Permalänk
Medlem

Uppgradering av dator

Hej,

Tänkte uppgradera datorn då den har lite problem att hänga med. Datorn är inköpt 2013 och jag har sen dess uppgraderat grafikkortet till ett GTX 970.

Spelar mest League of legends, rust, csgo och det är i rust jag känner att det laggar lite, anledningen sitter nog i att jag enbart har 8gb ram.

delarna som sitter i är

GTX 970
i5-4670K 3.40GHz
MSI Z87-G43 moderkort
8gb ram
120GB SSD
1TB HDD
Nätagg på 500W

Budgeten ligger på runt 4k och det jag är inne på är att antingen att köpa mer RAM och eventuellt försöka överklocka CPU'n(om det nu behövs) eller köpa nytt moderkort+ram+ CPU. Såg att inet hade rea på https://www.inet.se/produkt/5301414/amd-ryzen-7-1700-3-7-ghz-... och det kanske kunde vara något?.

Kom gärna med tips

//mvh Ztaft

Permalänk
Avstängd

@Ztaft:
Mer minne enbart.
Ska du få någon påtaglig förbättring så är det nytt moderkort, nya minnen, nya cpu och då räcker inte 4000 till för delar som känns påtagligt snabbare.
Vad gäller prestanda så går utvecklingen faktiskt numer sakta.
Ska du få något påtagligt snabbare.. räkna med en 5 -7000 inte fyra.
Vad som förstör din budget är att inget går återanvända.. du måste byta cpu, moderkort, minnen samtidigt för inget av det du har passar i nya kombon.
Jag skulle köpa 8gb minne (tradera kanske) till och spara till en senare lite dyrare uppgradering. Exempelvis vänta till hösten då priset på "nya! rysen bör sjunket till mer plånboks vänliga nivåer och då kanske lägga lite mer på en uppgradering. För med ett snäpp ner på priser, vilken man kan förvänta sig någon månad efter att amd lanserat sina nya, kanske du får en bra förbättring för 4000

Permalänk
Medlem

@Ebert: Tack för tipset får bli att klicka hem nya minnen ikväll. Jag är väldigt okunnig när det kommer till datorer, såg att moderkortet har totalt 4 platser men att 2st skiljer sig lite, kommer jag kunna köpa 2extra ram-minnen och smacka dit eller är platserna tänkt till något annat?

Sen undrar jag även om det kan vara värt att köpa en ny fläkt då min processor kan gå lite varm?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla på uppgraderingspaket, finns bla hos komplett. Då får du RAM, cpu och moderkort i paket till lite reducerat pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztaft:

Hej,

Tänkte uppgradera datorn då den har lite problem att hänga med. Datorn är inköpt 2013 och jag har sen dess uppgraderat grafikkortet till ett GTX 970.

Spelar mest League of legends, rust, csgo och det är i rust jag känner att det laggar lite, anledningen sitter nog i att jag enbart har 8gb ram.

delarna som sitter i är

GTX 970
i5-4670K 3.40GHz
MSI Z87-G43 moderkort
8gb ram
120GB SSD
1TB HDD
Nätagg på 500W

Budgeten ligger på runt 4k och det jag är inne på är att antingen att köpa mer RAM och eventuellt försöka överklocka CPU'n(om det nu behövs) eller köpa nytt moderkort+ram+ CPU. Såg att inet hade rea på https://www.inet.se/produkt/5301414/amd-ryzen-7-1700-3-7-ghz-... och det kanske kunde vara något?.

Kom gärna med tips

//mvh Ztaft

Köp extra ram som du redan nämnt, klocka processorn, köp en kylare om du enbart har en stockkylare och köp ett 1070 från SweC marknad för ~2000. Skulle nog bli en ordentlig boost. Du kan sälja ditt nuvarande sen för ~800-900 om det är ett strix. Annars kanske 700?