Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Har väl inget emot att försöka få till one size fits all. Men när man skriver som prisjakt att funktioner försvunnits så är det för att det är mobile first.

Detta stycket fick mig att rycka på mina ögonfransar:

"Till exempel, vad är det med desktop-läget på mobil som gör det viktigt? Skulle man kunna bygga det så att mobil-upplösningen funkar bättre utan att man behöver låtsas vara en större skärm?"

Problemet är inte att man vill ha ett desktop läge på mobil. Man vill ha ett desktop läge på desktopen utan att begränsas till att man försöker få ett desktop läge till mobil. Easy Peasy.

Misstänker att grunden till förändringen att man vill tjäna pengar på sin site och produkterna man söker efter. Vilket jag respekterar.

Permalänk
Medlem

Kan väl tyvärr inte mer än instämma att sidan är markant mycket sämre på desktop. Känns tyvärr som en genomgående trend när allt ska mobilanpassas. Allting tar dubbelt så mycket plats men erbjuder hälften så mycket information.

Klickade nyss in på Komplett för att lista samtliga deras ASUS-produkter men den funktionen är tydligen bortplockad. Klickar man in på en butik så visas enbart omdömen, det finns ingen möjlighet att filtrera eller ens se butikens indexerade produkter.

Prisjakt hävdar att man vill rulla ut en halvfärdig betaversion för att få kritik och göra rätt från grunden men skummar man kritiken på Minhembio när betan var exklusiv så verkar det inte ha skett några förändringar. Fortfarande ett hav av vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Prisjakt hävdar att man vill rulla ut en halvfärdig betaversion för att få kritik och göra rätt från grunden men skummar man kritiken på Minhembio när betan var exklusiv så verkar det inte ha skett några förändringar. Fortfarande ett hav av vitt.

Precis som nästan alla andra företag med andra ord.
Har ett projekt väl kommit så långt som till en publik beta så skall det väldigt, väldigt mycket till för att det skall göras några större ändringar. Det skulle ju innebära att de hade gjort fel från början och slösat bort en massa tid och pengar på att göra något dåligt.
Alternativet är förnekelse av kritiken och att fortsätta som de ändå hade tänkt göra - vilket är det alternativ som oftast väljs

Permalänk
Medlem

Håller till stor del med.

Jag fortsätter med classic.prisjakt.nu så länge, främst pga det nya användarfientliga filtret och försämringen av listhanteringen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag tror mer att det är en vanesak. Tillbringar jag tillräckligt med tid på den nya sidan, så kanske jag lär mig att uppskatta dess nya utseende och förhoppningsvis, förbättrade funktionalitet (som jag inte har hittat ännu)

Sen undrar jag om prisjakt har bytt ägare. Dem flyttade domänen från en till en annan strax efter nyår. Flyttade dem innehållet till en ny domän för att byta leverantör, och få fler verktyg och modernare gränssnitt för att utveckla sidan för framtiden?

Det var en väldigt stor förändring dock, man blev lite överrumplad, minst sagt ^^

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Hade en jämförelse jag gjort tidigare för kunna följa hur priserna ligger.
Känns bara hopplöst och ifall man går tillbaka till gamla prisjakt så får man 404 fel med sidan kan inte visas.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=5028613,5026147,5027349...

Permalänk
Medlem

Det är så mycket som är riktigt riktigt dåligt med nya Prisjakt. Jag baserar min åsikt mest på den ickemobila versionen av prisjakt. Några av de viktigaste förstörelserna:

1. Man kan inte längre öppna "Mina bevakningar" som en egen sida, så här: https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=Watch&view=m
Den enda möjliga översikten nu är via högerpanelen. Vansinne.

2. Bevakningsalternativen har reducerats kraftigt, nu kan man bara välja "När en prissänkning sker" och "när priset sänks under en gräns". Nu finns det inget sätt att undvika notifikationer om prissänkningar från skojarföretag.

3. Produktsidornas nya design är som att man använt den gamla versionens fantastiska överskådlighet och tänkt "hur gör vi det här så långt ifrån den gamla versionen som det bara går och hur slösar vi så mycket skärmyta som möjligt". Jag har verkligen ingenting positivt att säga alls om detta. Avgå alla.

Det enda positiva jag hittat är hur man nu från startsidan kan få upp alla underkategorier och deras underkategorier i ett klick, t ex om man klickar på "datorer & tillbehör" längst upp så expanderas den och visar allting. Tidigare såg man bara de populäraste kategorierna.

Permalänk
Avstängd

De jag inte gillar med nya prisjakt är att jag inte ens för nåt resultat när jag skriver in en produkt. Jag får hela tiden, varje gång numera gå in och leta efter den själv genom deras menyer.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Riktigt dåligt, färgvalen är oinspirerande och svårt att överblicka när allt är vitt.
Även symbolerna som nu är förminskade är suddiga. Har inte hittat något som är bättre på nya sidan, men jag gick tillbaka till "Classic" efter första sökningen. Jag har därför inte någon lång negativ lista heller, men av kommentarerna att döma här så har det ju blivit rejält mycket sämre på alla sätt och vis.

Svaret jag fick på min feedback var att sidan inte ännu var klar.

Skicka in feedback!

Permalänk
Medlem

Håller med fullständigt. riktigt dåligt, det är inte bara ändrad design utan en bortskalning av en stor del av alla features.

Permalänk
Medlem

@Venke: Testa att byta ut www till classic i din url så funkar dina gamla filter länkar

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Har visat sig nu i efterhand att dom har implementerat gamla filterlösningen i nya designen. Efter texten Filter i vänsterspalten finns det en symbol. Klickar på den så kommer klassiska filterlösningen ovan produktlistan.

Nu är inte nya designen helt kass längre.

Permalänk
Medlem

"Hej,
Stort tack för att du hör av dig till oss!

Vi förstår att det är viss frustration kring en ny produkt, och att man saknar classic versionen av Prisjakt.

Vår idé med vår nya layout, är att tillsammans med våra besökare kunna skapa den bästa prisjämförelsen på nätet.
Och genom att få in feedback från våra dagliga besökare, kan vi genomföra det målet.

Har du några specifika tankar och funktioner som du saknar?
Inom kort kommer man kunna jämföra produkter igen, vi märkte på feedbacken som ramlade in att denna funktion saknades enormt. Därav såg vi till att skapa den även för vår nya produkt.

Om du kan skulle jag verkligen vilja att du skriver ner all feedback du har och skicka det till mig.
Så att jag kan framföra dina åsikter till våra design utvecklare.

Ha en fin kväll!

Vänliga hälsningar
Sandra
"

Varför lansera en halvfärdig "site" efter att de bett om "feedback" som de inte lyssnat på utan bara kör på, det påminner en hel del om när 99.se skulle förnya sig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

vi märkte på feedbacken som ramlade in att denna funktion saknades enormt. Därav såg vi till att skapa den även för vår nya produkt.

Generöst. Varför inte bara uppdatera sidan så den följer standarder för att hamna bra i sökresultaten, samtidigt som man behåller utseendet och funktionerna? Varför börja om helt från scratch och inte själv tänka till och lägga till de funktioner sidan hade tidigare?

Uselt...

Permalänk
Medlem

Det mest vansinniga är nog att man inte längre ser fler än fyra produkter i bredd vid produktjämförelsen. Hur bred skärm man än har...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj_vikingsson:

Mycket händer på Prisjakt just nu, med förnyad energi och fokus. Detta är den första, tidiga versionen av nästa generations Prisjakt. Målet är att vi snart får den att fungera bättre än den gamla sajten, baserat på er feedback. Sen bygger vi vidare på en tjänst som i framtiden ska bli ännu bättre för att hitta rätt produkt till rätt pris.

Lite udda filosofi att lansera en halvfärdig/sämre webbplats och sedan be användarna om tips, tyder på att ni saknar en egen vision om hur er tjänst ska fungera och förståelse om hur era användare använder tjänsten?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Nja, när väl gamla Prisjakt försvinner så kommer jag givetvis använda nya. Men verkar tyvärr som om Prisjakt försämrat en sida som var mer i behov av diverse tweaks än en komplett omdesign. Sedan ska vi inte bara gnälla, den nya designen med filter på vänster sida istället för ovanför produkterna som infördes några år sedan var ett ordentlig steg upp. Tyvärr ser det ut som om det skett en försämring i det att produktlista och filter är sammankopplade, istället för i två olika ramar där de enskilt går att rulla och och ner.

Spontant känns det som om Prisjakt gått från en söksida där användarens förmåga att hitta exakt rätt produkt fått stå tillbaka för att istället bli mer lik en webbutik där kunden redan valt produkt.

Och sedan är ju nya grafen för prisutvecklingen helt absurt stor, den måste kunna minskas ner riktigt ordentligt och dessutom få en mindre framträdande plats. Visst är det intressant att kunna se vad produkten kostade 14 månader sedan. Men föga relevant för någon som funderar på ett köp idag.

Permalänk
Medlem

Gillar inte den nya designen heller!
Mina skapade listor går inte att göra något med – annat än att ta bort eller redigera – varken jämföra egenskaper eller prisoptimera. Vad det gäller datorprylar så vinner därmed komponentkoll numera.

En bra funktion dock är prishistoriken som uppdaterats till att vara än mer informativ.
Har dock länge saknat en liknande prishistorik för en hel kategori eller sökning såsom RX 580 8GB samt att sålla bort skojjarbutiker från lägstapris-visningarna genom ex. ett lägsta betyg på butiken som får förekomma.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Prisjakt bjuder tydligen in medlemmar till ett feedback-event. Kanske kan vara något för den som kan?

https://www.minhembio.com/nyheter/2871

Edit: Slänger även in länken till formuläret från nyheten på Minhembio:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfTTaz5oZs7jqzZC_Ajs...

Förtydling
Permalänk

Jag tycker det är rätt kul att inte en enda av er verkar ha noterat att man kan öppna upp det nya filtret och få det att se snarlikt ut det 'gammelgamla' ni alla verka vara så varma i kläderna över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj_vikingsson:

Vi vet!

Jag jobbar på Prisjakt och har varit mitt i det här projektet. Uppenbarligen kan vi bli bättre på att kommunicera hur vi tänker och hur vi gör, det tar jag med mig.

Låt mig försöka förklara läget ur vårt perspektiv…

Varför en ny sajt?
Efter många år på en php-platform behöver vi byta till en modernare kodstack för att kunna fortsätta utveckla Prisjakt som vi vill. Två av våra programmerare pratade om utmaningarna i podcasten Kodsnack den 26:e februari.

Fler och fler använder vår tjänst via sina mobiler. Google fokuserar också mer och mer på mobil och vi är tvungna att flytta till en sajt som klarar både desktop och mobil för att kunna hänga med och synas på rätt ställe i sökresultaten.

Varför är sajten helt förstörd?
Vi är långt ifrån klara med den. Vi är fullt medvetna om att vi har mycket jobb kvar runt layout, översikt, informationsdensitet, navigation, filtret, listor, bevakningar, mm, mm. Framför allt desktop funkar inte lika bra som den gamla sajten. Produktsidorna är för långa och svårnavigerade. För mycket whitespace. Det saknas vissa delar från den gamla sajten. Det jobbar många tunga Prisjakt-användare inne på Prisjakt.

För att se till att vi bygger rätt saker i rätt ordning så kör vi ut den nya sajten parallellt dem gamla, så vi får riktig data och feedback från riktiga användare. Vi vet att vi kommer får mycket kritik, men vi tar hellre hård feedback tidigt och fixar det - än att vi gissar vad ni vill och presenterar något färdigtpaketerat om några månader som inte blir bra.

Som ni har sett kör vi den gamla sajten bredvid så man alltid kan växla tillbaka om man saknar något viktigt som inte finns än. Gamla sajten försvinner inte förrän vi tycker det nya funkar tillräckligt bra.

Så, vi behöver er hjälp
Vi betar av problemen och möjligheterna så fort vi kan och vi vill göra det i rätt ordning. Flera av er säger att vi inte lyssnar, men jag kan försäkra er om att vi gör det. Vi har faktiskt ganska bra koll på vad folk säger, pratar om det mycket och tar det som input till vår planering. Däremot kanske inte din favorit-funktion har dykt upp direkt. Vi gjorde tidiga justeringar i planeringen baserat på beta-sidans feedback och det har absolut påverkat vår roadmap framåt.

Vad tycker ni vi ska fokusera på först? Vilka saker från gamla sajten som vi ska flytta över? Vad för annat saknar ni och skulle vilja se på sajten?

Till exempel, vad är det med desktop-läget på mobil som gör det viktigt? Skulle man kunna bygga det så att mobil-upplösningen funkar bättre utan att man behöver låtsas vara en större skärm?

Vi försöker bevaka externa forum (som Sweclockers) men om du vill vara säker på att din feedback kommer in, så använd feedback-boxen på Prisjakt.nu. Där har vi haft 100-tals konversationer med fantastiska användare som har hjälpt oss mycket.

Om några veckor rullar vi ut ett sprillans nytt feedbacksystem som kommer göra det ännu enklare.

Stay tuned...
Mycket händer på Prisjakt just nu, med förnyad energi och fokus. Detta är den första, tidiga versionen av nästa generations Prisjakt. Målet är att vi snart får den att fungera bättre än den gamla sajten, baserat på er feedback. Sen bygger vi vidare på en tjänst som i framtiden ska bli ännu bättre för att hitta rätt produkt till rätt pris.

För mig är avsaknaden av möjlighet att sortera på "inkom på prisjakt" det största problemet. Sen är det generellt sämre överskådlighet.

Permalänk
Medlem

@pj_vikingsson: varför blanda ihop programkod med design? ha kvar samma filter som vanligt.

@hellskitten: jo såg den när jag klickade på ta mig till gamla sidan. var nära på bli riktigt förbannad hur man kan kalla det gammalt, nej det "ny gamla" ser ut som skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Man blir så trött på att alla hemsidor ska göras sämre hela tiden. Mår illa när jag hör "Responsiv webbdesign".

Ja. De som uppfanns responsiv design en gång i tiden gjorde det rätt. Men alla puckon ska efterlikna dem på sitt eget sätt, och har inte fattat de subtila detaljerna som gjorde att det funkade i första hand.
T.ex. så kollapsades inte menyn högst upp på sidan in i en hamburger-meny lika lätt som nästan varje idiot-site gör nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyoko:

Känns som en typiskt moderniserande och onödig uppdatering "bara för att", utförd av designtomtar som helst ignorerar hela usability-delen av UX.

Man misstänker att de ursprungliga designerna har gått vidare och blivit ersatta av unga tomtar som inte har erfarenhet, kunskap och ögon nog att förstå varför den urprungliga sidan hade varit designad som den varit i första taget.

Förresten, ett sätt att detektera dåliga designers: De använder termen "UX" istället för "UI".

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som gillar den nya sidan?
Nu när chrome extension fungerar att söka med.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Trodde alla bara gnällde i onödan.. Idag behövde jag söka på en sak och vad i? Sidan är ju oanvändbar!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Avstängd

Den nya är helt ok... inget att gnälla över.

Permalänk
Medlem

I detta avsnittet pratar de om varför det behövdes en ny version.

https://kodsnack.se/301/

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Nu när chrome extension fungerar att söka med.

Det fungerade utmärkt att söka direkt från adressfältet i Chrome på den förra sidan också, innan de ändrade.

Men jag har behövt gå in i Chrome's inställningar för att fixa så att sökning i "classic"-läge på Prisjakt inte ska ge 404.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellskitten:

Jag tycker det är rätt kul att inte en enda av er verkar ha noterat att man kan öppna upp det nya filtret och få det att se snarlikt ut det 'gammelgamla' ni alla verka vara så varma i kläderna över.

Om du läser tråden så ser du att den detaljen dök upp efter klagomålen framförts. Men det är ju bra att den fick vara med!

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3