Verisure och deras klistermärken

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Jag nyttjar ingen av verisures tjänster, har aldrig gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag påstår inte att du är kund hos Verisure det jag säger är att du åtnjuter en av fördelarna med att vara kund hos Verisure, nämligen att ha dekaler med deras logga för det står att du har larm från dem kopplat till deras larmcentral.

Du verkar inte ha något problem med att vara en snyltare. Tråkigt med sådan inställning hos folk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Nyttan med dekalerna är nog ganska marginell. Har man ett larm eller dekaler för ett så visar man också att det kan finnas något värdefullt.

Fast om dekalerna sitter hårt kanske det är ett glasmästarjobb med nya glas, vem betalar då för det?

Nej, det är så många Svensson som har larm idag att det inte betyder att man har dyra tavlor och en massa guld hemma. Jag bor i ett högst ordinärt radhusområde i en sovstad utanför Göteborg och förutom oss vet jag flera grannar som har larm utan att ha en massa dyrbarheter.

Med jämna mellanrum är det någon sk omvänd inbrottstjuv som talar ut i Aftonblaskan eller Expressen och det är samma visa varje gång, finns det larm så säger de att de väljer ett annat hus (om de inte vet att det finns något åtråvärt där inne eller att alla hus i området har larm).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Det har varit mer inbrott i larmade villor här i vårt område. Vilket jag tycker är intressant. Enligt mig så betyder det att om vi skaffar larm så ökar risken för inbrott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Exxovion:

Det har varit mer inbrott i larmade villor här i vårt område. Vilket jag tycker är intressant. Enligt mig så betyder det att om vi skaffar larm så ökar risken för inbrott.

Eller så betyder det att villorna med larm var mer intressanta än de övriga från första början och hade fått inbrott oavsett om de hade haft larm eller ej. De kanske är mer insynsskyddade och har andra indikatorer på att de innehåller saker av värde.

Bara för att det ser ut att finnas ett samband så behöver det nödvändigtvis inte vara relaterat.
http://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt med den här attityden hos människor, att man ständigt ska se hur mycket man kan komma undan med istället för att göra rätt för sig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag påstår inte att du är kund hos Verisure det jag säger är att du åtnjuter en av fördelarna med att vara kund hos Verisure, nämligen att ha dekaler med deras logga för det står att du har larm från dem kopplat till deras larmcentral.

Du verkar inte ha något problem med att vara en snyltare. Tråkigt med sådan inställning hos folk...

Snyltare vore han om han använde tjänsterna utan att betala för dom men det gör han inte.

*Edit* tycker för övrigt att din profilbild är lite väl lik Kalle Anka och anser att du snyltar på andras konst.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemurenSwe:

Du får gärna klargöra vad du vill ha sagt med det.

Jadu... vad tror du själv att jag menar? Det är väl bara att plocka ner skräpet, eller låta firman göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Det här handlar nog mera om etiken dvs vad som är "rätt" än just att det är klistermärken.

Sedan att olika bolag använder olika skrämseltaktiker samt kanske undviker att återkalla kan man undra.

Bredbandsbolaget ville ha tillbaka en 8 år gammal telefonadapter, när jag sade upp... Det är också lite konstigt, returfrakten kostade betydligt mycket mer än vad burken var värd iaf..

Jo, personligen anser jag att man skall göra rätt för sig. Uppenbarligen är det ju en del som gör allt för att slippa det (inte du utan vissa andra i tråden). En tråkig utveckling i samhället som tyvärr verkar sprida sig mer och mer.

Det är samma beteende som mynnar ut i att program som "grannfejden" överhuvudtaget har något material att arbeta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jo, personligen anser jag att man skall göra rätt för sig. Uppenbarligen är det ju en del som gör allt för att slippa det (inte du utan vissa andra i tråden). En tråkig utveckling i samhället som tyvärr verkar sprida sig mer och mer.

Det är samma beteende som mynnar ut i att program som "grannfejden" överhuvudtaget har något material att arbeta med.

Absolut är det en till viss del skrämmande utveckling, samma sak kan jag känna med behovet av att skydda allt. Det tråkiga med t ex VPN/Tor/BitCoin eller andra tjänster är att det till stor del används för kriminella saker och skadar lite mycket som det skyddar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Det här handlar nog mera om etiken dvs vad som är "rätt" än just att det är klistermärken.

Sedan att olika bolag använder olika skrämseltaktiker samt kanske undviker att återkalla kan man undra.

Bredbandsbolaget ville ha tillbaka en 8 år gammal telefonadapter, när jag sade upp... Det är också lite konstigt, returfrakten kostade betydligt mycket mer än vad burken var värd iaf..

Etiken vore väl att dom gick till honon och bad om att få tillbaka klistermärkena men istället försöker dom sälja på honom en tjänst han inte frågat om och när han inte vill det så försöker dom tvinga honom att få ta ned dom på sina egna villkor, men som alla jante människor tycker du att företagen har all rätt på sin sida och den lilla privatpersonen ska böja sig ner och slicka r** och tacka för sig.

*Edit* Dom kan ju alltid göra rätt för sig och gå tillbaka och be om ursäkt för sitt odrägliga beteende och erbjuda personen ersättning om nertagningen skulle göra någon som helst åverkan på egendom eller lämna hål efter sig.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jadu... vad tror du själv att jag menar? Det är väl bara att plocka ner skräpet, eller låta firman göra det.

Varför skall jag göra ett dyft när det inte finns annat än ett önskemål från Verisure om detta? Att ha deras klåpare till personal kluddandes på mina rutor och skruvandes på fasaden är inget alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnemozyne13:

Köpte ett hus nyss genom mäklare och ägarna som bodde här innan hade ett avtal med Verisure vilket jag inte tagit över. Så nu undrar jag, vem äger egentligen dessa klistermärken!?

Att dom satt där var inget jag tänkte på när jag köpte huset, inget varken mäklare eller säljare nämnde skulle ägas av ett annat företag. Efter någon vecka hör Verisure av sig och vill sälja på mig den här tjänsten. Eftersom en jag känner säger att dessa larm är ganska meningslösa och att en tjuv som har lite koll inte har nå problem att slå ut larmsystemet samt att det kostar en slant varje månad så sa jag till dom att jag inte är intresserad. Veckorna går och sen börjar dom ringa, skicka sms och knacka på dörren, dom vill ha tillbaka sina klistermärken.

Jag tycker dom kör en lite väl ful säljtaktik här och att det vore mer rimligt att dom skriver in i avtalet att den som skriver på avtalet ska lämna tillbaka klistermärkena avtalet upphör. Att man inte gör så antar jag beror på att man helt enkelt vill ha en anledning att kontakta nästa ägare för att lura på dom samma grej.

Tycker du jag gör fel som helt enkelt inte låter dom ta ner klistermärkena eller vet vad som gäller rent lagligt så skriv gärna en kommentar. Själv måste jag sova nu, jobbar natt. Kanske lite därför man sätter sig på tvären med, dom ringer och väcker en "mitt i natten" varje gång.

Klart du ska låta de ta ner klistermärkena. Du vill inte ha tjänsten, men du vill ha kvar märkena som någon gratis avskräckningssyfte?
Så ser jag det. Är väl bara låta de plocka ned allting?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Varför skall jag göra ett dyft när det inte finns annat än ett önskemål från Verisure om detta? Att ha deras klåpare till personal kluddandes på mina rutor och skruvandes på fasaden är inget alternativ.

Är det något som håller låg nivå så är det dina bortförklaringar och din ovilja att göra rätt för dig. Pinsamt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Är det något som håller låg nivå så är det dina bortförklaringar och din ovilja att göra rätt för dig. Pinsamt.

Vad vet du? han kanske bara inte vill ha nån som skadar sin egendom men jag antar att du gärna ersätter honom vid ett sånt tillfälle?

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av riax:

Vad vet du? han kanske bara inte vill ha nån som skadar sin egendom men jag antar att du gärna ersätter honom vid ett sånt tillfälle?

Värdesätter man estetik så borde allt vara bättre än att ha några plastiga klistermärken på rutor och fasader, men det är inte estetiken det handlar om eller hur?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Värdesätter man estetik så borde allt vara bättre än att ha några plastiga klistermärken på rutor och fasader, men det är inte estetiken det handlar om eller hur?

För alla tänker som du eller? hellre ett klistermärke på fasaden än solblekt vägg med ruta på sig.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Nej, det är så många Svensson som har larm idag att det inte betyder att man har dyra tavlor och en massa guld hemma. Jag bor i ett högst ordinärt radhusområde i en sovstad utanför Göteborg och förutom oss vet jag flera grannar som har larm utan att ha en massa dyrbarheter.

Med jämna mellanrum är det någon sk omvänd inbrottstjuv som talar ut i Aftonblaskan eller Expressen och det är samma visa varje gång, finns det larm så säger de att de väljer ett annat hus (om de inte vet att det finns något åtråvärt där inne eller att alla hus i området har larm).

Skickades från m.sweclockers.com

Dom som har larm installerat drabbas av inbrott lika ofta som dom utan. Lita inte på Aftonbladet eller Expressen.
https://www.sydsvenskan.se/2019-02-02/valdigt-mycket-inbrott-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av riax:

För alla tänker som du eller? hellre ett klistermärke på fasaden än solblekt vägg med ruta på sig.

Nej det är smärtsamt uppenbart att alla inte tänker som jag, finns tydligen ett antal som gör vad som helst för att undvika att göra rätt för sig

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nej det är smärtsamt uppenbart att alla inte tänker som jag, finns tydligen ett antal som gör vad som helst för att undvika att göra rätt för sig

Ja eller att det finns ett antal här som slänger anklagelser hej vilt omkring sig utan att ha någon som helst aning om hur det ligger till gör du det mot människor ute i samhället oxå?

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Det är "deras egendom" enligt kontraktet tror jag. Men då kontraktet inte överlåtits samt de inte informerat dig skulle jag anse att de är "dina" då du "köpt" huset med dessa inkluderat...

Skrivet av zarkov:

Det fungerar åtminstone avskräckande på dörrförsäljare från konkurrerande larmbolag!

Något år innan vi köpte vårt hus hade säljarna låtit en nära släkting montera ett lokalt larm utan koppling till larmcentral. Då släktingen jobbade hos en godkänd larminstallatörsfirma satte han helt sonika upp ett par klistermärken med ett större larmbolags logga på som tydde på att larmet var anslutet till deras central. Tiden gick och en dag ser vi en kille med ett skrivblock i handen gå mot vårt hus, halvvägs fram vänder han och på ryggen ser vi att han har en logotype från ett annat larmbolag.

Till TS: be dem flyga och fara. Så länge det inte står i köpekontraktet att du tar över abonnemanget från säljaren så har du inget avtal med larmbolaget och de har ingen rätt att kräva något av dig.

Skrivet av PointMan:

Be dem dra åt pipsvängen. Och säg att de inte har lov att vara i närheten av ditt hus alternativt på din tomt längre.

Tänker ni likadant om det skulle stå ett elkraftverk från Ramirent i garaget? Och sedan be dem att dra åt helvete när de vill ha tillbaka det.
Bara för att förra ägaren "sålt" er något som inte tillhörde dem så faller det knappast på bolaget.

Permalänk
Medlem

Vilka människor det finns i denna tråd, varför inte bara ta ner skyltarna eller låta dom göra det. Jag hoppas att ni förstår att ett företag såklart inte vill att man skyltar med deras tjänst ifall man inte nyttjar den. I detta fall vill såklart trådskaparen ha kvar skyltarna i avskräckande syfte utan att betala något vilket gör att TS nyttjar varumärket utan att göra rätt för sig. Helt klart dålig stil från TS att krångla till det.

Permalänk
Avstängd

Fråga vad dom ska göra åt saken om du väljer att inte lämna tillbaka klistermärkena.

Sedan kanske det är värt o kolla lite på olika lösningar att skydda sig från brottslingar för inbrott/skotlossningar/våldsbrott etc ökar lavinartat i Sverige idag, jag gissar på att vart man bor spelar stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Nej det är smärtsamt uppenbart att alla inte tänker som jag, finns tydligen ett antal som gör vad som helst för att undvika att göra rätt för sig

Att göra rätt för sig är alltså enl. din mening synonymt med att gå med på företags önskemål utan att blinka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Att göra rätt för sig är alltså enl. din mening synonymt med att gå med på företags önskemål utan att blinka?

I det här fallet så absolut, de gör helt rätt och vill givetvis inte att ni snåljåpar ska snylta på deras varumärke, vilket är fullt förståeligt.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Enligt min mening är det bara trams angående klistermärkena och ett sätt att binda in en ny kund. Att det har blivit en sådan stor diskussion om detta förvånar mig, men den glider över till andra frågor så kanske bara naturligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Hade aldrig låtit ett företag komma hem till mig och monterat ner saker, det finns alldeles för många klåpare som riskerar att förstöra både fönster och fasad.
Ne detta får de allt prata med den tidigare ägaren om.

Mot en rejäl ersättning skulle jag själv kunna tänka mig att göra jobbet, men då vinsten med att ta bort skyltarna är ytterst liten för mig blir ersättningen väldigt hög för att motivera mig att göra det.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av gabriel15:

Fråga vad dom ska göra åt saken om du väljer att inte lämna tillbaka klistermärkena.

Sedan kanske det är värt o kolla lite på olika lösningar att skydda sig från brottslingar för inbrott/skotlossningar/våldsbrott etc ökar lavinartat i Sverige idag, jag gissar på att vart man bor spelar stor roll.

Nu har iofs antal anmälda inbrott i villor och radhus totalt sätt i landet minskat (om än väldigt lite) de senaste 8 åren. Så du snackar skit https://www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/bo...

Avseende deras egendom (alltså skyltar och klistermärken) så skulle de rent tekniskt antagligen kunna dra TS till domstol (även om jag tvivlar att de gör det) om han inte återlämnar de eller låter dem hämta det åter.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Hade aldrig låtit ett företag komma hem till mig och monterat ner saker, det finns alldeles för många klåpare som riskerar att förstöra både fönster och fasad.
Ne detta får de allt prata med den tidigare ägaren om.

Mot en rejäl ersättning skulle jag själv kunna tänka mig att göra jobbet, men då vinsten med att ta bort skyltarna är ytterst liten för mig blir ersättningen väldigt hög för att motivera mig att göra det.

Varför vara en gringubbe för en skitsak, montera ner sakerna själv och låt leverantören hämta upp dom.

Ingen i denna tråd som säger som dig verkar förstår att skyltarna följer tjänsten. Betalar man inte har man ingen rätt till att nyttja skyltarna och det står även i de kontrakt som skrivs med leverantören. Sen att tidigare ägaren i detta fall inte monterat ner skyltarna må så vara men då verkar många i denna tråd helt plötsligt tro att de äger dessa skyltar.

Kan inte förstå varför man skulle vilja försvåra för någon annan person att göra sitt jobb då det uppenbarligen inte kräver någon ansträngning värt namnet från ägaren av huset.

Permalänk

Haha rolig läsning, vad är problemet det är väl bara att plocka bort skyltarna om ni inte vill vara kund hos verisure eller låta dom ta bort dom själva.

"Mot en rejäl ersättning skulle jag själv kunna tänka mig att göra jobbet, men då vinsten med att ta bort skyltarna är ytterst liten för mig blir ersättningen väldigt hög för att motivera mig att göra det."

en rejäl ersättning för att ta bort 1 klistermärke och möjligtvis 4 skruv för att lossa en skylt?

plocka ner DERAS skyltar och köp egna, svårare än så är det inte

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Avseende deras egendom (alltså skyltar och klistermärken) så skulle de rent tekniskt antagligen kunna dra TS till domstol (även om jag tvivlar att de gör det) om han inte återlämnar de eller låter dem hämta det åter.

Vem som helst kan dra vem som helst till domstol. Men med vilket lagstöd menar du att dom skulle kunna få till en vinnande dom? Eller menade du bara att dom kan dra någon till domstol? För det är ju isåfall inget specifikt i detta fall, det gäller ju vad som helst förutsatt att domstolen väljer att pröva ärendet.

Skrivet av KASC:

Ingen i denna tråd som säger som dig verkar förstår att skyltarna följer tjänsten. Betalar man inte har man ingen rätt till att nyttja skyltarna och det står även i de kontrakt som skrivs med leverantören. Sen att tidigare ägaren i detta fall inte monterat ner skyltarna må så vara men då verkar många i denna tråd helt plötsligt tro att de äger dessa skyltar.

Ingen i denna tråd som säger som dig verkar förstår att Verisure inte har ett avtal med TS eller annan i samma sits. Deras tvist är isåfall med tidigare fastighetsägare, som dom då får ställa en fodran mot om de så önskar.