Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Latency, lagg, komprimeringsartifakter, är jag den enda som ser detta som något helt värdelöst för oss spelares framtid?.
Vi kommer inte ens att äga spelen, och detr kommer troligen olika typer av månadsbetalningar för att få extra innehåll i spelen etc.

De som inte tycker det är några problem får väl testa att spela megaman på dessa system

Jag skrattar jäkligt gott åt din Megaman replik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: Nehej, jag tänkte att det lät bra om de funkar men det kanske inte är svårt idag. Men om typ av komprimering inte spelar roll för att man ska få så bra output så ber jag om ursäkt där.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Törs man hoppas på stadia strömmar med den kvalitén?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Fast hela tanken är ju att du ska kunna spela "vanliga" spel utan en monsterdator.
Du kommer hamna på samma serverar som folk med egen dator.
Lång historia kort så kommer du inte ha en chans i multiplayer tyvärr.

EDIT:
Om nu multiplayer spel ens blir aktuellt iom begränsningarna, lär ju bli ännu saftigare latens isf.

Jag förstår att folk med vanliga datorer kommer att ha en fördel. Jag gissade att folk som lirar på Stadia kommer att köra själva (lite som att PS4, XB, Switch inte kör cross-play i vissa spel).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noxxer:

Digital Foundry har testat:
https://youtu.be/VG06H7IQ9Aw

Enl hans tester så är latensen ca 100ms högre än lokal pc ( dock i endast 1 testat spel som jag förstår ).

Not to shabby.

Dom spelar tydligen med vsync på vilket ökar ms en hel del.

Ser inte att detta kommer bli bra öht, GeForce Gamestream LOKALT är skit, hur ska det då va över internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Jag förstår att folk med vanliga datorer kommer att ha en fördel. Jag gissade att folk som lirar på Stadia kommer att köra själva (lite som att PS4, XB, Switch inte kör cross-play i vissa spel).

De var noggranna med att peka ut att Cross platform definitivt skulle bli en grej (https://screenrant.com/stadia-cross-platform-support/). De säger förvisso att de "möjliggör" crossplatform för utvecklare och att det är upp till spelskaparna själva om de vill aktivera det. Så... framtiden får väl avgöra hur det faktiskt blir. Men möjligheten finns där!

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Lego Master
Skrivet av LeVvE:

Ser inte att detta kommer bli bra öht, GeForce Gamestream LOKALT är skit, hur ska det då va över internet?

Well, det finns ju inget som säger att Nvidia gjort 100% rätt i alla led för att få till bästa upplevelsen som tekniken skulle kunna leverera. Om jag ska vara ärligt har jag mer tilltro till att Google gör det rätt tekniskt. Sen kan man ju alltid diskutera integritetsbiten för sig, men det får ändå sägas att Google har gott om tekniskt know-how och en riktigt fläskig infrastruktur.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

tror inte det blir 100ms, runt 150ms kanske
skulle inte sätta mig och spela ett FPS spel med 100-150ms, däremot ett spel med handkontroll kommer antagligen fungera galant samt strategispel eller turn based spel m.m
Hade varit coolt om man fick sin "egen" dedikerad maskin och kunde lagra vilket spel som helst inte bara de spel google väljer så att säga.

Permalänk
Medlem

I en tid då vi behöver mer möjligheter och inställningar (mods?) inte mindre.
Mindre latency inte mer.
Mindre monopol i spelmarknaden inte mer.

O de flesta hyllar detta? Google bakom spakarna dessutom.
Ni som klagat på EA i alla dessa år...
Google är all about big information och övervakning. Bryr sig inte ett skit om sina användare.

Ser inte alls hur detta skulle gynna spelscenen i helhet.
Speciellt inte PC.

Samtidigt får många här det att låta som detta är något nytt och revolutionerande? Man har kunnat göra detta i många år.
Detta är bara ett sätt för Google att utöka och få ännu mer kontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carll:

I en tid då vi behöver mer möjligheter och inställningar (mods?) inte mindre.
Mindre latency inte mer.
Mindre monopol i spelmarknaden inte mer.

O de flesta hyllar detta? Google bakom spakarna dessutom.
Ni som klagat på EA i alla dessa år...
Google är all about big information och övervakning. Bryr sig inte ett skit om sina användare.

Ser inte alls hur detta skulle gynna spelscenen i helhet.
Speciellt inte PC.

Samtidigt får många här det att låta som detta är något nytt och revolutionerande? Man har kunnat göra detta i många år.
Detta är bara ett sätt för Google att utöka och få ännu mer kontroll.

Jag vet inte vem du talar för, inte för mig i alla fall. Jag behöver inga mods eller fler inställningsmöjligheter. För min del vill jag ha en tjänst som "bra funkar" och låter mig spela bra spel med snygg grafik utan att ha dyr spelhårdvara.

Vilka tjänster har erbjudit streaming online av grafikkrävande spel "i många år", med minimal hårdvara och bra grafik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vill se ett användaravtal innan jag testar. Ser risk med att google kommer använda ens spelvanor för att kartlägga ens intressen och sedan förfölja en på webben med reklam. Googles kärnverksamhet är just annonsering inte spel.

Klart de kommer göra det är inget nytt. Ändå kommer alla att använda deras tjänster.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Latency, lagg, komprimeringsartifakter, är jag den enda som ser detta som något helt värdelöst för oss spelares framtid?.
Vi kommer inte ens att äga spelen, och detr kommer troligen olika typer av månadsbetalningar för att få extra innehåll i spelen etc.

De som inte tycker det är några problem får väl testa att spela megaman på dessa system

Man äger väl inte de spel man köpt via Steam heller utan det är en licens man har köpt som ger rätten att nyttja spelet. Å andra sidan äger man inte sitt boende fysiskt om man bor i bostadsrätt och det är för de flesta den största affären i livet. Att man inte äger sina spel är en droppe i havet i jämförelse.

För att anknyta till ämnet så tror jag tjänster som Stadia kan bli ordentliga konkurrenter till spelkonsoller. Jag är enig om att de problem som tekniken för med sig inte låter så roliga vilket gör att PC-spelare troligen kommer bli mer svårflörtade.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

Jag blir så glad av detta! Jag är inte i en position i livet ännu där jag kan köpa en dyr dator för att spela spel med grafiskt höga inställningar. Jag blir nu en del av adeln.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Semjonov:

100ms är ju sjukt mycket, kommer ju att kännas som att man spelat i fyllan. Dom måste ju ner i typ 20-30 iaf och redan då är det ju helt kört för multiplayer.

Åter igen det är roundtrip latency, från knapptryck till effekt på skärmen inte att förväxla med ping som endast är svarstid mellan klient och server. För korrekt latency på en PC får du ta hänsyn till allt från musens pollrate till, vsync, trippelbuffring, omskalning med mera. 50ms TOTAL latency från knapp till öga är lågt, riktigt lågt. På konsol ser du ofta 120-180ms.

Kika gärna denna genomgången
https://www.youtube.com/watch?v=8uYMPszn4Z8&feature=youtu.be&...

Eller om du vill läsa på lite
https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-an...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag är helt lost på att så många ser detta som något nytt? Satt upp liknande system i omgångar hemma med diverse både opensource och betal programvaror sedan 2009. Problemet det alltid kommer ner till är att hur du än gör så lägger du på latens.

Om inte Google satsar stenhårt på nära samarbeten med multiplayer spel (t.ex köra hostservern i samma datorhall som Stadia) så kommer de vara off limits.

För singleplayer så går turn-based hur bra som helst, även spel du kan pausa, men alla former av FPS gameplay blir trixigt. Bor du inte väldigt nära en Stadia anläggning så kommer det vara en taskig upplevelse om du är van vid att spela lokalt.

Det finns dock en marknad för det här. Men om de inte tänker efter och lär sig av sina föregångares misstag så kommer detta dö. De måste spela till sina styrkor och pusha på den typen av spel som gör sig bäst för streaming och inte låtsas som att CoD kommer funka perfekt på Stadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Problemet är ju vem som har kontrollen över datan, om mitt företag köper in "moln os" och jag skriver ett awesome program etc vem äger det? dom som äger servrarna eller dom som köpt plats på dom?

Högst troligtvis du, annars hade alla former av servrar inte kunnat existera.

"Jaha, du vill ha utrymme till din hemsida? Well, om den börjar går bra så kommer vi bara ta över den för att vi äger allt på servern"

Permalänk
Medlem

Känns som AdoredTV är inne på rätt spår.