Google visar plattformen Stadia på GDC 2019 – strömma spel i 4K UHD, 60 FPS

Permalänk
Medlem

Jag är lite konservativ och vill gärna ha hårdvaran hemma men samtidigt tror jag att streamingtjänster likt dessa är här för att stanna. På gott och ont.

Skrivet av headphoneninja:

Kommer floppa som google+. Går inte ens att streama över lokalt LAN, PS4 Pro > PC eller PC > Laptop utan hög latens som gör 99% av alla spel ospelbara om man inte är helt casual utan någon som helst standard.

Bevisligen håller många inte med dig, men även om det du säger är sant så verkar du ha glömt att >95% av alla som spelar inte är CS-fån som kräver 900+ fps och 0,001 ms latens. D.v.s., den stora massan har inga problem att spela med en knappt märkbar latens.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta driver samt boostar Vulcan och Linux framåt till fler spel att stödjas, som det ser ut nu så är även det bra för AMD!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag är lite konservativ och vill gärna ha hårdvaran hemma men samtidigt tror jag att streamingtjänster likt dessa är här för att stanna. På gott och ont.

Bevisligen håller många inte med dig, men även om det du säger är sant så verkar du ha glömt att >95% av alla som spelar inte är CS-fån som kräver 900+ fps och 0,001 ms latens. D.v.s., den stora massan har inga problem att spela med en knappt märkbar latens.

Nu har jag såklart inte testat stadia ännu men knappt kännbar var kanske aningen förskönat. Håller dock med om allt annat.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Har inte tidigare satsningar på spelstreaming fallit på latensen? Tänker på steamlink som var lokalt strömmande och ändå klagade folk på latens och dålig kvalitet på encoding.

Håller dock med om att detta är framtiden. Dock lär det dröja innan man kan spela cs via streaming och vara nöjd 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebstr:

Nu har jag såklart inte testat stadia ännu men knappt kännbar var kanske aningen förskönat. Håller dock med om allt annat.

Ja, kanske var lite dåligt ordval från mig sida. Menar mest att latensen är så låg att "casuals" inte bryr sig.

Permalänk

Spelare 1 => spelserver => spelare 2 latensen borde bli låg eftersom det körs "under samma tak".
Undrar om det kan kompensera för hög upplevd fördröjning?

Permalänk
Medlem

Streama på eget nätverk med Steam Link (och nu Nvidia Shield) funkar hur bra som helst, så tror detta kommer funkar den stora majoriteten av spelarna. CS på lite högre nivå kanske inte blir så bra.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt taggad på detta! Jag har ingen lust att uppdatera min PC för 4-6k eller köpa ett PS4 Pro för att kunna spela de senaste spelen med bra grafik. För mig som spelar mycket single player och för fokus ligger på spelglädje och fina miljöer i spelen verkar detta vara ett bra alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

men OM detta fungerar i enlighet med vad utvecklarna påstår, så kommer det ju leda till världens störtdyk på PC-, samt konsollmarknaden gällande komponenter och nyinköp.. Hur täcka dessa förluster? Blir det en prenumerationstjänst som kostar skjortan varje månad? Plus kostnad per spel? Om majoriteten slutar köpa och uppgradera sina gamingdatorer och konsoller förändras ju väldigt mycket på intäkt och utvecklingsfronten hos olika företag. Ska Google betala dem? Med intäkter från streamingen? Ska det kosta 500kr/mån? Förstår inte kalkylen..

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snogge:

men OM detta fungerar i enlighet med vad utvecklarna påstår, så kommer det ju leda till världens störtdyk på PC-, samt konsollmarknaden gällande komponenter och nyinköp.. Hur täcka dessa förluster? Blir det en prenumerationstjänst som kostar skjortan varje månad? Plus kostnad per spel? Om majoriteten slutar köpa och uppgradera sina gamingdatorer och konsoller förändras ju väldigt mycket på intäkt och utvecklingsfronten hos olika företag. Ska Google betala dem? Med intäkter från streamingen? Ska det kosta 500kr/mån? Förstår inte kalkylen..

Oviljan att diskutera finansieringen av tjänsten är ett dåligt tecken. Hade Google, iallafall inledningsvis, låtit tillgång till tjänsten finansierats via deras betaltjänst (Youtube Premium eller motsvarande) så hade de nog också sagt det då igår. Google vände sig inte specifikt till utvecklare under presentationen.

Jag kommer personligen inte vara intresserad om de anser att man ska betala för en strömmad speltitel per spel. Mycket snyggare med en månadskostnad för tjänsten, lite som exempelvis Microsoft gör med Game Pass (som förvisso inte strömmas i dagsläget).

Spelutveckling är dyrt, speciellt i AAA-spelklassen. Och detta måste finansieras på något vis. Hoppas på svar från Google snart nog, många som undrar om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Oviljan att diskutera finansieringen av tjänsten är ett dåligt tecken. Hade Google, iallafall inledningsvis, låtit tillgång till tjänsten finansierats via deras betaltjänst (Youtube Premium eller motsvarande) så hade de nog också sagt det då igår. Google vände sig inte specifikt till utvecklare under presentationen.

Jag kommer personligen inte vara intresserad om de anser att man ska betala för en strömmad speltitel per spel. Mycket snyggare med en månadskostnad för tjänsten, lite som exempelvis Microsoft gör med Game Pass (som förvisso inte strömmas i dagsläget).

Spelutveckling är dyrt, speciellt i AAA-spelklassen. Och detta måste finansieras på något vis. Hoppas på svar från Google snart nog, många som undrar om detta.

Jag fick känslan av att man skulle kunna prova ett spel som man såg på Youtube och sedan köpa det av spelutvecklaren genom Stadia. Då kanske Stadia-plattformen är reklamfinansierat och innehållet köps per spel.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Köper en 4k Ultra HD tv för att spela spel över streaming med en massa komprimeringsartifakter.. yeah right Det är verkligen rätt väg att gå...

Alla spel med mycket detaljer i grafiken där det rör sig fort kommer se för jäkligt ut.
Kolla in scenen i DF:s video med fågeln som flyger, och sedan ner mot marken, inte en vacker syn!.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Strömmning av spel kommer nog att bli det som dödar konsollerna.
Den stora majoriteten vill bara kunna starta TV, ta fram kontrollen under soffbordet och slö-spela en timme eller så.
Allt meckande med att starta burkar, vänta på uppdateringar, eventuella sladdar och meck vill de nog slippa.
Så nog är detta något som kommit för att stanna.

Själv tillhör jag inte det det kundsegmentet, jag tycker om att pilla med hårdvara, jag vill gärna äga det jag spelar, jag vill kunna ta fram spelet x år efter launch, jag vill kunna modda spel etc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Henrik-W:

Jag fick känslan av att man skulle kunna prova ett spel som man såg på Youtube och sedan köpa det av spelutvecklaren genom Stadia. Då kanske Stadia-plattformen är reklamfinansierat och innehållet köps per spel.

I någon del av klippet visar de en trailer för AC: Odyssey där men direkt hoppade in i spelet. Nu var det förstås en mockup/konceptlösning men där var man direkt inne i spelet. Nu behöver det inte betyda att det blir så, kan ju även vara att man får testa spelet i en timme och sedan välja hur man vill finansiera sitt spelande, typ köpa spelet, köpa speltid eller prenumeration för tjänsten eller vad det nu kan vara. Kan ju till och med vara i stil med kanalpaket för TV, man får betala för ett prenumeration där man sedan får betala extra för tillgång till olika utvecklares utbud. Men nu ska man ju inte ge Google ideer hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

men OM detta fungerar i enlighet med vad utvecklarna påstår, så kommer det ju leda till världens störtdyk på PC-, samt konsollmarknaden gällande komponenter och nyinköp.. Hur täcka dessa förluster? Blir det en prenumerationstjänst som kostar skjortan varje månad? Plus kostnad per spel? Om majoriteten slutar köpa och uppgradera sina gamingdatorer och konsoller förändras ju väldigt mycket på intäkt och utvecklingsfronten hos olika företag. Ska Google betala dem? Med intäkter från streamingen? Ska det kosta 500kr/mån? Förstår inte kalkylen..

Historien är full av företag vars produkter blir mindre aktuella när andra företag utvecklar nya lösningar. Inget konstigt med det så varför ska streamingföretag bry sig om hur mycket komponenttillverkarna tjänar?

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns lite oroväckande tyst just nu November är knappa månaden bort men ser ingen direkt som skriver om lanseringen. Kanske är jag som letar på fel ställen men borde inte hypen vara större för en sådant här potentiell stort skifte i spelbranschen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Francesc:

Jag tycker det känns lite oroväckande tyst just nu November är knappa månaden bort men ser ingen direkt som skriver om lanseringen. Kanske är jag som letar på fel ställen men borde inte hypen vara större för en sådant här potentiell stort skifte i spelbranschen?

Det beror lite var man kollar

Men ja, lanseringsdatum saknas. Det är det som vi väntar på. Det ryktas om en sista presentation där fler spel kan presenteras.

Permalänk
Permalänk

Svårt att se att det flyger, nätverksinfrastrukturen är inte på plats än

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jonathanort: Nätverksinfrastrukturen är det som verkligen funkar bra med Stadia, problemet är brist på tjänster och, spel och appar.