Hårddisken låter som den jobbar HÅRT stundtals.

Permalänk
Medlem

Hårddisken låter som den jobbar HÅRT stundtals.

Jag byggde nyligen ihop en ny dator..
Satte i min gamla 2 år gamla mekaniska hårddisk på 3tb..

Problemet är att den låter som att den jobbar då och då när jag sätter igång datorn.
Jag har provat o ladda hem HD tune pro och kollat S.M.A.R.T men hittat ingen Error på den.
Det låter som att något skrivs/läs från den och det är det enda datorljud som hörs nu eftersom jag köpte nytt chassi och det andra är skittyst.

Så satans irriterande.
Sen helt plötsligt från ingenstans när jag haft igång datorn nån timme blir den ibland tyst.
Den kanske håller på att gå sönder?

Kollar jag resursövervakarn ser jag ingen aktivitet från hårddisken..
Har även provat defraga den i några olika program.

Vad kan man göra?

Permalänk

Köp gummidämp till den!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Det är alltså inget rusk jag hör så utan det är.. verkligen att den jobbar låter som den skriver in saker på hårddisken.
Är ju en 7200rpm kanske låter lite för mycket nu för min smak men alltså den ska ju ändå inte låta när den inte gör nånting?

Permalänk
Medlem

@Metsys2k: Att en HDD jobbar en hel del efter start är ju helt normalt beteende, hur länge beror lite hur snabb den är samt hur mycket jobb som finns i kön, är ofta en hel del som datorn pysslar med i bakgrunden med en nystartad dator kolla tex Schemaläggaren, samt även autostart kanske finns en hel del onödigt på dessa, förutom detta så om div program startas som tex antivirus, och annat så laddas uppdateringar ner, scanning av HHD mm.

Bästa är ju att köra systemet på en SSD så märker man inte detta samt datorn blir väldigt mycket kvickare att använda.

En timme låter lite länge men tyder nog mest på att datorn system har mycket att göra tex att många program som startas med auto och liknade då kan datorn stå och tugga bra länge speciellt om det är en snurrdisk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@Metsys2k: Att en HDD jobbar en hel del efter start är ju helt normalt beteende, hur länge beror lite hur snabb den är samt hur mycket jobb som finns i kön, är ofta en hel del som datorn pysslar med i bakgrunden med en nystartad dator kolla tex Schemaläggaren, samt även autostart kanske finns en hel del onödigt på dessa, förutom detta så om div program startas som tex antivirus, och annat så laddas uppdateringar ner, scanning av HHD mm.

Bästa är ju att köra systemet på en SSD så märker man inte detta samt datorn blir väldigt mycket kvickare att använda.

En timme låter lite länge men tyder nog mest på att datorn system har mycket att göra tex att många program som startas med auto och liknade då kan datorn stå och tugga bra länge speciellt om det är en snurrdisk.

Jag har den ju bara som backupdisc o till dvs spel i filmer o bilder..
Dvs jag använder en SSD en Samsung 970 EVO Plus 500GB till windows o allt sånt
Då borde den väl inte tugga?

Sorry om jag var otydlig i första inlägget.

Permalänk
Avstängd

@Metsys2k:
Du har ju tjänster som indexering mm som går i bakgrunden och har du inte stängt av dom för aktuell disk så kommer ju den att kollas av sådana tjänster regelbundet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

@Metsys2k:
Du har ju tjänster som indexering mm som går i bakgrunden och har du inte stängt av dom för aktuell disk så kommer ju den att kollas av sådana tjänster regelbundet.

Vilka tjänster, hur gör jag detta?
Alltså jag tycker inte det borde vara så stor indexkoll på hårddisken eller?
Ska det ta nån timme ibland ibland 2 timmar?

Varför syns inget i resurshanterarn att hårddisken jobbar överhuvudtaget?