Digital Foundry testar Google Stadia med Assassin's Creed: Odyssey

Permalänk
Melding Plague

Digital Foundry testar Google Stadia med Assassin's Creed: Odyssey

Kort efter avtäckandet testar Digital Foundry Googles strömningstjänst Stadia och vittnar om en positiv upplevelse med stor potential för framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är inte alla reviews som är ute först i regel positiva?

Brukar ta de med en nypa salt och invänta fler reviews.

Permalänk
Hjälpsam

Det intressanta är att inputlag mäts till motsvarande Xbox One X som körs lokalt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

För många spel är det klart intressant. Inte alla men många. Och såklart inte för alla. Jag vill fortfarande ha en gaming PC. Men om priset är rätt så kan det bli stort.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Testpilot

Om Sony/MS kan tänka sig att ansluta till denna tjänst, då ser jag ingen poäng att äga en Playstation/Xbox konsol alls faktiskt.

Låt oss leka med tanken att för 149:-/mån kan du hyra in dig och spela hela Sony's bibliotek, bara köpa en månad, lira lite God of War eller Spiderman och sedan droppa ut när du klarat spelen - Jag skulle signa upp direkt utan att tveka en sekund, detta då delay verkar vara likvärdigt med vad konsollerna klarar lokalt i vilket fall.

Sure, man spelar kanske inte APEX som dom föreslår i DF-videon. Men för singleplayer spel med lättare tempo och mer av en upplevelse ser jag mig själv helt klart kunna göra detta beroende på hur "illa" komprimeringen blir.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om detta blir bra, vad betyder det för hårdvarumarknaden?

Kommer behovet att uppgradera "speldatorn" att försvinna?, och vad händer med behovet av starka spelkonsoler ?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

De borde strömma alla tänkbara scenarion spelaren kan göra och visa det baserat på knapptryckningar istället. Jag menar, hur svårt kan det vara?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@Fluf: Vilka dåliga siffror de fick till på PC:n.

Kolla ett spel som CS-GO på PC:n där man har en inputlag runt 15ms med en vanlig dator för CSGO.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Löser de "desync" problem som finns i t.ex. pubg när chineser kör vpn till EU ser jag en fördel, det är mycket mindre data som skickas och behandlas, all input behandlas direkt i servern, då slipper man att någon kan skjutas när denne är bakom en sten.
Kanske blir tvärtom istället, någon med bättre uppkoppling ser motståndaren innan det syns på skärmen

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det var verkligen inte snyggt. Bilden är komprimerad som attan jämfört med bilden från xbox one. Ingen mening med 4k om bilden är så komprimerad. Får se hur det blir när det är klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag struntar praktiskt taget i hur det ser ut, är det nästan 0,2 sek från knapptryck till att det registreras kan de slänga all streaming på soptippen direkt.

Permalänk
Medlem

Även om detta fungerar bra, så kommer det sluta som med film/tv serier har gjort idag.
Sjuttioelva olika tjänster du ska prenumerera på för att kunna spela dom spelen du vill då dom släpps av olika utgivare som alla ska ha sin egen streamingtjänst.

Så på ~3 år har man spenderat samma summa som för en dator, fast med lag när man kör singleplayer spel samt artifacts pga komprimering av bilden, yey.....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv

Jag känner mig ganska säker på att Stadia eller en liknande tjänst kommer ta död på konsolmarknaden inom något år bara. Den är särskilt utsatt då de redan sitter på 30-60 fps och med sämre grafik än på PC. Konsolanvändarna får över lag även anses vara de minst kräsna när det kommer till input-lag.

Pratade med polarna igår om hur jag tror detta kommer eliminera så gott som allt fuskande i spel, kul att se att Google bekräftar detta

Competetive PC-scenen och alla spel som kräver någon måttlig grad av reaktionsförmåga kommer nog dock leva kvar ett tag till eftersom tekniken/infrastrukturen för att ersätta den inte finns ännu.
Personligen så har jag dock svårt att se att Stadia kan ersätta spel på min PC inom närmsta åren. Det är fint med att ha snabb respons mellan server och klient ute i molnet. Men när man spelar på sin egen dator så reagerar ju klienten blixtsnabbt för att sedan ha en fördröjning mot server. Om man istället lägger på fördröjningen mellan tangentbord/mus och bild så kommer upplevelsen bli allt annat än trevlig.

Jag har själv aldrig kunnat spela Fallout: New Vegas och Skyrim på grund av det brutala input lag spelen lider av, undrar hur de ligger till i motsvarande latensjämförelse.

Permalänk
Medlem

Youtubes komprimering på framför allt 1080p är ju helt tragisk sedan tidigare. Vet inte om de använder samma till spel, men detta såg inte bra ut.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det är blir nog spiken i kistan för dyra dedikerade grafikkort på sikt. Trodde SoC och 3D stackade chip/APU:er skulle bli döden för nvidias grafikkortsegmentering och ökande priser men har efter att ha sett det här ändrat uppfattning. Spelen renderas i hög upplösning med kraftfull hårdvara, sen är dagens begränsade komprimering ett mindre problem på sikt skulle jag tro. Bara tävlingsinriktade spel behöver lokal hårdvara och det är vanligtvis titlar där man skruvar ner grafiken ändå. Jag skulle helt klart föredra en prenumerationstjänst där jag själv inte behöver gå och dreggla efter nyare hårdvara och uppgradera med jämna mellanrum för att spela slöa AAA-spel med höga inställningar. Gammeldatorn kan jag ha till mina e-sportspel som behöver hög framerate och låg inputlag, och dessa titlar går i mitt fall att räkna på en halv hand. Räkna bort behovet av en dyr rigg som måste uppgraderas och dessutom strömförbrukningen så är chansen stor att det här blir ett prisvärt alternativ.
Vill de så kan Google med rätt prissättning på sikt säkerligen ta död på konsolmarknaden som vi känner den.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Fluf: Vilka dåliga siffror de fick till på PC:n.

Kolla ett spel som CS-GO på PC:n där man har en inputlag runt 15ms med en vanlig dator för CSGO.

Digital foundry brukar alltid köra med Vsync om möjligt. Är nog därför. Brukar ju ge ca 100ms input lag i runda slängar.

*edit*
men har inte tillfälle att kolla deras video, kanske nämner de om Vsync är av/på.
*/edit*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag har testat Geforce Now som också är en streamingtjänst. För tillfället är det alldeles för stort inputlag för att det ska gå att spela FPS-spel. Personligen så går även RTS-spel bort om man även måste använda en handkontroll.

Tekniken är inte riktigt på den nivån att den för mig kan konkurrera med en PC. Jag spelar heller inte så många konsollspel att det skulle vara värt en prenumeration.

Potentialen av tekniken är spännande att följa, men sedan jag först blev uppmärksammad av tekniken med OnLive så har jag inte blivit såld än så länge. Det var 10år sedan. Får se om det krävs ytterligare 10år innan tekniken kan slå lokala maskiner på alla punkter.

Skulle sen, som tidigare skribent tog upp, alla distributörer ha sin egen tjänst med prenumeration så kommer det gå bort helt och hållet för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Om detta blir bra, vad betyder det för hårdvarumarknaden?

Kommer behovet att uppgradera "speldatorn" att försvinna?, och vad händer med behovet av starka spelkonsoler ?

Sweclockers dottersida fz.se som ligger under samma paraplyorganisation skrev om att aktierna börjat dala hos vissa konsoltillverkare så nog finns det väl andra som går i samma tankar.

https://m.fz.se/nyhet/279360-nintendos-och-sonys-aktie-foll-e...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Det intressanta är att inputlag mäts till motsvarande Xbox One X som körs lokalt.

https://i.imgur.com/JON8WdH.png

Är inte detta en helt sjuk siffra för PC?

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi games as a service!

Vore coolt på sitt sätt om den enda hårdvara hemanvändare behövde lägga pengar på är bild- och ljudrelaterad! ( Plus en dedikerad Diablo 2 burk givetvis )

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dostoyevsky:

Är inte detta en helt sjuk siffra för PC?

Om detta stämde skulle det bli väldigt mycket enklare för skärmtillverkare att pressa sina utgifter i tillverkningsprocessen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Steaming för spel är något som skrämmer mig en hel del. Streaming har redan slagit igenom för film och serier. Ingen köper bluray längre utan streamar bara. Jättesmidigt tills utgivaren beslutar att din favoritserie inte ska finnas tillgänglig längre. Med video streaming finns möjligheten att någon vänlig pirat har sparat vad du vill se men med interaktiva saker funkar inte det.

https://youtu.be/tS9vvF1V1Dc?t=514

Många av problem med spel streaming tas upp i denna videon. Aktörerna kommer konkurrera om vem som har bäst exklusiva titlar på samma sätt som video streaming tjänster konkurrerar med exklusivt innehåll.

Spel är svårt att streama pga fördröjningen men om man kan streama spel kan man streama allt. Tänk dig alla dina nuvarande enheter med skärm enbart som streaming tjänster. Din desktop streamas helt från molnet. Du behöver inte bry dig om att uppdatera hårdvaran. Du kan "download more ram". Ditt arbete är tillgängligt på alla enheter och mjukvaran alltid uppdaterat till senaste version. Hur bra som helst förutom att du inte längre har någon kontroll över dit digitala liv. Du blir helt vendor locked-in till den walled garden du valt och förmedlaren till tjänsten kan övervaka allt du gör. Jag hoppas streaming aldrig sprider sig utanför film och spel men det finns starka ekonomiska drivkrafter för det.

Permalänk
Medlem

@Emaku: Håller faktiskt med dig. Det finns ett stort moln i horisonten med allt vad streaming heter. Man betalar hundralappar/tusenlappar per månad för media. Men om man pausar eller avslutar sitt abonnemang så har man ingenting.

Jag har under dom senaste 25 åren konsumerat media, film/serier/spel. jag har hundratals filmer som jag kan se på och det va bara en engångskostnad. Många av dessa kan jag inte få tag på lagligt, knappt man skulle få tag i dom olagligt. Så vad händer då i framtiden när allting ligger i producenternas händer och ingenting hos konsumenter. Jag brukar använda begreppet "Pull the plugg and you have nothing"
Skulle man någon gång hamna i ekonomiskt obestånd så har man inget att sälja eller panta.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Har någon tagit upp hur det inte kommer gå att modda spelen än?

Dom som streamar sina spel kommer kommer vara helt i händerna på dom som tillhandahåller spelen och tjänsten.

Detta låter mycket bättre än vad det faktiskt är på sikt. Som står ovan av @Emaku och @Nautilus011.

Kewl att det går nu, men nej.. tyvärr ett starkt nej.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med mods etc?

Spelstreaming är inget jag lockas av men det kanske blir standard i framtiden..

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att Google betalade DF en gedigen summa för den här videogenomgången.

Missförstå mig inte, tror absolut det finns gott om potential här, men det lateserna som uppmättes känns mest som "best case scenario" och ingenting en vanlig bredbandsuppkoppling kan komma nära, allra helst inte under "primetime".

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dostoyevsky:

Är inte detta en helt sjuk siffra för PC?

Skrivet av Måttband:

Om detta stämde skulle det bli väldigt mycket enklare för skärmtillverkare att pressa sina utgifter i tillverkningsprocessen.

Skickades från m.sweclockers.com

Optimerad burk och kringutrustning med 240Hz skärm och inga saker som vsync eller liknande kan landa på så lågt som 40-50ms total inputlag.

Aktivera vsync så får du direkt +10ms, icke-native upplösning så den måste skala om +10ms till, WiFi istället för trådat så blir det några ms till. Det stackar upp fort.

100ms är trots allt 0,1sekund. Normal reaktionstid hos en ung man är ca 0,2s eller 200ms.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Steaming för spel är något som skrämmer mig en hel del. Streaming har redan slagit igenom för film och serier. Ingen köper bluray längre utan streamar bara. Jättesmidigt tills utgivaren beslutar att din favoritserie inte ska finnas tillgänglig längre. Med video streaming finns möjligheten att någon vänlig pirat har sparat vad du vill se men med interaktiva saker funkar inte det.

https://youtu.be/tS9vvF1V1Dc?t=514

Många av problem med spel streaming tas upp i denna videon. Aktörerna kommer konkurrera om vem som har bäst exklusiva titlar på samma sätt som video streaming tjänster konkurrerar med exklusivt innehåll.

Spel är svårt att streama pga fördröjningen men om man kan streama spel kan man streama allt. Tänk dig alla dina nuvarande enheter med skärm enbart som streaming tjänster. Din desktop streamas helt från molnet. Du behöver inte bry dig om att uppdatera hårdvaran. Du kan "download more ram". Ditt arbete är tillgängligt på alla enheter och mjukvaran alltid uppdaterat till senaste version. Hur bra som helst förutom att du inte längre har någon kontroll över dit digitala liv. Du blir helt vendor locked-in till den walled garden du valt och förmedlaren till tjänsten kan övervaka allt du gör. Jag hoppas streaming aldrig sprider sig utanför film och spel men det finns starka ekonomiska drivkrafter för det.

Vad finns utanför film (musik?) och spel som du inte vill ska streamas?
Ren nyfikenhet

Permalänk
Medlem

Gjorde ett snabbt test själv i AC:O och Windows med en kamera som fixar 960 fps. Inget som ger precisa resultat men mer som en fundering på om denna input delay kan stämma på PC.

I AC:O fick jag ~150-160ms delay från knapptryck till reaktion.
I windows ~50-60ms delay från knapptryck till reaktion.

Så ja, verkar kunna stämma.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Optimerad burk och kringutrustning med 240Hz skärm och inga saker som vsync eller liknande kan landa på så lågt som 40-50ms total inputlag.

Aktivera vsync så får du direkt +10ms, icke-native upplösning så den måste skala om +10ms till, WiFi istället för trådat så blir det några ms till. Det stackar upp fort.

100ms är trots allt 0,1sekund. Normal reaktionstid hos en ung man är ca 0,2s eller 200ms.

Vart får du dessa siffror ifrån?
Svårt att tänka mig att man hamnar över 30-40 ms totalt, även om man sitter på en 60-hz skärm med vsync.

I vilket fall så är latencyn (160 ms) tio gånger för hög enligt mig, det spelar ingen roll var de mäter, hur de mäter eller vad de mäter. Fördröjningen kommer att vara för hög även år 2030, möjligen också 2040. På landet har man inte ens hårddragen lina till internet vilket är ganska otroligt år 2019.