MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Kom på att jag skulle skriva i denna tråd också ja!

Körde tidigare med NoNoise hörselskydd och rekommenderade dem här då de fungerade rätt bra för mig.
Tappade bort dessa och läste om att de inte var så uppskattade här så läste på lite om hörselskydd och hamnade till slut hos EarPeace.

Jag har alltid haft problem med in ear hörlurar då de aldrig stannar kvar utan alltid åker ur örat efter några minuter.
Såg att EarPeace har "petite" som alternativ i storlek och att dessa är rekommenderade för såna som just mig som inte kan ha in ear hörlurar.
Efter att ha köpt dem och använt dem en hel del så kan jag bara säga att jag är frälst.
De sitter hur bra som helst, sitter länge och de känns inte att jag har dem på mig.

NoNoise kände och gjorde ont efter någon timmes åkning, dessa känns verkligen inte alls.
Enda jag märkt är att om man tagit av sig hjälmen en gång så får man sätta dit dem igen då de kan åka ur lite när jag lyfter av mig hjälmen och sen sätter på mig hjälmen igen.
Men när jag väl satt dit dem igen så sitter de tills jag tar av mig hjälmen några timmar senare.

Plus är även att man får tre i en förpackning så man har en extra om man skulle tappa den.
Har inget med företaget att göra, bara nöjd kund och tänkte jag skulle rekommendera dem då jag inte hade hört talas om de tidigare

https://www.earpeace.com/products/motorcycle-ear-plugs?varian...

Permalänk
Medlem

@Troberg: Bra tips, har också väldigt svårt med in-earlurar. Låter som att det är värt att testa dessa då

Jag kör oftast med dessa själv som jag rullar ihop toppen på och knölar i, sen håller hjälmen dem på plats, men det har varit i brist på bättre alternativ.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hoppas det går bra för er som bestämt er för kortet

Själv använder jag hojen till/från jobbet varje dag och har gjort det ett par veckor, går lite smidigare varje gång och man börjar bli van med utrustning, körning i tät stadstrafik (både trafik samt växling).

Utöver läderjacka (samt ett antal andra jackor för olika temperaturer och väder), kevlarbraller och stövlar har jag nu införskaffat lite lättare och tunnare för sommarglidande just till och från jobbet.

https://i.imgur.com/pPhuPJF.jpg

Något jag trivs riktigt bra med är jackan (Icon MERC Stealth med D3O skydd). Fungerar hyfsat bra i värmen, lätt att röra sig i och riktigt snygg.

Jag vet inte vad ni tycker om skor, men det blidde ett par störtsköna Alpinestars AST-1 i läder. Känns mjuka och fungerar klockrent i värmen.
https://i.imgur.com/0DtgSbf.jpg

Monterade förut en mindre Puig vindruta fram, enligt nuffrerna skulle den leda bort ca 25% (vid kroppen) av vinddraget men då det inte märktes speciellt mycket så har jag inhandlat en större variant (omonterad). Denna ska tydligen leda bort upp till 75% vid kroppen och 25% vid huvudet, vilket vid 100 kmh verkar handla om ca 4 av de 6 kg man utsätts för normalt.
https://i.imgur.com/agfVOT7.jpg

Utöver det är det nog Suzukis sadelväska som ligger här någonstans...

Just det! Något jag rekommenderar starkt är MotoSafe Alpine öronpluggar. Jag köpte paketet där det ingår touring (svart) och racing (röd), har bara testat racing men fasiken vilken skillnad. Pluggarna släpper igenom visst ljud så man ska höra radiokommunikation, men filtrerar så mycket annat skit som möjligt. "Motorvägshastigheter" är definitivt inget problem med dessa, vindljudet är dämpat och motorn hörs endast om man vrider på. Har nog säkert 5 olika modeller och märken liggandes här, även de dyra orangea (NoNoise) i aluminiumcylindern som vi pratade om tidigare (som inte fungerade bra alls vill jag påstå).

https://i.imgur.com/vnrnS6N.jpg

https://i.imgur.com/VVAIwmK.jpg

Något jag letar efter är extenders till backspeglarna, verkar inte helt lätt att få tag på några snygga som levereras till detta land.

Edit: Monterade också Shoei's pinlock avsedd för just min hjälm och fan vad skönt man ser något på mornarna utan att fälla upp visiret

Var köpte du jackan? Den verkar mycket intressant.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg men som första mc så ska man välja någon modell som är lättmanövrerad och ganska allsidig. Ett bra exemplar är tex Suzuki DL650A. En ganska bekväm cykel men lagom effekt och pålitlig antispinn för att minska risken för ofrivilliga sladdar och bekväm till vardags körningar.
https://saljplatsen.se/fordon/motorcyklar/touring_1/suzuki-dl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Kul tråd!
Knasigt att GSXS 750 väger mer än 1000 annars bra priser på den. 1000 känns som ett säkert kort men vill gärna ha den uppdaterade 2018 i så fall och då är man på en hundring begagnad. Verkar vara solida hojar båda två, är väl mest vilken effekt man önskar som styr.
...
Jag kommer att åka en del med skjuts. Känns som GSXS1000 ligger närmast till hands, bra med effekt om önskas men ändå såpass beskedlig att den fungerar i pendlingsrollen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade nog valt en 1000 i början men tyckte den kändes lite klumpig när jag väl provsatt den. Man satt med benen utåt istället för framåt vilket inte kändes speciellt skönt, overall kändes den rätt fet medans 750 kändes liten och smidig (vilket var vad jag var ute efter). Dock har jag för mig sadeln var en aningen bättre på 1000. Vikten är mer eller mindre samma, max ett par kilon i skillnad (till 1000:s fördel). 750 är lite tight att skjutsa en vuxen person på, lite i stil med Honda CB650.

I övrigt kan jag bara säga att 750 är riktigt störtskön, fungerar perfekt till jobbet och 15-mils stintar är inget större problem så länge du inte ligger på 140 konstant, då rekommenderas en medium-sized ruta. Jag är 1.85 och når ner med hela båda fötterna samtidigt, dock kan jag nog ana att hojen kanske känns liten om man är välbyggd. Jag tvungen att skaffa extenders till backspeglarna för att se något bakåt, utöver armarna då. 750 känns lite twitchy och lite ryckig motorbroms i min mening, vet dock inte om 1000 lider av samma problem.

När man väl har blivit van att åka hoj så kanske 1000 är ett bättre val, om du skaffar en sådan så får du gärna skriva hur du upplever den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Var köpte du jackan? Den verkar mycket intressant.

Nilssons MC, kör med de tunnare D3O skydden för lite mer mobilitet. Tror inte att det ingick några skydd, kanske rygg men jag är definitivt inte säker. Brassar man så kanske man vill ha de tjocka skydden, men i min mening kändes de inte riktigt bra med utformningen på jackan. Kan vara värt att prova först så den passar ens egen kroppsbyggnad, känns rätt viktigt att axlarna hamnar rätt då det är svårt att justera skyddpositionerna (ingen kardboard).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag hade nog valt en 1000 i början men tyckte den kändes lite klumpig när jag väl provsatt den. Man satt med benen utåt istället för framåt vilket inte kändes speciellt skönt, overall kändes den rätt fet medans 750 kändes liten och smidig (vilket var vad jag var ute efter). Dock har jag för mig sadeln var en aningen bättre på 1000. Vikten är mer eller mindre samma, max ett par kilon i skillnad (till 1000:s fördel). 750 är lite tight att skjutsa en vuxen person på, lite i stil med Honda CB650.

I övrigt kan jag bara säga att 750 är riktigt störtskön, fungerar perfekt till jobbet och 15-mils stintar är inget större problem så länge du inte ligger på 140 konstant, då rekommenderas en medium-sized ruta. Jag är 1.85 och når ner med hela båda fötterna samtidigt, dock kan jag nog ana att hojen kanske känns liten om man är välbyggd. Jag tvungen att skaffa extenders till backspeglarna för att se något bakåt, utöver armarna då. 750 känns lite twitchy och lite ryckig motorbroms i min mening, vet dock inte om 1000 lider av samma problem.

När man väl har blivit van att åka hoj så kanske 1000 är ett bättre val, om du skaffar en sådan så får du gärna skriva hur du upplever den.

Tack för info!

Jag var och kikade på samtliga utom MT09 idag och precis som du skriver känns GSXS 750 riktigt smidig. 1000 var dock inte långt efter och som många testare anmärker är det nog skillnaden på 180 och 190-däck som ger en del av den upplevelsen då vikten faktiskt ger 1000 fördel. Båda är dock riktigt läckra i verkligheten. Känns solida och välbyggda. Detaljkvaliteten är väl dock inte Honda-nivå men väl över godkänt. Kommer att gå ett par tusenlappar på backspeglar, broms och kopplingsgrepp och annat vilken man än väljer.

Z900 var också fin men den blir det inte. Precis som förr så känns bearbetade gjutytor lite råare, justeringar till koppling och broms lite rappligare, instrument lite tråkigare osv osv. Där verkar inte ha ändrats.

Ska åka och provköra när det blir lite bättre väder och då även försöka klämma in ett varv på MT09.

Det som är lite tråkigt med dagens hojar är att det är betydligt dyrare att få skönsång från dom. Förr räckte det med att byta system eller om man ville snåla slipon och gå upp en eller två storlekar på huvudmunstycket. Den tiden är absolut förbi.
Nu är det slipon, de-cat, möjligen grenrör, om-mappning och powercommander samt några timmar i rullande landsväg. Visst får man lite extra flås också men det är mycket pengar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nu är det slipon, de-cat, möjligen grenrör, om-mappning och powercommander samt några timmar i rullande landsväg. Visst får man lite extra flås också men det är mycket pengar.

Jag läste lite om Power Commander förut då jag funderade på att ändra karaktären på min en aning. Ofta fungerar det riktigt bra men det nämndes också att sådana moduler kan böka med antispin/tracktion då de inte läser av dessa signaler, typ att modulen kommer att jobba emot systemet och vill fortsätta accelerera istället för att släppa av när greppet tappas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Har inte läst alla inlägg men som första mc så ska man välja någon modell som är lättmanövrerad och ganska allsidig. Ett bra exemplar är tex Suzuki DL650A. En ganska bekväm cykel men lagom effekt och pålitlig antispinn för att minska risken för ofrivilliga sladdar och bekväm till vardags körningar.
https://saljplatsen.se/fordon/motorcyklar/touring_1/suzuki-dl...

Ska och ska man köper väl det man helst vill ha och känner sig bekvämast med.
Finns ju ingen tumregel på vad som ska vara första hojjen bara rekommendationer, vad man väljer är ju upp till var och en.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ska och ska man köper väl det man helst vill ha och känner sig bekvämast med.
Finns ju ingen tumregel på vad som ska vara första hojjen bara rekommendationer, vad man väljer är ju upp till var och en.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror knappast en med nyblivet kort känner sig bekväm och säker med tex en Panigale V4.
Bara för att man vill ha en så är min åsikt att personen i fråga behöver lite mera erfarenhet för att bemästra en på säkert sätt.
Med din inställning så är det inte konstigt att det är så mycket olykor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Tror knappast en med nyblivet kort känner sig bekväm och säker med tex en Panigale V4.
Bara för att man vill ha en så är min åsikt att personen i fråga behöver lite mera erfarenhet för att bemästra en på säkert sätt.
Med din inställning så är det inte konstigt att det är så mycket olykor.

Tycker folk ska sluta bry sig vad andra väljer att köra, lika väl som att endel pekar och glor om någon kör förbi i jeans och hoodie.
Sköt ditt eget och låt andra sköta sitt annars får du ändra grundlagarna om det retar dig så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så finns det fler hojjar att välja mellan än Suzuki dl650a och panigale v4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kozmos:

Tycker folk ska sluta bry sig vad andra väljer att köra, lika väl som att endel pekar och glor om någon kör förbi i jeans och hoodie.
Sköt ditt eget och låt andra sköta sitt annars får du ändra grundlagarna om det retar dig så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är ju dock trådtiteln "vilken MC" så det känns onekligen befogat att diskutera just det utifrån sina egna preferenser och tycken.
Kommer ihåg när jag själv började åka, samma diskussioner då och värstinghojarna på den tiden var ju mellanmjölk idag vad gäller effekt.

Själv började jag med RD125LC --> RD350LC YPVS --> RD500LC YPVS --> GSXR 750 Slingshot --> ZX6R --> ZX7R --> GSXR 750 SRAD --> GSXR 1000.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Nu är ju dock trådtiteln "vilken MC" så det känns onekligen befogat att diskutera just det utifrån sina egna preferenser och tycken.
Kommer ihåg när jag själv började åka, samma diskussioner då och värstinghojarna på den tiden var ju mellanmjölk idag vad gäller effekt.

Själv började jag med RD125LC --> RD350LC YPVS --> RD500LC YPVS --> GSXR 750 Slingshot --> ZX6R --> ZX7R --> GSXR 750 SRAD --> GSXR 1000.

Jo fast det jag motargumenterade från första början va ju att en första motorcykel ska vara si och så.
Det roliga när det väl spårade iväg är att jag inte ens har nämnt något om en supersport.

Det bästa är ju att provköra så slipper man råka ut för att man byter hoj redan efter någon månad för att man är missnöjd.
Som du sa alla har olika preferenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kozmos:

Jo fast det jag motargumenterade från första början va ju att en första motorcykel ska vara si och så.
Det roliga när det väl spårade iväg är att jag inte ens har nämnt något om en supersport.

Det bästa är ju att provköra så slipper man råka ut för att man byter hoj redan efter någon månad för att man är missnöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väl en anledning att majoriteten av alla ER6 som ligger på blocket gått under 500 mil

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det finns väl en anledning att majoriteten av alla ER6 som ligger på blocket gått under 500 mil

Ja så är det nog 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Förövrigt tycker jag det är viktigare att man har en motorcykel man tycker är rolig att köra så man plöjer många mil efter kortet.

Det är värre om den blir ståendes i garaget direkt efter man har tagit kortet, erfarenhet kommer ändå genom att aktivt köra och inte efter hur länge man har haft sitt körkort.

Har man inte möjligheten att provköra så tycker jag personligen det är bättre att köpa någon fräsch begagnad och billig hoj så man lätt kan byta till det man vill ha den dagen man har kortet i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Såvitt jag vet så finns det fler hojjar att välja mellan än Suzuki dl650a och panigale v4

Skickades från m.sweclockers.com

Om du har svårt för svenska språket så kan du googla vad" till exempel betyder", Eller kanske skaffa glasögon så du ser vad det står.

Permalänk
Avstängd

Tar du MC kort köper du dig en yamaha elller en suzuki 250 - 400CC något, inte för dyr och du har råd att göra ett misstag.

Andra du gör är lära dig mecka stort plus om du redan kan, MC blir fort dyrt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Om du har svårt för svenska språket så kan du googla vad" till exempel betyder", Eller kanske skaffa glasögon så du ser vad det står.

Jag har inte speciellt svårt med svenskan men du verkar antyda saker från det blå.
Har jag sagt någonstans att han ska köpa en skrevraket med så mycket ketchup i slangen så han kan flyga till månen?

I ditt huvud verkar det bara finnas två sorters motorcyklar.
Supertråkig tourer och superdödlig supersport eller är alla motorcyklar som inte når upp till dina krav för nybörjarhoj jämlika med en panigale v4?

Jag har dessutom perfekt syn utan brillor, det va inte länge sedan jag testade ögonen sist så du behöver inte oroa dig över min syn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Först var jag inne på lite mer touringstuk (sitter rakare) men nu när det närmar sig så lutar det mer åt det sportigare hållet (sportighet/väghållning och drag), dock inte ända fram till banmodellerna (supersport/hypersport). Anledningen till att jag utesluter de extrema modellerna är att jag antar att de är riktigt tokdyra när saker väl behöver bytas, slitagedelar med mera, men också försäkring. Det känns som man kan hitta en sweetspot däremellan.

Jag vill kunna köra långt, gärna i 20-mila stinter då och då.

ZX-10R* är ca 2 sekunder snabbare på 400 meter, är det något man märker av nämnvärt? (jämfört med bil så är båda riktigt snabba)

Finns det någon sweetspot där allt bara stämmer?

/DS

Verkar som du vill ha en sporttourer eftersom du vill kunna åka långt men samtidigt ha lite sportigt stuk på cykeln, att välja något sportigare där man sitter betydligt mer framåtlutad blir väldigt tröttsamt i armarna efter en tid, ofta är också benen mer hopvikta för ökad kontroll men som bidrar till sämre komfort, försäkringarna premierna är också betydligt högre speciellt om du är yngre förare.

Fördelar med sporttourer:
- Bra vägegenskaper som tillåter aktiv körning, inte bannivå men det är väl inte meningen heller.
- Sittställning som inte tröttar ut lika snabbt som andra cyklar, bättre säte och andra komfort funktioner kan ingå (värmehandtag/säte).
- Regn och vindskydd i form av utökade paneler och kåpglas är definitivt plus för långturer eller pendling.
- Olika former låsbara packmöjligheter brukar ingå, finns flera varianter som kan kombineras efter behov.
- Större tankvolym så att man slipper tanka hela tiden (några crossover från supersport kan vara mindre).
- Bra passagerarkomfort om du tar med någon på resan.
- Bättre pris & lägre försäkringskostnader.

Nackdelar:
- Ofta lite tyngre med all extra utrustning.
- Svårt att få tag begagnade lågmilare då ägare kör och behåller bågarna längre.

Finns modeller kring 800cc som kunde passa de flesta nybörjare, också några tyngre alternativ att välja men det är lite upp till var person vad man är kapabel att hantera.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

@oceanic: Tack för svar, dock skaffade jag både kortet och metallhästen förra sommaren Jag kanske kan tänka mig en BMW Adventure eller liknande i framtiden, men just nu sitter GSX-S750Z rätt bra för pendling till jobbet och ett par 15-mila stinter då och då.

Permalänk
Medlem

Dags för MC och kom nyss upp en Yamaha Tracer 900GT (lätt begagnad) på blocket för runt 110.000. (20-25.000 under nypris)

https://www.blocket.se/vasternorrland/Yamaha_tracer_900_gt_84...

Vad tror vi om denna kontra Ducati Multistrada 950?
Har en bra kontakt inom Ducati så kan nog få ett hyfsat pris på en ny men lutar ändå åt Yamaha.

Är nybörjare men vill ha en motorcykel att växa med och känner att jag vill köpa en ny eller väldigt lätt begagnad.

Är det värt 20-25.000 i prisskillnad för 900 GT istället för 900?
Color Matched Hard Side Cases, Quick Shifter, Cruise Control, TFT Meter, Heated Grips, Fully Adjustable Front Fork, Remote Preload Adjustable Rear Shock är det som saknas på 900.

Jag är inte ute efter att åka speciellt fort utan vill ha en schysst behaglig motorcykel att åka längre sträckor med.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Calma:

Är nybörjare men vill ha en motorcykel att växa med

Hur pass nybörjare? Har du kommit igenom de obligatoriska rullgrusnedläggning-då-framhjulet-försvinner, missa-stödet-tappet och bromsa-med-bakhulet-nedläggningen? Har du kontanter att spendera, köp. Om inte, köp ett "offer" att spendera medans du lär dig den hårda vägen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calma:

Dags för MC och kom nyss upp en Yamaha Tracer 900GT (lätt begagnad) på blocket för runt 110.000. (20-25.000 under nypris)

https://www.blocket.se/vasternorrland/Yamaha_tracer_900_gt_84...

Vad tror vi om denna kontra Ducati Multistrada 950?
Har en bra kontakt inom Ducati så kan nog få ett hyfsat pris på en ny men lutar ändå åt Yamaha.

Är nybörjare men vill ha en motorcykel att växa med och känner att jag vill köpa en ny eller väldigt lätt begagnad.

Är det värt 20-25.000 i prisskillnad för 900 GT istället för 900?
Color Matched Hard Side Cases, Quick Shifter, Cruise Control, TFT Meter, Heated Grips, Fully Adjustable Front Fork, Remote Preload Adjustable Rear Shock är det som saknas på 900.

Jag är inte ute efter att åka speciellt fort utan vill ha en schysst behaglig motorcykel att åka längre sträckor med.

Är väl en erkänt fin men lite udda hoj. Har du pengarna och det känns rätt så köp den.

Jag velar själv om jag ska köpa ytterligare en hoj och hade fokus på naken racer som nu flyttats till retro. Var och kollade på XRS900 idag och Z900RS / Cafe. Frågan är om det är värt att offra lite lek och bus för utseende. Z900RS är galet snygg!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Snart är det dags...

Rengjort, pumpat, laddat samt smörjt metallhästen idag.
Har inte hunnit tagit någon tur i år än men möjligen nästa vecka!

Glömde ta en ny bild när den stod ute i solen, skinandes ren och fin, så det får bli förra årets bild (dock utan backspegel extenders). Riktigt kul att få se den efter så många månader. Startade på första försöket (innan laddning) då det var lite tungt att skjuta ut den upp på gården, tappat lite luft under vintern men det fixade sig snabbt med fotpump.

Permalänk
Medlem

Tog årets första tur i söndags, dock med övningskörningsvästen på.
Kallt, men vad gör man inte för att få avrosta innan risk 2an...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Väcker tråden igen!

Jag ska ta tung mc kortet innan sommar. Jag har vana med cross då jag motionerar och busar med det. Samt mek vana då jag skruvar allt på crossen själv. Har egen varmgarage och allt därtill, är 27år gammal.

Jag kommer försöka ta kortet maximalt 15000 i budget.

Jag har lagt följande:
150:- syn
900:- riskettan
129:- ikörkort mc app android för all teori
1000:- mc ställ begagnat

Skor, hjälm, skyddsväst, knäskydd har jag redan iom crossen.

Kommande kostnader blir:
Risktvåan som bokas så snart det släpps
Teori och uppkörningsprov.
Ev en eller två hojkörning med trafikskola för uppskattning.

Tänkte slänga crossen min på släpet och köra till låg och högfartsbanan där jag bor och öva med detsamma. Funderar på att byta min packmoped mot en TransAlp 650 eller liknade som uppfyller kravet för tung mc. Om någon av er bor i närheten av Umeå så pma mig, behöver fixa egen mc innan!

Uppdaterar med hur det går löpande!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner: Kul, håller tummarna! Du klarar det nog bra om du kört tvåhjuling hyfsat mycket innan, bara att tänka på att säkerheten alltid går först på uppkörningen, men det vet du nog. Något jag kan tänka mig blir lite trixit är lågfartsbanan, även om du har bra balans så blir det lite skillnad med en större tung mc med taskig svängradie. Testa gärna både hög och lågfart med tung mc i tid, så får du snart svar på om du behöver träna mer eller kan fokusera på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Väcker tråden igen!

Jag ska ta tung mc kortet innan sommar. Jag har vana med cross då jag motionerar och busar med det. Samt mek vana då jag skruvar allt på crossen själv. Har egen varmgarage och allt därtill, är 27år gammal.

Jag kommer försöka ta kortet maximalt 15000 i budget.

Jag har lagt följande:
150:- syn
900:- riskettan
129:- ikörkort mc app android för all teori
1000:- mc ställ begagnat

Skor, hjälm, skyddsväst, knäskydd har jag redan iom crossen.

Kommande kostnader blir:
Risktvåan som bokas så snart det släpps
Teori och uppkörningsprov.
Ev en eller två hojkörning med trafikskola för uppskattning.

Tänkte slänga crossen min på släpet och köra till låg och högfartsbanan där jag bor och öva med detsamma. Funderar på att byta min packmoped mot en TransAlp 650 eller liknade som uppfyller kravet för tung mc. Om någon av er bor i närheten av Umeå så pma mig, behöver fixa egen mc innan!

Uppdaterar med hur det går löpande!

Skickades från m.sweclockers.com

Är du helt hundra på att Transalpen möter kraven för tung MC? Tror inte den gör det nämligen, iaf gjorde inte min gamla Transa det, saknade 1 kW tror jag och nu har väl kubik-kravet höjts?

Editor: Klarar kubik-kravet som är 595 cm3 men kommer inte upp i de 50 kW som krävs, inte ens de nyare med 700 cm3 (680 cm3) motorn.

Detta gäller då för att få köra upp på den.
För att bara köra den krävs det tung behörighet.