Permalänk

Löst: Kommer inte in i BIOS

Dator:

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: Intel Core i7 4790K
Processorkylare: Intel Standard
Moderkort: MSI Z97 gaming 5
Minne: 2x 4 GB

När jag startar upp så ser jag moderkortets bild där det står att jag ska trycka del för att komma till bios. Matar på knappen från start men inget händer. Har testat 2 tangentbord men det hjälper inte, den går bara vidare in i Windows. Någon som har någon aning eller tips?

Permalänk
Medlem

Har du ett äldre tangentbord med PS/2-uttag kan du prova att använda det istället för USB. Annars kan det röra sig om en funktion i just BIOS som gör att USB-uttagen inte blir aktiva direkt. I så fall kan det funka att återställa BIOS med CMOS-batteriet.

Ett annat trick som fungerat för vissa är att enbart koppla in tangentbordet, och inga andra USB-enheter.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Testa detta:

Inne från Windows

Go to the start menu
Click Power
Hold the SHIFT key
Click Restart
Wait until the advanced options show
Click Troubleshoot
Click Advanced Options
Click UEFI Firmware Settings
Click Restart

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Skrivet av Rismik:

Testa detta:

Inne från Windows

Go to the start menu
Click Power
Hold the SHIFT key
Click Restart
Wait until the advanced options show
Click Troubleshoot
Click Advanced Options
Click UEFI Firmware Settings
Click Restart

Jag har svenska Windows och ser inte UEFI firmeware settings (översättning)! Vad är motsvarande på svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har tyvärr inget gammalt tangentbord och ser nu att mitt inte börjar lysa förens jag kommer till Windows startbild. Kan vara det? Att det inte är aktivt före dess och därför inte känner av mitt frenetiska del-tryckande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimmarsson:

Jag har svenska Windows och ser inte UEFI firmeware settings (översättning)! Vad är motsvarande på svenska?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör Engelsk språk på min Windows, vet ej vad det heter på Svenska, men det kanske inte fungerar på BIOS bara på UEFI.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk

Känns som om det är att tangentbordet inte har ström och inte är aktivt. Går det att lösa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

@Kimmarsson:
Prova stänga av helt och hållet, ryck strömkabeln någon minut och sedan testa.
Första tipset i en tråd om problem med att komma åt bios.
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/33od5k/troubleshoo...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Ha! Det var MSI fast boot som var på. När jag installerat MSI fast boot utility och stängt av det så stängdes inte strömmen till tangentbordet av under uppstart och då gick det bra med vanlig del smattrande! Tack alla!

Skickades från m.sweclockers.com