Ångrar du din vattenkylning (custom loop)? Varför?

Permalänk
Medlem

Ångrar du din vattenkylning (custom loop)? Varför?

Med jämna mellanrum får jag ett sug att snickra ihop vattenkylning till CPU+GPU och det brukar sluta med att jag lite snabbt slänger ihop en varukorg på ekwb. Sen ser jag slutsumman och går gråtandes till sängs med frågan varför i helvete jag jobbar inom vården.

Suget blir dock större och större för varje gång och snart kommer jag, mot bättre vetande, köpa ett set. Syftet är väl mest att få ner ljudnivån lite och ha möjligheten att överklocka mer om det behövs. Sen är det roligt att ha något att pyssla med förstås. Kanske....

Så... låt höra. Varför ska jag låta bli? Hur kommer det sig att just du ångrar din custom loop?

(Jag vet att EKWB är i det dyrare segmentet men även lite billigare tillverkare kostar en halv njure. Kollar lite sporadiskt på begagnadmarknaden men det finns nästintill aldrig något som ens är halvintressant.)

Permalänk
Medlem

Kan aldrig försvara det ekonomiskt, men det är en hobby som mycket annat. Lite som att ha ett akvarium, är inte heller ekonomiskt försvarbart, men det är kul att hålla på med

Vill du bygga en custom loop så gör det, men du måste känna att du har råd med det.
Jag gjorde det och grät lite också över att spenderat 8k på vattenkylning, men jag tycker att det är roligt så jag kommer nog fortsätta även med framtida byggen.

Sen som du säger, blir en väldigt tyst och bekväm upplevelse bara man har tillräkligt stora radiatorer så fläktarna kan gå på lågvarv oavsett hur mycket man stressar det

Permalänk
Medlem

Börja med något sånt här:
https://www.inet.se/produkt/5320589/alphacool-eissturm-hurric...
Komplettera med Y-koppling och tapp, så du lättare kan tömma loopen när du vill bygga vidare.

Då får du prova på och har delar som är bra att bygga vidare på när du vill/har råd att lägga till en radiator till och gpu-block.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har inte ångrat mig alls för min vattenloop.
Det kostar, men det är en hobby som mycket annat.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Tror mitt landade omkring 6 000kr när det begav sig för ca 4 år sedan.

Block till CPU
Block till grafikkort * 2
420 + 280 + 240 rad
D5 + topp och reservoar
Kopplingar och slang

Perfekt att kunna kyla bort säkert 600W spilleffekt utan att fläktarna behöver varva upp ens en gång. Dessutom kunna pressa överklockningen så långt det finns att hämta prestanda.
Blivit mer och mer nöjd med kostnaden då grafikkorten tycks tuffa på bra än. Har med luft aldrig fått grafikkort att hålla så länge.

Vissa säger att det är relativt mycket underhåll också, jag är tveksam till det om man gjort det ordentligt från början. Har inte ens bytt vatten i min loop. Och nej temperaturerna är trots det riktigt bra. Hade rivit loopen och gjort rent om det fanns anledning till det. Batterivatten och glykol från start och sedan fyllt på med glykol någon gång om året när det försvunnit några matskedar, ínte för att det varit akut behov men för att det plaskar mindre i reservoaren om den är full.

Jag svamlar mest, köp om du funderat på det.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Med jämna mellanrum får jag ett sug att snickra ihop vattenkylning till CPU+GPU och det brukar sluta med att jag lite snabbt slänger ihop en varukorg på ekwb. Sen ser jag slutsumman och går gråtandes till sängs med frågan varför i helvete jag jobbar inom vården.

Suget blir dock större och större för varje gång och snart kommer jag, mot bättre vetande, köpa ett set. Syftet är väl mest att få ner ljudnivån lite och ha möjligheten att överklocka mer om det behövs. Sen är det roligt att ha något att pyssla med förstås. Kanske....

Så... låt höra. Varför ska jag låta bli? Hur kommer det sig att just du ångrar din custom loop?

(Jag vet att EKWB är i det dyrare segmentet men även lite billigare tillverkare kostar en halv njure. Kollar lite sporadiskt på begagnadmarknaden men det finns nästintill aldrig något som ens är halvintressant.)

Jag var student när jag börja med vattenkylning och köpte begagnade grejer. Fick ett komplett kitt för under 2k då och nej jag har aldrig ångrat att jag tog steget till vatten för typ 10 år sen. kommer aldrig gå tillbaka till luftkylt så länge jag ska ha en riktig PC

Permalänk
Medlem

Jag började för ett år sedan, köpte grejer begagnade, det jag kom över.
Fick dock köpa pumpen och nipplar nya, slang från biltema.
Detta är som sagt en hobby, ser ingen "fördel" med det förutom att det är kul.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte min loop.
jag är däremot tveksam om jag hade valt petg (RÖR) igen.
tiden att göra rören plus att det är väldigt svårt att få ut vätskan
ur loopen. detta blev väldigt frustrerande då datorn har krånglat mycket i början.
däremot hade jag haft Slangar hade jag lätt kunnat ta ut ett grafikkort ur moderkortet
utan att tömma hela systemet för att felsöka.
Sen så skulle jag haft fler radiatorer mina fläktar får varva upp rejält för att hålla vatten tempen under 50grader vid full belastning.

jag tror nog man kan få samma resultat på luft som på vatten för betydligt mindre pengar.
vissa säger att deras grafikkort går runt 50-60 grader med en riktig eftermarknads luftkyl.
läs omdömen på kylaren Raijintek Morpheus II
bra 120mm fläktar med stripes på gpun ska också ge otroligt bra resultat

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Med jämna mellanrum får jag ett sug att snickra ihop vattenkylning till CPU+GPU och det brukar sluta med att jag lite snabbt slänger ihop en varukorg på ekwb. Sen ser jag slutsumman och går gråtandes till sängs med frågan varför i helvete jag jobbar inom vården.

Suget blir dock större och större för varje gång och snart kommer jag, mot bättre vetande, köpa ett set. Syftet är väl mest att få ner ljudnivån lite och ha möjligheten att överklocka mer om det behövs. Sen är det roligt att ha något att pyssla med förstås. Kanske....

Så... låt höra. Varför ska jag låta bli? Hur kommer det sig att just du ångrar din custom loop?

(Jag vet att EKWB är i det dyrare segmentet men även lite billigare tillverkare kostar en halv njure. Kollar lite sporadiskt på begagnadmarknaden men det finns nästintill aldrig något som ens är halvintressant.)

Tja! Intressant tråd 👍 Spara så du har råd och inte behöver leva på nudlar. När jag hittar saker jag vill köpa, mest PC grejer brukar jag vänta 1 vecka eller mer beroende på pris och se om suget finns kvar. Så i ditt fall är det ingen risk att suger försvinner vilket gör risken till att du kommer ångra ditt köp liten. Kanske går hitta använda grejer? Vad går hela loopen på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte min loop. Men just nu har jag bara cpu'n i den. Men jag köpte lite delar då och då. Tror jag spred ut det på 3 månader. Fördelen va ju då att det inte blev en stor klumpsumma. Nackdelen, jag kunde inte bygga ihop den direkt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

För min del har beg-marknaden varit avgörande för loopen. Jag har fortfarande en 655-pump och två radiatorer som har hängt med i.... Fan, det är nog närmare 5-6 år nu, kanske mer. Cpu-blocket likaså. Gav nog 300 för pumpen, 500 för de två radiatorerna, någon res för en hundring och kopplingar runt en 20-lapp styck. Gpu har jag bytt två gånger under perioden, block har kostat en tusing nytt men i två fall köpte jag begagnat för en femhundring. Summa summarum blir det kanske 2000 för en hel customloop om man hittar rätt på marknaden och inte är supernoga med vad det är för märke eller utförande.
Är kalasnöjd, burkens fläktar går på tomgång och pumpen på halvfart, vattentemp aldrig över 35, snarare runt 30, och gpu (2080ti) loadar 42-43 grader, cpu'n är en 7700k@5GHz över samtliga kärnor på 1.32V och den gör bortåt 55 grader i load. Allt ljudlöst som sagt.

Permalänk
99:e percentilen

Har idag CPU och GPU vattenkylda i ett Define C. Kommer sannolikt inte att köra vatten i nästa bygge av flera skäl:

  • Det är jobbigt att bygga.

  • Det är jobbigt och tar lång tid att fylla och tömma.

  • Det kräver betydligt mer och krångligare skötsel.

  • Det är dyrt.

  • Det blir lätt fel, vilket kan leda till ytterligare kostnader.

  • Det ställer större krav/begränsningar på chassits storlek och utformning.

  • Det gör datorn tyngre och krångligare/mer riskabel att flytta.

  • Det är enormt mycket krångligare (och potentiellt dyrare) att uppgradera/ändra något.

  • Det går inte ens att tillfälligt byta CPU, grafikkort eller dylikt i felsöknings-/testsyfte.

Däremot är det häftigt att kunna spela, rendera eller vad som helst utan att ljudnivån påverkas överhuvudtaget. Detta från en nivå som jag inte skulle kalla "knäpptyst", men väl ohörbar i den lägenhet jag bor i, med måttlig ambient ljudnivå från kylskåp, ventilation etc.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Har gått i exakt samma tankar, av och till i ett par år nu. Så för en vecka sen bestämde jag mig för att köra. Väntar på prylar fortfarande, så har inte kommit igång än och det vore skoj att se om någon har några saker de ångrat. Känner dock att eftersom man inte kunnat släppa det här trots så lång tid så är nog risken liten att man ångrar det senare, kanske mer att man kommer på något man skulle gjort lite annorlunda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Oskar80:

Jag ångrar inte min loop.
jag är däremot tveksam om jag hade valt petg (RÖR) igen.
tiden att göra rören plus att det är väldigt svårt att få ut vätskan
ur loopen. detta blev väldigt frustrerande då datorn har krånglat mycket i början.
däremot hade jag haft Slangar hade jag lätt kunnat ta ut ett grafikkort ur moderkortet
utan att tömma hela systemet för att felsöka.
Sen så skulle jag haft fler radiatorer mina fläktar får varva upp rejält för att hålla vatten tempen under 50grader vid full belastning.

jag tror nog man kan få samma resultat på luft som på vatten för betydligt mindre pengar.
vissa säger att deras grafikkort går runt 50-60 grader med en riktig eftermarknads luftkyl.
läs omdömen på kylaren Raijintek Morpheus II
bra 120mm fläktar med stripes på gpun ska också ge otroligt bra resultat

Har ett msi rtx 2080 gaming x trio ( fet kylare ) ligger på 65-70° i spel i 1440p. (Tempen i chassit går max till 42°) Med det sagt så ger en loop mer kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Du som jobbar inom vården borde väl inte ha några problem med att få tag på en njure

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Har två vatten kylda datorer snart blir det en till 😊
Vist de kostar men dom är svala och tysta .
Ångra inte mina byggen
Har du kollat in aquatuning dom ligger iTyskland dom har bra priser.
PS blanda inte aluminium och kopplar blir en kemisk reaktion
Jag håller mig till koppar och mässing

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Har ett msi rtx 2080 gaming x trio ( fet kylare ) ligger på 65-70° i spel i 1440p. (Tempen i chassit går max till 42°) Med det sagt så ger en loop mer kylning.

Skickades från m.sweclockers.com

här är en bra video på Raijintek Morpheus II
gtx 1080ti 1500rpm 52.4 c
EK Vardar 120mm fans
https://youtu.be/K-9k5cRbrPU?t=390

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Knappast dyrt.

360 fat, pump /tank och fint block ca 1500. för två k har du slangar och fittings med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har idag CPU och GPU vattenkylda i ett Define C. Kommer sannolikt inte att köra vatten i nästa bygge av flera skäl:

  • Det är jobbigt att bygga.

  • Det är jobbigt och tar lång tid att fylla och tömma.

  • Det kräver betydligt mer och krångligare skötsel.

  • Det är dyrt.

  • Det blir lätt fel, vilket kan leda till ytterligare kostnader.

  • Det ställer större krav/begränsningar på chassits storlek och utformning.

  • Det gör datorn tyngre och krångligare/mer riskabel att flytta.

  • Det är enormt mycket krångligare (och potentiellt dyrare) att uppgradera/ändra något.

  • Det går inte ens att tillfälligt byta CPU, grafikkort eller dylikt i felsöknings-/testsyfte.

Däremot är det häftigt att kunna spela, rendera eller vad som helst utan att ljudnivån påverkas överhuvudtaget. Detta från en nivå som jag inte skulle kalla "knäpptyst", men väl ohörbar i den lägenhet jag bor i, med måttlig ambient ljudnivå från kylskåp, ventilation etc.

håller med till 100% om vi pratar RÖR.
däremot testade jag med slangar först
och dom ekwb anslutningarna var så mycket bättre.
kunde inte ens se att det fanns möjlighet att få dom att läcka nästan.
däremot med rör var det flera ställen som det droppade ifrån anslutningarna.
på grund av att man inte dragit dom ordentligt. ska dras med handkraft tror jag det stod
men jag fick ta polygripen xD
sen kan man använda quick disconnects på slangar så man lätt kan byta ut en komponent.
jag är tveksam på om jag använder rör igen. det är rena helvetet att felsök.
slangar däremot det kan jag rekommendera sån otroligt stor skillnad
lätt meckat som bara den!

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Avstängd

Min vattenkylning ligger i källaren.

Den ända fördelen är nog egentligen att det är ganska tyst när man spelar krävande spel men bortsett från det så tar det mer plats med en större dator och är ganska tidskrävande varje gång man byter ut grafikkort eller uppgraderar så man tröttnar efter ett tag.

Permalänk
Avstängd

Ursäktar oft..

men du kan komma långt på bra luftkylning idag, visst inte lika bra som en ~6000:- vattenloop i systemet..

Men en NH-D15 eller Be Quiet med en Accelero Xtreme kylning för ~1700:- inkl frakt så kan du klocka tillräckligt bra inom ''normal gränsen''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Billigast vore köpa 2 beg AIO. En för cpu å en G12 + AIO för grafikkortet. Då får du vattenkylning utan underhållningsmomentet. Samma resultat som en custom loop till en mkt billigare peng, om bugeden är tight

Visa signatur

Cloothing optional!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Knappast dyrt.

360 fat, pump /tank och fint block ca 1500. för två k har du slangar och fittings med.

Var hittar du en 360 rad+fläktar pump/res combo och block för 1500kr?

Med tanke på att en ekwb pump/res combo kostar 150+ euro... Kanske om man köper från Wish?

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Var hittar du en 360 rad+fläktar pump/res combo och block för 1500kr?

Med tanke på att en ekwb pump/res combo kostar 150+ euro... Kanske om man köper från Wish?

Om man köper begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Visst kan man hitta beggade saker, har man tur så är det i bra skick också. Men har man otur, så är det fullt med alger o skit i kylaren. Vet inte om jag skulle vilja chansa på det faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

håller med till 100% om vi pratar RÖR.
däremot testade jag med slangar först
och dom ekwb anslutningarna var så mycket bättre.
kunde inte ens se att det fanns möjlighet att få dom att läcka nästan.
däremot med rör var det flera ställen som det droppade ifrån anslutningarna.
på grund av att man inte dragit dom ordentligt. ska dras med handkraft tror jag det stod
men jag fick ta polygripen xD
sen kan man använda quick disconnects på slangar så man lätt kan byta ut en komponent.
jag är tveksam på om jag använder rör igen. det är rena helvetet att felsök.
slangar däremot det kan jag rekommendera sån otroligt stor skillnad
lätt meckat som bara den!

Jag byggde mitt med kopparrör, och ja, allt hade gått att koppla ihop på en halvtimme med slangar, medans med kopparrör la jag någonstans mellan 8-10 timmar och många svordomar och 5 meter rör innan jag blev nöjd med resultat.

Men jag ångrar inte det.
För mig var det hela temat med silver och svart genom bygget, så förnicklade kopparrör var det ända som dög.
Nu är det inte bara en dator, utan även något man vill ska stå framme och synas som prydnad.
tyckte slangar skulle skämma resten av burken

Permalänk
Medlem

Har två vattenkylda datorer (De i min tag.) ångrar ingenting.
Det går inte att försvara alla pengar jag lagt ner på det, men det är en kul grej. Skulle jag behöva bygga en dator igen, så skulle den också bli vattenkyld.
En tornkylare på luft, skulle kunna hålla tempen nere på samma nivåer, men inte med fläktarna på tomgång.

Som @Kvistarn i inlägget ovan, är båda mina byggda med kromade kopparrör. Slangar som ligger som gravitationen behagar lägga dem, duger inte. Snyggt skall det vara.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Trunk: nix, jag kör det på alla datorer, till och med servern kör det. (4 olika)
ett tips är dock att du håller dig till batterivatten och en silverskruv om du vill slippa underhåll för färgpartiklar fastnat i pumpen så den börjat låta. samt blir underhållet minimalt då du slipper all form av avlagring med denna kombination. (kör det i många år)
du kan sänka kostnaden jäkligt mycket om du använder vanliga nipplar från ebay istället för tex ek special kopplingar, till server köpte jag alla 3 blocken på ebay (cpu,och bryggor) för någon hundring med frakt, fungerat felfritt i många år. pumpen är nog den delen som jag skulle vara noggrannast med, du vill ha en som håller länge med bra flöde och som är tyst (ek d5 helt klart favoriten för mig)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Har en vatten kyld. Ser inga som helst fördelar. Kostar mer. Kräver mer underhåll, låter lika mycket eller mer genomfört med ett genomtänkt luftkylt bygge. Kräver större låda vilket bara känns anrikt. Hela tänket med lådor stora som en garderob är antikt.
Jag lääger hellre pengar på att få en liten dator som har ett rent yttre. Som det är lite nutid över. Inte något som ser ut som en rörmokares bisarra dröm.
Liter, strömsnålt men snabbt. Nutid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Körde enbart vattenkylning under en tioårsperiod.. visst det är rätt kul att bygga men bekvämligheten med en stor Noctua tornkylare som inte går att höra efter lite trixande på PWM kurvan är svårslagen. Så för min del ångrar jag att man lade tiotusentals kronor på vattenkylning de pengarna kunde ha gått till andra i mitt tycke vettigare saker.