Permalänk
Medlem

Lurad

Hej!
Jag blev lurad pä ett konstig sätt och vet inte hur ska jag göra för att få tillbaka mina pengar.
Allt började med att jag såg en annons på Tradera, en dator med utrppris på 6.000 kr, då skickade jag en privat meddelande genom tradera till säljaren och sa "jag köper det för 8.000 kr" personen svarade med att " jag begär 7.000 för den" men personen visste inte och fick en konstig meddelande när en "köp nu" försokte skapas så vi tog det genom mail, fick personens mail genom tradera meddelande dock. Fick alla uppgipfer, namn, mail, bankkontonummer och artikelnummer på tradera. Jag överförade pengar genom min bank (både konto från swedbank) och personnen sa att datorn skulle skickas dagen efter och att mellan 12-13 skulle jag få en spår nummer av honom så att jag kunde spåra paketet. Dagen efter fick jag ett mail av personen som sa att han hade vaknat och skulle börja att packa in allt. Sen fick jag inget mer information om frakten eller personen...kl. 16 loggade in på Tradera för att kolla om jag kunde snacka med personene genom Tradera och det stog "var uppmärksam konto har stängt av Tradera" och nåt mer, där fattade jag att jag hade blivit lurad och gick direkt till polisen och gjprde en polis anmälan som bedrägeri, de sa att det var bra att jag hade konversationen på mail, namnet, mailet och bankkonotnummer.
Är det nåt mer jag lan göra för att få tillbaka mina pengar? Banken? Tradera?
Jag känner mig so dum!
Tack

Permalänk
Medlem

Du kan kanske (det är ett stort kanske) be din bank att dra tillbaka betalningen?

Permalänk
Medlem

Polisanmälan. Om de får tag på personen så får pengarna tillbaka i form av skadestånd.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Har du tur får du tillbaka pengarna inom ett par-tre år.
Se det som dyra läropengar. Det är ingen garanti men handla med folk på tradera som har bra omdöme!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det är inte tillåtet att göra affärer vid sidan av Tradera då de tappar sin provision.
Detta kan leda till avstängning utav kontot - vilket har hänt i detta fall.

Och du kan knappast säga att "det visste inte jag" - för det står tydligt i chatten hela tiden.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kontakta banken och bifoga din polisanmälan. Men ställ in dig på att du inte får pengarna tillbaka. Men försök, såklart.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Du kan kanske (det är ett stort kanske) be din bank att dra tillbaka betalningen?

Ska kolla med banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Polisanmälan. Om de får tag på personen så får pengarna tillbaka i form av skadestånd.

Jag har polisanmält, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UiOla:

Ska kolla med banken

Håller tummarna för dig. Var tydlig med att du har en polisanmälan att hänvisa till.
Ibland kan dom lyckas med att dra tillbaka betalningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Det är inte tillåtet att göra affärer vid sidan av Tradera då de tappar sin provision.
Detta kan leda till avstängning utav kontot - vilket har hänt i detta fall.

Och du kan knappast säga att "det visste inte jag" - för det står tydligt i chatten hela tiden.

http://adock.se/temp/no_biz-tradera.png

Menar du att affären är ologlit typ? Kan jag använda det här som en excuse att få mina pengar tillbaka genom tradera?

Permalänk
Medlem

Tråkigt o höra! Vart med om samma sak fast via blocket och då gällde det ”bara” 600kr. Gjorde en polisanmälan och efter 9 månader har det inte hänt så mycket mer. De ringer ibland för att uppdatera lite info men det är typ det. Eftersom polisen är extremt (läs: EXTREMT) överbelastade med bedrägerier så tar det längre tid samt att de går efter de grövre summorna först så du har väl lite förtur eller vad man ska säga.

Hade köpet gått igenom tradera (förstod det som att du gjort en ”privat” överföring till personen i fråga) så hade de istället kunna hjälpa dig. Då har tradera ett ansvar att se till att köpet går rätt till. Det är därför jag främst köper begagnat via tradera då jag har tillitsproblem till privatpersoner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@UiOla: Raka motsatsen. Du har gått emot deras policy. Så inte nog med att de (tradera) inte har något med affären att göra. De borde tekniskt sett stänga av dig också.

Permalänk
Medlem

@Jioker: Ja...det är en stort summa, hoppas att polisen kan få tag på personen genom uppgifterna de fick av mig och att det löser sig. Det var en privat överföring, precis

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Polisanmälan. Om de får tag på personen så får pengarna tillbaka i form av skadestånd.

tror du dom som gör såna här brott har några pengar.?
TS kommer troligen ha svårt få någonting tillbaks då målvakter används,
personen har troligen flera hundra betalningsanmärkningar & domar mot sig.

Skrivet av UiOla:

Menar du att affären är ologlit typ? Kan jag använda det här som en excuse att få mina pengar tillbaka genom tradera?

tradera har inget med betalningen att göra du förde över pengarna via banken.

Skrivet av UiOla:

Banken då? Kan de inte göra nånting?

ja du kan ju ringa dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UiOla:

Menar du att affären är ologlit typ? Kan jag använda det här som en excuse att få mina pengar tillbaka genom tradera?

Tradera kommer aldrig ge dig några pengar. De tar absolut inget ansvar för vad som sker. Enda chansen är att polisen hittar vem det är och sedan får du lämna in en ansökan till kronofogden. Tyvärr kommer det ta lång tid innan du får chans att få tillbaka pengarna. Det är först efter att personen blivit dömd som du har rätt till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Tradera kommer aldrig ge dig några pengar. De tar absolut inget ansvar för vad som sker. Enda chansen är att polisen hittar vem det är och sedan får du lämna in en ansökan till kronofogden. Tyvärr kommer det ta lång tid innan du får chans att få tillbaka pengarna. Det är först efter att personen blivit dömd som du har rätt till det.

Banken då? Kan de inte göra nånting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UiOla:

Banken då? Kan de inte göra nånting?

Om överföringen gått igenom och personen tagit ut pengarna är det nog kört.

Viktigt att aldrig skicka pengar direkt till någon via ej säker överföring samt du ej vet vem du har att göra med!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Ringde precis till banken och de sa att namet jag fick av säljaren är inte samma som kontohavare...de sa att överföring har gått igenom och att de kan inte stoppa det längre
Ska vänta tills nästa vecka och se om polisen kan göra nånting åt det
Tack

Permalänk
Avstängd

Alla ni som skriver att man skall kontakta banken; vad skulle det hjälpa? Har man gjort en överföring så har man. Banken kan inte gå in och ta tillbaka pengarna från någon annans konto. Det enda man skulle kunna göra, om man gjort överföringen på icke-banktid (helg) och det är en annan bank man för över till är att tömma sitt konto direkt så det inte finns något att överföra när väl själva överföringen skall genomföras. Men det kryphålet kanske är tilltäppt idag, för en tio år sedan så skulle det ha gått.

Sedan är ju frågan: varför bjöd du inte som man skall i auktionen? Och om du erbjudit 8000 och han säger 7000... då borde larmklockorna ringt direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Alla ni som skriver att man skall kontakta banken; vad skulle det hjälpa? Har man gjort en överföring så har man. Banken kan inte gå in och ta tillbaka pengarna från någon annans konto. Det enda man skulle kunna göra, om man gjort överföringen på icke-banktid (helg) och det är en annan bank man för över till är att tömma sitt konto direkt så det inte finns något att överföra när väl själva överföringen skall genomföras. Men det kryphålet kanske är tilltäppt idag, för en tio år sedan så skulle det ha gått.

Sedan är ju frågan: varför bjöd du inte som man skall i auktionen? Och om du erbjudit 8000 och han säger 7000... då borde larmklockorna ringt direkt!

Jag vet, jag känner mig så dum!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UiOla:

Banken då? Kan de inte göra nånting?

Som du själv skrev så kan de inte göra något om överföringen har gått genom. En nackdel med snabbare överföringar är att det blir svårare att stoppa/ångra.

Polisen kommer inte heller kunna göra något åt dina pengar. De kan ta reda på vem det är och sedan ska en åklagare åtala personen och först efter att den blivit dömd kan du lämna in ansökan till kronofogden. I mitt fall tog det över ett år innan personen blev dömd.

Om du har anmält det till polisen kan du tyvärr inte göra något mer. En sak du kan lära dig är att aldrig göra en banköverföring. Där har du minst säkerhet. Hade du betalt med kort hade du mycket snabbare kunnat få pengarna tillbaka från kortföretaget. Samma med Paypal och Klarna. Vet inte hur det är med Swish, kanske räknas som banköverföring.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av UiOla:

Menar du att affären är ologlit typ? Kan jag använda det här som en excuse att få mina pengar tillbaka genom tradera?

Jag menar att du borde vetat att det var fishy om säljaren föreslog en affär utanför tradera och även du gör dig skyldig till ett regelbrott i tradera bok.

De kommer absolut inte hjälpa dig i detta, ingenting har ju gjorts genom tradera mer än att ha en chatt där om att göra affär på annat vis än via deras marknadsplats.
Där lär du inte hitta någon good-will

Jag förstår dig och hur du tänker/känner - men du borde varit mer aktsam.
Polisanmälan är det som gäller skulle jag säga - MEN VÄNTA, det har inte gått så lång tid ännu.
Något kan ju ha hänt killen och därför han inte återkopplat...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Vet hur det känns, blev blåst på ~2300kr här på Swec-marknaden en gång. Man går inte helt säker nånstans. Var så klok som möjligt - gå till dem som varit reggade länge, har bra omdömen, där priset inte är helt suspekt. Jag polisanmälde också, men det var tydligen en utlandsliga sa Polisen, och svårt att komma åt. Håll hårt i er användarinfo, för vill inte ha in mera såna på Swec.

Permalänk
Medlem

Jag skulle våga påstå att chansen att du kommer se pengarna igen är ytterst liten, du har gjort rätt som polisanmält men med det sagt så kommer det ta lång tid om Polisen inte bara avskriver det hela i brist på bevis.

Polisen har en tendens att avskriva även när man ger dem bevis i händerna, däremot är det bra att dessa personer får anmälningar emot sig.

Jag tycker absolut att det är tråkigt för dig, och att man får se det som ett sätt att lära sig för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Alla ni som skriver att man skall kontakta banken; vad skulle det hjälpa? Har man gjort en överföring så har man. Banken kan inte gå in och ta tillbaka pengarna från någon annans konto. Det enda man skulle kunna göra, om man gjort överföringen på icke-banktid (helg) och det är en annan bank man för över till är att tömma sitt konto direkt så det inte finns något att överföra när väl själva överföringen skall genomföras. Men det kryphålet kanske är tilltäppt idag, för en tio år sedan så skulle det ha gått.

Sedan är ju frågan: varför bjöd du inte som man skall i auktionen? Och om du erbjudit 8000 och han säger 7000... då borde larmklockorna ringt direkt!

EH. Det kanske genererar en aktion hos banken (som vet vem som äger mottagarkontot och inte vill ha missnöjda kunder) och skickar dessa uppgifter till Polisen (som kanske inte bemödar sig att ens fråga banken vid låga belopp)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av UiOla:

Menar du att affären är ologlit typ? Kan jag använda det här som en excuse att få mina pengar tillbaka genom tradera?

Du kan ju inte förvänta dig att få hjälp av Tradera om du bryter mot deras regler.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

@UiOla: Varför gör du affären utanför tradera om nu datorn såldes där igenom?
Dina pengar är nog bara att glömma tyvärr. Det enda beviset du har är egentligen ett kontonummer och inget annat. Du kan inte bevisa något mer än att någon som kallar sig NN bett dig betala till ett kontonr som innehas av en person med annat namn.

Läropengar modell dyrt, men men.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av UiOla:

Ringde precis till banken och de sa att namet jag fick av säljaren är inte samma som kontohavare...de sa att överföring har gått igenom och att de kan inte stoppa det längre
Ska vänta tills nästa vecka och se om polisen kan göra nånting åt det
Tack

Hej,
Erbjöd du personen 8000 men han sa att han säljer det för 7000:-?

Det finns ett sätt att lura folk där 3 parter är inblandade som verkar blivit allt vanligare.
De inblandade är
En köpare
En säljare
och den som luras. = Totalt 3 personer.

Säljaren vill sälja nånting för 7000:-. T.ex. ett grafikkort för 7000:-
Den som luras lägger ut en annons på ungefär samma pengar där han skriver t.ex. att han har en dator till salu för 7000:-.
En köpare vill köpa datorn för 7000:- av den som luras.
Den som luras säger till köparen att skicka 7000:- till honom men ger istället bankkontonummer till säljaren(som vill sälja ett grafikkort).
Köparen skickar 7000:- till säljaren av grafikkortet. Han kanske swishar pengarna. Han ser att namnet inte stämmer med det som den som luras har sagt men telefonnumret stämmer ju och skickar pengarna ändå(exakt detta hände min polare när han köpte golfbollar för 500:-).
Säljaren av grafikkortet ser att han fått 7000:- och skickar grafikkortet till den som luras.
Köparen(som ville köpa datorn) får varken grafikkort eller dator, är 7000:- fattigare och gör då en polisanmälan.

Om jag sedan förstått rätt vad som troligtvis händer sen efter att polisen gjort sitt och några månader gått är att den som skickat pengar till fel person ska få tillbaka sina pengar.
Den som skickade grafikkortet till fel person är körd eftersom han måste betala tillbaka pengarna trots att han inte fått tillbaka sitt grafikkort.
Och den som lurats(som vi fortfarande inte vet vem det är) har nu ett grafikkort värt 7000:-.

Gratis tips: När ni ska swisha pengar till någon så ring swishnumret snabbt innan och säg hej och synca att det är rätt person ni pratar med och att den verkligen är den som ni gör affärer med. Det garanterar inte att ni inte blir lurade men ni gör det iallafall svårare för er att bli lurade och det kostar er ingenting.
Detsamma gäller såklart om folk swishar pengar till er. Kontrollera att namnet på den som swishade stämmer överens med den ni varit i kontakt med. Ni kan bli skyldiga att betala tillbaka pengar som inte var menade till just er. Att ni har skickat iväg en värdefull vara till en okänd mottagare kommer inte fungera som ursäkt till att ni ska få behålla pengarna som felaktigt skickades till er.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

EH. Det kanske genererar en aktion hos banken (som vet vem som äger mottagarkontot och inte vill ha missnöjda kunder) och skickar dessa uppgifter till Polisen (som kanske inte bemödar sig att ens fråga banken vid låga belopp)

Det låter väldigt långsökt; om polisen behöver dessa uppgifter kommer de att efterfråga dem. Vet inte ens om de på banken får göra en sådan sak på grund av banksekretessen, krävs nog ett beslut från åklagare.