Hur slö tullhantering har PostNord numera?

Permalänk
Medlem

Tog inte lång tid för min 5 dagar efter att paketet kommit till Sverige (och jag betalade nog samma dag) så fanns den för uthämtning. så här såg min spårbarhet ut

Hemköp
2018-12-20 19:38
Försändelsen har levererats
SE
Hemköp
2018-12-19 10:30
Försändelsen har levererats till ett serviceställe
SE
PostNord
2018-12-19 07:55
En avi har skickats till mottagaren
SE
PostNord
2018-12-19 07:36
Försändelsen är på väg
SE
2018-12-18 12:25
Försändelsen är på väg
SE
2018-12-14 10:22
Försändelsen tullklareras av oss
SE
2018-12-14 10:22
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag har ett paket från Kina på ingång.
Det kom till Sverige i fredags.
SMS om betalning på lördagen. Betalade direkt via Swish.
Idag, tisdag så har statusen uppdaterats från "stoppad" till "på väg".

Förhoppningsvis så har jag paketet redan imorgon.
Klart godkänt än så länge!
Paketet var bra deklarerat av avsändaren. Antar att det bidrar till snabbare hantering. Det kan ju vara lite si och så annars.

2019-01-08 14:16
Försändelsen är på väg

2019-01-05 10:25
Försändelsen tullklareras av oss

2019-01-05 10:25
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

2019-01-04 16:47
Försändelsen tullklareras av oss

2019-01-04 16:47
Försändelsen har ankommit mottagarlandet.

2018-12-18 21:37
Transport av försändelsen har påbörjats

Idag kom brevbäraren med paketet. Klart godkänt!
Inga fler statusuppdateringar efter "Försändelsen är på väg" dock.

Permalänk
Medlem

Beställde ett paket från Amazon UK Marketplace, tråkigt nog skickade försäljaren paketet från Kina (vilket inte framgick någonstans innan), paketet kom till postnord den 2:a och jag betalade den 3:e men paketet ligger fortfarande hos postnord, jag kontaktade dom per mail och fick veta att det kan dröja upp till 14 dagar, rätt så dåligt.

Permalänk
Medlem

Mitt senaste paket betalade jag tullen för via swish 9:onde januari, det kom för uthämtning igår, så 14 dagar alltså.

En sak att det tar tid innan dom fångat upp, fotat och reggat paketet. Men förstår inte hur det kan ta 14 dagar för dom att märka att betalningen kommit och skicka paketet vidare?
När paketet väl "släpps" från tullen så bör det ju gå som vilket annat inrikespaket som helst, så jag förstår inte hur det kan ta 14 dagar.

Dock så kommer ju alltid dessa tullade paket som REK, så funderar på om det kanske gör att det tar extra tid?
Alternativt att det är något i stil med att det bara går ett visst antal "leveranser" ut från var dom nu förtullar grejorna?

Helt klart är ju att det hade blivit ramaskri om vanliga brev/paketleveranser inom Sverige hade börjat ta 14 dagar.

Permalänk
Medlem

Upplever samma sak som @bassebaba

Det är inte ovanligt att Postnords hantering kan ta upp till 2 veckor och då betalar jag in avgiften med swish direkt när jag får sms'et.
Helt oacceptabelt lång tid med tanke på att jag betalar postnord 75:- för besväret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Mitt senaste paket betalade jag tullen för via swish 9:onde januari, det kom för uthämtning igår, så 14 dagar alltså.

En sak att det tar tid innan dom fångat upp, fotat och reggat paketet. Men förstår inte hur det kan ta 14 dagar för dom att märka att betalningen kommit och skicka paketet vidare?
När paketet väl "släpps" från tullen så bör det ju gå som vilket annat inrikespaket som helst, så jag förstår inte hur det kan ta 14 dagar.

Dock så kommer ju alltid dessa tullade paket som REK, så funderar på om det kanske gör att det tar extra tid?
Alternativt att det är något i stil med att det bara går ett visst antal "leveranser" ut från var dom nu förtullar grejorna?

Helt klart är ju att det hade blivit ramaskri om vanliga brev/paketleveranser inom Sverige hade börjat ta 14 dagar.

Mina kommer inte som REK. De hamnar i brevlådan om de får plats.
Det beror antagligen på hur säljaren väljer att skicka prylarna. Skickar de med krav på signatur så blir det rek.

Permalänk
Medlem

Funderar på en grej. När man betalat moms och hanteringsavgift står det ju "Efter godkännande av Tullverket kommer PostNord att leverera din försändelse". Är det kanske Tullverket som är långsamma och inte PostNord själva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick ett paket från Singapore igår. Det skickades den 14:e och anlände enligt sändarens spårning i Sverige den 16:e. Postnord registrerade det den 17:e, och sen tog det fram till den 22:a innan jag fick ett meddelande om moms och hanteringsavgift. Betalade några minuter efter meddelandet, och sen tog det fram till den 31:a innan jag fick hem det. I brevlådan, trots krav på signatur från avsändaren. Enligt spårningen host Postnord hanteras det fortfarande för tull...

Permalänk

Jag köpte en såndär jdm växelspaksknopp då jag merkar mkt med bilar på fritiden och ville ha en roligare och mer spännande, beställde december den 8e, den lämnade landet jag beställde från (usa) och anlände till sverige en vecka senare... fick den för 6 dagar sedan så jag skulle vilja påstå att det är långa tider ja....

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Hur långt tid det tar i tullen beror på företaget som du köper varan ifrån eller om du har tullregisterning så dina varor förtullas eller ej.

Ska tullverket ta hand om tull registerningen vid tullkontoret, ja då är de tullverket som avgör hur länge de sitter fast där, har du registrerad dig för tullkrediter, så att du faktureras för allt som passerar och är redan förtullat ja då tar inte ens tullverket den släpper den rakt igenom då den är redan tullat och plomberad på bilen, och att du sedan faktureras efterhand.

Postnord har ingen med den och göra, utan postnord får ju information från tullverket när de finns färdig produkter hos tullen för plocka upp för vidartransport.

Permalänk

Har ett "dyrt paket" (över 1500:- ) som tydligen måste deklareras manuellt av tullverket. Det har legat på Arlanda sen den andra januari och det är mer än två månader sen nu.. varje gång jag ringt så har de sagt att tullen på Arlanda ligger back och det kan dröja några dagar
eller veckor till men börjar bli lack på den skiten nu. Funderar höra av mig till företaget och begära pengarna tillbaka men vill inte att postnord/tullen ska returnera paketet om de får reda på att jag fått pengar tillbaka för paket som inte dykt upp, går inte att köpa grejerna längre. Bör jag höra av mig till Post och Telestyrelsen eller någon annanstans för att göra en anmälan eller få mer information?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

@PekkaJukkasson: Postnord kommer att vara så slö att dem kommer att skicka tillbaka paketet till ursprunget som det hända för mig idag...

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk

Heh jag har väntat på ett tangentbord nu sedan förra tisdagen (ie. 9 arbetsdagar sedan) från NJ, USA. Enligt USPS har paketet varit i Malmö sedan denna tisdagen (och gått igenom tullen, om man ska tolka spårningen rätt), men PostNords kundsupport hävdar att paketet inte har kommit in till Sverige än (för den har inte uppdaterats på deras spårning). Så håller tummarna nu för att PostNord inte har slarvat bort mitt paket...

Värt att notera är att jag skickade en return till Amazon i Kentucky förra torsdagen (7 arbetsdagar sedan), och den var framme i förrgår hos dem, men jag har fortfarande inte fått mitt keeb.

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Oklart om det är postnords fel men mitt senaste Aliexpressinköp tog nästan 2 månader att få hem till skillnad mot vanliga 3-4 veckor.

Departed country of origin
2019-01-28 16:42:27 [GMT+8]

Accepted by Last Mile Carrier
2019-03-04 15:10:00 [GMT+8]

Det har tagit över en månad från det att paketet lämnat Kina tills att det registreras hos postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlr8:

Oklart om det är postnords fel men mitt senaste Aliexpressinköp tog nästan 2 månader att få hem till skillnad mot vanliga 3-4 veckor.

Departed country of origin
2019-01-28 16:42:27 [GMT+8]

Accepted by Last Mile Carrier
2019-03-04 15:10:00 [GMT+8]

Det har tagit över en månad från det att paketet lämnat Kina tills att det registreras hos postnord.

det stämmer , väntade sist över 40 dagar inkl postens sega hantering på momsavigfter osv.. helt värdelöst handla från ali, kan inte rekommendera det.

Permalänk
Medlem

Kunde betala momsen igår genom moms.postnord.se
Ringde idag för att kolla hur långtid det tar för att försändelsen ska åka vidare. (Då jag har läst i tråden att folk har fått vänta flera veckor)

Fick "två veckor" som svar... segt.
(Paketet kommer från USA, vilket tog 5 dagar att komma till Sverige)

Fraktsätt: USPS Express

Permalänk
Medlem

Mitt paket skickades i söndags förra veckan av säljaren.
Efter några dagar med snigelpost i USA började det hända grejer.
Detta är dock DHL, verkar vara lite annan fart i dom.

Måndag, Mars 18, 2019
16 Försändelsen levererad, mottagen av : M NILSSON
09:01

15 Ute för leverans med kurir
MALMOE - SWEDEN
08:44

14 Tullbehandling klar på MALMOE - SWEDEN
MALMOE - SWEDEN
06:13

13 Uppdaterad tullstatus
MALMOE - SWEDEN
06:09

12 Anlänt till DHLs sortering i MALMOE - SWEDEN
MALMOE - SWEDEN
06:05

11 Lämnat DHLs station i COPENHAGEN - DENMARK
COPENHAGEN - DENMARK
04:22

10 Skickad via COPENHAGEN - DENMARK
COPENHAGEN - DENMARK
04:22

Söndag, Mars 17, 2019
9 Lämnat DHLs station i LEIPZIG - GERMANY
LEIPZIG - GERMANY
23:53

8 Hanterad i LEIPZIG - GERMANY
LEIPZIG - GERMANY
15:37

7 Anlänt till DHLs sortering i LEIPZIG - GERMANY
LEIPZIG - GERMANY
14:10

Lördag, Mars 16, 2019
6 Lämnat DHLs station i CINCINNATI HUB - USA
CINCINNATI HUB, OH - USA
09:47

5 Hanterad i CINCINNATI HUB - USA
CINCINNATI HUB, OH - USA
02:45

Fredag, Mars 15, 2019
4 Anlänt till DHLs sortering i CINCINNATI HUB - USA
CINCINNATI HUB, OH - USA
22:54

3 Lämnat DHLs station i ERLANGER - USA
ERLANGER, KY - USA
22:29

2 Hanterad i ERLANGER - USA
ERLANGER, KY - USA
22:28

1 Försändelse hämtad
ERLANGER, KY - USA
00:00

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Ja, Mitt paket åkte med USPS. Så det blir Postnord som tar över.

Permalänk

Nästan 2 veckor för mig.

Beställde ersättningskomponenter för feltryckt brädspel som sändes ifrån USA.
26/2 sänds iväg i USA
28/2 anländer hos Postnord
11/3 anländer hos mig

plus att jag fick betala 100kr avgifter för reservdelar som jag i efterhand måste återkräva ifrån den svenska spelbutiken jag köpte brädspelet ifrån från början.

Visa signatur

Microsoft är inte dumma.
De mer eller mindre tvingar på en ett dåligt operativsystem för att de sen ska kunna suga ut ännu mer pengar ifrån ens fickor genom att en "tekniker" ska kolla på problemet som de själva har skapat...

Permalänk

Tänkte bara posta hela min tracking history så att någon stackare i framtiden kanske få lite referenshistorik.

Tog alltså emot ett mech kb från en privat säljare i NJ, USA, värde 150 USD. Tog 4 arbetsdagar till Malmö och därefter tull i 5 arbetsdagar, och slutleverans en dag senare, och betalade 426 i importavgift hos ombudet.

USPS:

March 19, 2019, 4:44 pm
Delivered
SWEDEN
Your item was delivered in SWEDEN at 4:44 pm on March 19, 2019.

March 19, 2019, 10:27 am
Attempted Delivery - Item being held, addressee being notified
SWEDEN

March 12, 2019, 8:35 am
Customs Clearance
SWEDEN

March 12, 2019, 8:35 am
Processed Through Facility
SWEDEN

March 12, 2019, 8:35 am
Held in Customs
MALMO TOFTANAS, SWEDEN

March 8, 2019, 12:48 pm
Departed
COPENHAGEN, DENMARK

March 6, 2019, 7:24 pm
Departed
NEW YORK, UNITED STATES

March 6, 2019, 3:51 pm
Arrived
NEW YORK, UNITED STATES

March 6, 2019, 8:44 am
Processed Through Regional Facility
JAMAICA NY INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER

March 6, 2019, 8:39 am
Arrived at Regional Facility
JAMAICA NY INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER

March 6, 2019, 1:53 am
Arrived at USPS Regional Facility
JAMAICA NY INTERNATIONAL DISTRIBUTION CENTER

March 6, 2019, 12:51 am
Departed USPS Regional Facility
NEWARK NJ DISTRIBUTION CENTER

March 5, 2019, 8:28 pm
Arrived at USPS Regional Facility
NEWARK NJ DISTRIBUTION CENTER

March 5, 2019, 7:13 pm
Accepted at USPS Origin Facility
JERSEY CITY, NJ 07302

March 5, 2019, 1:05 pm
Shipping Label Created, USPS Awaiting Item
JERSEY CITY, NJ 07302

March 5, 2019
Pre-Shipment Info Sent to USPS, USPS Awaiting Item

Dold text

PostNord:

ICA Nära Bergshamra
2019-03-19 16:44
Försändelsen har levererats

SE
ICA Nära Bergshamra
2019-03-19 10:27
Försändelsen har levererats till ett serviceställe

SE
2019-03-19 08:24
Försändelsen har ankommit distributionsterminal

SE
Veddesta
2019-03-19 07:44
Försändelsen är på väg

SE
PostNord
2019-03-18 16:16
Mottagaren har aviserats per brev

SE
Toftanäs
2019-03-18 12:04
Försändelsen är på väg

SE
UPK Malmö
2019-03-18 07:41
Försändelsen är på väg

2019-03-06 08:39
Försändelsen är på väg

2019-03-05 19:13
Transport av försändelsen har påbörjats

Dold text
Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Avstängd

Köpte ett S8'a skärmskydd från Kina.

Paketet kom till Sverige 7'e mars, jag betalade samma dag..ej fått paketet än idag.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara ett lotteri. Det tar allt mellan 3 dagar till 8 veckor.
De har fått en brasklapp av PTS för deras tröga momshantering.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv

Min sambo beställde en måttbeställd klänning till sig och genom tull och allt tog det för henne 3 dygn (utöver själva sömnaden av klänningen som i sin tur tog 7 dygn)

Permalänk
Medlem

Mitt dbrand-paket har suttit fast sen 9/3 2019, betalade avgiften direkt. Skins kostade 216kr och tullavgift 99kr. Härligt! Kanske får dem lagpm till jag ska byta telefon igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VadSaDu:

Köpte ett S8'a skärmskydd från Kina.

Paketet kom till Sverige 7'e mars, jag betalade samma dag..ej fått paketet än idag.

Fick hem skärmskyddet fredagen den 22'e.

Citerar mig själv.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Har väntat på en försändelse sedan 9e januari förra året. Har bett om omförsändelse 5ggr. I kid you not! Jag har inte fått någon som helst information om försändelserna. Det enda som dom kör med hela tiden är att jag ska kolla med "the local post office". Två andra försändelser har bara kommit bort. Det är rena rama lottot varje gång man beställer från Kina. Sen är det dåligt att man inte vet vad det är för försändelse man betalar tull för också. Om jag har 3 paket på ingående så har jag ingen aning om det är batterierna för 6kr eller om det är adaptrar för 400kr. Det är dåligt.

Hade dom inte fått betalt förrän man fått försändelse skulle man få se på engagemang. Nu är det knappt lönt. Snabbt och billigt var det förr. Nu är det Låååångsamt och knappt värt besväret...om man har tur vill säga. I värsta fall så får man inget alls. Det är ju inte ovanligt att man glömmer bort att man väntade på något heller. Så där 5-6 månader efter att man beställt så kommer det fram.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Har väntat på en försändelse sedan 9e januari förra året. Har bett om omförsändelse 5ggr. I kid you not! Jag har inte fått någon som helst information om försändelserna. Det enda som dom kör med hela tiden är att jag ska kolla med "the local post office". Två andra försändelser har bara kommit bort. Det är rena rama lottot varje gång man beställer från Kina. Sen är det dåligt att man inte vet vad det är för försändelse man betalar tull för också. Om jag har 3 paket på ingående så har jag ingen aning om det är batterierna för 6kr eller om det är adaptrar för 400kr. Det är dåligt.

Hade dom inte fått betalt förrän man fått försändelse skulle man få se på engagemang. Nu är det knappt lönt. Snabbt och billigt var det förr. Nu är det Låååångsamt och knappt värt besväret...om man har tur vill säga. I värsta fall så får man inget alls. Det är ju inte ovanligt att man glömmer bort att man väntade på något heller. Så där 5-6 månader efter att man beställt så kommer det fram.

Den enda gången mitt paket fastnat i tullen, så tog det 5-6 dagar så kunde jag hämta ut mitt på ombudet. Tog väl 3-4 veckor totalt från beställning till att jag hade paketet hemma

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Tips: Om man vet att moms/avgift ska betalas så gå in på moms.postnord.se och sök på spårnummret när man sett att paketet anlänt till Sverige. Man kan spara typ 3-7 dagar på att inte sitta och vänta på inbetalningsbesked. Och mata in spårnummret i PN appen det kan man spara en till dag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Köpte ett S8'a skärmskydd från Kina.

Paketet kom till Sverige 7'e mars, jag betalade samma dag..ej fått paketet än idag.

det kan dröja oftast några veckor efter man betalat, värdelöst jag vet men så är det tyvärr..

Permalänk
Medlem

Första gången sedan nya reglerna som jag beställt en vara från utanför EU. PostNord är verkligen så inkompetenta som folk säger. Har väntat 3 veckor nu på en betalningssedel sen vara kom till Sverige. Blir inte förvånad om det tar ytterligare 2 veckor innan de skickar skiten efter jag betalat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|