Google Stadia är spelströmningstjänst med stöd för 4K UHD och 60 FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Latency, lagg, komprimeringsartifakter, är jag den enda som ser detta som något helt värdelöst för oss spelares framtid?.
Vi kommer inte ens att äga spelen, och detr kommer troligen olika typer av månadsbetalningar för att få extra innehåll i spelen etc.

De som inte tycker det är några problem får väl testa att spela megaman på dessa system

Det handlar nog mest om vad man förväntar sig att detta är tänkt att uppnå.

Det framstår ju (viss spekulation) som att den egentliga uppsidan är just att man kan sänka den initiala kostnaden rejält men ändå leverera något som ser relativt bra ut och därmed locka in nya spelare, samtidigt som de får betala varje månad istället.
Det handlar ju inte om att det skulle ge en bättre spelupplevelse än vad man med bra egen hårdvara kan få idag utan om en liknande upplevelse (jämfört konsolspel i första hand, förmodar jag) med annorlunda ekonomiska förutsättningar.

Det här är en lösning där jag definitivt upplever att den radikala förändringen av affärsmodellen är huvudnumret, tekniska lösningar och spelupplevelsen är bisaker (det behöver bara fungera bra nog för att den stora massan ska acceptera det).

Argumentet som John Carmack framfört och som citerades här verkar ju rakt av handla om att många redan idag spelar med rejäl latens eftersom de använder TV-apparater med en massa långsam bildprocessning påslagen, så för den stora massan gör det då inte så enorm relativ skillnad om man lägger på latensen för kommunikation till/från ett datacenter också.
Dvs, "det är en försämring, men folk visar redan idag att de inte bryr sig särskilt mycket".

Det är en mer komplex teknisk lösning som inför nya begränsningar (måste vara online, kan bara spela det som finns i tjänsten, relativt hög latens som begränsar vilka spel som faktiskt fungerar riktigt bra, osv), med målet att få något som ska vara fördelaktigt rent ekonomiskt (låg tröskel att komma igång, stadigt flöde av månadsavgifter).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Men jag som gillar collectors edition, RIP

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Angående att fusk skulle vara ett minne blott bygger det ju på att spelet endast går att spela genom tjänsten eller att de som spelar via tjänsten enbart möter andra som spelar via tjänsten. Also, RIP mods.

Permalänk
Medlem

@evil penguin:
John Carmack är en smart kille, inget snack om saken, men jag kan inte hålla med honom om att bara för att man har en massa latency redan idag, så kan man acceptera ännu mer.

Logiken borde ju vara att, eftersom användaren inte troligen kommer köpa en ny tv igen på ett tag, så får man försöka få ner latencyn genom en optimerad spelmotor.

Många vet ju inte ens om att de har en massa filter på i tvn, och när man visar hur man stänger av detta så får de ju nästan en chock ibland av hur mycket enklare det blev att spela tex Crash Bandicoot på PS4:an.

Och inte blir det bättre av att bildkvaliteten blir som att titta på en twitchström.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Noxxer: 100ms är faktiskt väldigt mycket!.

100ms i ett ljudprogram är helt ospelbart om du ska försöka spela klaviatur med den latencyn, ljudet kommer som ett delay.
Försök då att spela ett spel med denna latency, gärna Fortnite i en buildbattle, och återkom hur det fungerade.

edit: en video som visar hur det låter med 100ms delay (invänta 100.0 i videon, ca 20sek in) https://www.youtube.com/watch?v=3zZRy-UArXM

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur mycket data de samlar in om användaren och hur lång tid det dröjer innan man ser Google Ads i varenda spel.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

@Sando: Behöver inte spela på CS på hög nivå för att en latens på 100ms ska vara störande, men jag fattar vad du menar. Som sagt, jag ser fram emot detta så man nyttja sin 4K TV på riktigt!

Permalänk
Hjälpsam

Enligt testerna här var input lag likvärdiga XBOX One X som spelar lokalt.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=32&v=VG06H7IQ9Aw

Om konsolspelare hanterar det idag så tror jag det är absolut gott nog för streamingspel. Tekniken kan bara bli bättre.

Sedan ser jag en fin fördel med MMO-spel där du får minskad klient till klient latancy när all beräkning sker mycket närmare servern så vi kommer nog se en minskning av rubberbanding och teleportering med denna tekniken. Så i vissa avseenden kan den till och med minska total latancy.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fatmajk: inte bara det att det är 100ms latency, det är ju även enbart 60fps. Det lär ju inte locka många CSGO spelare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@evil penguin:
John Carmack är en smart kille, inget snack om saken, men jag kan inte hålla med honom om att bara för att man har en massa latency redan idag, så kan man acceptera ännu mer.

Logiken borde ju vara att, eftersom användaren inte troligen kommer köpa en ny tv igen på ett tag, så får man försöka få ner latencyn genom en optimerad spelmotor.

Många vet ju inte ens om att de har en massa filter på i tvn, och när man visar hur man stänger av detta så får de ju nästan en chock ibland av hur mycket enklare det blev att spela tex Crash Bandicoot på PS4:an.

Och inte blir det bättre av att bildkvaliteten blir som att titta på en twitchström.

Notera att jag inte säger att du har fel i sak, bara att jag tror det krävs att man förstår vad de försöker uppnå för att förstå deras resonemang.

De försöker inte uppnå bästa tänkbara spelupplevelse, de försöker uppnå vad de anser är en bättre affärsmodell som leder till att fler hoppar på och sedan betalar kontinuerligt. Jakten på detta är vad som leder till en besvärlig teknisk lösning som i sin tur leder till ambitionsnivån "tillräckligt bra" spelupplevelse.

Den tankegången upplever jag att Carmack signalerade i sitt uttalande också, mer eller mindre att högre latens inte ses som ett hinder för att rulla ut en sån här tjänst just eftersom "tillräckligt bra" för den stora massan redan inkluderar rejäl latens.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen på denna typ av tjänster. Självklart finns problem och utmaningar, men så är det med alla nya tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast om alla har samma latens spelar det väl ingen roll? Då kan man väl dessutom bygga in någon form av "kompensation" i nätverkskoden eller liknande (jag spånar fritt här).

Fast hela tanken är ju att du ska kunna spela "vanliga" spel utan en monsterdator.
Du kommer hamna på samma serverar som folk med egen dator.
Lång historia kort så kommer du inte ha en chans i multiplayer tyvärr.

EDIT:
Om nu multiplayer spel ens blir aktuellt iom begränsningarna, lär ju bli ännu saftigare latens isf.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag tror verkligen på denna typ av tjänster. Självklart finns problem och utmaningar, men så är det med alla nya tjänster.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som ändå skiljer jämfört med problem som andra nya tjänster brukar stå inför är väl att det här finns en fundamental konflikt just kring frågan om latens. Man har något som är extremt interaktivt och vill samtidigt flytta beräkningskraften långt bort från användaren.

Hur mycket man än vill förbättra tjänsten så är ju ljushastigheten svår att omförhandla, så det går inte att riktigt förvänta sig att just den punkten ska lösa sig i nästa version. Man har i princip avståendet att laborera med för att påverka latensen och avståndet är ju en direkt följd av hela poängen med tjänsten.

I slutänden blir det väl en subjektiv bedömning. Är det "bra nog"? Och det kanske det är... iaf i vissa sammanhang och för en viss målgrupp.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Eftersom mjukvaran helt är i Googles händer uppger bolaget även att fuskande i spel ska vara ett minne blott.

"Hold my beer."

Folk har alltid hittat och kommer alltid att hitta ett sätt att fuska i spel, dataspel är inget undantag.

Bara för att programvaran ligger på en server nånstans betyder det inte att den automatiskt är ohackbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vill se ett användaravtal innan jag testar. Ser risk med att google kommer använda ens spelvanor för att kartlägga ens intressen och sedan förfölja en på webben med reklam. Googles kärnverksamhet är just annonsering inte spel.

Risk? Garanti. Men de vet ju redan allt du gör på google, gmail, chrome, youtube, androiden osv. Rimligtvis har de redan en aning om vad folk spelar

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag kan lätt tänka mig detta i framtiden. Men vi har sett det så många gånger, kanske är tekniken redo nu?

Permalänk
Medlem

Jag ser detta som verkligen ingtressant. Sitter idag men en 10år gammal dator och har inte möjlighet att uppdatera. Att inte behöva lägga en stor summa pengar på hårdvara känns väldigt lockande. Får se hur det utvecklas och vad det lyckas prestera.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Noxxer: 100ms är faktiskt väldigt mycket!.

100ms i ett ljudprogram är helt ospelbart om du ska försöka spela klaviatur med den latencyn, ljudet kommer som ett delay.
Försök då att spela ett spel med denna latency, gärna Fortnite i en buildbattle, och återkom hur det fungerade.

edit: en video som visar hur det låter med 100ms delay (invänta 100.0 i videon, ca 20sek in) https://www.youtube.com/watch?v=3zZRy-UArXM

För att klargöra så jämnför jag denna lösning med konsol och handkontroll, inte PC.

Och personligen spelar jag endast Singleplayer spel på konsoll, rollspel, och där ser jag inte att 100ms skulle vara en katastrof för mig.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Låter coolt och ska absolut testas nån gång med, 100 ms är inte alls farligt och i vissa fall bättre än vanliga linan när jag spelar med olika personer, har vanligtvis mellan 50-65 ms så det blir ingen större skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rickosaurus:

Skynet here we come!

När kommer "molnet" bli medvetet om sig själv?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman:
@Icte:

Virtuella CPUr kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bara en fråga

Har inte koll på detta men om vi ska tro på de tidiga testerna med 100ms så är det ju inte hela världen som andra har skrivit, om alla sitter på samma tjänst. Det vill säga ifall man ska sammanföra spelare mellan till exempel konsol och Stadia för lite cross platform. Då kommer man behöva utveckla spelen likadant fast för två olika plattformar för att båda ska få samma MS i spelen så att ingen for "the edge" över den andra.

Tänker mest på att om Stadia ska leva vidare behövs det väl en stadig ström med människor som använder det. Om det inte kommer tillräckligt med spel som är unika så kommer man behöva tänka cross platform.

Men detta kanske är enkelt? Jag spelar inte konsoll så jag har inte en aning om vad för MS man sitter på där men antar att det är mindre än 100MS.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folzar:

Låter coolt och ska absolut testas nån gång med, 100 ms är inte alls farligt och i vissa fall bättre än vanliga linan när jag spelar med olika personer, har vanligtvis mellan 50-65 ms så det blir ingen större skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Nu pratar du dock om latensen till andra spelare när du spelar multiplayerspel? Google lär ju ha bra konnektivitet rent allmänt så just det lär ju inte vara något som bekymrar.

Här handlar det snarare om latensen från att du trycker på handkontrollen tills dess att du ser vad som hänt ("input lag" om du så vill).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt kul att det börjar hända grejer kring spelströmning på allvar. Tror absolut att tjänster som Stadia kan bli ett alternativ till PC/konsol i framtiden.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Om det nu är enm så ickefråga varför hoppar inte alla företag just nu och lägger alla sina molntjänster med sin privat data.

Som jag skrev så har de gjort detta i flera år. Amazon och Azure är väl de två största molntjänsterna idag. Många företag har alla sina data på virtuella servrar hos dessa. Det finns mängder med fördelar, bland annat att om du plötsligt skulle få en onormalt stor inströmning av användare till din tjänst så kan molntjänsten skala upp med fler virtuella servrar så snabbt att användarna inte märker det, så många som ditt avtal medger.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Njaaeeeh...

Det känns inte helt rätt på något sätt. Kalla mig gammalmodig men jag gillar känslan av att spel renderas i realtid av dedikerad hårdvara som jag själv har köpt och installerat, inte minst offline om så skulle hända.

Jag köper fortfarande fysiska filmer även om jag har Netflix för jag vill ha okomprimerad 4k och HDR till mina favoritfilmer.

Fördelarna med att streama spel är jag helt med på men jag ser inte lika positivt på framtiden som många andra här då jag fortfarande är långt från deras målgrupp.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

100ms är ju sjukt mycket, kommer ju att kännas som att man spelat i fyllan. Dom måste ju ner i typ 20-30 iaf och redan då är det ju helt kört för multiplayer.

Permalänk
Medlem

Betatestade OnLive för nästan 10 år sedan och trots server i London så var det inte hemskt om man höll sig från snabba FPS spel. Med Stadia lär de ha servrar bra mycket närmare än så vilket kommer dra ned input lag rejält.

Jag tror starkt på sådana tjänster för framtiden faktiskt.

Permalänk
Medlem

Latenserna lär väl öka ännu mer i multiplayer spel med den här nya tekniken? Kan förstå om det går att hålla på en skaplig nivå med singel player spel och så, men när multiplayer introduceras så tror jag inte den här tekniken är hållbar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Om de kan få det i närheten av prestandan som Parsec med polare kan leverera är det golden! Sämre än det eller via Steam link får det inte bli dock, då kommer det bli outhärdligt.