EPIC slår till igen - Mörk tid framför oss - Fler spel distribuerade av EPIC.

Permalänk
Medlem

Steam har väl en oändlig resurs av inkomst bara de har aldrig haft någon anledning av att använda dem. Men nåväl, Konkurrens brukar leda till billigare produkter men som Epic gör verkar de peta o irritera ögonen på steams kunder, vi vet fortfarande inte hur många spel som säljs på epic games store?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedman18:

Steam har väl en oändlig resurs av inkomst bara de har aldrig haft någon anledning av att använda dem. Men nåväl, Konkurrens brukar leda till billigare produkter men som Epic gör verkar de peta o irritera ögonen på steams kunder, vi vet fortfarande inte hur många spel som säljs på epic games store?

Läste iallafall att nya Metro sålt bättre på Epic store än vad förra spelet gjorde på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Läste iallafall att nya Metro sålt bättre på Epic store än vad förra spelet gjorde på Steam.

Ligger nog i både Epics, publisher och utvecklares sida att sprida den typen av info. Säger inte att det inte skulle kunna vara sant, lägger bara inte för stort värde vid uppgifter som inte går att granska.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Ligger nog i både Epics, publisher och utvecklares sida att sprida den typen av info. Säger inte att det inte skulle kunna vara sant, lägger bara inte för stort värde vid uppgifter som inte går att granska.

Tror det skulle vara svårt att komma undan ifall det var en ren lögn.

Permalänk
Avstängd

Det är bara bra med fler alternativ, fler portaler. Konkurrens ger oftast lägre priser, bättre utbud och bättre produkter. Ser inget skäl till att det inte skull gälla även här.
Den nackdel jag ser med samtliga är att det är jag som användare som får betala för reklam som jag inte vill ha. Det är visserligen gratis att laddner exempelvis Battle.net Steam osv.. Men dom tar resurser, dom tar därmed tid och pengar för reklam jag inte vill ha och en del tar hiskeligt med resurser vilket blir en kostnad för mig på olika sätt.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Läste iallafall att nya Metro sålt bättre på Epic store än vad förra spelet gjorde på Steam.

Det är förfalskad sanning. Många på reddit har gett jättefina förklaringar. Så jag tar det med en stor skopa salt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför det blivit sådant hat mot "Epic Games"? Om det nu är så att det är bättre för spelutvecklarna ser jag inga som helst problem med det. Vad spelar det för roll om det är på Steam eller Epic?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samlooh:

Jag förstår inte riktigt varför det blivit sådant hat mot "Epic Games"? Om det nu är så att det är bättre för spelutvecklarna ser jag inga som helst problem med det. Vad spelar det för roll om det är på Steam eller Epic?

Bra fråga du.
Gillar man dom inte borde ju valet vara att inte använda deras produkter heller oberoende av plattform och då är det väl bara bra om dom har en egen så valet underlättas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Ser inget problem med ovan förutom lootboxes.

anthem och bfv hälsar med premier access för betalda demos och utsträckningar av release.

Activision skulle nog vilja sälja dig ett par reticles med.

live services är inga problem alls heller, bara när servrar kraschar eller strular och du är beroende av drm, eller när supporten stängs ner och spelet kan aldrig spelas igen.

men jag antar att det inte finns några problem alls och detta är en ren smaksak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Läste iallafall att nya Metro sålt bättre på Epic store än vad förra spelet gjorde på Steam.

läste det också men det skanas data och det är en falsk ekivalens, förra titlarna var inte eksluvisa till steam och samtdigt har vi 4 år av större marknad och fandom?

så vad var poängen? ''vi har inget att jämföra med pga monopol så ta ett äldre spel för att jämnföra oss med med helt olika omständigheter för att se bra ut, och ingen data på det heller''

'' breaking news mcdonalds sold more big macs than any other fast food chain!''

Permalänk
Medlem

Ett jäkla gnäll över launchers senaste tiden, seriöst vem bryr sig vilken launcher det är om man gillar spelet.

Vad gör folk i Steam som gör dem nästintill religiösa över det, har flera spel i Steam och gör aldrig något annat än att högerklicka på ikonen i aktivitetshanteraren för att starta ett spel och finns inget annat i programmet som jag skulle vilja göra.

Känns mer som folk "protesterar" pga någon konstig princip och gillar man spelen så ska man väl stödja dem genom att köpa genom plattformen som get utvecklaren mest pengar, inte distributören..

Det är lite som att man inte köper en datorprodukt bara för att det är Itegra som är dist istället för Tech Data, helt meningslöst för slutkunden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Ett jäkla gnäll över launchers senaste tiden, seriöst vem bryr sig vilken launcher det är om man gillar spelet.

Vad gör folk i Steam som gör dem nästintill religiösa över det, har flera spel i Steam och gör aldrig något annat än att högerklicka på ikonen i aktivitetshanteraren för att starta ett spel och finns inget annat i programmet som jag skulle vilja göra.

Känns mer som folk "protesterar" pga någon konstig princip och gillar man spelen så ska man väl stödja dem genom att köpa genom plattformen som get utvecklaren mest pengar, inte distributören..

Det är lite som att man inte köper en datorprodukt bara för att det är Itegra som är dist istället för Tech Data, helt meningslöst för slutkunden.

Du är inne på rätt spår här.

Sedan så undrar jag hur länge det dröjer innan de inser att Epic inte ens är ett problem i och med Microsofts xCloud och Googles Stadia. Dessa är ett större hot mot sättet vi spelar idag än något annat. Själv tycker jag i grunden det är bra med fler möjligheter att kunna spela men dessa lösningar, speciellt om de blir tillräckligt stora och bra, kan riskera att vi får spel som enbart kan spelas strömmat:

xCloud och Stadia är inte de första tjänsterna av detta slag men både Microsoft och Google är stora nog och vet vad de gör att de faktiskt på allvar kan förändra spelandet i grunden. Fungerar Stadia så bra som Google vill få det att se ut kommer det locka många många kunder.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Flibbertigibbet:

Det är förfalskad sanning. Många på reddit har gett jättefina förklaringar. Så jag tar det med en stor skopa salt.

Har du en länk. Jag är intresserad av att se vad som sägs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ett jäkla gnäll över launchers senaste tiden, seriöst vem bryr sig vilken launcher det är om man gillar spelet.

Vad gör folk i Steam som gör dem nästintill religiösa över det, har flera spel i Steam och gör aldrig något annat än att högerklicka på ikonen i aktivitetshanteraren för att starta ett spel och finns inget annat i programmet som jag skulle vilja göra.

Vill verkligen inte mena på att jag är "nästintill religös" för steam men tycker ändå det är en olycklig utveckling att gå mot att bli tvungen att ha flera launchers för att spela specifika spel. Själv har jag mycket glädje av steamcontrollern som kan konfigureras upp i brygga genom steamlaunchern och är en av anledningarna till att jag personligen föredrar att samla mina spel där, oavsett om de har aktiverats som steamnycklar eller har en exefil (som svar på din fråga vad man gör annat än bara att starta spelet). Har inget emot att det blir en till butik, inte heller emot att epic har en egen launcher, men har svårt att se konsumenters nytta i att de fixat exklusivitet på titlar som de själv inte utvecklat.

Sen om man behöver "gnälla" om det på forum är väl en annan femma, men å andra sidan gnäller ju du över att folk gnäller, det är väl lite det diskussionforum är till för, att man kan ventilera sina tankar till internetfrämlingar för att kanske revidera sitt resonemang.

Sen förstår jag förstås att den kan finnas en god marknadsmässig anledning att skapa exklusivitet för att tvinga fram ett monopol på sin produkt. Epic vet nog vad de gör för att dra in stålar, men det betyder ju inte automatiskt att konsumenterna måste uppskatta precis allt de gör. Vi lever ju i en intressant tid ur konsumentsynvinkel. För 20 år sedan var det nästintill enda sättet att påverka för konsumenter att köpa eller inte köpa en produkt,möjligen skriva till Sverker i Plus. Nuförtiden lägger folk hela tiden omdömen på enskilda produkter på såväl prisjämförelsesidor och på respektive butik (åtkomligt tex via steam men inte via epics launcher ) samt tycker till på forum om hur företag beter sig, även om det ger utrymme för en del rabiata rätthaverister känns det också i grund och botten som en god utveckling för konsumenter (och Epic hjälper ju än så länge inte till i den utvecklingen).

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

xCloud och Stadia är inte de första tjänsterna av detta slag men både Microsoft och Google är stora nog och vet vad de gör att de faktiskt på allvar kan förändra spelandet i grunden. Fungerar Stadia så bra som Google vill få det att se ut kommer det locka många många kunder.

Nja.. konsoler har ju inte slagit ut PC direkt som man trodde dom skulle ett tag.. xCloud och Stadia kommer givetvis få många spelare och dom slår mot tjänster som Roblox i förstahand sedan konsoler och sist PC.. Trotts allt så kommer en PC med sin samlade beräkningskraft att mycket länge vara valet för krävande spel med höga krav på grafik och respons och även pc siden utvecklas ju med mer krävande spel som släpps och det lär bli som nu olika spelargrupper, olika miljöer för olika spel helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ebert:

Nja.. konsoler har ju inte slagit ut PC direkt som man trodde dom skulle ett tag.. xCloud och Stadia kommer givetvis få många spelare och dom slår mot tjänster som Roblox i förstahand sedan konsoler och sist PC.. Trotts allt så kommer en PC med sin samlade beräkningskraft att mycket länge vara valet för krävande spel med höga krav på grafik och respons och även pc siden utvecklas ju med mer krävande spel som släpps och det lär bli som nu olika spelargrupper, olika miljöer för olika spel helt enkelt.

De som vill lägga tusenlappar på en speldator är sett till marknaden förhållandevis få. En spelkonsol är för många lättare att svälja kostnadsmässigt då den håller generationen ut.

Om de båda företagens satsningar lyckas så kommer saker hända. Och utvecklarnas fokus också ändras. Och fler aktörer är på gång också.
Just utvecklarna är nyckeln. Gillar de upplägget och anser att det gynnar dom att utveckla sina spel för exempelvis Stadia så kommer de också göra det. Likaså de tog Epics erbjudande om 12% avgift mot för 30% hos Valve. Och i det fallet är det på tid att Valve faktiskt försöker kontra på något vis.

Vi som bygger eller köper dyra påkostade speldatorer är en liten del av marknaden. Vilket lätt glöms bort på forum som denna.

Permalänk
Avstängd

För min del bryr jag mig inte så mycket om vart jag köper spelet..

Det gamingindustrin behöver är regleringar på gambling och att folk slutar köpa skitspel vilket kommer leda till att företagen börjar göra bra spel igen.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av gabriel15:

För min del bryr jag mig inte så mycket om vart jag köper spelet..

Det gamingindustrin behöver är regleringar på gambling och att folk slutar köpa skitspel vilket kommer leda till att företagen börjar göra bra spel igen.

Ja hade det varit så enkelt så....
Problemet är att mångas smak är lite olika tillika vad folk uppfattar vad som klassas som ”skitspel”

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Vi som bygger eller köper dyra påkostade speldatorer är en liten del av marknaden. Vilket lätt glöms bort på forum som denna.

Helt rätt.. framförallt för marknaden växer och det blir fler spelare totalt. Ser du till pc försäljningen och försäljningen av grafikkort, spelskärmar har det faktiskt varit komponent brist. Dvs det blir fler spelare totalt.. vilket gör pc spelens andel minskar. Men pc sidan minskar inte i absoluta tal och det senare gör den lika intressent nu som tidigare för utvecklare. Pc försäljningen har gått ner från tidigare toppar men det beror ju på att dess användbara livslängd ökar.

Permalänk
Medlem

Nej, jag älskar Epic games och deras tidigare spel men jag lär inte frivilligt börja köpa spel in ÄNNU en spelbutik av tre huvudskäl:

  1. Vill inte bidra ytterligare till "exklusive games"-trenden, den är kass för alla i slutändan då den tar bort konkurrensen på lika villkor mellan de som säljer digitala varor.

  2. Vill inte ha mitt kontokort förekommande i fler kunddatabaser.

  3. Inget som helst Linuxsstöd.

-Finns givetvis fler anledningar men det känns onödig att upprepa alla i ämnet då många, vettiga skäl, redan nämnts.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Om ni hatar Epic men använder och främjar Steam så är ni hycklare

Behöver Steam en konkurrent? Ja
Behöver vi en till konkurrent som inte respekterar användarnas data? Nej.
De är båda dåliga alternativ imho av lite olika anledningar.

Vill Epic göra detta rätt borde de vara satans noga med att inte trampa folk på tårna det första man gör. Som det är nu, är det samma mög, men jag måste ha en klient till... aka.. no use. Kanske rättar de till sig, och skärper sig, i dunno. Man kan hoppas.

Det skrämmer mig med tanken att alla spel ska ha "varsin" launcher... det accepterar jag bara inte. Kommer att bojkotta dessa spel personligen. Men 2-3 st större klienter, som kan göra det bra, är helt okej. Epic siktar väl på att bli detta, och det kommer en dag de gör det.

Men steam har också gjort mycket genom åren som gör att den är lite till nytta. Att kunna ta laptopen på terassen och koppla av med lite spel, via huvud datorn där inne. Att kunna visa en vän när man spelar, bara direkt till dem. Att kunna ha VOIP direkt där som alternativ. Att ha en integrering i spelen med både mods (och den värst sökmotorn någonsin), och vänner är en lyx man är van vid idag. Att tom steam har ett fullständigt multiplayer-system utvecklarna kan använda är en bit också. Linux stödet är ytterligare en bit som är viktig att komma ihåg, om vi nu ska tänka fri konkurrens (anti hycklare).

Epic har mycket kvar att jobba på. Och om de bara lär sig att inte ta genvägar (som länken ovan) och respekterar sina användare, ger dem (inte bara utvecklarna) bättre funktioner och möjligheter, så ja, då kan jag vara intresserad. Ge mig förmågan att sälja beg spel... så kommer jag direkt, för det är en sak jag hatat sedan alla dessa DRM företag tog över. Att jag inte ens längre får sälja något jag köpt rättigheterna till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Det gamingindustrin behöver är regleringar på gambling och att folk slutar köpa skitspel vilket kommer leda till att företagen börjar göra bra spel igen.

Som på sovjettiden då... staten bestämde vad som var bra och gick att köpa... NEJ TACK:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Läste iallafall att nya Metro sålt bättre på Epic store än vad förra spelet gjorde på Steam.

Är nog mer så att Metro inte var lika stort när det kom till Steam och nu när Exodus kom och blev hypat så ville alla testa det som var intresserade.
Kommer inte köpa det alls då folk jag känner tycker de är sämre än de gamla även om grafiken etc är bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ebert:

Som på sovjettiden då... staten bestämde vad som var bra och gick att köpa... NEJ TACK:

Staten bestämmer vad du kan och inte kan köpa idag... problem?

Jag ser det också som ett problem att barn får gambling/spelberoende i tidig ålder samt att företagen som gör spelen tjänar mer pengar på andra sätt än att göra bra spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flibbertigibbet:

Det är förfalskad sanning. Många på reddit har gett jättefina förklaringar. Så jag tar det med en stor skopa salt.

Skrivet av Buulaa:

läste det också men det skanas data och det är en falsk ekivalens, förra titlarna var inte eksluvisa till steam och samtdigt har vi 4 år av större marknad och fandom?

så vad var poängen? ''vi har inget att jämföra med pga monopol så ta ett äldre spel för att jämnföra oss med med helt olika omständigheter för att se bra ut, och ingen data på det heller''

'' breaking news mcdonalds sold more big macs than any other fast food chain!''

Skrivet av ExcZist:

Är nog mer så att Metro inte var lika stort när det kom till Steam och nu när Exodus kom och blev hypat så ville alla testa det som var intresserade.
Kommer inte köpa det alls då folk jag känner tycker de är sämre än de gamla även om grafiken etc är bättre.

Mest som en kommentar till de (många) som säger "wöööh, kommer aldrig sälja nåt på epic, wöööh"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Mest som en kommentar till de (många) som säger "wöööh, kommer aldrig sälja nåt på epic, wöööh"

Har inget med Epic att göra när jag skrev min kommentar.
Kommer inte ens köpa det på steam efter hur "bra" folk sagt att spelet är.
Kommer spela om Last Light och 2033 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Mest som en kommentar till de (många) som säger "wöööh, kommer aldrig sälja nåt på epic, wöööh"

Mest som en kommentar till de (många) som säger ''wöööh, det är bara en till launcher, wöööh''

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Är nog mer så att Metro inte var lika stort när det kom till Steam och nu när Exodus kom och blev hypat så ville alla testa det som var intresserade.
Kommer inte köpa det alls då folk jag känner tycker de är sämre än de gamla även om grafiken etc är bättre.

Både Metro 2033 var en stor titel när den kom. Spelet blev välkänt/ökänt för att vara extremt krävande och var en tidig titel med stöd för tesselering. Spelet var Nvidia-supportat och släpptes ett par dagar innan Nvidias första DX11-kort GTX 480. Var du intresserad av spel så visste du om spelets existens då i början av 2010.

Metro Last Light var också en stor lansering, många såg fram emot uppföljaren till Metro 2033 och vid det här laget hade gamers även noterat böckerna spelserien baseras på. Och sedan Redux-utgåvorna som kom senare förstås.

Spelen i denna serie har aldrig varit okända. Speciellt inte sedan första spelet, Metro 2033, lanserades.

Skrivet av ExcZist:

Har inget med Epic att göra när jag skrev min kommentar.
Kommer inte ens köpa det på steam efter hur "bra" folk sagt att spelet är.
Kommer spela om Last Light och 2033 igen.

Varför inte bilda dig en egen uppfattning? Spelet är bra likt de tidigare delarna i serien. Gillade du dessa lär du också gilla Exodus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Varför inte bilda dig en egen uppfattning? Spelet är bra likt de tidigare delarna i serien. Gillade du dessa lär du också gilla Exodus.

För att de som jag spelar med är metro och stalker fanboys.
Jag köpte metro Last light, 2033 och jag gillade dem men efter att ha kollat när de spelade så bestämde jag mig för att jag inte kommer köpa Exodus.
Jag förväntade mig nog mer efter att ha spelat de gamla Metro spelen men jag väntar nog tills det blir billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Staten bestämmer vad du kan och inte kan köpa idag... problem?

Jag ser det också som ett problem att barn får gambling/spelberoende i tidig ålder samt att företagen som gör spelen tjänar mer pengar på andra sätt än att göra bra spel.

Ok... rösta på palanekonomi då.. till och med vänstern ser det som ett problem i dag att att staten ska bestämma vad som är bra... men du vet ju vad som är "bra" så starta ett parti för det... "vi som vet vilka spel som är bra" ... du kan säkert få 10 röster innan det blir krig inom partiet om vilka spel som är bra.