Huvudvärk och yrsel pga 27" IPS-skärm, varför?

Permalänk
Medlem

Huvudvärk och yrsel pga 27" IPS-skärm, varför?

De senaste åren har jag haft en laptop, en Lenovo Legion Y520, med en 15,6" IPS-skärm och den har funkat superbra. Innan dess hade jag en BenQ TN-skärm. Jag tänkte fortsätta med IPS-skärm nu när jag byggde ihop en stationär dator och köpte en Philips 276E8VJSB.

Men nästan omedelbart började jag känna av huvudvärk och lite yrsel när jag satt framför den skärmen, ungefär som när man får ett nytt par glasögon man måste vänja sig vid. Så jag har använt den några veckor nu, men verkar inte vänja mig.

Jag försöker lista ut varför det blir såhär, så jag kan hitta en skärm där jag inte upplever sånt här.

Jag har läst att det kan bero på uppdateringsfrekvensen 60Hz och att jag kan behöva 144Hz, men både min gamla BenQ och skärmen på laptopen var 60Hz och det hade jag ju aldrig problem med. Kan det bero på att det är en 27" skärm, att storleken tillsammans med den låga uppdateringsfrekvensen stör? Eller är det IPS-panelen på en så stor skärm som kan orsaka något?

Den här skärmen påstår sig vara flimmerfri, så det borde inte bero på nåt sånt.

Jag kan bara spekulera, men tar gärna emot förslag och teorier på vad det kan vara som orsakar detta, för jag vill gärna undvika att beställa hem och returnera 10 skärmar till innan jag hittar nån jag kan använda.

EDIT: Jag glömde bort att nämna att jag hade en 24" PLS-skärm från Samsung som andraskärm till laptopen under några månader och det var inga problem med den.

EDIT 2: Känslan påminner väldigt mycket om när man använt VR-glasögon för länge, så fler förstår hur jag menar.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

Är ingen expert på det här så jag kan ha fel, men har du testat olika färgtemperaturer samt ljusstyrka, större skärm = mer lux för ögonen.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har svårt att tro att det beror på paneltypen och skärmen har ju inte heller pwm styrd belysning.
Hur är det med ergonomin i övrigt, har du bra belysning utan stora kontraster, inget flimrande ljus i lokalen, bra arbetsställning, inget buller, hur är det ställt med dig, när kollade du din syn senast och är blodtrycket normalt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljusstyrka? Har själv en PG279Q och kör endast 15% i ljusstyrka och det är fullt tillräckligt. Kör jag högre så får jag problem
med huvudvärk då jag anstränger ögonen. Det kommer kännas mörkt i början, men du vänjer dig och efter ett tag så ser det istället för ljust ut om du vrider upp ljusstyrkan.

Uppdateringsfrekvensen har jag svår att se bidra till att man får ont i huvudet.

Annars, ping @Laxpudding . Han kanske har några andra teorier om detta?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

De senaste åren har jag haft en laptop, en Lenovo Legion Y520, med en 15,6" IPS-skärm och den har funkat superbra. Innan dess hade jag en BenQ TS-skärm. Jag tänkte fortsätta med IPS-skärm nu när jag byggde ihop en stationär dator och köpte en Philips 276E8VJSB.

Men nästan omedelbart började jag känna av huvudvärk och lite yrsel när jag satt framför den skärmen, ungefär som när man får ett nytt par glasögon man måste vänja sig vid. Så jag har använt den några veckor nu, men verkar inte vänja mig.

Jag försöker lista ut varför det blir såhär, så jag kan hitta en skärm där jag inte upplever sånt här.

Jag har läst att det kan bero på uppdateringsfrekvensen 60Hz och att jag kan behöva 144Hz, men både min gamla BenQ och skärmen på laptopen var 60Hz och det hade jag ju aldrig problem med. Kan det bero på att det är en 27" skärm, att storleken tillsammans med den låga uppdateringsfrekvensen stör? Eller är det IPS-panelen på en så stor skärm som kan orsaka något?

Den här skärmen påstår sig vara flimmerfri, så det borde inte bero på nåt sånt.

Jag kan bara spekulera, men tar gärna emot förslag och teorier på vad det kan vara som orsakar detta, för jag vill gärna undvika att beställa hem och returnera 10 skärmar till innan jag hittar nån jag kan använda.

Jag spekulerar lite med dig.

  1. Att den är mycket större kan upplevas lite jobbigt. Helst om du sitter rätt nära denna.

  2. Du har för starkt ljus och kontrast på. testa sänka dom.

  3. Vad jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) så är inte Philips flimmerfritt riktigt flimmerfritt utan reducerar bara flimret. Dells finare skärmar har flimmerfritt enligt samma källa. (något forum som det pratades om detta)

  4. Den stora skärmen tillsammans med glasögon (lät som du hade glasögon) eller något som bara uppenbarar sig med större skärm där ljuset stör mer.

  5. Har du 150% uppskalning i Windows på denna?

  6. Spelar du mycket mer nu så kan detta vara en orsak också, du sitter och koncentrerar dig mer när det händer mycket över ett stort synfält.

Tror inte det är 60hz eller inte som gör detta.

Jag skulle testa, om du kan att flytta bak skärmen och sänka ljuset på den och se om det blir skillnad.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har svårt att tro att det beror på paneltypen och skärmen har ju inte heller pwm styrd belysning.
Hur är det med ergonomin i övrigt, har du bra belysning utan stora kontraster, inget flimrande ljus i lokalen, bra arbetsställning, inget buller, hur är det ställt med dig, när kollade du din syn senast och är blodtrycket normalt ?

Belysningen i rummet är bra, två fönster med naturligt ljus och en vanlig taklampa. Inget flimrande ljus och inget buller. Jag kollade synen senast förra vintern när jag skaffade nya glasögon och jag har lite högt blodtryck, något som jag äter medicin för. Och jag känner inte av denna slags känsla av yrsel i något annat sammanhang eller framför någon annan av skärmarna jag har - varken TV:n, laptopen eller TN-skärmen.

Skrivet av Asssor:

Vad har du för ljusstyrka? Har själv en PG279Q och kör endast 15% i ljusstyrka och det är fullt tillräckligt. Kör jag högre så får jag problem
med huvudvärk då jag anstränger ögonen. Det kommer kännas mörkt i början, men du vänjer dig och efter ett tag så ser det istället för ljust ut om du vrider upp ljusstyrkan.

Uppdateringsfrekvensen har jag svår att se bidra till att man får ont i huvudet.

Annars, ping @Laxpudding . Han kanske har några andra teorier om detta?

Jag har faktiskt funderat på det kring ljusstyrkan, jag gillar ganska ljusa skärmar och har haft 50% ljusstyrka på skärmen hittills. Igår kväll så sänkte jag till 20%, men kanske borde prova ända ner till 15% och se om jag upplever någon skillnad. Bra att du nämnde detta!

Skrivet av Lagers:

Jag spekulerar lite med dig.

  1. Att den är mycket större kan upplevas lite jobbigt. Helst om du sitter rätt nära denna.

  2. Du har för starkt ljus och kontrast på. testa sänka dom.

  3. Vad jag har läst någonstans (kommer inte ihåg var) så är inte Philips flimmerfritt riktigt flimmerfritt utan reducerar bara flimret. Dells finare skärmar har flimmerfritt enligt samma källa. (något forum som det pratades om detta)

  4. Den stora skärmen tillsammans med glasögon (lät som du hade glasögon) eller något som bara uppenbarar sig med större skärm där ljuset stör mer.

  5. Har du 150% uppskalning i Windows på denna?

  6. Spelar du mycket mer nu så kan detta vara en orsak också, du sitter och koncentrerar dig mer när det händer mycket över ett stort synfält.

Tror inte det är 60hz eller inte som gör detta.

Jag skulle testa, om du kan att flytta bak skärmen och sänka ljuset på den och se om det blir skillnad.

Jag försöker hålla ca 1 meters avstånd till skärmen. Jag har faktiskt haft ganska höga värden på ljusstyrka och kontrast, tänkte på detta igår kväll så jag sänkte ljusstyrkan från 50% till 20% och sänkte kontrasten från 50% till 35%. Kanske behövs sänkas ännu mer? Hm ok, så det kan finnas flimmer som påverkar, brukar kunna vara känslig för sånt.

Jag kör i upplösning 3840x2160 med 175% skalning. Jag spelar en del, men la av med det några dagar för att se om det gjorde skillnad och jag känner av det ungefär lika mycket i vardaglig använding också.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Belysningen i rummet är bra, två fönster med naturligt ljus och en vanlig taklampa. Inget flimrande ljus och inget buller. Jag kollade synen senast förra vintern när jag skaffade nya glasögon och jag har lite högt blodtryck, något som jag äter medicin för. Och jag känner inte av denna slags känsla av yrsel i något annat sammanhang eller framför någon annan av skärmarna jag har - varken TV:n, laptopen eller TN-skärmen.

Jag har faktiskt funderat på det kring ljusstyrkan, jag gillar ganska ljusa skärmar och har haft 50% ljusstyrka på skärmen hittills. Igår kväll så sänkte jag till 25%, men kanske borde prova ända ner till 15% och se om jag upplever någon skillnad. Bra att du nämnde detta!

Har du terminalglasögon eller använder du vanliga eller läsglasögon vid monitorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du terminalglasögon eller använder du vanliga eller läsglasögon vid monitorn ?

Vanliga glasögon som jag använder 24/7, haft glasögon sen jag gick i andra klass på lågstadiet.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Vad kör du för skalning i Windows? Om du kör 100% så blir ju allt ganska smått på en 27" 4k skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Vad kör du för skalning i Windows? Om du kör 100% så blir ju allt ganska smått på en 27" 4k skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med 175% skalning i 3840x2160

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av favouredhawk:

Vanliga glasögon som jag använder 24/7, haft glasögon sen jag gick i andra klass på lågstadiet.

Det kan vara en del av förklaringen, du borde skaffa terminalglasögon och det är nått som arbetsgivaren betalar om du behöver det men du behöver säga till om det och även tala om att det är terminalglasögon du ska ha ha till optikern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 24-tumsskärm cirka en meter ifrån mig och har också glasögon. Det jag kan tänka mig är att om jag skulle gå upp tre tum till och dessutom spela blir det mer "förvrängning" i bilden vilket hjärnan dessutom måste anpassa sig till snabbt vid spel. Kanske kan det skapa en slags sjösjukekänsla?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara en del av förklaringen, du borde skaffa terminalglasögon och det är nått som arbetsgivaren betalar om du behöver det men du behöver säga till om det och även tala om att det är terminalglasögon du ska ha ha till optikern.

Det hade jag faktiskt inte en aning om, tack för att du uppmärksammade det. Ska kolla upp det här med terminalglasögon!

Skrivet av LaoLao:

Jag sitter med en 24-tumsskärm cirka en meter ifrån mig och har också glasögon. Det jag kan tänka mig är att om jag skulle gå upp tre tum till och dessutom spela blir det mer "förvrängning" i bilden vilket hjärnan dessutom måste anpassa sig till snabbt vid spel. Kanske kan det skapa en slags sjösjukekänsla?

Jag har faktiskt tänkt i liknande banor, för jag har aldrig använt en 27" skärm för dator förut och kollar lite på att beställa hem en 24" och se om jag märker nån skillnad. Det vore ju skönt om det var en så enkel lösning!

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk

Om det är när du spelar skulle det kunna bero på fov. En del spel som har haft en låst fov runt 70~ har jag inte kunnat spela utan huvudvärk och illamående

Permalänk
Avstängd

Gick från 27 tums gammal proffs skärm med pva teknik samsung 275t+ till 2 st 27 ips dell 2713HM var spyfärdig av huvudvärk första månaderna kollade även vad som hände med blodtrycket och även det rusade iväg första veckorna bara efter man suttit några minuter vid skärmarna.
Även två av mina ungar vägrade nya ips skärmar och ville behålla sina äldre pva, gnällde på att svart är ju lila mm.

Tror det vita ljuset påverkar i, äldre tex pva mm är det något varmare draget åt det gul-röda i ips är det kallare blått.
Prova att justera om färg tempen och sen efter det justera till färgerna.

Går skärmen inte kalibrar så kan du lägga in egen icc profil i windows, eller ladda ner dem från:

http://www.tftcentral.co.uk/articles/icc_profiles.htm

Permalänk
Medlem

Det påminner om den där yrseln man känner när man använt VR-glasögon för länge, så fler kanske förstår hur jag menar. Det är nog hur jag närmast kan beskriva det.

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Har du kollat synen på sistone? Kan ju vara så att du behöver andra glasögon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Har du kollat synen på sistone? Kan ju vara så att du behöver andra glasögon

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade synen förra vintern, så mina glasögon är bara runt ett år gamla

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC | 32GB HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Skärmen står inte lite högt? Vissa får yrsel när de sitter framför datorn och den är placerad lite för högt i och med att man tenderar att luta nacken lite bakåt. Det brukar bli bäst om skärmen är placerad så att ögonen är i höjd med skärmens överkant. Men det skadar inte att experimentera lite med olika höjder.

Visa signatur

ASUS ProArt B550-CREATOR
AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB
G.Skill 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Svart
ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC
Noctua NH-D15S Chromax Svart

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Asssor:

Annars, ping @Laxpudding . Han kanske har några andra teorier om detta?

Tror det mesta redan tagits upp. Ljusstyrkan, ovanan med storleken, ergonomin etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tror det mesta redan tagits upp. Ljusstyrkan, ovanan med storleken, ergonomin etc.

Vissa skärmar, åtminstone förr avgav en del kemiska ångor första tiden när de var på som vissa fick problem med. Lät man skärmen stå på ett par veckor i ett utrymme där ingen vistades mycket (tex i garaget) så försvann problemet.

Permalänk
Medlem

Kolla om du har någon dold skelning. (optiker eller ögonklinik). Hur fungerar det att läsa bok en längre tid?

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Bildexpert 📺

@SAFA: Det har blivit bättre och mer självsanering i branschen. Jag stöter på en hel del nya produkter och det var rätt länge sedan jag stötte på det här med doften av "ny elektronik" i samband med tester.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Laxpudding:

Instämmer där, nya elektronikprylar luktar nästan ingenting nuförtiden...

Saknar doften av flussmedel

Edit,
Kom o tänka på denna
https://youtu.be/bPXVGQnJm0w

Visa signatur
Permalänk

Jag använder mig personligen av programmet f.lux och det rådde bot på mina huvudvärker. Mina uppstod ofta runt kvällen, efter en kortare tids sittande vid datorn, oavsett om jag läste dokument eller spelade färgglada spel. Det programmet gör är att den gradvis gör skärmljuset något gulare ju senare det blir. Dessa aspekter är helt konfigurerbara. Det hjälper mig att på ett något naturligt vis bli trött. Jag använder linser med negativa värden.

Permalänk
Medlem

@favouredhawk: Hur har det gått för dig? Mår du fortfarande dåligt på grund av skärmen?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

De senaste åren har jag haft en laptop, en Lenovo Legion Y520, med en 15,6" IPS-skärm och den har funkat superbra. Innan dess hade jag en BenQ TN-skärm. Jag tänkte fortsätta med IPS-skärm nu när jag byggde ihop en stationär dator och köpte en Philips 276E8VJSB.

Men nästan omedelbart började jag känna av huvudvärk och lite yrsel när jag satt framför den skärmen, ungefär som när man får ett nytt par glasögon man måste vänja sig vid. Så jag har använt den några veckor nu, men verkar inte vänja mig.

Jag försöker lista ut varför det blir såhär, så jag kan hitta en skärm där jag inte upplever sånt här.

Jag har läst att det kan bero på uppdateringsfrekvensen 60Hz och att jag kan behöva 144Hz, men både min gamla BenQ och skärmen på laptopen var 60Hz och det hade jag ju aldrig problem med. Kan det bero på att det är en 27" skärm, att storleken tillsammans med den låga uppdateringsfrekvensen stör? Eller är det IPS-panelen på en så stor skärm som kan orsaka något?

Den här skärmen påstår sig vara flimmerfri, så det borde inte bero på nåt sånt.

Jag kan bara spekulera, men tar gärna emot förslag och teorier på vad det kan vara som orsakar detta, för jag vill gärna undvika att beställa hem och returnera 10 skärmar till innan jag hittar nån jag kan använda.

EDIT: Jag glömde bort att nämna att jag hade en 24" PLS-skärm från Samsung som andraskärm till laptopen under några månader och det var inga problem med den.

EDIT 2: Känslan påminner väldigt mycket om när man använt VR-glasögon för länge, så fler förstår hur jag menar.

Tja,

Har du progressiva glasögon? Då kan ju större skärm göra så att du tittar på skärmen genom "fel" del av glasögat == ont i huvudet?

Med vänlig hälsning Laze