTH, men där kanske jag har fel? Har också sett på Chalmers som ett sämre KTH, men kanske har fel? Speciellt om jag inte kommer in på KTH

Uppskattar alla svar!

Har inte läst dom övriga svaren så jättenoga men om du vill läsa data, sök data. Vill du läsa ekonomi, läs indek. Jag har svårt att tro att indek datainriktning är en bra kompromiss mellan dom två.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Tack för bra svar!

Lutar väl åt Datateknik i sånna fall. Undrar ändå vad för ekonomi man läser på Indek? Sån ekonomi där man analyserar och försöker förutspå olika marknader tycker jag är väldigt kul, typ spelteori, men vad jag förstått så är det inte sånt man läser?

Har inte heller riktigt fattat hur företag och universitet interagerar och hur det påverkar jobb efter studierna? Om jag fattar rätt så kommer det företag till universiteten för o visa upp sig. Detta sker oftare vid t ex Chalmers/KTH än LiTH, då det finns fler företag vid storstadsskolorna, men hur många jobbar egentligen på dessa företag tack vare dessa besök? Känns intuitivt som att besöken inte har jättestor påverkan på jobbansökningar?

Hur ser interaktionen mellan de olika utbildningarna ut rent socialt? Umgås dom från data mest med andra från data eller är det gott o blandat?

Återigen, tack för alla svar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Tack för bra svar!

Lutar väl åt Datateknik i sånna fall. Undrar ändå vad för ekonomi man läser på Indek? Sån ekonomi där man analyserar och försöker förutspå olika marknader tycker jag är väldigt kul, typ spelteori, men vad jag förstått så är det inte sånt man läser?

Har inte heller riktigt fattat hur företag och universitet interagerar och hur det påverkar jobb efter studierna? Om jag fattar rätt så kommer det företag till universiteten för o visa upp sig. Detta sker oftare vid t ex Chalmers/KTH än LiTH, då det finns fler företag vid storstadsskolorna, men hur många jobbar egentligen på dessa företag tack vare dessa besök? Känns intuitivt som att besöken inte har jättestor påverkan på jobbansökningar?

Återigen, tack för alla svar!

Kolla på KTH LTH Chalmers hemsidor, de har alla listor på vad du läser och sammanfattningar på kurser skulle jag tro, KTH har det iaf.

Besök på företag kommer du kunna göra oavsett, E sektionen på KTH har företag i Gävle mm som bjuder in och så, men du kan likväl maila de som du är intresserad av de kommer svara om mailen slutar på kth.se chalmers.se lith.se etc det är garanterat typ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Kolla på KTH LTH Chalmers hemsidor, de har alla listor på vad du läser och sammanfattningar på kurser skulle jag tro, KTH har det iaf.
Skickades från m.sweclockers.com

Hittade det här från LTH https://kurser.lth.se/lot/?val=program&prog=I, men fattar inte vad det betyder

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | EVGA 780-ti | FX-8320 | XPG 8GB 1600 MHz | OCZ Trion T150 | Seagate Barracuda 2TB | be quite! KRAFT 700w | Gigabyte GA-970A-DS3P | Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Hittade det här från LTH https://kurser.lth.se/lot/?val=program&prog=I, men fattar inte vad det betyder

Tryck på kurskoderna så får du läsa om innehållet i varje kurs om du klickar på kursplan, börja med de som är kopplade till ekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Tack för bra svar!

Lutar väl åt Datateknik i sånna fall. Undrar ändå vad för ekonomi man läser på Indek? Sån ekonomi där man analyserar och försöker förutspå olika marknader tycker jag är väldigt kul, typ spelteori, men vad jag förstått så är det inte sånt man läser?

Har inte heller riktigt fattat hur företag och universitet interagerar och hur det påverkar jobb efter studierna? Om jag fattar rätt så kommer det företag till universiteten för o visa upp sig. Detta sker oftare vid t ex Chalmers/KTH än LiTH, då det finns fler företag vid storstadsskolorna, men hur många jobbar egentligen på dessa företag tack vare dessa besök? Känns intuitivt som att besöken inte har jättestor påverkan på jobbansökningar?

Hur ser interaktionen mellan de olika utbildningarna ut rent socialt? Umgås dom från data mest med andra från data eller är det gott o blandat?

Återigen, tack för alla svar!

Beror ju helt på vilka dörrar du vill stänga mer och vilka du vill ha öppna. Vill du jobba som analytiker, kvant eller andra liknande inom försäkring/finans är det helt klart indek. Samma om du vill jobba mer åt “business” hållet på företag (även tech startups osv) och kanske jobba med datadrivna beslut för affärsområden osv.

Det är väl bara om du vill vara väldigt inriktad på just utveckling, system, systemarkitektur osv datateknik kommer vara bättre.

Permalänk
Medlem

Hej!

Så du väljer mellan D och I? Grattis – båda är bra val. Samtidigt tror jag inte att du hittar svaret på vad du ska välja här – däremot så kanske vi kan hjälpa dig med att ställa rätt frågor.

I valet mellan D och I bör du exempelvis fråga dig vad som intresserar dig mest – datautveckling eller företagsledning? De som jag känner som läst D (ett fåtal) arbetar i huvudsak med olika former av systemutveckling, antingen på ett större företag eller som konsult – hur skulle det passa dig? De som jag känner som läst I (några fler) jobbar ofta som företagskonsulter (några managmentkonsulter och några inom IT), VD:ar (inte sällan på någon tekniskt avancerad start-up), projektledare eller som försäljare av tekniskt avancerade produkter/system – vad skulle du säga om något sådant?

För egen del läste jag I-linjen i Linköping. Jag började visserligen med F (teknisk fysik) i Lund – men mina studier där gick åt fanders. Dels för att jag inte var förberedd på hur krävande studierna skulle vara och dels för att det var alldeles för kul med nationslivet. Så efter första året flyttade jag till Linköping och började på I-linjen – det var lagom ”tråkigt” och passade mig därför utmärkt. Låt vara att det inte alls var lika kul som i Lund (oj, vad jag saknade Lunds aktiva nationsliv och rockkonserterna på mejeriet) men studieresultaten blev mycket mycket bättre. Dessutom är campusområdet i Linköping ganska begränsat, så det är relativt lätt att läsa extrakurser inom områden som intresserar. Själv läste jag exempelvis kurser i design, dramapedagogik, entreprenörskap, etik, ledarskap, pedagogik och presentationsteknik.

En annan faktor som var viktig när jag valde Linköping var att I-linjen var stor där – så att det fanns många olika inriktningar och kurser att välja mellan. Exempelvis kunde jag välja mellan 3 olika (data, maskin och elektronik) som teknisk inriktning (jag valde data) och mellan 7 st olika – ex organisation/ledarskap, marknadsföring, logistik, finansiering, produktionsekonomi och informationssystem – som ekonomisk inriktning. Nu var ju detta ganska länge sedan – så det ser säkert annorlunda ut idag.

När det gäller det sociala livet upplevde jag att detta skilde sig ganska mycket mellan de olika studieorterna. I Lund (och säkert även i Uppsala) är nationslivet den dominerande sociala arenan, där man möter många olika människor från helt olika utbildningar. I Linköping fanns visserligen också nationer – men inte alls på samma sätt som i Lund. Istället kretsade det sociala livet för många på det fester som teknologkåren ordnade, där man förväntades att gå i overall för att visa vilken utbildning man gick på (och hur många fina märken man hade sytt på den). Liknande tillställningar fanns visserligen även i Lund, men där fanns också så mycket annat att välja på…

Vilka människor som du träffar beror också tills stor del på hur du väljer att bo. I en korridor blir ju det sociala samspelet helt annorlunda jämfört med om du bor du själv i en lägenhet. Själv bodde jag i en kaotisk men rolig studentkorridor i Lund för att sedan flytta till en 1:a i ett lugnt och fint område i Linköping, för att kunna fokusera på studierna. Detta gav bra studieresultat, men socialt var det något av en öken. Jag flyttade därför till en relativt lugn studentkorridor och bodde där ett drygt år innan jag fick tag på en superfin och central 1:a, där jag bodde till dess att jag flyttade ihop med min dåvarande flickvän.

Samspel med arbetsgivare… Jag skulle tro att alla högskolor anordnar olika arbetsmarknadsdagar. Själv upplevde jag dessa som alldeles för ytliga för att ge mig något utbyte – men det finns ju dem som det passar jättebra. För egen del fick jag snarare mer kontakter i samband med att jag skulle skriva examensarbete. Exempelvis blev jag en dag uppringd av en amerikansk managmentkonsultfirma, Bain, som sa:

”Vi har aldrig varit involverade i ett examensarbete tidigare, men om vi ska vara det så är det ditt som vi vill vara med på. Vad är upplägget?”

Nu blev det inte något av detta, men jag hittade ett annat intressant projekt när ett svenskt IT-företag skulle etablera sig i London. Därefter arbetade jag som marknadsanalytiker i sthlm, innan jag var med om att starta en ny managementkonsultfirma. Därefter började jag arbeta ett tag som frilans (gjorde ex ett kortare uppdrag i Tokyo) innan jag i samband med föräldraledighet valde att läsa universitetskurser och program på distans – jag har ex. tagit 2 magisterexamina och läst ungefär 100 internationella universitetskurser vid ex Harvard, Stanford, Yale, MIT, IMF och Världsbanken. På denna typ av program/kurser är det av naturliga skäl svårt att skapa kontakter men utbildningskvaliteten är oftast helt överlägsen den som ges vid svenska universitet. Så om du menar allvar med att du vill prova och komma på nya grejer och vara i framkant av teknisk utveckling så kan jag inte nog understryka vikten av att söka kunskap utanför den svenska universitetsvärlden.

I Sverige är vi duktiga på att borra oss djupare i kunskapshålet som vi redan står i, men har ofta förlorat perspektivet hur detta kunskapshål förhåller sig till andra angränsade områden. På mina magisterprogram har jag ex fått argumentera för att hjärnan visst är en central mekanism vid beslutsfattande (på ett program inom beslutsteori) samt att AI-tekniken visst har gjort betydande utvecklingssprång på senare år och man därför inte alls kan bedöma tekniken idag med utgångspunkt i en kurs man tidigare höll baserad på en bok från 1993 (som dessutom visat sig vara helt felaktig). Inom mitt område, AI, har jag ju betydande fördel av att jag både läst datateknik vid I-linjen i Linköping, flera kurser/program i neurovetenskap (ex. på Harvard), maskininlärning på MIT samt ekonomi både i Lund, Linköping, BTH och på Yale, IMF och Världsbanken. Denna nivå hade jag aldrig kunnat nå av att bara gå ett färdigt program utan idag krävs det mer för att ligga i framkant.

Lycka till!
/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingHippo:

Tack för bra svar!

Lutar väl åt Datateknik i sånna fall. Undrar ändå vad för ekonomi man läser på Indek? Sån ekonomi där man analyserar och försöker förutspå olika marknader tycker jag är väldigt kul, typ spelteori, men vad jag förstått så är det inte sånt man läser?

Har inte heller riktigt fattat hur företag och universitet interagerar och hur det påverkar jobb efter studierna? Om jag fattar rätt så kommer det företag till universiteten för o visa upp sig. Detta sker oftare vid t ex Chalmers/KTH än LiTH, då det finns fler företag vid storstadsskolorna, men hur många jobbar egentligen på dessa företag tack vare dessa besök? Känns intuitivt som att besöken inte har jättestor påverkan på jobbansökningar?

Hur ser interaktionen mellan de olika utbildningarna ut rent socialt? Umgås dom från data mest med andra från data eller är det gott o blandat?

Återigen, tack för alla svar!

Att hitta lämpligt jobb osv efter studierna blir inga problem. Många företag i närområdet brukar visa upp sig på campus och sedan är LinkedIn en perfekt plattform där man själv kan upptäckas av rekryterare. Många får sina jobb via dessa arbetsgivare som visar sig på skolorna pga att dom ofta raggar folk till exjobb osv och inte sällan resulterar dom i anställning.

Om du är intresserad av sådan ekonomis skulle jag överväga att söka teknisk matematik och sedan ta en masterexamen i ekonomi, men den rekommendationen får gärna någon annan här också väga in på för att jag ska känna mig lite mer säker med min rekommendation.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

I valet mellan D och I bör du exempelvis fråga dig vad som intresserar dig mest – datautveckling eller företagsledning? De som jag känner som läst D (ett fåtal) arbetar i huvudsak med olika former av systemutveckling, antingen på ett större företag eller som konsult – hur skulle det passa dig? De som jag känner som läst I (några fler) jobbar ofta som företagskonsulter (några managmentkonsulter och några inom IT), VD:ar (inte sällan på någon tekniskt avancerad start-up), projektledare eller som försäljare av tekniskt avancerade produkter/system – vad skulle du säga om något sådant?

Instämmer i det här, stämmer väldigt bra med hur det ser ut på jobbet. Folk som läst I/liknande rör sig i regel mot chefspositioner och projektledande. Så är det utveckling och t ex arkitektroll som lockar så är D ett bättre val.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."