Asus X570-moderkort för Ryzen 3000-serien dyker upp på webben

Permalänk
Melding Plague

Asus X570-moderkort för Ryzen 3000-serien dyker upp på webben

I sommar lanseras AMD Ryzen 3000-serien med kodnamn "Matisse", tillsammans med moderkort utrustade med 500-seriens styrkretsar. Nu listas namnen för tolv X570-moderkort från Asus.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Impact är äntligen tillbaka! För nu hoppas på att de börjar använda VRM dotterkortet också!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Impact är äntligen tillbaka! För nu hoppas på att de börjar använda VRM dotterkortet också!

Tänk om det blir separat låda för vrm kortet och 16mm² kablar i mellan 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Tänk om det blir separat låda för vrm kortet och 16mm² kablar i mellan 😉

Haha det hoppas jag inte på!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Trevligt trevligt! Av lineupen att att döma så verkar det ju som om Asus verkligen tror att 3000-serien kan bli en storsäljare. Fanns inte den tron så tvivlar jag på att vi fått se ett så varierat utbud.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lite ledsen att ni inte använde min läckta bild från VideoCardz

Allt jag vill ha är ett grymt bra mATX moderkort, idag finns det inget till AMD AM4, får hoppas att X570 ändrar på det.

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera min gamla i5 2310 med en Matisse cpu till black friday.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var på håret att pensionera min SB 2600K under BF 2018. Men med cirka 0% tid framför datorn pga småbarnslivet avstod jag i sista stund. Har dock lovat mig själv en 3000-serie under 2019, kommer inte att ha mer tid framför datorn, men det är fan dags nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snälla snälla snälla någon tillverkare, gör ett vettigt x570 mATX kort denna gång.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot den nya lineupen!

Var nära på att köpa gigabytes x470, men efter att ha läst om alla problem de dras med så valde jag att avvakta tills nya x570 kommer.
Allrahelst då jag visste att releasen är relativt nära. Samt att minnerna äntligen har börjat gå ner i pris igen, så att vänta blev en win-win här tycker jag nog.
Ska bli spännande att se resterande x570 brädorna, samt vad de har att erbjuda utöver ett x470 bräde.

Sedan ifall att det bara blir nya PCIE support, så köper jag nog ett x470 i.a.f och då förhoppningsvis till ett reducerat pris.

Likväl som att jag är en patientgamer (https://old.reddit.com/r/patientgamers/ för er som inte känner till uttrycket) Så är jag även en patient... Ja vad ska man kalla det, patient-hardware? typ.

Man kan ju vänta i evigheter, men sitter på en ivy bridge så det är dags för en uppdatering. Denna gången blir det att gå tillbaka till AMD känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Trevligt trevligt! Av lineupen att att döma så verkar det ju som om Asus verkligen tror att 3000-serien kan bli en storsäljare. Fanns inte den tron så tvivlar jag på att vi fått se ett så varierat utbud.

Presterar den som de visat tidigare kommer de på allvar börja ta upp kampen med Intel när de nu också kan konkurrera i rent prestanda.

Bara i min kompiskara var vi 5st som alla sitter på haswell cpuer som sagt att på lanseringsdagen av 9900k köper vi den. Ingen av oss köpte den då vi tyckte den sög när man lägger in priset i ekvationen. Alla vi har nu sagt att är prestandan som utlovad i tidigare test och den drar normala effekter så blir vi alla AMD ägare av ytterligare system på lanseringsdagen.

Enthusiast Matx moderkort med x570 hippas jag på till moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Presterar den som de visat tidigare kommer de på allvar börja ta upp kampen med Intel när de nu också kan konkurrera i rent prestanda.

Bara i min kompiskara var vi 5st som alla sitter på haswell cpuer som sagt att på lanseringsdagen av 9900k köper vi den. Ingen av oss köpte den då vi tyckte den sög när man lägger in priset i ekvationen. Alla vi har nu sagt att är prestandan som utlovad i tidigare test och den drar normala effekter så blir vi alla AMD ägare av ytterligare system på lanseringsdagen.

Enthusiast Matx moderkort med x570 hippas jag på till moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Har vi sett mer än cinebench?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Ett ASUS ROG Crosshair VIII Gene skulle jag köpa direkt.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt spridd skara moderkort. Nu vet jag inte ens vilken storlek jag kommer välja när jag uppgraderar men hoppas som många andra på bra mATX-moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Snälla snälla snälla någon tillverkare, gör ett vettigt x570 mATX kort denna gång.

och vad är vettigt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Har vi sett mer än cinebench?

Räcker inte det ? 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Räcker inte det ? 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, för just det testet representerar prestanda i verkliga applikationen sällsynt dåligt. Den råkar dock visa Zens styrka sällsynt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Räcker inte det ? 😀

Skickades från m.sweclockers.com

En 2700x presterar ju 9% efter en 9900k redan och 2600x bara 2% bakom 8700k.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

och vad är vettigt då?

Iom att det såvitt jag vet inte finns en enda x470 mATX moderkort så är "vettigt" i detta fall åtminstone 1 modell

Bra VRM design är också viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebert:

och vad är vettigt då?

Önskemålet är nog främst att det kommer något X570 mATX-moderkort alls, det finns ju inga X470 mATX-moderkort ö.h.t.

Skrivet av Triton242:

Räcker inte det ? 😀

9900K är bara 10% bättre i CB jämfört med 2700X. Så det går inte att bara peka på det resultatet och säga att AMD är ikapp Intel, eftersom CB är ett fall där de redan nu presterar väldigt bra jämfört med Intel. Att de kan få ut den prestandan till en mycket lägre strömförbrukning är förstås imponerande och kan betyda att de kommer kunna leverera bättre prestanda än de visat upp, men det återstår att se vilka klockfrekvenser de kommer hamna på.

Permalänk
Medlem

Spännande att se ett workstation kort för AMD som jag efterfrågat sedan lanseringen av Ryzen. Jag hoppas på ECC support.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Nej, för just det testet representerar prestanda i verkliga applikationen sällsynt dåligt. Den råkar dock visa Zens styrka sällsynt bra.

Skrivet av ClintBeastwood:

En 2700x presterar ju 9% efter en 9900k redan och 2600x bara 2% bakom 8700k.

Skrivet av perost:

Önskemålet är nog främst att det kommer något X570 mATX-moderkort alls, det finns ju inga X470 mATX-moderkort ö.h.t.
9900K är bara 10% bättre i CB jämfört med 2700X. Så det går inte att bara peka på det resultatet och säga att AMD är ikapp Intel, eftersom CB är ett fall där de redan nu presterar väldigt bra jämfört med Intel. Att de kan få ut den prestandan till en mycket lägre strömförbrukning är förstås imponerande och kan betyda att de kommer kunna leverera bättre prestanda än de visat upp, men det återstår att se vilka klockfrekvenser de kommer hamna på.

Det intressanta är en-tråd prestandan.
En 8700k/9900k presterar över 15% bättre mot tex 2700x i just de testen.
Stämmer de resultaten som visade upp där har det alltså gjorts en ganska rejäl upphämtning i det området där de tidigare tappat så mycket mark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det intressanta är en-tråd prestandan.
En 8700k/9900k presterar över 15% bättre mot tex 2700x i just de testen.
Stämmer de resultaten som visade upp där har det alltså gjorts en ganska rejäl upphämtning i det området där de tidigare tappat så mycket mark.

VI har inte sett en enda enkeltråds bench för Ryzen 3000 ännu, så den frågan är fortfarande totalt öppen. Men klart vi får hoppas på en hyfsat stor förbättring,

Blir troligen ett CH8 Hero för mig, men vi får se, E-bräda och WS-bräda är också intressant. Med AMD är det ju större poäng med en WS-bräda som allround bräda än för Intel eftersom man ändå inte behöver klocka manuellt pga XFR/PBO.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

VI har inte sett en enda enkeltråds bench för Ryzen 3000 ännu, så den frågan är fortfarande totalt öppen. Men klart vi får hoppas på en hyfsat stor förbättring,

Blir troligen ett CH8 Hero för mig, men vi får se, E-bräda och WS-bräda är också intressant. Med AMD är det ju större poäng med en WS-bräda som allround bräda än för Intel eftersom man ändå inte behöver klocka manuellt pga XFR/PBO.

Jag fick för mig att jag såg detta på teaserna de visade för några månader sedan. Jag letade igenom detta nu igen och hittar mycket riktigt inte några sådana. Jag måste helt enkelt blandat ihop det med något annat.

Den flertrådade prestandan i framförallt dessa program och andra andra liknande som te x Blender m.m är jag inte direkt intresserad av.

EDIT: strök över en del av min tidigare post.

Permalänk
Medlem

Är knappt varm i kläderna med x470. Det går för fort ibland... men bra för AMD.
Kanske ta steget till mini-ITX nästa år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Presterar den som de visat tidigare kommer de på allvar börja ta upp kampen med Intel när de nu också kan konkurrera i rent prestanda.

Bara i min kompiskara var vi 5st som alla sitter på haswell cpuer som sagt att på lanseringsdagen av 9900k köper vi den. Ingen av oss köpte den då vi tyckte den sög när man lägger in priset i ekvationen. Alla vi har nu sagt att är prestandan som utlovad i tidigare test och den drar normala effekter så blir vi alla AMD ägare av ytterligare system på lanseringsdagen.

Enthusiast Matx moderkort med x570 hippas jag på till moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Man får hoppas att de inte får hybris vad gäller prissättningen. Om toppmodellen presterar bättre än 9900K så betyder ju inte det att folk är beredda att betala samma eller mer än vad 9900K kostar, för det är som du säger att priset gör att prestandan blir tveksam. "smakar det så kostar det" fungerar inte så bra för många. Visst, 9900K är en toppsäljare, men det säger mer om vilken sjuk Mindshare Intel har än om hur mycket folk tycker deras produkter är värda.

AMD måste fortsätta vara det bästa alternativet sett till prestanda/krona, även om de kan klå 9900K.

Att CB inte är ett så bra test är väl en sak, men det var intressant att de visade en 8-kärnig cpu, som slog 9900K, som också har 8 kärnor. Det är inte som att de fuskar och vinner för att de öser på med fler kärnor, och dessutom var det inte slutgiltiga frekvenser, så jag tror absolut vi kommer få se Ryzen 3000-modeller som minst drar jämt skägg med 9900K i spel, och kan de då sälja processorn till signifikant lägre pris än 9900K så drar de ner brallorna på Intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får hoppas att de inte får hybris vad gäller prissättningen. Om toppmodellen presterar bättre än 9900K så betyder ju inte det att folk är beredda att betala samma eller mer än vad 9900K kostar, för det är som du säger att priset gör att prestandan blir tveksam. "smakar det så kostar det" fungerar inte så bra för många. Visst, 9900K är en toppsäljare, men det säger mer om vilken sjuk Mindshare Intel har än om hur mycket folk tycker deras produkter är värda.

AMD måste fortsätta vara det bästa alternativet sett till prestanda/krona, även om de kan klå 9900K.

Att CB inte är ett så bra test är väl en sak, men det var intressant att de visade en 8-kärnig cpu, som slog 9900K, som också har 8 kärnor. Det är inte som att de fuskar och vinner för att de öser på med fler kärnor, och dessutom var det inte slutgiltiga frekvenser, så jag tror absolut vi kommer få se Ryzen 3000-modeller som minst drar jämt skägg med 9900K i spel, och kan de då sälja processorn till signifikant lägre pris än 9900K så drar de ner brallorna på Intel.

Läste detta vet inte om man kan lita på denna men...
https://wccftech.com/asus-x570-motherboards-next-gen-amd-ryze...

Permalänk
Medlem
Skrivet av reggy:

Läste detta vet inte om man kan lita på denna men...
https://wccftech.com/asus-x570-motherboards-next-gen-amd-ryze...

Det intressanta är kommentarsfältet, det är alltid bizarrt datorkrig där lita av wccft:s grej. Skillnaden med artikeln ovan är att det nästan inte är något krig alls under den, alla väntar på Ryzen 3000. Det är bara några Radeon vs Nvidia/Jensen memes typ Det verkar som om AMD redan har plockat massor av mindshare. Nu gäller det bara att leverera.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Presterar den som de visat tidigare kommer de på allvar börja ta upp kampen med Intel när de nu också kan konkurrera i rent prestanda.

När det kommer till spel kommer den nog att ligga ungefär på samma som förra serien tyvärr. Från vad jag sett. Men man kan hoppas att det blir bättre än så!

Skrivet av the squonk:

Blir troligen ett CH8 Hero för mig, men vi får se, E-bräda och WS-bräda är också intressant. Med AMD är det ju större poäng med en WS-bräda som allround bräda än för Intel eftersom man ändå inte behöver klocka manuellt pga XFR/PBO.

Workstation och ... E? E-sport?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Workstation och ... E? E-sport?

E brädorna är snäppet över F i Asus påhittade hierarki tex X570-E och X570-F, WS är mycket riktigt Workstation har inte funnits till AMD tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||