Visa upp din bästa ghettomoddning och vinn ett påkostat Z390-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Visa upp din bästa ghettomoddning och vinn ett påkostat Z390-moderkort

Den nobla konsten att modifiera en dator på okonventionella sätt kallas i folkmun ghettomoddning. I en ny tävling vill SweClockers och CDON se din mest finurliga, och kanske jättefula, ghettomod!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kylningen med isbitar ser ju häftigt, och grymt farligt ut! Droppar från kondensen skulle väl kunna orsaka kortslutningar ganska enkelt?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Fan, tappat bort bilden på min snygga Hdd upphängning med cykelslang för många år sedan.
Kan jag faktiskt rekommendera, funkade klockrent på en tickande Hdd tills den gav upp.

Permalänk
Avstängd

Visar upp denna igen.

Accelero twin med 2st SW3 fläktar.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Var inte helt nöjd med kylning och temperatur på mitt ASUS GTX 1070 Dual, vill ha det svalt o tyst

Först kopplade jag fläktarna till moderkortet och provade att styra dom med Speedfan och Argus monitor.
Men tänkte att det var ju ganska fånigt när grafikkortet kan göra det själv. Så rätt kablar införskaffades.

1 styck Arctic Accelero Xtreme III
2 styck 120mm cf-v12hp hydro dynamic
6 st buntband
1 st VGA PWM Adapter
1 styck Cable Y-Splitter 2-Fan

Före mod.

Efter mod.

Det blev så vackert och bra att det händer att jag tar ut grafikkortet och sover med det eller att vi ser på Netflix tillsammans.
Vi planerar nu en resa till Säfle.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hemmabyggd bärbar dator byggd av delar från skrotlådan. 49:- powerbank som strömkälla. Mer för att testa om det går än för någon seriös anledning.

Länk till galleriet här på sweclockers.
https://www.sweclockers.com/galleri/14531-rustabb

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Vattenkylning från back in the days

Höll på och laborerade med fyllning/tömning av systemet och tröttnade helt enkelt på den lilla tanken som satt i en 5,25"-plats och drog slangarna direkt till en dunk med batterivatten från Biltema. Så tur var inte en permanent lösning, men det stod nog sådär ett par veckor åtminstone.
Bilden är från 2004 och visar vattenkylningen med en stor Iwaki-pump som kylning för en AMD Athlon 2500+ (Barton), ett ATi Radon 9800 Pro och ett extra kylblock på nordbryggan för att slippa den lilla fläkten som kom förinstallerad på ABIT NF7-S v2.0.

Permalänk
Medlem

Mitt första bygge för mindre än en månad sedan där jag flyttade över en komplett dator till ett nytt chassi. (Har bara bytt några enklare komponenter innan så lite träning)

Vad ni ser är skalet av ett cooler master storm trooper som jag kom över för en 100lapp som huserar innehållet från en Dell vostro 400 (c2d e6750 2gb ddr2 gt610). PSU ovanpå fastspänt med en stripe för kablarna inte räckte från botten på chassit och den gamla startknappen hängandes ut i luften då jag ej hittade rätt anslutning på nya chassit.

Nytt psu och uppgraderad med gtx 760.(även lyckats lokalisera rätt anslutning för ström)

Bild för jämförelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte jag på bilden, inte min server - men jag var där

Ordentlig rengöring efter vinkelslipningen gjodes och allt funkade efteråt.

Vi hade jävligt kul när vi byggde och fick detta att fungera.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

tusan, hade inte kvar min bracket jag gjorde till en vattenkylare jag fick en gång i tiden.

Det var en backplate till en annan kylare som jag klippte, filade till och böjde så jag kande kyla min X5660

undrar om man har fler sånna lösningar liggande.

måste det vara dator relaterat? jag hade returen till min fuelrail på ena bilen som går ner i en reserv dunk via en trägårds slang för att få ur soppan ur den

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Inaktiv

Nytt chassi fick inte plats i budgeten

Permalänk
Medlem

Hårdisk på en liten Bibel

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Sjusovarn

PizzaKartongMod

Hade lite dåliga temperaturer till mitt väldigt varma Radeon R290 och låg på konstanta 95c med stock-settings. Lösningen på detta? Säger väl sig självt, jag skapade en lufttrumma utav en pizzakartong för att leda ny fräsch luft direkt in i till blower-fläkten! Lyckades även med konststycket att klämma in en 140mm fläkt under kortet som skulle pulla bort varmluft.

Såhär blev resultatet:

Och såhär såg det ut installerat i mitt gamla Antec P182:

Lägg märke till den snitzliga utskärningen för PCI-E-sladden

Som en liten bonus: Air-shroud utskuren ur en kartong för nitrilhandskar. Designen kanske dödar blower-style designen, men faktum är att denna presterade bäst av samtliga lösningar, referenskylare inkluderad.

//Mvh My2nd

Permalänk
Medlem

eGPU till en Macbook

Kul tävling! Kom att tänka på mitt projekt sommaren 2015 där jag kopplade ett externt GTX 980 till min tidigare extremt GPU-slöa Macbook pro. Min vision var att man minsann kunde spela AAA-titlar på en Macbook i 60+ FPS och ultra-settings!

Det här var på tiden eGPU främst var en konceptidé och det fanns inga kommersiella lösningar. Så onekligen ett okonventionellt sätt att modda sin dator på

Projektet höll på att ge mig gråa hår och innefattade bland annat:

  • En söndersågad Thunderboltvagga (vars egentliga syfte var att koppla ljudkort till Macbooks och inget tyngre än så)

  • Bortpillad strömförsörjning på vaggan för att ge plats åt ett fullfjädrat nätaggregat

  • Klippta sladdar från PSU och pålödning till vaggan

  • Det gamla hederliga "paper-clip" tricket för att lura nätaggregatet att det var kopplat till ett moderkort

  • Massa eltejp för att hålla allt på plats och inte ge en obehagliga stötar - Det var ändå öppet chassi som gällde

  • Slutligen säkert över 100 timmars pillande med mjukvara för att få datorn att känna igen åbäket som något annat än att ett "tangentbord" har kopplats in. Suck. Otaliga felmeddelanden i enhetshanteraren och mycket problem med låg bandbredd och crasher. Men skam den som ger sig!

TL;DR En "fungerande" eGPU-lösning som gav mig 80 % av kraften hos ett GTX 980! Detta var enormt mycket mer än jag förväntade mig då jag enbart hade Thunderbolt 1.0 och således en bråkdel av bandbredden hos PCI 3.0.

Slutligen kan jag meddela att min trotjänare slutade fungera för snart 3 månader sedan och mina försök att blåsa liv i den igen har varit förgäves Hade gärna fått chansen att börja bygga på en ordentlig speldator!

Permalänk
Medlem

För att kylflänsen inte skulle slå i taket fick jag helt enkelt kapa av 10mm. Trots kapningen kylde den på bra

Visa signatur

Citat från en studiekamrat:
Kommer bli en mikroprofessor om jag läser mer digitalteknik idag.

Permalänk
Medlem

Mod när man inte har chassi som har rätt funktioner ;P

Permalänk
Medlem

Lägger in det jag postade i förra tråden, dvs den bordsfläkt (med RGB i sann gamer-anda) jag byggde av en överbliven EK-vardar RGB jag hade liggande

Så i somras, när det var som varmast tänkte nog alla att en fläkt skulle vara bra.
Jag kom ihåg att noctua hade visat upp en typ av bordsfläkt på computex som använde sig av en 120mm datorfläkt med en "airflow enhancer" för att flytta luft.
Jag letade upp någon som gjort en egen 3d-modell för en liknande "airflow enhancer" och lejde en kollega på jobb att 3d-printa med en bas att stå på och husera allt kablage.

Sedan var det bara att sätta sig ner och slakta lite överbliva datordelar för att få fram en fläktanslutning, ett par motstånd för att kunna reglera hastigheten, samt en RGB-kontroller med tillhörande fjärr från en GPU-holder från wish (denna hade redan blivit moddad så att den gick att koppla direkt till moderkortet).
Efter ett litet tag resulterade det i åtminstonne "proof-of-concept":

När alla delarna sedan var printade var det bara att börja montera ihop dem, och installera alla strömbrytare där de skulle vara.
Slutresultatet syns i bilderna nedan:

Slutligen en liten video på hur RGBn blir i ett mörkt rum:

(OBS: Givetvis går RGBn att stänga av om man vill vara tråkig )

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det vi ser är ett test av gammal hårdvara där vi inte för vårt liv kunde hitta någon kylare att sätta på processorn. Målet var att bygga ihop ett system av prylar ur skrotlådan, och systemet skulle boota och kunna köra en YouTube-video.

Efter ca 20 minuter var isen smält, och vi brände något på moderkortet när vi försökte tömma ut vattnet och fylla på med mer is.

Kylförmåga: 2/10
Oro för kondens: 0/10
Cool-faktor: 11/10 (vad är coolare än vattenkylning?)

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

@anon190792: +1 för din Func.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kylningen med isbitar ser ju häftigt, och grymt farligt ut! Droppar från kondensen skulle väl kunna orsaka kortslutningar ganska enkelt?

tyckte först det var lite märkligt att se din kommentar innan jag hade skickat mitt inlägg, men nu såg jag att det var med i artikelbilden

Trevlig helg!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Inaktiv

@Psyc: Hehe Jag fick den av farsan när den släpptes och den fungerar kanon fortfarande. Har för mig att jag fick den runt 14års ålder och har aldrig använt någon annan, är 31 nu. Den har varit med på många lan

Borde kanske rama in den innan det är försent.

Permalänk
Medlem

Kör också en repris från den gamla ghettomodtråden.

Kanske inte den klurigaste ghettomodden man åstadkommit genom åren - fläkten jag postade i samma tråd ligger nog bättre till, fast det konceptet är ju redan tingat här - men väl ett synnerligen gott exempel på vad en i slutet av 90-talet glad tonåring med ambitioner att skrämma skiten ur en på den tiden ganska modern AMD K6-2 kunde ställa till med:

Ett vattenblock från tiden då det inte fanns färdiga grejer att köpa.

Kopparplåt i botten, tillkapad för att precis täcka heatspreadern på en K6-2 (eller vilken s7-propp det nu var). Coilade 6mm mjukglödgat kopparrör så det nästan höll sig inom gränserna. Alltihopa placerades sen på polarens onda gamla Hindus-spis, som var av en helt annan kaliber än moderna spisar, och blev så satans varm att plattorna började glöda. Blåste på en halv rulle lödtenn, och lät det svalna av. Resultatet syns ovan, har den fortfarande kvar

Resten av kylsystemet bestod av en billig generisk 12VDC-driven centrifugalpump som väsnades nåt fruktansvärt, och en oljekylare från en skrotad motorcykel.

Det blev inga rekordfrekvenser, men låg tillsammans med polaren i alla fall ganska bra till i listorna, trots att de på den tiden var i princip helt overifierade, och det lär ha förekommit en hel del fusk

Några månader senare började vi i övrigt labba med peltierelement, varifrån det finns ytterligare reliker bevarade, som nu används till en idiotmobil enligt samma princip som de där värmedrivna fläktarna man ställer på braskaminen för att sprida värmen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Högtalarställ ala 0kr

Hej!

Mitt bidrag till årets ghettomod är ett par högtalarställ till mina datorhögtalare.
Efter att ha inhandlat nya högtalare för lite för dyr peng enligt budget stod jag där som en fån utan ställ till dom. Då jag inte ville betala en krona extra mer för min setup fick jag vända mig till room of requirements aka källarn.
Jag rensade husets källare på resurser och hittade följande;
*Ett bar sängben(?)
*En ihålig ikeahylla från en mediamöbel
*eltejp
*fantasi

Efter en titt bland verktygen hittade jag : En fogsvans, "magic mouse" slipmaskin, en borr samt skruvar.

Resultatet blev följande;

Nedan länkar jag lite bilder från själva progression i ghettomoddet

Slipad fin ihålig vit ikeahylla enligt önskade mått (tillsågade med en fogsvans och lite betongplattor)

Sängbenet monterat på "träbiten"

Äntligen fastmonterade i bordet!

Efter eltejp-målningen blev de svarta och fina!

Tack för mig!

Permalänk
Medlem

letat igenom alla gamla foton förgäves verkar det som, men lyckades iaf konstatera när detta hände.

Jag hade 2009 köpt ett bonsai träd, katterna ville inte låta det vara i fred och jag hade inget bra ställe att ha det på. men jag hade av en händelse ett rackskåp i vardagsrummet, rackskåpet hade antingen monterats fel eller hade inte normala 19" storlek så jag kunde inte använda det för vad det var tänkt.

Jag hade även för tillfället ett bra gäng med 1U SUN servrar, några av dessa satte jag i rackskåpet (roterade 90 grader så de låg på några tvärbjälkar) som hyllor och där fick min bonsai fikus stå

Tyvärr inga bilder men tänkte jag kunde dela med mig av historien.

Men här är iaf bild på min lilla hög av SUN servrar

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

I början av 00-talet hade jag moddade jag grafikkortet med en Intel Pentium 4 referenskylare så att det blev tyst! Vad hör man då?
Fläkten på nordbryggan tjuter. Slet loss den kylaren och installerade en passiv skönhet.
Den som spanat in bilden har kanske noterat att flänsarna på CPU-kylaren är lodräta. Luften runt nordbryggan står med andra ord helt stilla. En svartlackad toalettrulle fick agera luftkanal. Den klämdes in i hårddiskburen ovanför hårddisken. Luften som sugs in framför hårddisken blåser direkt på nordbryggan...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Ghetto test bench

Vet inte om min testbänk klassificeras som ghetto mod kanske är mer ghetto test bench

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

Attans att man inte hade mobilkamera på den tiden jag körde med öppen sida på chassit och en stor jäkla kylarfläkt från närmsta bilskrot monterad, kylde fint när man plöjde ner många timmar i San Andreas.

Visa signatur

Intel i9 9900k | Z390 Designare | RX580 8GB | 64GB RAM
M.2 SSD: 1TB Windows för spel & 500GB Mac OS för övrigt

Ikea Fredde | Arozzi Mezzo V2 Fabric | 4K 40" Philips
Logitech G203, G213 & Z333 + MacBook Pro 15" Retina

Permalänk
Medlem

Jag kör väl på med min värsta ghettomod (som funkade skitdåligt) på en gammal Radeon 5670.

Bilderna tagna från mitt gamla sweclockers galleri https://www.sweclockers.com/galleri/5476-5670-vattenblock-mk-...

Permalänk

Ett projekt där många speciallösningar fick göras.. med resultatet att den apparaten gick som en tesla, men lät som en traktor det gick INTE att vara i samma rum....

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att spela på en 5" svartvit TV när skärmen gått sönder? Kopplad via scart in i en VCR och sen ut analogt till den lilla TVn. Lite mer än 10 år sedan!