Epic Games säkrar The Outer Worlds och Heavy Rain – säljs inte på Steam initialt

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Så, att konkurrera med Steam går inte med en bättre produkt, så "sabotage" är vägen att gå?
(göra någon annans produkt sämre för att lyfta sig själ är väl inte hälsosam konkurrens)

Tyvärr inte. Även om Epic lanserade en launcher med massa funktioner som Steam inte har skulle folk ändå inte vara intresserad av att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

en sak jag inte förstår, varför är alla så negativa till Epic's metoder att komma in på marknaden? hur fasen ska dom annars kunna konkurera med steam? sure man kan göra en "bättre launcher" men hur gör man det utan att ha en stor användarbas? man måste börja nånstans juuh.

Själv ser jag detta som en bra sak! Nu har nämligen Epic en chans att göra det EA, uplay och alla andra misslyckats med! Så man får ha lite is i magen och hoppas på att Epic får flera exlusiva tittlar så att dom kan få en stor användarbas och sedan kan vi med lite tur ha någon som kan se till att Steam inte mer eller mindre ha monopol inom denna enorma marknad.

Liksom vafan kolla på Mediamarkt när dom skulle slå in sig i Sverige, slutar med att dom dumpar priserna något så otroligt att flera andra någorlunda stora aktörer går i konkurs bara för att dom inte klarar av att hålla samma låga priser! Sure inte bra för företagen men bra för oss konsumenter som får varorna till ett lägre pris

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpanter:

Det här felaktiga argumentet dyker upp då och då. Vill du backa upp det med en förklaring hur Steam nycklar kan säljas billigt på Humble, GOG, Itch, Fanatical, GreenManGaming, Chrono eller en uppsjö av andra ställen?

Argumentet syftar på att man kan köpa spel via andra siter och sen spela dem utan Steam via t.ex. Uplay/EGS etc.
Hur många av dessa butiker har nycklardär jag kan välja om jag vill ha en Steam ellea Uplay/Origin/etc. nyckel.
Det är alltså inte Steam nycklar vi pratar om utan nycklar till andra butiker men att spelet också ska finnas hos Steam.

Du utvecklar ett spel.
1. Du väljer att sälja via Steam och priset är €59 och vill även sälja via säg EGS (Epic Games Store)
2. Hos EGS tänkte du sälja det för €49 eftersom du får mer när du säljer via dem och det ger kunden valet att välja butik fritt.
3. Här kommer Steam in och säger.. Om du säljer via oss och sedan via annan butik som inte redeemas i Steam ska priset vara samma.
4. Du står nu och väljer då, sälja via Steam och få mindre, samt sälja dyrare eller sälja via EGS och få mer men sälja mindre. Detta är inte konkurrens och det vet Steam om skiter i det.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

Kunde inte Epic Games blivit som EA Origin, lanserar sina egenutvecklade spel till sin tjänst endast?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv

Lika bra. Är beredd att stå ut med en hel del skit bara för att få Steams inofficiella monopol att dö ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpanter:

Det här felaktiga argumentet dyker upp då och då. Vill du backa upp det med en förklaring hur Steam nycklar kan säljas billigt på Humble, GOG, Itch, Fanatical, GreenManGaming, Chrono eller en uppsjö av andra ställen?

Fast...det är ju fortfarande STEAM nycklar du snackar om där.

Nu menar han väl tex att utgivaren får inte prissätta spelet för 500kr i epics klient och 600 i Valves för att tex erbjuda ett lägre pris till slutkund som kompensation för skillnaden i andel Epic tar av kakan. Utan det måste kosta 600kr i båda klienterna oavsett.

Tekniskt sett en vinst för utgivaren att det fungerar så men de vill kanske hellre ta tillfället i akt och själva få samma mängd pengar som från ett Steamsålt spel fast kunden betalar mindre. Detta tillåter dock inte Valve om man ska ha spelet på deras klient. Typ.

Sen om det verkligen fungerar då är oklart. Men OM det fungerar så som jag förklarat, så som @CFSsss menar, är det ju förjövligt av Valve rent ut sagt. Helt oacceptabelt enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Efter historien om att Epics klient gick in och läste vänlistor och spelbibliotek och annat så är jag jag inte intresserad av att installera den. De får gärna bojkotta Steam för jag förstår att man tycker deras regler och marginalkrav är dåliga,men man behöver ju inte bojkotta andra store fronts som GoG och liknande ... Shit, jag ville verkligen ha Outer Worlds vid release men nu är jag tveksam

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir första gången i världshistorien jag skriver detta men... Jag köper nog hellre på MS store...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Roligt för utvecklarna, tråkigt för kunderna.

Lägre pris sker delvis av att konkurrerande butiker tävlar för kundens uppmärksamhet.
Exklusivitet eliminerar denna konkurrens totalt under den tid det gäller.

Utvecklarnas exklusivitet köps av pengar, och utöver får utvecklarna 88% av butikspriset istället för 70%.
Trots detta, så är priserna mestadels likvärdiga på Epic och Steam.
Varav 18% marginal, så får kunderna 0%.

'Bra för kunderna' hör man ändå. Om och om igen.
Ja, kanske om ett år. Vet inte om man vill förbeställa konkurrens, dock.

Att någonting är dåligt betyder inte att alla alternativ till det är bättre.

--

Om jag minns rätt så var Steam's 30% bra jämfört med fysiska kopior, vilket var deras konkurrens vid den tiden som Steam tog sig in på marknaden, så det är inte som att Steam har försökt att förstöra för varken kunderna eller utvecklarna genom dessa 30%. Sedan har tiden gått, och så som situationen är nu verkar det som att 30% är högt. Jag tycker själv det i alla fall, och skulle gärna se att det sänktes.

Med tiden får vi väl se om Epic är någonting att hurra över.
Hittills har jag dock inte sett någonting positivt för mig som kund.

Eller, det är väl lite underhållande att se utvecklarna vråla om hur bra för kunderna detta är.
Komisk karriär kanske?

--

Skrivet av CFSsss:

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Detta gäller såvitt jag vet Steam-nycklar. [-Länk-]

"Steam Key Rules and Guidelines
You should use keys to sell your game on other stores in a similar way to how you sell your game on Steam. It is important that you don't give Steam customers a worse deal.

It's OK to run a discount on different stores at different times as long as you plan to give a comparable offer to Steam customers within a reasonable amount of time."

Jag välkomnar korrigeringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Vad sne jag blir att 17 personer har "bra inlägg" till dig när det är helt felaktigt. Har sett dig skriva samma skit i varenda tråd, trots att du blir motbevisad så fortsätter du.
Är du betald av epic?

Har själv knappt betalat ett enda spel till fullpris, då jag prenumerar på humblebundle. Köper endast spel i deras reor m.m.
Saken är den att om du säljer billigare någon annanstans så måste du inom 6 månader ha en rea på steam också. Tror till och med det kan ha varit ett år, minns inte riktigt.

Lägre pris för oss kunder blir det inte heller på EGS. Då vi själva får stå för transaktionskostnaden. Så det blir 3-4 euro påslag per köp. Metro t.ex 64 euro. På steam kostade det 60 euro.

Sedan jag det är bra med konkurrens om det görs på rätt sätt. Att köpa till sig exlusivitet är inte det.
Bra konkurrens vore att spelen får säljas på valfri platform, från valfri butik.

Sist men inte minst, kom inte med det hela 18% istället för 30%. Då steam även nu har ändrat sitt avtal till ett tier system baserat på hur bra spelet säljer. Så det blir 30% -> 25% -> 20%, så ynka 2% skillnad.

Permalänk
Medlem

Et tu, Obsidian. Dåligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Efter historien om att Epics klient gick in och läste vänlistor och spelbibliotek och annat så är jag jag inte intresserad av att installera den. De får gärna bojkotta Steam för jag förstår att man tycker deras regler och marginalkrav är dåliga,men man behöver ju inte bojkotta andra store fronts som GoG och liknande ... Shit, jag ville verkligen ha Outer Worlds vid release men nu är jag tveksam

Skickades från m.sweclockers.com

Kan passa på att varna för Discord då också, de gör samma sak. Inte för att jag bryr mig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Källa på det?

Hur kan i så fall exempelvis No Man's Sky säljas för 54,99 EUR (ca 573 SEK) på Steam men för 499 SEK på GOG?

Skrivet av CFSsss:

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Men finns det några konkreta indikationer på att vi konsumenter verkligen får ett lägre pris? Spelutvecklaren kan ju lika gärna bara ta hela kakan och då blir det ingen fördel alls för oss. Exklusiviteten tillåter dem ju att göra så. Exklusivitet är aldrig bra för oss konsumenter.

Är jag emot att spelutvecklaren får en större del av kakan? Absolut inte, de fick gärna ta hela kakan för min del. Men jag talar från konsumentperspektiv.

Skrivet av CFSsss:

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Ja, men som sagt: exklusivitet är aldrig bra för oss konsumenter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Trist. En faktor som kanske spelar in är att The Outer Worlds görs med Unreal Engine 4, och för större spel som detta så tar Epic 5% av inkomsten, eller så har de fått support från Epic under utvecklingen. Vet inte hur det är när de publiceras på Epics store om det fortfarande gäller. På Steam hade det ju blivit 30% + 5%.

Permalänk
Medlem

Epic går från klarhet till klarhet. En aspekt av dessa 1 års deals som inte tas upp är att det är Epic som tar storkovan. Brukar vara ungefär 80-90% av ett spels totala försäljning som säljs inom de första veckorna/månaden. När spelet sen släpps på Steam kommer det vara till lägre pris. Så Epic tar majoriteten av försäljningen till högre pris, och Valve en minoritet till ett lägre pris. Tror att detta kommer skada Valve mer än något annat.

Kanske släpper de HL3 snart?

Kom även en nyhet om att Ubisoft utökare sammarbetet med Epic och kommer släppa fler titlar. En del av deras äldre titlar kommer bli gratis på Epic.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Inaktiv

Så nu fixar Epic PC releaser av exklusiva konsolspel? Fördelarna med Epic Store bara växer och växer. Vi har Epic att tacka för många bra saker i spelbranschen just nu.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis blir det så många klienter till slut att man kommer återgå till DRM-fria spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Hur länge kan Epic Games ha pengar att slänga bort på att ha "exklusiva" titlar på PC egentligen?

Med alla pengar som de har lurat av kidsen så kan de nog hålla på ett bra tag.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Och jag kan återigen påpeka att detta är rent påhitt. Regeln som Steam har säger att utgivare inte får sälja Steam-nycklar billigare än vad spelet kostar på Steam. Att generera hur många Steam-nycklar man vill är för övrigt en helt gratis tjänst som Steam erbjuder till utgivare.

Utgivaren är helt fri att generera nycklar till sina spel på andra sätt och sälja dem för precis vad de vill utanför Steam.

Så, kan vi pensionera denna skröna nu?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Inaktiv

Jag spelar för spelandets skull, inte för att följa en sekts tolkning om vad och hur man kan och får spela. Som jag nämnde i den något vinklade tråden igår så hade jag fortfarande föredragit om några av dessa större titlar dykt upp på GOG men jag kommer köpa de spel jag vill spela där spelen också finns.

Hoppas dock att Heavy Rain poleras lite, spelet ser väldigt daterat ut på PS4 men kan nog räcka att man fräschar upp karaktärsmodellerna. Beyond ser fortfarande rätt bra ut, Detroit fantastisk. Intressant att se hur dessa spel förbättras ytterliggare när de nu tar steget till PC.

Outer Worlds är given för mig, ihop med Detroit. Sedan beror det lite på med Beyond och speciellt Heavy Rain. Men för de som inte spelat dessa spel innan och gillade studions tidigare spel Fahrenheit / Indigo Prophecy bör verkligen titta närmare på dessa.

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara det är bra. Steam behöver konkurrens och för att ha en chans att etablera sig behövs exklusiva titlar. Att installera en launcher är inget problem för mig. Det blir spännande att se hur det går för Epic store framöver.

Mycket av gnället på Epic handlar ju om att folk som vanligt ogillar förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag vill återigen upplysa om att det är inte Epics fel om ett spel inte finns hos Steam, utan det är Steams fel. Steam har regler som säger att om man säljer spel på Steam så får man inte sälja det till ett lägre pris någon annanstans, Steam är med andra ord emot fria marknadspriser.

Sedan så har Epic mindre marginaler än Steam, de låter utvecklaren och publishern behålla större delen av kakan. Så det som händer nu är att spelutvecklare väljer att bojkotta steam för att istället ge oss konsumenter ett lägre pris samt att det blir mera pengar över till dom själva.

Visst kan man ha åsikter om Epics betende på det ena och det andra, det är jag med på. Men överlag så är det mycket bra att Steam får konkurrens.

Varför håller du då på att ljuga återigen? Du måste inte dra samma lögn flera gånger och jag antar att du fått detta förklarat till dej förut. Steam tvingar ingen att hålla samma priser som dom, väljer utgivaren att sälja sitt spel på en annan plattform, alltså DRM fritt på GoG, fysisk skiva eller till och med på EGS så får dom fritt göra detta hur dom vill och tex. EGS får prissätta detta hur dom vill. Men Steam nycklar (som Steam inte tar något betalt för alls) får inte säljas för lägre pris än på Steam förutom när det är reor osv. Tycker att det är väldigt rimligt att Valve inte låter dom sälja steam nycklarna för säg 100kr mindre med tanke på att Steam inte tar något betalt alls för nycklarna. Hade dom tillåtit detta hade Steam gått under ett år efter lansering.

Säljer du för över $50 miljoner så tar steam 20%, vilket i stort sätt alla stora och kostsamma spel säljer. Alltså tar Steam 8% mer i det steget och har en överväldigande bättre launcher.

Priserna på Epic för säg Metro var ju till och med dyrare på EGS när det släpptes än vad det var listat på Steam så jag förtår inte vad du pratar om med lägre priser för oss.

Ingen säger att konkurrens är dåligt men detta är inte konkurrens längre utan detta är att monopolisera marknaden och att styra vart folk ska köpa sina favorit spel fastän allt man erbjuder är sämre (Förutom en snarligt mindre avgift till utgivare/utvecklare). Jag hade lätt kunnat tänka mej EGS om dom inte gjort vad dom gjort och ifall dom hade haft en mycket bättre launcher. Nu kommer jag aldrig äns ladda ner launchern med tanke på att den är mer eller mindre ett spyware.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Quantic Dream är ett fristående och privatägt företag. De har valt att skriva exklusiva avtal med Sony men ägs inte av dem på något sätt. Hur deras avtal med Sony ser ut vet vi inte. Om jag skulle spekulera skulle jag tro att avtalet ger Sony konsolexklusivitet men lämnar PC öppet för Quantic Dream. Det är ganska vanligt för Sony. Att de inte släppt spel på PC än kan bero på resursbrist, men så kommer Epic med en hög Fortnitepengar och vips.

Edit: En kineskisk investering tidigare i år gör att Quantic Dream i framtiden inte längre kommer vara Playstation-exklusiva.

https://variety.com/2019/gaming/news/quantic-dream-netease-in...

Skrivet av Tenerezza:

NetEase är det som gjorde detta, QD bröt sig ur Sony's armar för ett par månader sedan tack vare dom, inga av deras kommande spel blir Sony exklusivt.

Tack för svaret, jag hade glömt bort Netease investering. Det förklarar saken.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Sist men inte minst, kom inte med det hela 18% istället för 30%. Då steam även nu har ändrat sitt avtal till ett tier system baserat på hur bra spelet säljer. Så det blir 30% -> 25% -> 20%, så ynka 2% skillnad.

12%, inte 18%.

Dessutom om man använder UE så blir det ett påslag på 5% om man inte säljer på EGS, så då blir det 35% -> 30% -> 25%, i EGS så är det 12% oavsett då avgiften för UE bakas in i deras cut.

Blir bara en skillnad på "ynka" 13% för de som utvecklar i UE.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Märkte även att Epic Launchern hade fått Detroit become human och Beyond Two Souls så blev väldigt intressant nu, hoppas dom addar mer intressanta spel i framtiden som varit exklusiva till andra plattformar.

Och Steam får ju skylla sig själva då dom tar 30% av utvecklare om dom inte är stora företag som säljer stora skalor med spel. Epic kan med lätthet ge spelutvecklare erbjudanden som dom inte kan tacka nej till.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Synd att det inte blir detta spelet alls då, jag som hade hoppats eftersom det skulle komma till steam från början. Aja, finns fler bra spel än man hinner spela iaf.

Permalänk
Medlem

Billigare spel till oss konsumenter. Hur kan man gnälla på det?
För att man inte orkar skaffa ett till konto?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Billigare spel till oss konsumenter. Hur kan man gnälla på det?
För att man inte orkar skaffa ett till konto?

Skickades från m.sweclockers.com

Har du några exempel på spel som faktiskt är billigare? I verkligheten alltså

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jo man får ju hoppas på att det här är ett system under utveckling, men du måste väl hålla med om att det är irriterande att behöva installera 5st klienter som vill autostarta, läsa data från varandra, skapa användarprofiler med egna friendslist etc och delar upp trophies.
Identifierar man sig som "Gamer" så vill man t.ex att det ska vara lätt för någon att se vad man spelar, hur mycket tid man har lagt på ett spel(trophies) och vara lätt att få tag i(inte behöva ha alla klienter igång samtidigt för att få upp snabbmeddelanden).
I värsta fall så sitter vi kanske på 20 klienter där man behöver lägga ner pengar på sin avatar(för att den ska vara tillräckligt cool) på samtliga om några år.
En profil kan ju vara ett bra sätt att få kontakt med andra som spelar liknande eller samma spel t.ex.

Det kanske ser bättre ut om några år, men just nu så är det faktiskt väldigt irriterande.

Frågan är när det kommer ett företag som lanserar en achievement/award-funktion som synkar mot alla kända klienter, för att samordna den delen

Seriöst, Client Wars kommer att att skapa en massa kringproblem som jag förväntar mig att gamers vill få löst förr eller senare. Community-delen ryms bäst utanför en klient, men det lär knappast finnas något intresse från Steam, Epic, MS, Sony, Origin, EA etc att stödja ett sådant projekt.