Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Och där höjde Webhallen sitt pris med 500kr. Fan, jag som tänkte plocka upp den imorrn.

Det är därför man alltid lägger en beställning online innan, även om man tänkte handla i någon av deras butiker. På det sätter får man både potentiellt lägre pris och en digital kopia av kvittot, även om man inte bryr dig om övriga fördelar.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Rocky_MediuM:

Fick hem min igår och verkar ha haft extrem tur med skärmen. Lyser igenom ytterst, ytterst lite i det övre högra hörnet och nedre vänstra hörnet (uppriktigt sagt så är det så ynkligt lite, så det är egentligen inte värt att nämna över huvudtaget) och alla pixlar verkar vara hela. Kan inte se någon glow heller för den delen. Vet inte om mitt ex är en engångsföreteelse men out of the box så verkar den vara väl balanserad gällande färger och styrka.
Funkar lika bra som min gamla PB278Q, som också är ett praktexemplar gällande pixlar och genomlysning, som nu kommer att användas till den gamla datorn. Än så länge riktigt nöjd med skärmen, men vem är inte det efter inte ens ett dygn utan problem
Stort tack till postnord som levererade skärmen på under 24 timmar trots att jag valt 3-5 dagars leverans hos Webhallen. Plus att lådan som skärmen kommer i är helt oskadad.

Efter att ha ändrat inställningarna så har en riktigt bra skärm blivit en fantastiskt bra skärm. Jag glömde också att nämna att min skärm är tillverkad i december 2018.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

Efter att ha ändrat inställningarna så har en riktigt bra skärm blivit en fantastiskt bra skärm. Jag glömde också att nämna att min skärm är tillverkad i december 2018.

Vad gjorde du för inställningar?

Fick en i 30 års present, köpt på Elgiganten 7/3. Helt ok sett till BLB och IPS glow, men... En död, svart, pixel i mitten av skärmen.

Under två veckors tid har jag försökt strunta i den. Upptäckt att det går att förbise vid spel. Vid surfande, omöjligt. Varje hemsida har vit bakgrund i någon form - och varje gång försöker jag undvika att titta åt det hållet där jag vet med mig att den sitter...

Ny skärm beställd från Komplett i samband med Asus kampanj. Får återkomma med status på den. Vad besvärligt det ska vara att få en skärm utan pixelfel? För så mycket pengar?

Finns det verkligen ingen annan motsvarande skärm som är minst lika bra? Sett till färgåtergivning, uppdateringsfrekvens och IPS? - men framförallt bättre kvalitetskontroll?

Permalänk
Skrivet av miizoo:

Vad gjorde du för inställningar?

Fick en i 30 års present, köpt på Elgiganten 7/3. Helt ok sett till BLB och IPS glow, men... En död, svart, pixel i mitten av skärmen.

Under två veckors tid har jag försökt strunta i den. Upptäckt att det går att förbise vid spel. Vid surfande, omöjligt. Varje hemsida har vit bakgrund i någon form - och varje gång försöker jag undvika att titta åt det hållet där jag vet med mig att den sitter...

Ny skärm beställd från Komplett i samband med Asus kampanj. Får återkomma med status på den. Vad besvärligt det ska vara att få en skärm utan pixelfel? För så mycket pengar?

Finns det verkligen ingen annan motsvarande skärm som är minst lika bra? Sett till färgåtergivning, uppdateringsfrekvens och IPS? - men framförallt bättre kvalitetskontroll?

Eizo har högre kontroll men där får du ingen hög hz. Det verkar som Acer och ASUS har lagt in mer kontroller högre upp i segmenten, på deras 4k skärmar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk

@miizoo:

Brightness 30
Contrast 46
Racing mode
Blue light filter Level 0

Känns som att det är bra inställningar för mig. Vitt är vitt och svart är hyfsat svart. Tycker att svart är lite tråkig i färgen på en ips-skärm

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocky_MediuM:

@miizoo:

Brightness 30
Contrast 46
Racing mode
Blue light filter Level 0

Känns som att det är bra inställningar för mig. Vitt är vitt och svart är hyfsat svart. Tycker att svart är lite tråkig i färgen på en ips-skärm

Tack! Får testa ikväll när den nya skärmen anländer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag packat upp den nya skärmen från komplett.

Det jag noterade genast var förpackningen och utformningen av frigoliten. I den nya skärmen finns små utskurna delar, där kablage och annat sitter. Detta möts man av direkt.

I den gamla pekade displayen uppåt, exponerad i princip.

Hur som. Skakade och svettades något fruktansvärt, som vid första förlossningen, när jag startade den. Vid uppstarten möttes jag av lättsam ips glow och blb.

Nu till googles söksida och jakten på de svarta fästingarna.

Först en svordom. En strutsvippa senare visade sig att det var dammkorn.

Peppar peppar inga döda pixlar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Köpte denna skärmen för inte så länge sedan, har inte så värst mycket att klaga över.

Är en väldigt bra 1440p skärm och jag är väldigt nöjd med den, det enda jag skulle kunna klaga över är väl hur man ser BLB i övre och undre höger hörn, annars är det inget annat som jag har hittat än.

Skulle det kunna vara något man kan få fixat eller får man leva med det?

Visa signatur

Skooma - MSI Z370 Gaming Carbon PRO | Delided i7 8700K @ 5.1GHz | 16GB DDR4 Corsair Vengance LPX 3000MHz @ 3500Mhz | ASUS GeForce RTX 2080 Ti Strix | 2x 500GB Samsung 970 PRO NVMe M.2 | ASUS PG279Q | ASUS MG248

Permalänk
Sötast
Skrivet av Allexz:

Fick en ljus fläck på panelen i slutet av förra månaden.
La en ticket till ASUS som levererade kunglig service.

De skickade hit en UPS snubbe med en ersättningsskärm och tog emot min skärm i samma veva.
Ticket löst på 4dagar, frakt inräknad! - Detta ifrån tyskland!

Utbytesskärmen jag fick har nu fått samma fel.
Fyra ljusa fläckar i nedre vänster hörn.
Blir RMA x2, garantin går ut om c:a 6 månader.

"smått" oroväckande detta.
Aldrig haft en annan skärm med liknande problem. Min förra dell skärm tuggade på i 10år innan den fick första felet.
ASUS sköter RMA ypperligt, men vad kan jag förvänta mig med nästa skärm jag får? Att den håller max 1år efter det att garantin löpt ut? Inte riktigt det jag förväntat mig av en skärm som gick på 8400 :-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Passade på att köpa en under black friday. Har inte haft någon IPS förut, men antar att jag hade lite otur med mitt exemplar. Blir nog en retur nu i helgen - vad tycker ni? (Det ser mer ut på bild än med ögonen, men det är fortfarande väldigt märkbart).

Brightness på 100.

Bild

https://i.imgur.com/wb1vTFR.jpg

Jag har brightness på 27 och min glow i högra nedre hörnet är borta. 100 på brightness måste ju bränna i ögonen. Hehe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Ska man slå till på Kompletts rea? Är lite tveksam panelen är i datavärlden fullständigt antik?
Har det verkligen inte kommit något bättre i sin prisklass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Ska man slå till på Kompletts rea? Är lite tveksam panelen är i datavärlden fullständigt antik?
Har det verkligen inte kommit något bättre i sin prisklass?

Jag slog själv till igår på just denna rean! Enligt prisjakt ligger den rekordlågt i prisbild just nu med denna rean.

Jag vet att jag köper en "gammal" skärm, men ju fler olika tester, recensioner etc. jag läst det senaste halvåret i jakt på ny skärm av olika märken (framförallt ASUS, AOC och Acer) så har jag och flera recesenter konstaterat att det har hänt minimalt de senaste 5 åren teknologiskt.
Det som förändrats är när vi flyttar upp de specsen vi är vana att se på TN paneler över till IPS (med ökat pris såklart) samt intågandet av ultrawide-skärmar som har hög uppdateringsfrekvens. Men inga av dessa nämnda sakerna påverkar mitt val då denna skärmen har bra specs även för att vara "gammal" då det var en riktig premiumskärm när den släpptes.

KÖP!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thriss:

Jag slog själv till igår på just denna rean! Enligt prisjakt ligger den rekordlågt i prisbild just nu med denna rean.

Jag vet att jag köper en "gammal" skärm, men ju fler olika tester, recensioner etc. jag läst det senaste halvåret i jakt på ny skärm av olika märken (framförallt ASUS, AOC och Acer) så har jag och flera recesenter konstaterat att det har hänt minimalt de senaste 5 åren teknologiskt.
Det som förändrats är när vi flyttar upp de specsen vi är vana att se på TN paneler över till IPS (med ökat pris såklart) samt intågandet av ultrawide-skärmar som har hög uppdateringsfrekvens. Men inga av dessa nämnda sakerna påverkar mitt val då denna skärmen har bra specs även för att vara "gammal" då det var en riktig premiumskärm när den släpptes.

KÖP!

Det har inte kommit så speciellt många (om ens några) nya paneler med motsvarande specifikationer. Fokuset ser istället ut att vara på paneler med högre upplösning med vettig uppdateringsfrekvens. Laxpudding har skrivit om detta tidigare och det verkar fortfarande stämma.

ASUS har visserligen släppt en ny version av den (PG279QZ) men den verkar vara aningen ljussvagare och designen är identisk så känns bättre att satsa på denna eller andra snarlika modeller från andra tillverkare när den är på rea. Ja, 6190 kr är helt klart bland det lägsta den sålts för. Det billigaste jag sett är på Inets medlemsrea där de sålde ett begränsat antal exemplar för 5999 kr.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Köpte oxå skärmen för nån månad sedan, hos komplett. Demo produkt men det är i mina ögon helt perfekt. Jämn och fin bild. Inga döda pixlar. Jag fick endast betala 5300kr för kalaset. Det var förbannat billigt tycker jag. Så sjukt glad att jag hoppade på PG279Q tåget. Klart bästa tåget jag någonsin tagit

Permalänk
Medlem

Om man sitter på en väldigt bra rigg, i9a med 2080 ti och annat gott. Är det värt då att OCa till 165hz eller det gör ingenting förutom att få mer eftersläp?
Sweclockers och andra har ju gjort recensioner på denna skärm fast det var några år sedan, så tänkte nu med kraftfullare riggar kanske man ska OCa skärmen till 165hz, eller det är fortfarande onödigt och man ska stanna på 144?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

Om man sitter på en väldigt bra rigg, i9a med 2080 ti och annat gott. Är det värt då att OCa till 165hz eller det gör ingenting förutom att få mer eftersläp?
Sweclockers och andra har ju gjort recensioner på denna skärm fast det var några år sedan, så tänkte nu med kraftfullare riggar kanske man ska OCa skärmen till 165hz, eller det är fortfarande onödigt och man ska stanna på 144?

Varför vill man överklocka en skärm?
Är det stor skillnad på 165hz vs 144 i upplevelse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

Om man sitter på en väldigt bra rigg, i9a med 2080 ti och annat gott. Är det värt då att OCa till 165hz eller det gör ingenting förutom att få mer eftersläp?
Sweclockers och andra har ju gjort recensioner på denna skärm fast det var några år sedan, så tänkte nu med kraftfullare riggar kanske man ska OCa skärmen till 165hz, eller det är fortfarande onödigt och man ska stanna på 144?

Har man G-Sync aktiverat ser jag inte nackdelen med att göra det eftersom du får ett större spann. Jag har kört min i 165 Hz sedan jag köpte den. Har inte tänkt på att det skulle vara mer eftersläp i 165 Hz än i 144 Hz, även om jag vet att det tekniskt sett är det baserat på recensioner. Jag märker mer skillnad på den högre uppdateringsfrekvensen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Varför vill man överklocka en skärm?
Är det stor skillnad på 165hz vs 144 i upplevelse?

Mer fps i G-sync känns ju väldigt attraktivt. Sedan i fps-spel är det väl alltid bra med hz på skärmen, om det inte betyder man får eftersläp som sagt.

Skrivet av blunden:

Har man G-Sync aktiverat ser jag inte nackdelen med att göra det eftersom du får ett större spann. Jag har kört min i 165 Hz sedan jag köpte den. Har inte tänkt på att det skulle vara mer eftersläp i 165 Hz än i 144 Hz, även om jag vet att det tekniskt sett är det baserat på recensioner. Jag märker mer skillnad på den högre uppdateringsfrekvensen.

Jepp med G-sync lär det vara bra men är ju fundersam på eftersläpet, vill ju inte offra något för att få lite mer fps. Recensionen som gjordes av Sweclockers och TFTcentralen t.ex visar ju tecken på eftersläp men vet inte om det var pga skärmen inte klarar av OC:n som är "inbyggd" eller om det var för att riggarna för några år sedan inte var kraftfulla nog för överklockningen, som de kan vara idag med 2080 Ti etc.
Vad säger du @Laxpudding ^^

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av gabbiz:

Jepp med G-sync lär det vara bra men är ju fundersam på eftersläpet, vill ju inte offra något för att få lite mer fps. Recensionen som gjordes av Sweclockers och TFTcentralen t.ex visar ju tecken på eftersläp men vet inte om det var pga skärmen inte klarar av OC:n som är "inbyggd" eller om det var för att riggarna för några år sedan inte var kraftfulla nog för överklockningen, som de kan vara idag med 2080 Ti etc.
Vad säger du @Laxpudding ^^

Jag säger att den som stör sig stör sig på den skillnad i eftersläp som finns hos PG279Q vid 144 och 165 Hz i först borde testa att köra ULMB och i nästa steg kanske också sikta på en 240 Hz-panel med eftersläpsreducering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbiz:

Mer fps i G-sync känns ju väldigt attraktivt. Sedan i fps-spel är det väl alltid bra med hz på skärmen, om det inte betyder man får eftersläp som sagt.

Ja, det är riktigt trevligt att ha den möjligheten. Om man märker av skillnaden i eftersläpningar är nog väldigt individuellt så där skulle jag rekommendera att du letar upp en butik som har sådana skärmar framme som du kan få testa de olika inställningarna på.

Skrivet av gabbiz:

Jepp med G-sync lär det vara bra men är ju fundersam på eftersläpet, vill ju inte offra något för att få lite mer fps. Recensionen som gjordes av Sweclockers och TFTcentralen t.ex visar ju tecken på eftersläp men vet inte om det var pga skärmen inte klarar av OC:n som är "inbyggd" eller om det var för att riggarna för några år sedan inte var kraftfulla nog för överklockningen, som de kan vara idag med 2080 Ti etc.
Vad säger du @Laxpudding ^^

Baserat på vad jag vet om skärmpaneler förutsätter jag att det är en egenskap hos panelen som inte påverkas av grafikkortet du driver det med. Där grafikkortet eller i vissa fall i kombination med kabeln kan påverka är istället om du får problem med att skärmen blinkar ibland eller liknande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Presis och visst skrev väl TFT central; 165hz på PG279Q, ger lite klarare/skarpare bild - snabbare. Men samtidigt ökade ms något på den ifrån 5ms, som var som lägst?

Själv har jag testat båda men det har blivet att jag kör den på 144hz och framecap på 141hz.
Kanske placebo men jag tyckte mig se lite lite mer klarhet på 165hz, även vid webrowsing!

Är på väg att köpa ett Strix OC 2080S och då kanske jag får kraft att testa mer ifall 165hz är bättre
OT: testat flertalet MSi och Gigabyte 2070S och alla har haft något som varit kasst - högt ljud och eller varma samt klockar dåligt.
Fått nog så jag ska med glädje hosta upp lite mera och köra på Asus ROG. Är nog definetivt värt det i slutändan. Högre powerlimit samt bästa fläkten!

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på ifall någon funderar på att köpa den här skärmen är att Asus verkar ha två nya 1440p med g-sync på gång.
https://pcmonitors.info/asus/asus-pg279qr-and-pg279qe-165hz-w...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Värt att tänka på ifall någon funderar på att köpa den här skärmen är att Asus verkar ha två nya 1440p med g-sync på gång.
https://pcmonitors.info/asus/asus-pg279qr-and-pg279qe-165hz-w...

Skickades från m.sweclockers.com

Det verkar dock inte vara några större skillnader förutom ett uppdaterat utseende som matchar deras andra nyare skärmar och jag är osäker på om det ens finns någon som utvecklar nya paneler med dessa egenskaper så kan man få denna för ett bra pris är det nog mer värt det. Skadar inte att undersöka de nya också dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det verkar dock inte vara några större skillnader förutom ett uppdaterat utseende som matchar deras andra nyare skärmar och jag är osäker på om det ens finns någon som utvecklar nya paneler med dessa egenskaper så kan man få denna för ett bra pris är det nog mer värt det. Skadar inte att undersöka de nya också dock.

Dessutom kommer denna skärm reas ut iom de nyare

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Dessutom kommer denna skärm reas ut iom de nyare

Ja, det är nog inte omöjligt. Kan tänka mig att vi får se några sådana reor på Black Friday. Kan dock tänka mig att marginalerna inte är jättestora på dessa så butikerna kan nog inte sänka priset på dem alltför mycket utan att gå back.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det verkar dock inte vara några större skillnader förutom ett uppdaterat utseende som matchar deras andra nyare skärmar och jag är osäker på om det ens finns någon som utvecklar nya paneler med dessa egenskaper så kan man få denna för ett bra pris är det nog mer värt det. Skadar inte att undersöka de nya också dock.

Ja det är väl förmodligen samma eller väldigt likvärdig panel, kan ju hoppas på en med något jämnare kvalité samt bättre kvalitetskontroll från Asus sida 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk

Jag blir helt galen!
Är inne nu på min 7:de skärm!
De första 5 skärmarna hade en accepterande nivå av IPS glow men sjukt stora kala fläckar, BLB, på alla möjliga ställen. Gjorde precis som de andra 4 skärmarna, returnerade och fick ut en ny från NetOnNet. 6:e skärmen fick jag glädjetårar, inga defekter eller problem alls! Vad jag trodde. Tills jag såg en jäkla död pixel på vänstra ovan sida. Inga andra utav mina 5 tidigare skärmar hade någon form av död/fast pixel. Har läst om det att flera har fått det. För dem pengarna som skärmen kostar samt att NetOnNet inte gav någon kompensation utan ville ha tillbaka skärmen och skicka en ny till mig, så gjorde jag det. Inte värt att behålla. Trots att det knappt fanns någon IPS glow och ingen BLB heller!
Nu har jag gått in i väggen. Orkar inte mer. Fick min 7:de skärm förra veckan och den hade hela 5 döda/fasta pixlar samt en BLB som är så kraftig att det gör ont. Denna gången kunde NetOnNet kompensera mig med att göra 600-700kr i avdrag. Med det uppdaterade priset (black friday 5990:-) så tycker jag fortfarande att priset är alldeles för högt för de problemen.
Hur kan de ha så dålig QC på fabriken?

Min fråga är då också, vilken skärm ska man ge sig på som har allt som PG279Q har?! Har inte hittat en enda skärm som har den färgåtergivningen, 144hz och utseendet som denna IPS skärm har. Samt inom samma prisklass. Samma problem med den uppdaterade varianten PG279QE?
Någon som har tips på andra skärmar? G-sync eller G-sync kompatibel är ett krav. Kör med nvidia grafikkort.

Orkar inte fortsätta returnera skärmar och hålla tummarna att jag ska få en felfri skärm *suck*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iBooOfSweden:

Jag blir helt galen!
Är inne nu på min 7:de skärm!
De första 5 skärmarna hade en accepterande nivå av IPS glow men sjukt stora kala fläckar, BLB, på alla möjliga ställen. Gjorde precis som de andra 4 skärmarna, returnerade och fick ut en ny från NetOnNet. 6:e skärmen fick jag glädjetårar, inga defekter eller problem alls! Vad jag trodde. Tills jag såg en jäkla död pixel på vänstra ovan sida. Inga andra utav mina 5 tidigare skärmar hade någon form av död/fast pixel. Har läst om det att flera har fått det. För dem pengarna som skärmen kostar samt att NetOnNet inte gav någon kompensation utan ville ha tillbaka skärmen och skicka en ny till mig, så gjorde jag det. Inte värt att behålla. Trots att det knappt fanns någon IPS glow och ingen BLB heller!
Nu har jag gått in i väggen. Orkar inte mer. Fick min 7:de skärm förra veckan och den hade hela 5 döda/fasta pixlar samt en BLB som är så kraftig att det gör ont. Denna gången kunde NetOnNet kompensera mig med att göra 600-700kr i avdrag. Med det uppdaterade priset (black friday 5990:-) så tycker jag fortfarande att priset är alldeles för högt för de problemen.
Hur kan de ha så dålig QC på fabriken?

Min fråga är då också, vilken skärm ska man ge sig på som har allt som PG279Q har?! Har inte hittat en enda skärm som har den färgåtergivningen, 144hz och utseendet som denna IPS skärm har. Samt inom samma prisklass. Samma problem med den uppdaterade varianten PG279QE?
Någon som har tips på andra skärmar? G-sync eller G-sync kompatibel är ett krav. Kör med nvidia grafikkort.

Orkar inte fortsätta returnera skärmar och hålla tummarna att jag ska få en felfri skärm *suck*

Min bror ville ha liknande och då blev det denna:
https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Jag tackar för ett snabbt svar. Ser mycket lovande ut! Vad tycker han?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBooOfSweden:

Jag tackar för ett snabbt svar. Ser mycket lovande ut! Vad tycker han?

Skickades från m.sweclockers.com

@Laxpudding gjorde ganska nyligen en recension på skärmen.

https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Verkar som att den är färgglad till det extrema. Även en del glow verkar förekomma. Sen är det väl som med PG27Q lite av panellotteri också.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4