Permalänk

Köpråd runt 4000kr

Mitt RX 480 dog ikväll. RIP
Resterande burk i dagens läge:

CPU: Ryzen 5 2600x
RAM: 16gb DDR4 3200 corsair
Moderkort: ASUS ROG STRIX X470-F GAMING
PSU: 750W (märke minns jag inte men kvalitativt är det hursomhelst)

Skärmen är en Acer XF240H (Freesync).

Som jag förstår är det fullt möjligt att få "Freesync" även med nyare Nvidia-kort så jag är inte helt låst till Radeon.
Jag söker något som kan hålla goda steg med resten av datorn och då spela de flesta spel i 144fps som Apex osv men inte nödvändigtvis med finaste inställningarna.
Budgeten är satt på 4000 men ser att där är några alternativ strax över. Om dessa kort skulle trygga famtiden destu bättre kan det accepteras.
Det jag själv är dålig på är teknikaliteterna. Självklart vill man få så mycket kräm för pluringen som möjligt men vi har tyvärr väldigt varmt i vår lägenhet så jag hade föredragit ett kort som själv inte alstrar för mycket värme eller lider utav det.

Exempel jag tittat på är:

RTX 2060 och Vega 56/64.

All hjälp välkommen.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Rtx 2070 för 4600kr, ligger på marknaden här på Sweclockers.
Funkar kanon, 1mån gammalt och spelat kanske 10timmar, men är för stort för mitt chassi.
Underbart kort, tyst och stabilt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi... förmodligen bästa pris/prestanda OM du köper nytt. Jag skulle köpt ett begagnat rx 580/1070 på tradera. Vega-kort drar mycket ström och alstrar därmed mycket värme.

Permalänk
Medlem

@crashflow Om du kan tänka dig att lägga lite mer så finns ASUS Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC på komplett, med rabattkoden ASUS30YEARS så hamnar du runt 4500:- (koden gäller fram tills imorgon)

Ah, du får 3 spel med på köpet också.

Permalänk

Vet inte riktigt hur jag känner för att köpa gamla generationer nytt. Kan inte sätta ord till men det känns bara inte bra, även om det kan va väldigt prisvärt.

Skrivet av monoleg:

@crashflow Om du kan tänka dig att lägga lite mer så finns ASUS Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC på komplett, med rabattkoden ASUS30YEARS så hamnar du runt 4500:- (koden gäller fram tills imorgon)

Ah, du får 3 spel med på köpet också.

3 spel på köpet brukar inte spela någon roll då man redan har siktet inställt på andra spel men tack ändå
Dock läste jag någonstans att just den här modellen av kort (Vega 64 Strix) var något av ett kärnkraftverk. Lider inte ett varmt kort av att det är varmt i rummet destu mer? Vill inte att det ska överhettas efter 2 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crashflow:

Vet inte riktigt hur jag känner för att köpa gamla generationer nytt. Kan inte sätta ord till men det känns bara inte bra, även om det kan va väldigt prisvärt.

3 spel på köpet brukar inte spela någon roll då man redan har siktet inställt på andra spel men tack ändå
Dock läste jag någonstans att just den här modellen av kort (Vega 64 Strix) var något av ett kärnkraftverk. Lider inte ett varmt kort av att det är varmt i rummet destu mer? Vill inte att det ska överhettas efter 2 dagar.

Tänkte mer på att du kunde sälja spelen här på marknaden och få tillbaka 5-700:-

Angående kärnkraftverk får du nog fråga folk här på forumet hur det ligger till.

Permalänk

@monoleg: Tack för hjälpen. Det lutar åt Vega 64 men just nu letar jag bra alternativ. Din länk såg bra ut tills man läste det finstilta som sa att man inte kan kombinera erbjudanden o då hamnar priset ändå på cirka 4800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crashflow:

@monoleg: Tack för hjälpen. Det lutar åt Vega 64 men just nu letar jag bra alternativ. Din länk såg bra ut tills man läste det finstilta som sa att man inte kan kombinera erbjudanden o då hamnar priset ändå på cirka 4800.

Det missade jag, länka gärna.

Hitta det, trist.

Permalänk

@monoleg: https://www.komplett.se/manufacturer?name=ASUS&sort=OrderedTi...

"*Rabatten gäller endast 1 köp per privatkund och kan inte kombineras med redan nedsatta produkter, eller andra kampanjpriser. Gäller inte Komplett-PC och paketerbjudande."

Just nu är det 7% rabatt på den vilket betyder att dom inte läggs ihop. ASUS30YEARS ger 15% på ordinarie pris "Ord. pris 5.690:-". 5690*0,85=4836,5.

Vad tycker du om detta? Vågar knappt länka för det är ett fint pris om man inte värdesätter "tillbehör".

https://www.inet.se/produkt/x114365/sapphire-radeon-rx-vega-6...

Kan man förvänta sig ett fungerande kort och inte ett returnerat, defekt kort? Vilka tillbehör kan man sakna vid behov?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crashflow:

@monoleg: https://www.komplett.se/manufacturer?name=ASUS&sort=OrderedTi...

"*Rabatten gäller endast 1 köp per privatkund och kan inte kombineras med redan nedsatta produkter, eller andra kampanjpriser. Gäller inte Komplett-PC och paketerbjudande."

Just nu är det 7% rabatt på den vilket betyder att dom inte läggs ihop. ASUS30YEARS ger 15% på ordinarie pris "Ord. pris 5.690:-". 5690*0,85=4836,5.

Vad tycker du om detta? Vågar knappt länka för det är ett fint pris om man inte värdesätter "tillbehör".

https://www.inet.se/produkt/x114365/sapphire-radeon-rx-vega-6...

Kan man förvänta sig ett fungerande kort och inte ett returnerat, defekt kort? Vilka tillbehör kan man sakna vid behov?

Är väl kanske utan originalkartong div. kablar osv, kan vara demo ex el återlämnat kort.

Kanske vara värt att chansa, står ju under priset att du 30 dagars öppet köp och fri retur.

Permalänk
Medlem

@monoleg: Var det du som fyndade kortet? Såg att det var borta nu.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

@monoleg: Var det du som fyndade kortet? Såg att det var borta nu.

Nä sitter på ett 1080ti. Tror TS tog det, annars så snipade någon annan här inne förmodligen.

Får se om TS uppdaterar oss.

Permalänk
Medlem

@monoleg: Sorry, menade TS Såg det lite tidigare idag. Bra pris faktiskt för nästan 1080 prestanda.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk

@martak: Jag tryckte på knappen. Förhoppningsvis säljer dom inte defekta kort och hoppas jag inte kommer sakna "tillbehören". Var du sugen?

Det var lika bra med tanke på pris och att resterande dator är AMD-baserad. Förr brukade man hålla sig till en sida och inte blanda. Vet inte hur relevant det är i dagens läge. Garanterar att min Freesync fungerar också.

Tackar för hjälpen allihop.

Permalänk
Medlem

@Crashflow: Tror som sagt att du gjorde ett dunderköp Såg ett vega 56 på Komplett som ockås låg i fyndhörnan det skulle de ha 5200 SEK för

Tror du blir riktigt nöjd.

Edit: tror inte du behöver några av tillbehören.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart