Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplan:

Det är bara just för lagrat material på en extern HDD jag bevöver den 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har kopplat en extern HDD via USB till min shield v2. Fungerar prima.

Är mycket nöjd. Är rätt coolt att man kan game-streama från sin PC. 4K fungerar asbra (Netflix) men har inte testat att köra spel i 4K. Plus att den är snabb som fan. Man kan koppla PS4 eller XB1 kontrollers till shielden och jag har också kopplat ett gammal Dinovo edge tangetbord so har en touchpad. Allt fungerar över förväntan. Har Smart IPTV appen för IPTV.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Jag har kopplat en extern HDD via USB till min shield v2. Fungerar prima.

Är mycket nöjd. Är rätt coolt att man kan game-streama från sin PC. 4K fungerar asbra (Netflix) men har inte testat att köra spel i 4K. Plus att den är snabb som fan. Man kan koppla PS4 eller XB1 kontrollers till shielden och jag har också kopplat ett gammal Dinovo edge tangetbord so har en touchpad. Allt fungerar över förväntan. Har Smart IPTV appen för IPTV.

Saknar just nu iptv till min shield och undrar om du vet någon bra guide för fixa iptv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Saknar just nu iptv till min shield och undrar om du vet någon bra guide för fixa iptv?

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner en lämplig ip tv app typ iptv pro eller perfect player iptv och sedan skriv in din url så är det klart.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Saknar just nu iptv till min shield och undrar om du vet någon bra guide för fixa iptv?

Skickades från m.sweclockers.com

GSE är helt okej att testa.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiethR:

Tjenare allihopa, har inte kunnat hitta någon bra lösning än på mitt problem trots otaliga sökningar.

Har en shield kopplad till min tv samt en ICY Box med hårddiskar kopplad till min Win10 pc där jag förvarar filmer och videos.

På Shielden kör jag Kodi och vill kunna se mina filmer från min Windows 10 dator till den, dock har jag inte lyckats lösa det på nått sätt, har delat ut min Icy box i nätverket men den hittas ändå inte på min Shield.

Någon som har tips på hur det ska lösas?

Vissa routers har USB3 att koppla in en extern HDD i. Så delas den ut på nätverket för alla brukare.
Jag har aldrig provat det själv, men det kanske är en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kanske bara min hjärna som tagit helgledigt (den har till och med fått lite whiskey) men jag har svårt att hitta om detta fungerar eller ej.

Klarar en shield av att som plexklient spela upp x265, HDR, 2160p och undertexter (externa .srt) utan att transcoda?

Det är mest .srt jag är tveksam till, plex har ju generellt sett av någon anledning svårt att spela upp undertexter utan att behöva transcoda...

Funderar på att överge min rapberry pi för att kunna dra nytta av min 4k TV utan att den ska behöva skala upp filmerna. TV:n har visserligen inte HDR men om jag köper en ny klient så ska den vara så framtidssäker som det bara går.

Ja, det gör den. Men .srt filer är inte att rekommendera tillsammans med HDR, eftersom texten kommer att visas med 100% ljusstyrka. Använd .pgs istället.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

GSE är helt okej att testa.

Vill du veta lite mer hur det hela fungerar?

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Saknar just nu iptv till min shield och undrar om du vet någon bra guide för fixa iptv?

Skickades från m.sweclockers.com

Iptvextreme tycker jag är den bättre iptv klienten mycket bättre än gse iptv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Vill du veta lite mer hur det hela fungerar?

Nej, jag vet hur det hela fungerar.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Vill du veta lite mer hur det hela fungerar?

Jag lär mig gärna lite hur det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xandyr:

Jag lär mig gärna lite hur det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Ja oj ursäkta jag citerade fel person.

Jo det man vill är att få TV-kanaler till sin TV via en box (det går alldeles utmärkt med en dator). Det man behöver är en box (Nvidia shield i det här fallet men det fungerar på andra mediaboxar som till exempel Apple Tv eller MAG) samt ett abbonemang.

Till sin box behöver man en app eller program som till exempel Smart IPTV, GSE smart IPTV eller Kodi. Personligen har jag upplevt att Smart IPTV är mycket lätt kan komma igång med då de kan ordna nästan allt från IPTV-leverantören så man slipper in och peta i inställningarna som till exempel Kodi där man måste lägga till en PVR client och konfigurera.

Det man uppger till leverantören är boxens MAC:adress som de aktiverar med. I stort sett alla svenska IPTV leverantörer erbjuder ett gratisprov som ofta är 24 timmar.

OBS, smart IPTV är inte gratis (som vissa andra är) utan kostar 5€ efter en 7 dagars trial.
För att detta ska fungera bra är en riktig kabel dragen till boxen. Inget WiFi här inte.

Sök på YT om hur den appen eller programmet fungerar så borde du bli lite klokare iallafall.

Fråga gärna mer om du undrar.

Att your service

mrvision

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

@Xandyr: Se upp om följande är sant:
Om det rör sig om ett bolag där man inte vet att det finns köpta licenser till utbudet riskerar man att begå brott. Anledningen är att man inte har rätt att ta del av materialet utan att betala licensen. Den som olovligen gör intrång i andras verk kan dömas till böter eller fängelse, som kan kombineras med skadestånd till bolaget för bl a utebliven vinst (se upphovsrättslagen 53-54 §§).

Källa: https://juridiktillalla.se/fraga/2018-10-04--r-det-lagligt-at...
https://www.breakit.se/artikel/7427/strommar-du-film-pa-natet...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Vad är detta för svar? Han frågade om en klient, inte om en olaglig TV-tjänst. GSE Smart IPTV, Smart IPTV, Perfect Player o.s.v. innehåller inga kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrvision:

Ja oj ursäkta jag citerade fel person.

Jo det man vill är att få TV-kanaler till sin TV via en box (det går alldeles utmärkt med en dator). Det man behöver är en box (Nvidia shield i det här fallet men det fungerar på andra mediaboxar som till exempel Apple Tv eller MAG) samt ett abbonemang.

Till sin box behöver man en app eller program som till exempel Smart IPTV, GSE smart IPTV eller Kodi. Personligen har jag upplevt att Smart IPTV är mycket lätt kan komma igång med då de kan ordna nästan allt från IPTV-leverantören så man slipper in och peta i inställningarna som till exempel Kodi där man måste lägga till en PVR client och konfigurera.

Det man uppger till leverantören är boxens MAC:adress som de aktiverar med. I stort sett alla svenska IPTV leverantörer erbjuder ett gratisprov som ofta är 24 timmar.

OBS, smart IPTV är inte gratis (som vissa andra är) utan kostar 5€ efter en 7 dagars trial.
För att detta ska fungera bra är en riktig kabel dragen till boxen. Inget WiFi här inte.

Sök på YT om hur den appen eller programmet fungerar så borde du bli lite klokare iallafall.

Fråga gärna mer om du undrar.

Att your service

mrvision

Tack för förklaringen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@yrfhar: Vad är detta för svar? Han frågade om en klient, inte om en olaglig TV-tjänst. GSE Smart IPTV, Smart IPTV, Perfect Player o.s.v. innehåller inga kanaler.

Liten varning/tips om att det kan bli dyra böter är väll ändå ett bra svar. Om man nu inte håller sig till exempelkanalerna tex GSE har.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Liten varning/tips om att det kan bli dyra böter är väll ändå ett bra svar. Om man nu inte håller sig till exempelkanalerna tex GSE har.

SIPTV och resten kan man väl använda med sin egna digitalbox? Kan väl inte vara värre än att prata om Kodi.

Kan och kan, någon måste ha uppgifter för att kunna stämma dig och det har aldrig skett i Sverige såvitt jag vet, och det är ju inget att diskutera ens då man inte behöver använda illegala källor.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Vad ni hänger upp er på att jag varnar för att man kan råka illa ut om man använder vissa tjänster. Jag har inte påstått att vi ska sluta diskutera appar vi kan använda på Shield. Tycker Shield är fantastiskt bra men personligen använder jag numera mer och mer Xbox One till Netflix/Plex. Har tex aldrig varit helt nöjd med ljudet Shield ger i Netflix-appen.

Och kör själv med TVHeadEnd i Linux till Shield och PC med laglig IPTV från Github. Älskar att kolla på asiatiska dokumentärer

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Petterk: Vad ni hänger upp er på att jag varnar för att man kan råka illa ut om man använder vissa tjänster. Jag har inte påstått att vi ska sluta diskutera appar vi kan använda på Shield. Tycker Shield är fantastiskt bra men personligen använder jag numera mer och mer Xbox One till Netflix/Plex. Har tex aldrig varit helt nöjd med ljudet Shield ger i Netflix-appen.

Och kör själv med TVHeadEnd i Linux till Shield och PC med laglig IPTV från Github. Älskar att kolla på asiatiska dokumentärer

Det är vad du hänger upp dig på, personen som fråga (och tre andra som svarade) prata aldrig om pirattjänster. Det får man inte heller göra enligt forumreglerna, men tycker man det spårar där finns anmäl-knappen. De är moraliskt fel, olagliga att driva (där kan man råka illa ut), men att konsumera är de i praktiken straffritt eftersom det inte finns något sätt för upphovsmännen att sätta dit dig, dock ointressant att ta upp här oavsett om man fick eller inte.

Edit: TVHeadEnd går ju också att använda med alla de diverse olagliga TV-tjänster. Hur som helst, att det blev olagligt att se på piratströmmar bör inte gått förbi någon som läser Sweclockers nyhetssida (så du behöver inte ens haft koll på media i allmänhet) – https://www.sweclockers.com/nyhet/23701-eu-olagligt-att-titta...

Permalänk
Medlem

@Petterk: Får väll hänga ner mig

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem

Observera att vi inte tillåter länkar och annat snack om pirat-IPTV abonnemang/tjänster.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Petterk: Vad ni hänger upp er på att jag varnar för att man kan råka illa ut om man använder vissa tjänster. Jag har inte påstått att vi ska sluta diskutera appar vi kan använda på Shield. Tycker Shield är fantastiskt bra men personligen använder jag numera mer och mer Xbox One till Netflix/Plex. Har tex aldrig varit helt nöjd med ljudet Shield ger i Netflix-appen.

Och kör själv med TVHeadEnd i Linux till Shield och PC med laglig IPTV från Github. Älskar att kolla på asiatiska dokumentärer

Den där lagliga IPTVn låter intressant, har du möjligen några länkar? Har resten av setupen klar med PVR-backend, lär vara en femminutare att få igång det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Synd att kvaliten är sämre än vanlig TV sänding genom sattelit eller kabel... upplösningen är inget fel på, men det sänds i 25hz istället för 50... visst visas det 50hz på info på bildvisaren, men man märker och ser att det blir lite smålaggigt, sen är bitraten rätt låg med, och alla kanaler textas inte alltid, såsom bbc Earth, Discovery etc...
Testade nåt dygn... men kom på att vi inte använder så många kanaler, mest dokumnetärkanalerna, och 1-4an, nån gån viaplay, men då har vi svågerns, sen är det streamingstjänster och egenripade filmer som gäller... så känner att vi inte behöver så sjukt många kanaler, till lite sämre kvalite dessutom...
Säger som the boss sjöng: "57 channels and nothing on" heheeh

Edit: Dett har egentligen fått upp ögonen för oss, att vi ska avbeställa massa kanaler istället, hahaha

Permalänk
Medlem

@kaput: Beror helt på om man kör i Linux eller docker från serve OS som Unraid, OMV eller FreeNas. Trixigast tycker jag är att få igång EPG. Och någon 5 minuts setup är det inte. Lättast är att använda Shield apparna som rekommenderas i tråden. Där kan man snacka om 5 minutare. Länkt till laglig IPTV: https://github.com/notanewbie/LegalStream

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@kaput: Beror helt på om man kör i Linux eller docker från serve OS som Unraid, OMV eller FreeNas. Trixigast tycker jag är att få igång EPG. Och någon 5 minuts setup är det inte. Lättast är att använda Shield apparna som rekommenderas i tråden. Där kan man snacka om 5 minutare. Länkt till laglig IPTV: https://github.com/notanewbie/LegalStream

Ah, tack, hittade https://github.com/freearhey/iptv när jag googlade, men den R-Pi 1 jag har som PVR-backend gillade visst inte för många kanaler eller nåt, bär sig inget vidare åt nu. Det får stå och snurra tills imorrn, kanske har det ordnat sig då. Annars har jag en Pi2 över, kanske dags att uppgradera backenden

Testar att slänga in din länk som automatic IPTV när ovanstående ordnat till sig, iom att det levereras som m3u-playlist. Kanske blir en 15-minutare istället för 5, men får se vad som händer. Tack i vilket fall som helst

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Någon som har haft problem med att shielden stänger av sig själv när man tittar på tex kodi eller Netflix? Hänt mig två gånger idag. Ena gången fick jag rycka strömsladden och den andra gången startade den om sig själv. Händer titt som tätt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Xandyr:

Någon som har haft problem med att shielden stänger av sig själv när man tittar på tex kodi eller Netflix? Hänt mig två gånger idag. Ena gången fick jag rycka strömsladden och den andra gången startade den om sig själv. Händer titt som tätt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Har aldrig hänt för mig. Dock har den låst sig ett fåtal gånger. Har då fått rycka strömsladden och startat upp. Gått som klockan efter omstart. Vilken version har du? Låter som defekt psu eller nåt annat defekt. Garanti? Jag har första generationen med 500 GB disk.

Permalänk
Medlem

Hej

Hittar inget på internet om detta. Jag tycker att bilden inte är lika skarp på min shield om man jämför med min tvs (samsung nu8055) inbyggda appar netflix och youtube tex. Har provat med olika sladdar och nu är den kopplad direkt in i tv istället för soundbaren so jag hade först.

Sen får jag ingen hdr på youtube men på netflix. stödjer inte shielden hdr på youtube?

tack för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razejam:

Hej

Hittar inget på internet om detta. Jag tycker att bilden inte är lika skarp på min shield om man jämför med min tvs (samsung nu8055) inbyggda appar netflix och youtube tex. Har provat med olika sladdar och nu är den kopplad direkt in i tv istället för soundbaren so jag hade först.

Sen får jag ingen hdr på youtube men på netflix. stödjer inte shielden hdr på youtube?

tack för svar.

Som redan diskuterats i tråden, nej ingen HDR på YT.

Bildfrågan känns som det kan ha med din TVs inställningar att göra. Utan att du utesluter det går det bara att gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som redan diskuterats i tråden, nej ingen HDR på YT.

Bildfrågan känns som det kan ha med din TVs inställningar att göra. Utan att du utesluter det går det bara att gissa.

Jag har samma inställningar på alla ingångar, har försökt mixtra med dom men tycker att bilden förfarande inte har samma skärpa. är det nångon annan som tycker lika eller har ni samma eller bättre bild via shielden.

Även när jag använder kodi så känns bilden sämre än när jag använder tvn inbyggda mediaspelare på dom filerna den klarar av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blommenstorvik:

Har aldrig hänt för mig. Dock har den låst sig ett fåtal gånger. Har då fått rycka strömsladden och startat upp. Gått som klockan efter omstart. Vilken version har du? Låter som defekt psu eller nåt annat defekt. Garanti? Jag har första generationen med 500 GB disk.

Version 2 med 16gb minne. Köpt i höstas, pratat med nvidia kundtjänst som bad mig återställa enheten. Inte hunnit testa det ännu.

Skickades från m.sweclockers.com