Google döms till 16 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

Permalänk
Melding Plague

Google döms till 16 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

För tredje gången på två år döms Google för brott mot konkurrenslagarna i EU, den här gången för annonstjänsten Adsense. Boten för detta landar på 16 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Snyggt vaskat 😁

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd

Fy fan, EU vet hur de kan stämma.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Fy fan, EU vet hur de kan stämma.

Google kommer ju fortsätta med sina fulspel så länge de tjänar på det i slutändan efter att de betalat böterna, var så säker.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv

De pengarna gör gott i EU kassa, får de bara stämt Apple och några företag till så har de löst budgetproblemen.

Sedan har Google blivit värre för varje år, jag minns hur någon lärare runt 1999-2000 tipsade om en ny söktjänst istället för Altavista och Yahoo och folk började gå över till denna och ville värna om konkurrensen.

Permalänk
Medlem

Så.... hur många kommer bojkotta Google nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

läggs under posten "cost of doing business" sen går de vidare och fortsätter som vanligt. helt meningslöst att göra detta, blir lite fina rubriker...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är Bing verkligen ett alternativ? Har mer eller mindre alltid förknippat det med ett virus.

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Är Bing verkligen ett alternativ? Har mer eller mindre alltid förknippat det med ett virus.

Duckduckgo fungerar annars hyfsat ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Duckduckgo fungerar annars hyfsat ok.

90% av gångerna kör jag Google, men pga deras censur och annat påhitt så är vissa saker svåra att hitta. Då kör jag DuckDuckGo.
Tycker DDG är inte tillräckligt bra än så länge för att ersätta Google.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det hade räckt till kontantinsats för en bostadsrä...

Förlåt kunde inte låta bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

90% av gångerna kör jag Google, men pga deras censur och annat påhitt så är vissa saker svåra att hitta. Då kör jag DuckDuckGo.
Tycker DDG är inte tillräckligt bra än så länge för att ersätta Google.

Jag använder ddg, kom ihåg också att ju fler som använder det ju bättre blir det. Jag söker mycket på jobbet och hittills har det fungerat bra. Grejen är ju den att den är sämre också eftersom dom just inte sparar din data

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte för att va den men att dom ens orkar bryr sig? Bing och Yahoo liksom.. Är väll lika bra då båda dom tjänsterna är mer eller mindre värdelösa jämfört med Google tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexso:

Jag använder ddg, kom ihåg också att ju fler som använder det ju bättre blir det. Jag söker mycket på jobbet och hittills har det fungerat bra. Grejen är ju den att den är sämre också eftersom dom just inte sparar din data

Ja, men när jag inte hittar saker och ting på DDG som bör vara väldigt enkla så ser jag det inte som en ersättare.
Kan ändra sig i framtiden.

Till nykomlingar så kan ni använda er utav ddg.gg istället för att skriva duckduckgo.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte inläst på ämnet men för ett företag som helt livnär sig på just annonser - var går gränsen för att de måste släppa in andra i sandlådan för att leka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

90% av gångerna kör jag Google, men pga deras censur och annat påhitt så är vissa saker svåra att hitta. Då kör jag DuckDuckGo.
Tycker DDG är inte tillräckligt bra än så länge för att ersätta Google.

Tips om du vill köra Google men ändå vill ge DDG en chans är att utgå från DDG och in case of "fan, jag får inte fram något användbart" lägga till "G:" i början så presenterar DDG Googles resultat. Dubbel whammy är att Google inte kan koppla sökningen till dig samt att man har lite närmare att testa med DDG.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

83.5miljarder på 3 år, undra vems ficka dom hittat ner i

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat faktiskt.

Skrivet av VadSaDu:

Fy fan, EU vet hur de kan stämma.

Trots att det är uppenbart att Google gjort sig skyldiga för just det de blivit dömda för?

Skrivet av Phil88:

Är Bing verkligen ett alternativ? Har mer eller mindre alltid förknippat det med ett virus.

Problemet Bing har är inte förknippat med något virus utan deras värdelösa sökalgoritm. Söker man t.ex. Bröd så får man ibland resultat som inte har med bröd i huvud taget att göra.

Skrivet av Dumbullen:

Nu är jag inte inläst på ämnet men för ett företag som helt livnär sig på just annonser - var går gränsen för att de måste släppa in andra i sandlådan för att leka?

Gränsen går väl där Google börjat trycka ned sidor som inte betalar dem pengar för att få sina högre upp i söklistan?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

De pengarna gör gott i EU kassa, får de bara stämt Apple och några företag till så har de löst budgetproblemen.

Sedan har Google blivit värre för varje år, jag minns hur någon lärare runt 1999-2000 tipsade om en ny söktjänst istället för Altavista och Yahoo och folk började gå över till denna och ville värna om konkurrensen.

EU:s gemensamma budget för 2018 var cirka 145 miljarder euro.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Tips om du vill köra Google men ändå vill ge DDG en chans är att utgå från DDG och in case of "fan, jag får inte fram något användbart" lägga till "G:" i början så presenterar DDG Googles resultat. Dubbel whammy är att Google inte kan koppla sökningen till dig samt att man har lite närmare att testa med DDG.

Oh, det visste jag inte.
Då byter jag till DDG på direkten. Tack så mycket

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Gränsen går väl där Google börjat trycka ned sidor som inte betalar dem pengar för att få sina högre upp i söklistan?

Jo fast.. vad ska man annars betala för om inte för att hamna högst upp?
Jag ställer mig varken negativ eller positiv till detta, vill bara veta mer eftersom jag ej har koll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är inte lätt att vara Google... 🤪😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

90% av gångerna kör jag Google, men pga deras censur och annat påhitt så är vissa saker svåra att hitta. Då kör jag DuckDuckGo.
Tycker DDG är inte tillräckligt bra än så länge för att ersätta Google.

Jag har kört 99,99% DuckDuckGo i flera år, och saknar inte Google alls. Det är bara i extremfall, då jag verkligen inte kan hitta något, som jag tar till någon av de andra. Men oftast går det inte att hitta det jag söker hos dem heller.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xinpei:

Problemet Bing har är inte förknippat med något virus utan deras värdelösa sökalgoritm. Söker man t.ex. Bröd så får man ibland resultat som inte har med bröd i huvud taget att göra.

Hehe. Det du säger stämmer säkert även om jag inte märkt av den problematiken riktigt.
Men det får mig att tänka på varför jag undviker bing och det är just ovälkommen mjukvara. Sist jag använde bing var för att söka efter ett gäng program efter en ominstallation. Treesize, occt, 7zip (kommer inte ihåg om det var just dem men den typen av program iaf där man inte är helt 100 på hur hemsidan exakt ska se ut). Vid dessa sökningar visade bing först länkar till siter som packar om andras mjukvara i sin egen sörja.
Så bing visade skumrasksiter först istället för de oficiella hemsidorna vilket i just mitt fall hade inneburit att jag fått in ovälkommen mjukvara om jag följt dem.
(Google och duckduckgo visade rätt siter överst däremot vid samma sökningar minns jag).
Efter att jag märkte detta gjorde jag slut med bing

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Duckduckgo fungerar annars hyfsat ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med, använder det till mobilen och ska börja prova på dator.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

De kommer för billigt undan. Det tro fan de kommer fortsätta fulspela när EU endast böfäller dem med småsummur sett till hur kapitalstarka de är.

Sen tror jag också man måste börja titta på fängelsestraff för de ansvariga. Ingen, inte ens de stlrsta ägarna, lider ju personligen av att ett "företag" får böter. Det är inte "close to home" och gör inte ont på ett personligt plan.

Har själv Adsense och tycker det är bra btw men fan.. Rätt skall vara rätt!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Det du säger stämmer säkert även om jag inte märkt av den problematiken riktigt.
Men det får mig att tänka på varför jag undviker bing och det är just ovälkommen mjukvara. Sist jag använde bing var för att söka efter ett gäng program efter en ominstallation. Treesize, occt, 7zip (kommer inte ihåg om det var just dem men den typen av program iaf där man inte är helt 100 på hur hemsidan exakt ska se ut). Vid dessa sökningar visade bing först länkar till siter som packar om andras mjukvara i sin egen sörja.
Så bing visade skumrasksiter först istället för de oficiella hemsidorna vilket i just mitt fall hade inneburit att jag fått in ovälkommen mjukvara om jag följt dem.
(Google och duckduckgo visade rätt siter överst däremot vid samma sökningar minns jag).
Efter att jag märkte detta gjorde jag slut med bing

Kanske är skit som automatiskt söker upp dessa sidor för att de ska hamna långt upp bland sökningarna i just bing?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av DeadMeat1234:

Tips om du vill köra Google men ändå vill ge DDG en chans är att utgå från DDG och in case of "fan, jag får inte fram något användbart" lägga till "G:" i början så presenterar DDG Googles resultat. Dubbel whammy är att Google inte kan koppla sökningen till dig samt att man har lite närmare att testa med DDG.

Didn't know that! Tack!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Så länge ingen ansvarig får skaka galler kommer storfräsarna fortsätta. En böteslapp gör absolut ingen skillnad i det långa loppet. Jämställ konkurrensbrott med ekobrott så blir det lite ordning och reda ska ni se. Nu lattjar dom runt och tar sina böter gladeligen.

Permalänk
Medlem

"Cash or Card?"