Uppgradera grafikkort för Apex Legends – SweClockers testar sju olika modeller

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det är inte bara vad du tycker. Det är ett objektivt påstående.
Över 250fps blir skillnaderna mindre märkbara tror jag. Där blir hjärnan flaskhals och det krävs troligen större ökningar i bildfrekvens för att man ska kunna känna skillnad. Med det kan säkert en CS spemare bekräfta eller dementera? Men det man gör med skyhöga framerates är ju också att "bruteforcea" jämna renderingstider. Anta att renderingstider alltid var konstanta så skulle man troligen inte behöva skyhöga bildfrekvenser för att prestera på topp. Kan däremot tänka mig att man känner skillnad på 250fps och 500fps.

Hur som helst står jag fast vid att adaptiv synkteknologi är att på artificiell väg, i efterhand radda upp bildrutorna i en jämn mer konstant ström. Alltså inte helt i realtid representera det som händer i spelet eftersom skärmen ändå måste invänta bilderna som "sorteras" i jämnare ordning. Det kan inte ske utan någon form av latens? Folk här har påstått motsatsen och det kan hända att jag har fel. Men skulle behöva en bättre förklaring för att ändra min uppfattning.

Nä, den samlar inte bildrutorna och jämnar till dom. Skärmen uppdateras när en frame är färdig att skickas till skärmen helt enkelt. Istället för att vi säger att din fps dippar till tex 100fps men din skärmen köttar på i 144hz så känner du den ”desyncen” mer än att din skärm bara uppdaterar när dessa 100 framesen dyker upp.

Det är inget som händer i efterhand eller handlar om att göra något artificiellt, enligt tester så ger det inte dig någon mer input lag än vanligt och du ser inte heller mer frames om du kör utan bara att din skärm uppdaterar fler gånger per bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

En titel av det här slaget ser man väl ändå till att grafikkortet inte är flaskhalsen? Kanske om man bara "testar" spelet för att se hur det ser ut rent grafiskt. Men om man spelar, så ser man väl till att undvika så mycket "skit på skärmen" som möjligt med samtidig behållen skärpa. En bättre jämförelse/frågeställning vore något i stil med; "Vilka grafikkort klarar av att flaska X-cpu med respektive inställningar"? Målet är väl alltid att ha högsta möjliga framerate i alla typer av spel där tävlingsmoment förekommer? Jag lirar Quake Champions och flaskar med lätthet min i7 2600K i 4.6Ghz och 2133Mhz ram med ett R9 290 med blandade low/medium i 1080p. Hade säkert likaväl kunnat flaska en i9 9900K i 5Ghz också. Och hade jag haft ett RTX 2080 ti så hade jag ändå inte lirat med högre inställningar än jag gör idag.
Den här typ av tester ger förstagångsköpare en missvisande bild av vad som behövs för att lira den här typen av titlar. Min gissning är att grafikkortstillverkarna mutar spelutvecklarna att implementera inställnimgar som enbart ger avtryck i prestandan utan någon väsentlig visuell skillnad. Allt för att lura folk att köpa nytt fast det inte behövs. I mitt fall hade sannolikt ett RX 570 varit overkill i en titel som denna.

Det kanske är chockerande för vissa men det finns faktiskt folk som spelar för att det är roligt. Det är inte alla som har mardrömmar om den där gången man kanske hade vunnit om man bara hade högre fps.

Jag är en av dessa... Dels föredrar jag (i rimliga mängder) ett snyggare spel och ~80fps istället för fjoldecenniets grafik med 1000 fps. Dels för att det är viktigare att ha kul än att vinna och dels för att jag inte tycker det ger någon direkt märkbar effekt på migt spelande med 400 fps jämfört med 80.

Men men, alla prioriterar vi olika.

(Sen har jag svårt att förstå folk som spelar spel som Apex som om det vore en seriös e-sport. För mycket som lämnas till slumpen om man frågar mig).

Permalänk
Medlem

Jag har missat varför det är en bra grej att döpa ett spel så man tror det är ett bilspel när det är ett FPS spel?

Här är fler förslag på namn till FPS spel:
Gear Knob
Quickshift
Wheelie Bar
Force Feedback Steering Wheel
Downforce
Windtunnel
Ceramic Brakes
Need For Speed Drafting Edition
Most Wanted Hyper Car Chase
LS Swap It
2JZ Big Single Turbo
Porsche 3000 No Leash
Grand Forza Dirt Shift Burnout Undercover Hot Rally Pursuit Edition

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av GuessWho:

Jag har missat varför det är en bra grej att döpa ett spel så man tror det är ett bilspel när det är ett FPS spel?

Här är fler förslag på namn till FPS spel:
Gear Knob
Quickshift
Wheelie Bar
Force Feedback Steering Wheel
Downforce
Windtunnel
Ceramic Brakes
Need For Speed Drafting Edition
Most Wanted Hyper Car Chase
LS Swap It
2JZ Big Single Turbo
Porsche 3000 No Leash
Grand Forza Dirt Shift Burnout Undercover Hot Rally Pursuit Edition

Nja, namnet är ganska passande. Förutom insidan av en kurva så betyder Apex (predator) även ett djur högst upp i näringskedjan, t.ex T-Rex

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nja, namnet är ganska passande. Förutom insidan av en kurva så betyder Apex (predator) även ett djur högst upp i näringskedjan, t.ex T-Rex

Skickades från m.sweclockers.com

Samt udd/spets för diverse saker, t.ex. en spjutspets och spetsen på en mängd organ.

Jag vill minnas att de i tutorialen till och med förklarande säger att de är ~apex warriors, d.v.s. the best of the best...

Tror det är tredje gången jag skriver det här när en bilförare gör sin röst hörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det kanske är chockerande för vissa men det finns faktiskt folk som spelar för att det är roligt. Det är inte alla som har mardrömmar om den där gången man kanske hade vunnit om man bara hade högre fps.

Jag är en av dessa... Dels föredrar jag (i rimliga mängder) ett snyggare spel och ~80fps istället för fjoldecenniets grafik med 1000 fps. Dels för att det är viktigare att ha kul än att vinna och dels för att jag inte tycker det ger någon direkt märkbar effekt på migt spelande med 400 fps jämfört med 80.

Men men, alla prioriterar vi olika.

(Sen har jag svårt att förstå folk som spelar spel som Apex som om det vore en seriös e-sport. För mycket som lämnas till slumpen om man frågar mig).

Får hålla med dig i detta, har kompisar som drar ner allt i dom flesta spelen så det ser ut som skit, men då vinner man, jag ser hellre det snygga i spelet och har lite roligare. Sen om jag vinner alla matcher eller förlorar merparten bryr jag mig inte om så länge jag har kul medans jag spelar, sen om det är med 80+ eller 300+ FPS gör mig inte så mkt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Bra samarbete! Många tummar upp

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Tack för detta test. Spelar väldigt mycket Apex och har väldigt roligt! Men tungdrivet är det på 980ti och 1440p. Battlefield V upplever jag som mycket mer optimerat, Apex har få irriterande buggar istället.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS | 2x24GB G.Skill 8000C36 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Får hålla med dig i detta, har kompisar som drar ner allt i dom flesta spelen så det ser ut som skit, men då vinner man, jag ser hellre det snygga i spelet och har lite roligare. Sen om jag vinner alla matcher eller förlorar merparten bryr jag mig inte om så länge jag har kul medans jag spelar, sen om det är med 80+ eller 300+ FPS gör mig inte så mkt.

Ni ser ju ingen skillnad om fps är högre än skärmen så det förstår jag att ni inte bryr er om. Dock kan jag säga att jag gärna ligger på iaf 100 fps för att få ett bra flyt på min 144hz skärm. Drar hellre ner lite på grafiken som man vänjer sig vid efter några minuter och då kliver upp i fps. Har man en 60hz skärm behöver man ju inte mer än 60fps men jag kör på en 144hz skärm och har då gärna 100+ fps i såna här typer av spel.
Att säga att de vinner pga att de dragit ner grafiken och har högre fps stämmer dock inte. Det handlar om skicklighet, inte fps. Jag är ganska kass och har både roligt och hög fps med medel grafik

I singleplayer spel är det inte så viktigt utan där kan det få vara lägre fps till förmån för snyggare grafik.

Permalänk
Avstängd

Sen kör ni ju med starka komponenter som höjer fpsen så även om man sitter på ett 2060 eller 1070 så blir slutresultatet lägre för många som kanske har en gammal cpu, mindre ram och ingen ssd etc

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle vara intressant att veta vad som satts av MSI i detta "test". Många i kommentarerna saknar ju flera scenarier och inställningar. Testet känns ju rätt masserat från MSI sida för att ge deras kort bra värden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Användarnamnqwer:

Skulle vara intressant att veta vad som satts av MSI i detta "test". Många i kommentarerna saknar ju flera scenarier och inställningar. Testet känns ju rätt masserat från MSI sida för att ge deras kort bra värden...

Skickades från m.sweclockers.com

Det MSI tillförde var grafikkort, eller ett grafikkort och moderkortet. Resten hade vi redan på kontoret från tidigare tester. Upplägget och testandet var helt och hållet på redaktionen och inga tvång eller måsten från MSI.
Hade MSI ställt krav på att deras grafikkort skulle vara bättre, eller att testa på ett specifikt så korten ser bättre ut hade vi avslutat samarbetet direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Samt udd/spets för diverse saker, t.ex. en spjutspets och spetsen på en mängd organ.

Jag vill minnas att de i tutorialen till och med förklarande säger att de är ~apex warriors, d.v.s. the best of the best...

Tror det är tredje gången jag skriver det här när en bilförare gör sin röst hörd

Jag kör även motorcykel.
Termen Apex används likadant oavsett om man kör bil eller motorcykel.

Men vad gäller spel/simulatorer så är utbudet för bilkörning betydligt bättre än för motorcykelkörning.

Här finns iaf en som tycker att Apex Legends är roligare med ratt och pedaler