Nvidias Turing-baserade grafikkort säljer bättre än Pascal vid lansering

Permalänk
Medlem

För min del så tänker jag att det kan stämma. Känner flertalet som gjort som mig och suttit med GTX 980 och GTX 980 Ti kort rätt länge nu och väntat på en uppgradering och slog till när RTX släpptes. För min del blev det RTX 2070 och är supernöjd med uppgraderingen i prestanda, kvalitén på kylaren och kortet i sig. Kör MSI RTX 2070 Armor efter Sweclockers recension.

Permalänk
Medlem

Blev inga 2080Ti för mig inte, skulle aldrig skänka bort kosing bara för att det är ett nVidiakort. Kan tänka mig att folk som inhandlat 20-serien är rätt besvikna eller kommer att bli det inom kort, då kortet inte levererar i närheten av vad det är värt samt dessa nya features inte är annat än demos för tekniker som inte är redo.

Vill man utveckla så kan man snart göra det på 10-serien också från och med April, möjligen också på AMD-kort inom en snar framtid.

Bara att vänta in nästa generation från båda lagen...

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Dålig försäljning Kanske under hela 2018 som en summering, men Turing lanserades mot slutet, före det så måste ju försäljning varit ännu värre.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det är kul att det är så många som säger att de inte är okej med prisökningen, men med det resultatet värkar det som att det är många som knyter sin näve i fickan och ändå går med på det och betalar.

Jag vill uppgradera mitt 980, men jag får nog lugna mig och se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du då visste hur offentlig verksamhet (o)fungerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ju "bara" tredubblat mina investeringar dom senaste åren så känner att jag har kollen jag behöver på hur större företag agerar

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Är Nvidia smarta så sänker de priserna på nästa generations kort med en hundralapp. Då kommer recensenter prisa dem och "Bästa köp" utmärkelser hagla från himlen, vips är de tillbaka på toppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Känns som detta är någon slags lek med siffror, men kan ha fel..

Vad det inte Mark Twain som sägs ha myntat det berömda: "det finns tre typer av lögner: lögn, förbannad lögn och statistik"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Är Nvidia smarta så sänker de priserna på nästa generations kort med en hundralapp. Då kommer recensenter prisa dem och "Bästa köp" utmärkelser hagla från himlen, vips är de tillbaka på toppen.

Är Nvidia ännu smartare tar de ut överpriser så länge de har en monopolliknande situation.
När konkurenter börjar släppa motsvarande produkter till ett lägre pris kan Nvidia enkelt matcha priset.
Och kanske rent av temporärt lägga sig lite lägre för att sabotera pris/prestanda i recensioner av konkurentens produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lyfali:

Möjligt att 2060-2070 säljer bra, men jag tror inte att deras toppmodeller säljer som smör tbh.

Skrivet av ArKAN:

Med tanke på att det tog nästan 3 mån innan det fanns geforce 1080 kort i lager vid lanseringen så förstår jag att turing sålt bättre första 8 veckorna

Skrivet av Lordsqueak:

Det gick över 2 år för nuvarande generation att släppas, "behovet" för att uppgradera är väl högre.
Lägg till detta att 10xx serien blev helt fucked av miners, ...

Skrivet av PsyCor:

... Känner flertalet som gjort som mig och suttit med GTX 980 och GTX 980 Ti kort rätt länge nu och väntat på en uppgradering...

Här har ju skapats "den perfekta stormen"...
1. De jämför intäkterna från försäljningen, inte antalet sålda kort.
2. Föregående generation innebar inte tillräckligt mycket prestandalyft för att locka många till en snabb uppgradering, inte heller fanns dåvarande toppmodellen tillgänglig i tillräcklig omfattning för att täcka efterfrågan.
3. Nu har efterfrågan på grafikprestanda ökat, eftersom många bytt till bildskärm med högre upplösning och/eller frekvens samtidigt som spelen blivit mer krävande.
4. Mining boomen har dämpat försäljningen trots ökad efterfrågan enligt punkten ovan.
5. Turing (RTX) har kunnat säljas till högre pris än förväntat och inte gett mer prestanda för pengarna än Pascal, men levererat mer prestanda per sålt kort (i enlighet med punkt 3).
6. AMD har inte kunnat bjuda något motstånd i detta prestandasegment.
7. RTX 2080Ti har varit rena vinstmaskinen för Nvidia, trots att det egentligen inte är en konsument-GPU utan borde räknas till Titan-serien.

Permalänk
Medlem

Tror inte ett skit på detta, NVidia försöker vrida siffrorna så det ser bra ut och skapa ett köpsug. Blir bara mindre sugen på att köpa Turing.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är Nvidia ännu smartare tar de ut överpriser så länge de har en monopolliknande situation.
När konkurenter börjar släppa motsvarande produkter till ett lägre pris kan Nvidia enkelt matcha priset.
Och kanske rent av temporärt lägga sig lite lägre för att sabotera pris/prestanda i recensioner av konkurentens produkter.

Det där är något som straffar sig rejält förr eller senare, Intel är på väg in, hela NVidias omsättning är en fjärt i rymden för Intel, jag tror inte NVidia vill ha ett priskrig med en eldsprutande drake som käkar upp dem i en halv tugga. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvistarn:

Det är kul att det är så många som säger att de inte är okej med prisökningen, men med det resultatet värkar det som att det är många som knyter sin näve i fickan och ändå går med på det och betalar.

Jag vill uppgradera mitt 980, men jag får nog lugna mig och se vad som händer.

Det är ju det folk inte gör, de knyter näven runt plånboken, NVidias försäljning har störtdykt, även varumärket NVidia har fått sig en liten törn, tidigare försvarade fansen de i vårt och torrt, så är inte läget längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tror inte ett skit på detta, ...

Varför tror du inte på att "...[Turing] sålt bättre än föregående Pascal-generationen under de första åtta veckorna."? (Givet att "sålt bättre" menar "dragit in mer pengar".)
* Priserna är högre nu.
* Tillgången på kort är större nu.
* Efterfrågan på hög prestanda är större nu.
... så varför skulle de generera mindre inkomster?

Framöver förväntas Nvidia göra betydligt mindre vinst i detta segment, men nyheten gäller hur det varit senaste kvartalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Frågan är ju också hur nära är vi 3000-serien då Nvidia köper av TSMC och de kommer att pumpa ut 7 nano kretsar i det närmaste av tid. Då kommer dessa väldigt dyra kort (2080Ti) att antagligen rasa i pris och folk får se sina surt förvärvade slantar gå upp i rök.

På vilket sätt går slantarna upp i rök?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Har ju "bara" tredubblat mina investeringar dom senaste åren så känner att jag har kollen jag behöver på hur större företag agerar

Nu har väl börsen gått rätt hårt uppåt under den perioden? Jag 10dubblade värdet på bitcoinsen jag satt på under 2017, betyder inte att jag är nåt geni kring valutor för det.

Skrivet av Durkadur:

Är Nvidia smarta så sänker de priserna på nästa generations kort med en hundralapp. Då kommer recensenter prisa dem och "Bästa köp" utmärkelser hagla från himlen, vips är de tillbaka på toppen.

Tillbaka på toppen? Vem är där nu menar du?

Skrivet av Olle P:

4. Mining boomen har dämpat försäljningen trots ökad efterfrågan enligt punkten ovan.

Har svårt att se att miningboomen skulle minska försäljningen. Att miners köper upp alla kort kanske gör det svårare för dig att få kort, men knappast för Nvidia att få kort sålda.

Permalänk
Medlem

Stor värdeminskning

@Chrisj: Det kommer sannolikt att vara svårt att sälja ett 2080Ti begagnat tillnärmelselikt det pris man gav, därav benämningen "upp i rök"

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

@Chrisj: Det kommer sannolikt att vara svårt att sälja ett 2080Ti begagnat tillnärmelselikt det pris man gav, därav benämningen "upp i rök"

Möjligt, å andra sidan köper man väl sällan ett grafikkort som en investering?

Permalänk
Medlem

Titta hur begpriserna på 1080ti sett ut, blir kul att se vad begagnade 2080ti går för om 2 år, helt sjukt vad de står sig högt.

Visa signatur

| Mobo: Asus Z390-F | CPU: i9 9900k | GPU: RTX 2080 ti | RAM: 16GB | PSU: Corsair RM750x | Chassi: Lian Li pc o11 dynamic | CPUkylare: Fractal Celsius s36 | SSD: 970 Evo plus 500gb. 860 evo 500gb | Monitors: XB271HU . u2715h

Permalänk
Medlem

Now ain't that some bullsh*t.

Allt detta beror på att vi fick samma prestanda för samma pris för den nya generationen, gäller både "sell through" och "majority buying up". För mig, som har ett 1080Ti är det absolut meningslöst att köpa i samma prisklass, eftersom jag får samma prestanda, så om jag vill uppgradera är jag tvungen att köpa upp. Men trotts att jag kan, kommer jag aldrig betala 15k för ett grafikkort.

Samma gäller för GTX 1080 - RTX 2070, GTX 1070 - RTX 2060, osv.

Desktop revenue ökar med 45%...precis som hur mycket de höjde sina priser.

Visa signatur

Acer 27" Predator XB271HU G-Sync 165Hz; AMD Ryzen 9 5900X, RTX 4090; MSI MEG X570 ACE; 32GB Corsair Vengeance @ 3400 MHz; 500 GB NVMe + 1000GB NVMe + 1000 GB SSD; Lian Li O11 ROG Edition; Custom loop EKWB, 360 PE+360 SE, Phanteks T30 + Noctua A12x25.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Har svårt att se att miningboomen skulle minska försäljningen. ...

Jag var nog lite otydlig:
Miningboomen dämpade försäljningen till gamers förra våren/sommaren (alltså efter att Pascal var ny och innan Turing kom ut på marknaden). Därmed skapades en fördröjning i efterfrågan från gamers, vilket kunde nyttjas av Nvidia när de lanserade Turing.