Ny mob och cpu ingen signal till skärmen

Permalänk

Ny mob och cpu ingen signal till skärmen

Hej.

Tänkte höra om någon har något mer förslag på fel sök innan jag byter moderkortet,

Som rubriken lyder så får jag ingen kontakt med skärmen längre.
Från början fungerade det och jag körde datorn en timme ungefär men når jag märkte att den bara hittade 8 8av 16 i ram så stängde jag av den igen.
Tog ur minnena och torkade av dom fast dom är nya, men n'r jag startade datorn igen så var det ingen signal till skärmen.

Jag har försökt att sätta minnena i olika slot och inte bara i dom rekomenderade.

Jag har kollat pinnarna på moderkortet med förstoringsglas och dom ser ok ut jag tror inte heller att den skulle startat upp först om dom var skadade.

Jag har kopplat ur bateriet

Jag böt el från 450 till 550

Självklart har jag kollat skärmen och den fungerar på annan dator.

Jag har kopplat bort allt onödigt som grafikkort extra hdd

Det som är på nu är strömen till mob även den 8 pinnade, samt start och rebot kablarna till front panelen

ssd och ram, har provat både med 1 och 2 minnen .

Jag kommer heller inte in i bios längre men jag han se att den stöder 9 generetionen cpu

Provade även att starta både helt utan hdd och med en gamall sata disk som jag vet är ok.

Provade skärmen både men vga hdmi och dvi-d kabel

Det som går nu är.

OS: Windows 10

Moderkort: ASUS PRIME B360M-A

Cpu fläkt: Hyper 212 EVO

Processor: INTEL i7 9700k

SSD: 970 EVOPLUS NVME m2 500GB

Ram: 2x8 GB Hyper X Fury black DDR4 2666Mhz

Permalänk
Medlem

@eremiten3:

OffTopic men det är svårt att läsa din text. Behöver inte börja varje mening på ny rad.

Se till att dina RAM-minnen sitter i ordentligt. Behöver ofta trycka i dom hårdare än man tror.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Enligt asus hemsida så har den bara support för 8.de generationen. Och alla fel den visat riktar sig till att det fattas stöd för just 9.de generationen. Ett tips är ju att uppdatera biosen och kolla om det hjälper. annars får du nog byta moderkort.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Enligt asus hemsida så har den bara support för 8.de generationen. Och alla fel den visat riktar sig till att det fattas stöd för just 9.de generationen. Ett tips är ju att uppdatera biosen och kolla om det hjälper. annars får du nog byta moderkort.

Nja, ASUS lade till support för 9th generation CPUs i Augusti 2018. TS hade ju även kört datorn en timma utan problem innan han började pilla på RAM-minnena.

Edit: Källa

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

Nja, ASUS lade till support för 9th generation CPUs i Augusti 2018. TS hade ju även kört datorn en timma utan problem innan han började pilla på RAM-minnena.

Edit: Källa

Det är mycket möjligt, Men ändå får han problemen som uppstår när stödet inte är där. samt att det fattas information om det är version 2 utav moderkortet.

Åter igen. Uppdatera bios och återkom sen

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

Så den fungerade sen började du pilla på ram stickorna sen funkar den inte. Testa dem var för sig, antagligen är den ena trasig och behöver ersättas. Tryck i dem tills du är rädd att knäcka moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk

Jag skriver på tven med fjärkontrollen därför blir det inte så bra skrivet kanske.

Ja den startade först men hittade bara ett minne därför började jag kolla minnena.
Jag provade med bara ett mine i alla slott och tryckte till så dom satt ordentligt men utan resultat
Men när ni prata om att kortet kanske inte stöder 9 generationen så beslutade jag att byta kort när det fortfarande var öppet köp på den.
Så nu har jag istället ROG STRIX Z390-F GAMING fast felet kvarstår. Har bara kopplat i det nödvändiga men det hjälper inte.
Har plockat ur batteriet och rensat cmos. Jag kommer inte på annat än att det måste vara minnena men hur vanligt är det att nya minnen är trasiga när man får dom eller att dom går sönder efter nån timme? Eller kan det va så att minnena inte är kombitibla med korten även om det verkar lite långsökt?

Permalänk
Medlem

@eremiten3:

Rensa CMOS återställer bara BIOS-inställningarna till default. Det har alltså ingen påverkan i ditt fall.

Jag är fortfarande övertygad om att du inte monterat dina RAM-minnen korrekt.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Skrivet av Vimsig:

@eremiten3:

Rensa CMOS återställer bara BIOS-inställningarna till default. Det har alltså ingen påverkan i ditt fall.

Jag är fortfarande övertygad om att du inte monterat dina RAM-minnen korrekt.

Det går inte att montera minnena på så många sätt antingen är dom i tryckta tills spärre hoppar i eller så är dom inte låsta av spärren.
Och jag kollade dom ingen, det går inte att trycka i dom längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eremiten3:

Det går inte att montera minnena på så många sätt antingen är dom i tryckta tills spärre hoppar i eller så är dom inte låsta av spärren.
Och jag kollade dom ingen, det går inte att trycka i dom längre.

Förvisso, men följer man det du skriver så kan det ju i princip inte vara något annat.

1. Datorn startade utan problem och rullade en timme innan du märkte att endast ett av din RAM-minnen hittades
2. Du tar ut RAM-minnena och monterar tillbaka dom
3. Du får ingen bild till skärmen

Och ja, RAM-minnet är låst av en spärr, men bara på en av sidorna. Se till att dom ordentligt intryckta på andra sidan också.

Anledningen till varför jag betonar detta är för att en vän till mig hade exakt samma problem häromdagen (ingen bild till skärmen men datorn rullar). Detta gällde också ett nybygge. Problemet var att han inte hade tryckt i RAM-minnena ordentligt.

Och jag citerar honom: "Man var ju tvungen att nästan trycka sönder hela moderkortet för att få i dom ordentligt".

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

@eremiten3:

Hur har det gått?

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk

Jo tack det har gått bra. Jag tog med minnena till butiken och dom konstaterade att dert var fel på dom. Så med utbytta minnen fungerar datorn som den ska.
Så nu blir det ett nytt grafikkort också, får hoppas att det fungerar utan strul.