Processorkylare till grafikkort

Permalänk

Processorkylare till grafikkort

Har sett lite videos på youtube angående att kyla grafikkortet med ett doubletower till en processor. Det verkar vara effektivare när det kommer till att göra det en kylare brukar göra, att kyla. Testar gärna detta för att mitt kort går upp till 65-72 grader så fort jag startar PUBG. Problemet jag har är att jag inte riktigt vet hur jag ska sätta tornet på kortet. Eftersom jag måste sätta det upp och ner.

Jag måste också få kylet att passa såklart. Om någon har lust att hjälpa mig så kan jag ge mått mellan kortet, chassibotten och processor/processorkylet

Ber också om ursäkt i förhand om jag är helt korkad nu, mvh.

Permalänk
Medlem

Vilket kort är det? 72C är ju inte så mycket. Hur varmt blir det som varmast?

Permalänk
Medlem

65-72°C är inte särskilt högt för ett grafikkort. Lite kraftigare grafikkort brukar ha ett temperaturmål på runt 80°C, d.v.s. fläktarna körs bara så snabbt som krävs för att hålla korten under 80°C som en avvägning mellan temperatur och ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Jag tror du missuppfattat det, folk sätter vanliga 120mm fläktar på sina grafikkort, inte processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Jag tror du missuppfattat det, folk sätter vanliga 120mm fläktar på sina grafikkort, inte processorkylare.

Folk gör båda delar, ingen missuppfattning där inte.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Vilket kort är det? 72C är ju inte så mycket. Hur varmt blir det som varmast?

Det är ett GeForce 1050 ti

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av perost:

65-72°C är inte särskilt högt för ett grafikkort. Lite kraftigare grafikkort brukar ha ett temperaturmål på runt 80°C, d.v.s. fläktarna körs bara så snabbt som krävs för att hålla korten under 80°C som en avvägning mellan temperatur och ljudnivå.

Jag har inga problem med att det inte funkar eller att jag inte har en okej FPS I genomsnitt. Brukar faktiskt ligga mellan 60-65, vilket jag är helt nöjd med. Jag vill bara ha kortet lite kallare! (Plus att jag tycker det verkar intressant att testa detta)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Folk gör båda delar, ingen missuppfattning där inte.

Jag kunde hitta några videoklipp på youtube där folk hade TESTAT det. Genom lite googlande kunde jag inte hitta en enda bild på en GPU med CPU-kylare, i ett chassi.

Så av vad jag kunnat hitta kan jag inte påstå att folk brukar sätta cpu-kylare på sin gpu.

Permalänk
Skrivet av Full:

Jag kunde hitta några videoklipp på youtube där folk hade TESTAT det. Genom lite googlande kunde jag inte hitta en enda bild på en GPU med CPU-kylare, i ett chassi.

Så av vad jag kunnat hitta kan jag inte påstå att folk brukar sätta cpu-kylare på sin gpu.

Det är ju inte så att folk brukar göra detta för att få ner tempen nej. Speciellt inte för att använda det i en dator som faktiskt är i bruk haha. Tänkte bara kolla om någon visste hur man kunde gå till väga, eller om någon annan testat att trycka in det i lådan å faktiskt sett positiva resultat. Men nej, du har helt rätt, folk brukar inte göra detta haha. Men det hade vart coolt!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du behöver inte få ned tempen alls, och det är ändå bara ett 1050 ti. Du skulle tjäna mera med att prova undervolta det eller nått.

Förr i tiden för kanske 15 år sedan provade folk diverse cpu kylare på GPUer men dom var INTE av torn modell och visst var det en jävla skillnad men då hade man oftast bara kylning på gpu och inte som idag på VRM, minnen osv. dock kanske inte 1050 ti har det då det är så klent. (lägsta gaming kortet nvidia hade i 1000-serien)

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Medlem

@Pradacowboy:

1. Du kan göra ett fäste till baksidan av kortet till kylaren själv av tex trä eller annat lämpligt material. Har sett det göras.
Så fästa en kylare är inte svårt.

2. Är den tung så se till att den vilar på något. En del bygger i lego ^^

3. Glöm inte att sätta kylflänsar på minnen och vrm och se till att fläktar blåser på dom med.

Detta går definitivt att få bra. Men det är mycket jobb och väldigt klumpigt.
Bättre du hittar en bättre eftermarknadskylare och sätter två 120mm på den.
Eller två 120mm på den du har om det är en kylare det fungerar med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@Full:

Det var ganska vanligt att köra slutna vattenkylare för cpu på grafikkort innan det kom slutna vattenkylningslösningar även för grafikkort. Så du har nog inte googlat tillräckligt bra bara.

Det är i många fall inget som behövs idag då det redan finns bra gpukylare. Men innan marknaden hade hunnit spotta ur sig bra alternativ så var det en och annan entusiast som använde cpukylare för att få ner tempen och då även ljudnivån på sina datorer. Inte då bara slutna vattenkylningspaket utan även stora towerkylare.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

https://www.computersalg.se/i/600924/arctic-accelero-mono-plu...

Kyler bra och är tyst, enkel att montera.

Jag har en sådan liggandes, men endast kylaren ingen fläkt eller skruvar, kylflänsar.

Dock har jag kunnat montera på denna kylare med originalskruvarna som redan sitter på grafikkortets kylning utan problem.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk

Har du testat en aggresivare fläktkurva i MSI afterburner? Då korten brukar dra igång fläktarna på först ca 58 grader för att hålla ljudnivå nere. Kör det på mitt 1080 ti och det blir ganska mycket svalare! Kan vara värt att prova då det inte kräver något mer än någon minuts pill i mjukvara istället för att montera en ny kylare på kortet! Skriv PM om du har fler frågor ang det