Värdering av dator + Köpråd 10-12k

Permalänk
Medlem

Värdering av dator + Köpråd 10-12k

Hej, för det första så behöver jag hjälp med att värdera min gamla dator (Köpt 2015):

Chassi: Aerocool X-Warrior Black Edition
Processor: Intel Core i5 4460 3.2 GHz 6MB
Grafik: ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB OC
RAM-minne: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG Röd
HDD: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung (något) 128GB
Moderkort: ASUS Z97-P
PSU: Corsair CX500M 500W
Dvd-brännare: ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black

Vet inte om den ens går att sälja men tänkte kolla med er här.

Sen för det andra så planerar jag köpa ny dator där budgeten ligger på ca 10-12k. Spelar främst Dota2 och kan även förekomma CSGO.
Har 144hz skärm, tangentbord mm. Så det enda jag letar efter är en speldator + win10 licens. Föredrar att inte behöva bygga ihop datorn själv, men kan finnas möjlighet om det påverkar priset avsevärt att köpa färdigbyggd.

Är tacksam för alla svar och köpråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalden:

Hej, för det första så behöver jag hjälp med att värdera min gamla dator (Köpt 2015):

Chassi: Aerocool X-Warrior Black Edition
Processor: Intel Core i5 4460 3.2 GHz 6MB
Grafik: ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB OC
RAM-minne: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG Röd
HDD: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung (något) 128GB
Moderkort: ASUS Z97-P
PSU: Corsair CX500M 500W
Dvd-brännare: ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black

Vet inte om den ens går att sälja men tänkte kolla med er här.

Sen för det andra så planerar jag köpa ny dator där budgeten ligger på ca 10-12k. Spelar främst Dota2 och kan även förekomma CSGO.
Har 144hz skärm, tangentbord mm. Så det enda jag letar efter är en speldator + win10 licens.

Är tacksam för alla svar och köpråd

Det är nog som du är inne på hyfsat svårsålt, men du skulle kanske kunna få kring 2500kr.

Kan du bygga den nya datorn själv? Eller måste den vara färdigbyggd? Blir som mest prisvärt om du bygger själv.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Har byggt dator själv en gång tidigare (tog väl några timmar) så hade väl kunnat göra det igen. Men skulle föredra om t.ex komplett bygger ihop den åt mig om det inte påverkar priset allt för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalden:

@Samlooh: Har byggt dator själv en gång tidigare (tog väl några timmar) så hade väl kunnat göra det igen. Men skulle föredra om t.ex komplett bygger ihop den åt mig om det inte påverkar priset allt för mycket

Okej!

Jag skulle säga att det faktiskt blir hyfsat mycket dyrare. Räkna med ca 20%.

Här har du i vilket fall en bra och prisvärd dator. Flera saker nedsatta just nu, som t.ex nätaggregatet (750W i vanliga fall inte nödvändigt). Du får också ett gratis spel om du köper både moderkortet och processorn hos Netonnet.

Windows kan du sedan köpa till via Ebay eller från Kinguin för ca 200kr.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Den sen väldigt bra ut. Har bara en fundering när det gäller processorn, är AMD för tillfället mycket bättre än intel eller vad är den bakomliggande orsaken till valet av processorn? För tidigare har jag för mig var det nästan bara Intel processorer man körde på. (Är inte överdrivet insatt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalden:

@Samlooh: Den sen väldigt bra ut. Har bara en fundering när det gäller processorn, är AMD för tillfället mycket bättre än intel eller vad är den bakomliggande orsaken till valet av processorn? För tidigare har jag för mig var det nästan bara Intel processorer man körde på. (Är inte överdrivet insatt)

Nä, AMD's processorer är inte mycket bättre - men däremot är dem generellt sett mer prisvärda. 9600K skulle t.ex prestera bättre än 2600X i spel, men blir också drygt 1500kr dyrare. Dessa pengar hade jag med din budget isånnafall istället lagt på ett bättre grafikkort - som skulle göra mer skillnad än den prestandavinst du gör genom att välja ett 9600K.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalden:

Hej, för det första så behöver jag hjälp med att värdera min gamla dator (Köpt 2015):

Chassi: Aerocool X-Warrior Black Edition
Processor: Intel Core i5 4460 3.2 GHz 6MB
Grafik: ASUS GeForce GTX 750 Ti 2GB OC
RAM-minne: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 CL9 1600MHz XPG Röd
HDD: WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
SSD: Samsung (något) 128GB
Moderkort: ASUS Z97-P
PSU: Corsair CX500M 500W
Dvd-brännare: ASUS DVD±RW DRW-24F1ST Black

Vet inte om den ens går att sälja men tänkte kolla med er här.

Det där är ju egentligen prima komponenter för en helt vanlig kontorsdator som inte skämmer ut sig helt om den visas ett spel då och då.
Strömsnålt och då förhoppningsvis tyst.
Skulle även fungera fin-fint som en media dator.
Men chassit förstör ju en del, passar mer i en tonårings sovrum än på ett skrivbord/vardagsrum

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Aha okej då förstår jag. En snabb fråga angående fläkten, är det möjligt för mig att byta ut den du la in mot två av dessa:
https://www.komplett.se/product/798346/datorutrustning/datork...
En för ovansidan och en på framsidan?
Jag såg att windows 10 licens gick att köpa på tradera för ~200kr, vet du om detta är legit?
Annars så tror jag nog att jag beställer den här datorn så snart som möjligt. Så får tacka dig för hjälpen.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger:
Ska kolla lite på intresse om någon är sugen på att köpa den. Kan hålla med där om chassit, men ser inte lite "grovt" ut i verkligheten som på bilder (Den lyser inte alls på samma sätt t.ex)

Permalänk

https://komponentkoll.se/bygg/QxsMw/
Här har du ett bygge med intel processor som är bättre än amd.
Dock så får du montera själv och köpa windows från ebay för 40Kr.
12500Kr från netonnet.
Hade du haft 1500kr mer så hade jag satt in ett 2060 grfikkort.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Den du skickade där kostar 18 000kr ^^

Permalänk
Skrivet av Dalden:

@_F1GHT3R_: Den du skickade där kostar 18 000kr ^^

Haha skickade lite fel här är den iallafall.
https://komponentkoll.se/bygg/GNyMp/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalden:

@Samlooh: Aha okej då förstår jag. En snabb fråga angående fläkten, är det möjligt för mig att byta ut den du la in mot två av dessa:
https://www.komplett.se/product/798346/datorutrustning/datork...
En för ovansidan och en på framsidan?
Jag såg att windows 10 licens gick att köpa på tradera för ~200kr, vet du om detta är legit?
Annars så tror jag nog att jag beställer den här datorn så snart som möjligt. Så får tacka dig för hjälpen.

Visst, det går! Fast de är ju lite sämre än den jag valde, men förstår att du är ute efter LED.

Skulle dock montera båda på framsidan isåfall och behålla den som medföljer där bak.

Den dator @_F1GHT3R_ som satt ihop har förövrigt sämre grafikkort, kanske inte jättelätt att veta om man inte har så bra koll på alla komponenter - så ville bara poängtera det (1660 vs 1660 Ti).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Haha skickade lite fel här är den iallafall.
https://komponentkoll.se/bygg/GNyMp/

Bra förslag detta enligt mig. Lite onödig CPU kylare i mitt tycke bara, går att spara 900kr där

Edit
Lägg de 900 på ett bättre grafikkort, typ 2060 så har du en väldigt bra speldator.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

Bra förslag detta enligt mig. Lite onödig CPU kylare i mitt tycke bara, går att spara 900kr där

Edit
Lägg de 900 på ett bättre grafikkort, typ 2060 så har du en väldigt bra speldator.

Det går att få ett RTX 2060 för under 3500 kr just nu till och med. Leveransdatum är preliminärt imorgon.

https://www.komplett.se/product/1120769/datorutrustning/dator...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Visst, det går! Fast de är ju lite sämre än den jag valde, men förstår att du är ute efter LED.

Skulle dock montera båda på framsidan isåfall och behålla den som medföljer där bak.

Den dator @_F1GHT3R_ som satt ihop har förövrigt sämre grafikkort, kanske inte jättelätt att veta om man inte har så bra koll på alla komponenter - så ville bara poängtera det (1660 vs 1660 Ti).

Den datorn fighter skickade har intel processor och spräcker hans budget med 500kr bättre än amd processor därför valet av ett lite sämre grafikkort ville inte spräcka hans budget ännu mer.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@Dalden:

Strax över budget. Grafikkortet dock beställningsvara.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@samlooh Jag beställde den första datorn du länkade, tycker den verkade solid och ville försöka få delarna innan fredag så jag kunde bygga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalden:

@samlooh Jag beställde den första datorn du länkade, tycker den verkade solid och ville försöka få delarna innan fredag så jag kunde bygga

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, schysst!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Dalden:

@samlooh Jag beställde den första datorn du länkade, tycker den verkade solid och ville försöka få delarna innan fredag så jag kunde bygga

Skickades från m.sweclockers.com

Ha inte bråttom.
Den andra datorn med intel är hästlängder bättre för 1500Kr mer med ett bättre grafikkort och intel, den som han länkade du kanske blir besviken. Du kommer att tappa fps på både processorn och grafikkortet. Skicka tillbaka allt och ta den andra datorn som samlooh byggde.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Hur stor skillnad kommer de 1500kr göra för mig som i princip bara spelar dota2 (spelmässigt)?
Sen står det ju att de kommer ta ungefär 1 månad för grafikkortet och jag vill fixa en ny dator så snabbt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Dalden:

@_F1GHT3R_: Hur stor skillnad kommer de 1500kr göra för mig som i princip bara spelar dota2 (spelmässigt)?
Sen står det ju att de kommer ta ungefär 1 månad för grafikkortet och jag vill fixa en ny dator så snabbt som möjligt.

https://www.youtube.com/watch?v=SV1H25LWzKc
https://www.youtube.com/watch?v=QytuhQaFhMA
Ganska stor skillnad mer än 50 fps.
CSGO ville jag inte ens titta på då det spelet vill ha intel så kan tänka mig mer än 100fps skillnad där.
Självklart så kommer allt att flyta på bra men som du ser ibland så kommer den inte upp i 144hz som din monitor.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Aha, ser skillnaden nu. Om jag ska vara helt ärlig så hade även jag valt den datorn om det gick att beställa grafikkortet och få det direkt för det priset, men jag vet inte om jag orkar vänta ca 1 månad på att få hem det.

Även om fpsen varierar så kör jag sällan maxgrafik på dota2 (eller något spel förövrigt), det är ju vid max grafik som den kontinuerligt börjar dippa under 144 på videon. Vidare så märker jag väl ingen skillnad så länge inte fpsen går under 60 även med 144hz skärm? ^^

Men jag förstår vad du menar, och jag hade valt den datorn men som sagt vill gärna få till en ny dator så snabbt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Dalden:

@_F1GHT3R_: Aha, ser skillnaden nu. Om jag ska vara helt ärlig så hade även jag valt den datorn om det gick att beställa grafikkortet och få det direkt för det priset, men jag vet inte om jag orkar vänta ca 1 månad på att få hem det.

Även om fpsen varierar så kör jag sällan maxgrafik på dota2 (eller något spel förövrigt), det är ju vid max grafik som den kontinuerligt börjar dippa under 144 på videon. Vidare så märker jag väl ingen skillnad så länge inte fpsen går under 60 även med 144hz skärm? ^^

Men jag förstår vad du menar, och jag hade valt den datorn men som sagt vill gärna få till en ny dator så snabbt som möjligt.

Finns andra 2060 för 300-400 kr mer bara.
https://komponentkoll.se/bygg/uMpLC/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_ jag insåg precis en jobbig grej, det är ju att jag har benq xl2411 med dvi-d och alla dessa nya grafikkort kör ju bara på displayport, och från det jag läst så är det egentligen bara att köpa en helt ny skärm då adaptrar för dvi-d -> displayport för att få 144hz kostart typ 2000 kr..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så jag tror jag borde hålla mig till datorn för 10500kr om jag nu ändå behöver köpa en ny skärm, tror det blir xl2411p för 2390 kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Insåg att det fanns vissa grafikkort med DVI fortfarande så kan nog komma undan och ha kvar min XL2411