Uppgradera 2 befintliga burkar till "mest bang for the buck"

Permalänk
Medlem

Uppgradera 2 befintliga burkar till "mest bang for the buck"

Hej!

Sitter idag med en stationär allround-dator och en hemmaserver. Allround-burken används främst till surfande, FL Studio och i perioder spel (Overwatch, emulatorer, WoW).

Hemmaservern används för central fil-lagring och kör Plex Media Server som delas ut inom familjen. Det är ovanligt att fler än två klienter streamar samtidigt men jag önskar att möjligheten åtminstone skall finnas.

Drömmer om att uppgradera huvuddatorn i framtiden och hoppas då prova på AMD-tåget men har inte riktigt ekonomin just nu (familjefar som måste ha lite annorlunda prioriteringar i sitt liv). Dock börjar burken bli lite slö och servern har jag börjat märka går lite på knäna emellanåt, framför allt när jag streamar 4K.

Det jag klurar på är om jag ska försöka satsa på att uppgradera befintligt från begagnatmarknaden och då främst byta ut processorer i båda burkarna och kanske lägga en bättre grund på huvuddatorn så att jag i framtiden bara kan peta in t.e.x. ett GTX 1060 grafikkort för att få upp prestandan något i spel. Som sagt, måste inte ha värstinggrejer men vill försöka få ut det bästa möjliga.

Vad hade ni satsat på att byta ut och plocka ihop utifrån det jag har befintligt burkarna idag? Hur kan jag genom att byta ut ett par komponenter höja prestandan på båda till mest "bang for the buck"?

Ett önskemål är att servern är så engergisnål och tystgående som möjligt då den tickar dygnet runt.

Stationär:
Windows 7 64-bit Pro
FD Define S
Gigabyte GA-P55-USB3
Corsair 8 GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i5 760, 3.3GHz
Asus Radeon R9 280X
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
ASUS VG248QE

Server
WHS 2011 64-bit
FD Define R4
ASRock Z77 Pro4
Intel Core i3 3220T 2,8Ghz + Noctua NH-C12P SE14
Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE

SSD som primär hårddisk i båda burkarna kan nämnas.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Hej!

Sitter idag med en stationär allround-dator och en hemmaserver. Allround-burken används främst till surfande, FL Studio och i perioder spel (Overwatch, emulatorer, WoW).

Hemmaservern används för central fil-lagring och kör Plex Media Server som delas ut inom familjen. Det är ovanligt att fler än två klienter streamar samtidigt men jag önskar att möjligheten åtminstone skall finnas.

Drömmer om att uppgradera huvuddatorn i framtiden och hoppas då prova på AMD-tåget men har inte riktigt ekonomin just nu (familjefar som måste ha lite annorlunda prioriteringar i sitt liv). Dock börjar burken bli lite slö och servern har jag börjat märka går lite på knäna emellanåt, framför allt när jag streamar 4K.

Det jag klurar på är om jag ska försöka satsa på att uppgradera befintligt från begagnatmarknaden och då främst byta ut processorer i båda burkarna och kanske lägga en bättre grund på huvuddatorn så att jag i framtiden bara kan peta in t.e.x. ett GTX 1060 grafikkort för att få upp prestandan något i spel. Som sagt, måste inte ha värstinggrejer men vill försöka få ut det bästa möjliga.

Vad hade ni satsat på att byta ut och plocka ihop utifrån det jag har befintligt burkarna idag? Hur kan jag genom att byta ut ett par komponenter höja prestandan på båda till mest "bang for the buck"?

Ett önskemål är att servern är så engergisnål och tystgående som möjligt då den tickar dygnet runt.

Stationär:
Windows 7 64-bit Pro
FD Define S
Gigabyte GA-P55-USB3
Corsair 8 GB (4x2048MB) 1600MHz XMS3
Intel Core i5 760, 3.3GHz
Asus Radeon R9 280X
Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär
ASUS VG248QE

Server
WHS 2011 64-bit
FD Define R4
ASRock Z77 Pro4
Intel Core i3 3220T 2,8Ghz + Noctua NH-C12P SE14
Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE

SSD som primär hårddisk i båda burkarna kan nämnas.

Mvh

// Peter

När jag ser vad som sitter i datorerna så undrar jag, är båda egen byggda?
Du borde kanske kunna köra din i5 760 som server och köpa en 3770k till ditt Z77 moderkort och köra med den som spel dator?
Det borde ju nästan vara det billigaste samt skaffa ett begagnad grafikkort t.e.x. 1060/980Ti/1070.

3770k är fortfarande en riktigt bra budget procesor och om du hade skaffat 16gb DDR3 och ett begagnat grafikkort så har du ju mycket dator ändå. Vet dock inte hur bra en i5 760 funkar som server.

Permalänk
Avstängd

@ExcZist:
Din server... alltsåå .. titta på en NAS .. vad har den för CPU.. nästan ingen..
Om du har fler strömmer från en hd är det högst troligt det är lagringen som flaskar.. och nätverket.. inte cpu ...
Har du mer än en ström från en hd blir ju läsningen att likna vid random läsning.. och det är inte snabbt.
Bättre hd eller dela lasten mellan fler hd.. ni lär ju titta på lika olika saker så en hd per familjemedlem

På den andra.. bättre grafikkort.. i övrigt duger den väldigt bra.. cpu är nog minsta problemet på den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

När jag ser vad som sitter i datorerna så undrar jag, är båda egen byggda?
Du borde kanske kunna köra din i5 760 som server och köpa en 3770k till ditt Z77 moderkort och köra med den som spel dator?
Det borde ju nästan vara det billigaste samt skaffa ett begagnad grafikkort t.e.x. 1060/980Ti/1070.

3770k är fortfarande en riktigt bra budget procesor och om du hade skaffat 16gb DDR3 och ett begagnat grafikkort så har du ju mycket dator ändå. Vet dock inte hur bra en i5 760 funkar som server.

Stämmer, båda har jag byggt själv genom åren. Servern byggdes ihop för ca 7 år sedan. I huvuddatorn sitter f.ö. 16GB DDR3 minnen idag, har missat att uppdatera mina specs där.

Har också klurat på att just byta plats och ta Z77-kortet till speldatorn och sedan uppgradera processorn. Redan en 2500k är ju ett steg uppåt. Ska kika lite närmare på 3770k!

Vet inte om det ger något, men skulle kunna gå från i5-760 till en i7 som stöds av moderkortet. Fast kanske inte ger någon extra skjuts med en i7 i denna server?

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

@ExcZist:
Din server... alltsåå .. titta på en NAS .. vad har den för CPU.. nästan ingen..
Om du har fler strömmer från en hd är det högst troligt det är lagringen som flaskar.. och nätverket.. inte cpu ...
Har du mer än en ström från en hd blir ju läsningen att likna vid random läsning.. och det är inte snabbt.
Bättre hd eller dela lasten mellan fler hd.. ni lär ju titta på lika olika saker så en hd per familjemedlem

På den andra.. bättre grafikkort.. i övrigt duger den väldigt bra.. cpu är nog minsta problemet på den..

I.o.m. att servern (Plex) transcodar så belastas CPU:n en hel del och det är just vid tyngre filmer jag märker av det. Visserligen ligger OS i servern på en 60GB SSD som börjar bli full och disken filmerna körs ifrån är en WD Red 3TB.

Valde Z77-Pro just för att den hade så många SATA-portar (8st tror jag) och processorn för att den var energisnål.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lythelius:

Stämmer, båda har jag byggt själv genom åren. Servern byggdes ihop för ca 7 år sedan. I huvuddatorn sitter f.ö. 16GB DDR3 minnen idag, har missat att uppdatera mina specs där.

Har också klurat på att just byta plats och ta Z77-kortet till speldatorn och sedan uppgradera processorn. Redan en 2500k är ju ett steg uppåt. Ska kika lite närmare på 3770k!

Vet inte om det ger något, men skulle kunna gå från i5-760 till en i7 som stöds av moderkortet. Fast kanske inte ger någon extra skjuts med en i7 i denna server?

// Peter

Jo du kan ju köra 2500k så länge och leta efter en begagnad 3770k.
Är själv mycket imponerad över prestandan med tanke på åldern.
Vilka i7or passar på i5-760s moderkort?
Har som sagt aldrig haft någon koll på dessa processorer men hittar du en billig i7a så skulle det säkert gå, beror nog på vad du har servern till?
Jag hade en ARK server på en gammal FX 8350 innan jag bytte den till en Begagnad i7 och det funkade mycket bättre fast det var 4 kärnor och 8 trådar. Bytte egentligen bara för att det blev så jävla varmt XD

Permalänk
Avstängd

En i7-3770K är en ganska bra uppgradering från samtliga processorer till Socket 1156. Och din i5-760 borde kunna ta över rollen som Plex-server.
Du skriver att du har en SSD i vardera burk, men vad har du för SSDer? De kanske är så att en ny SSD till din primära dator kan vara en uppgradering. Framför allt om du byter till Z77 moderkortet eftersom den har två SATA3 portar vilket är en massiv uppgradering från SATA2 som finns på ditt P55 moderkort.
Och grafikkort kan hittas begagnat de också. Skulle titta på GTX 1060 och RX 580.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lythelius:

I.o.m. att servern (Plex) transcodar så belastas CPU:n en hel del och det är just vid tyngre filmer jag märker av det.
// Peter

ok.. men varför ligger inte lasten på grafikkortet som är mycket mer lämpat för jobbet och varför transcoda överhuvudtaget hemma?
Jag lagrar media i det format det ska spelas upp eller i max formatet och omvandlar vanligen inget då man bara kan omvandla NER kvalitet aldrig upp.
Här är en länk.. den är INTE för dina delar men resonemanget är rätt generellt.. grafikkortet bör göra jobbet.
https://sv.videotutorial.ro/transcodare-video-rapida-si-gratu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

En i7-3770K är en ganska bra uppgradering från samtliga processorer till Socket 1156. Och din i5-760 borde kunna ta över rollen som Plex-server.
Du skriver att du har en SSD i vardera burk, men vad har du för SSDer? De kanske är så att en ny SSD till din primära dator kan vara en uppgradering. Framför allt om du byter till Z77 moderkortet eftersom den har två SATA3 portar vilket är en massiv uppgradering från SATA2 som finns på ditt P55 moderkort.
Och grafikkort kan hittas begagnat de också. Skulle titta på GTX 1060 och RX 580.

I "speldatorn" sitter en Intel SSD SC2CW240A3 och i servern en Samsung SSD EVO 250GB. Inser ju nu att jag skjutit mig själv i foten här och partionerat servern till 60GB för OS så där ser jag ju direkt en lösning på det problemet. *facepalm*.

Var några år sedan jag tittade djupare i mina burkar märker jag, som sagt. Har småbarn nu...

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ebert:

ok.. men varför ligger inte lasten på grafikkortet som är mycket mer lämpat för jobbet och varför transcoda överhuvudtaget hemma?
Jag lagrar media i det format det ska spelas upp eller i max formatet och omvandlar vanligen inget då man bara kan omvandla NER kvalitet aldrig upp.
Här är en länk.. den är INTE för dina delar men resonemanget är rätt generellt.. grafikkortet bör göra jobbet.
https://sv.videotutorial.ro/transcodare-video-rapida-si-gratu...

Plex använder helt enkelt inte grafikkort för att transcoda filmer!
Jag kanske missförstår dig, men de känns som att du frågar TS om varför han inte låter Plex använda grafikkortet istället.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lythelius:

I "speldatorn" sitter en Intel SSD SC2CW240A3 och i servern en Samsung SSD EVO 250GB. Inser ju nu att jag skjutit mig själv i foten här och partionerat servern till 60GB för OS så där ser jag ju direkt en lösning på det problemet. *facepalm*.

Var några år sedan jag tittade djupare i mina burkar märker jag, som sagt. Har småbarn nu...

// Peter

Vilken version av Samsung diskar är de? En 840 EVO, 750 EVO, 850 EVO eller en 860 EVO?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

@Ebert:
Förtydligande..
Visst kan man omvandla full HD exempelvis till 4k.. Men vad är meningen? Man kan ju inte få bättre kvalitet. Filen eller strömmen kommer visserligen att vara 4 k efter omvandlingen .. men kvaliteten kommer vara full hd MINUS omvandlings förluster.. dvs sämre.
Jag förstå inte varför du omvandlar helt enkelt.. varför inte lagra i rätt format från början och om du vill omvalde gör det "på natten" till ett format som passar att strema, spela upp inte vid uppspelningen. Jag lagar alltid media ett format som jag direkt kan använda därmed så blir datorn enbart en filserver och detta för att slippa kvalitetsförluster vilket alla omvandlingar innebär. Problemet är ju att hitta media i fullformat egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Vilken version av Samsung diskar är de? En 840 EVO, 750 EVO, 850 EVO eller en 860 EVO?

850 EVO

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

@Ebert: Jag ska erkänna att jag inte har full koll på detta vad gäller transcoding m.m. Men jag streamar dels via mobilen (då brukar det flyta fint) och via Plex-appen i min Smart-TV, som inte är så smart och där brukar transcoding hjälpa en hel del.

En lösning är såklart att streama via mobilen och Chromecast men i ärlighetens namn är en app i teven en smidigare lösning om än inte en bättre sådan. Ett moment 22 typ.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Plex använder helt enkelt inte grafikkort för att transcoda filmer!
Jag kanske missförstår dig, men de känns som att du frågar TS om varför han inte låter Plex använda grafikkortet istället.

Nja.. delvis rätt... jag skulle i det läget byta programvara för att nyttja grafikkortet.. Ts kan ju inte påverka Plex men väl använda en programvara där grafikkortet används.

Permalänk
Medlem

Ryzen 1200 piskar i7 870
https://www.youtube.com/watch?v=YYOqnKwBvUc

Skaffa ett Core i7-47xxK-system. Snabbaste du kan få med DDR3. Moderkort, processor och nytt grafikkort. Till detta geforce beg 1060 eller 1070, 1660 ti, 2060. 8GB ram räcker om grafikkortet har mer minne. Skaffa inte 1060 3gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Ryzen 1200 piskar i7 870
https://www.youtube.com/watch?v=YYOqnKwBvUc

Skaffa ett Core i7-47xxK-system. Snabbaste du kan få med DDR3. Moderkort, processor och nytt grafikkort. Till detta geforce beg 1060 eller 1070, 1660 ti, 2060. 8GB ram räcker om grafikkortet har mer minne. Skaffa inte 1060 3gb.

Hur stor skillnad är det på en i7 47xxK mot en 3770k?
På alla tester som jag kollat nu på youtube, nya som gamla så verkar det inte skilja så mycket.
Är det då någon större mening att köpa ett nytt moderkort och processor när man har ett moderkort som funkar?

Permalänk
Avstängd

@Lythelius:
Ok.. jag tolkar dig så här. Du har media på en hd som du sedan spelar upp på din tv. Rätt?
Eller har du online meda (Netflex osv) som du spelar upp?
I det första fallet så är ju kvalitén på den lagrade filen det som avgör kvalitet. Du kan visserligen få mer pixlar med att transcoda om formatet men INTE bättre kvalitet.
Crom cast ger 4 k bild men vad är överföringshastigheten? En 4k bildström är 12 bits per pixel x resolution x frames = 12 x 3840 x 2160 x 60 = 5,971,968,000 bps = 5,971,968 kbps = 711 MB/s.... det lär du inte ha över nätverket eller med Crom cast.
Dvs Crom cast har en hård komprimering vid överföringen och då flyter det på bra med låg hastighet.. men bildkvaliten blir lidande.
Din plex ger sannolikt högre bittrate än crome och det kräver mycket kraft i omvandlingen.
Min fråga är då varför inte låta tv;n göra omvandlingen? Den har väl kretsar för att omvandla till ett format som passar skärmen. Dvs den kan läsa medianfilen "som den är" och läsa från en UPNP server?
Jag låter tv göra jobbet helt enkelt och lagar media i ett format som gör det lätt spela upp. Jag ser inte vad plex omvandlingen egentligen tillför. För mig känns det som ett onödigt steg som säkerligen är bekvämt och därmed användarvänligt. Men varför omvandlingen?
Jag använder UPNP server lösning och låter mitt multimedia system helt enkelt läsa mina filer direkt.. Dom skulle kunna ligga på en hd kopplat till min router då funktionen finns där. På med tv, bläddra fram rätt fil och titta eller lyssna. Min server är bakgrundstjänst på en dator då den knappt kräver något alls med än en hd som kan läsas..
Typ detta..
https://www.youtube.com/watch?v=PhVv60yStEk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lythelius:

Din 850 EVO är ganska lämplig att använda i din primära dator istället. De är en erkänt mycke bra SSD.

Nu är användaren avstängd så de är svårt att citera han och få svar på hur han egentligen tänker. Men jag anser att du gott och väl kan fortsätta använda Plex. Du kan redan programmet och har gjort allt jobb för att kunna nyttja dess system. Hur som haver. Både jag och en del andra har nämnt en del vägar för att kunna uppgradera dina datorer.
Har du hunnit fundera på hur du nu tänker gå tillväga?

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Din 850 EVO är ganska lämplig att använda i din primära dator istället. De är en erkänt mycke bra SSD.

Nu är användaren avstängd så de är svårt att citera han och få svar på hur han egentligen tänker. Men jag anser att du gott och väl kan fortsätta använda Plex. Du kan redan programmet och har gjort allt jobb för att kunna nyttja dess system. Hur som haver. Både jag och en del andra har nämnt en del vägar för att kunna uppgradera dina datorer.
Har du hunnit fundera på hur du nu tänker gå tillväga?

Jag klurar mycket fram och tillbaka men kom just på att jag inte ska byta moderkort mellan burkarna. Z77-kortet valde jag utifrån att det hade väldigt många SATA-kontakter (tror det är 8?) och målet var att fylla servern med upp till 8 hårddiskar. I nuläget sitter följande:

(Speccar inte modeller)
Samsung 850 EVO 250GB (partionerat till 60GB då jag är dum i huvudet och satt av ~172GB till separat partion med systemmappar som jag inte ens använder... suck.)
HDD 300GB
HDD 300GB
HDD 1 TB
HDD 2 TB
HDD 3 TB
2 x HDD 500GB i raid (speglas då jag här lagrar familjebilder, viktiga dokument etc.)

Jag skulle klart klara mig på färre SATA-portar om jag införskaffade större hårddiskar men det är inte aktuellt just nu och en dyrare lösning tror jag.

Visst kan jag köra på Eberts lösning och streama filmer direkt men jag föredrar Plex då jag älskar presentationen och funktionaliteten. Ett grymt program helt enkelt!

Sneglar åt att uppgradera från i3-3220T till antingen en beggad i5-2500k eller i7-3770K. Sistnämnda ligger kanske lite högt i budget men kan å andra sidan vara något att spara till.

Utifrån spelburken som har ett GA-P55USB3 moderkort så är det möjligt att uppgradera till en i7-880 och få upp prestandan en aning i alla fall. Men lutar nog snarare åt att satsa på servern i första hand och spara slantarna tills jag kan uppgradera hela rasket i stället i framtiden. En i7-880 kostar dock strax under tusenlappen begagnat så kanske kan vara värt det i väntan på uppgradering.

Inte lätt detta, men tack för all input som gett mig massa intressanta idéer och uppslag!

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att Jag kör en backup dator som bestod tidigare av

i5-760 4ghz med Noctua nh12s temp runt 80c max load aida64 stresstest.
fractal Define typ C
MSI H55GD65 moderkort
16 gig ram 1600mhz
gigabyte gtx 970 gaming G1
Colermaster V850 nätagg.
standard chassifläktar körs i 50%
upplösning 2k
Bytte till i7-860 samma clock som ovan.

Gick i WoW från 40fps medel med massa drops och skärmlåsning mer eller mindre so fort jag öppnade chrome samtidigt.
till 67fps medel men mest runt 90 fps och inga problem med chrome öppet samtidigt.

Allt på 7 i WoW plus AA maxat

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Den billigaste vägen du kan ta (kortsiktigt) är ju att köpa en I7 870/880/Xeon X3470 för ca 400kr på Ebay, för att ersätta din i5 760. Det borde ju ge en ganska bra ökning i prestanda, sen kan du skaffa en I7 2600, 2700 eller 3770 till z77 brädan.

Då får du ut lite mer av allt du redan har, det tycker jag är kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem

Plot-twist!

Lånar min egen tråd för att inte fylla upp forumet med för mycket plats.

Har börjat snegla åt att ev. uppgradera med ett nytt system men försöka behålla mesta möjliga från min befintliga burk. Kom fram till denna kundvagn efter lite pill. Synpunkter, tips eller frågor på denna?

Spelar f.t.f. mest Overwatch och planerar ta upp WoW Vanilla till sommaren när det släpps och lirar i 1080p på en 144Hz skärm så vill få ut så mycket som möjligt ur de kriterierna.

Grafikkortet är väl där jag mest kör fast. 1060, RX 590, Vega 56, 1660 eller 2060? Vill hålla mig under 10K för denna uppgradering.

https://www.inet.se/datorbygge/b1077566/uppgradering-2019

Notis: Bortse från följande komponenter i kundvagnen då jag redan har dessa eller motsvarande: Samsung 850 Evo 250g, Corsair CX600 och Fractal Design Define S. Var tvungen att lägga till dessa för att kunna spara kundvagnen bara.

Mvh

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |