Garantiärende på routermodell som utgått ur produktion.

Permalänk
Medlem

Garantiärende på routermodell som utgått ur produktion.

Som vanligt. Har så svårt att sätta rubriker, var på väg att sätta rubrik som var längre än innehållet i posten.

Köpte en Asus RT-AC68U i juli 2017. Varit nöjd med den, den har fungerat bra. Ska tillägga att jag kan ingenting om routers. Inför köpet så läste jag på här och rådgjorde med en guildkompis (WoW ofc) som är mer insatt.

I onsdags, 13 mars så vaknade jag och insåg att routern var stendöd. Den blå dioden på strömadaptern var slocknad. Provade adaptern i olika uttag till noll nytta.

Ringde Asussupporten som sa åt mig att åka till inköpsstället och ta det där.

Sagt och gjort, Mediamarkt i Uppsala på torsdagen.

Efter att ha köat en halvtimme så var det min tur. Mannen vid servicedisken försvann bakom ett draperi och kom tillbaks efter tio minuter och konstaterade att han trodde det var adaptern som lagt av.

Han ringde Asus. Jag hörde halva samtalet, vill säga Mediamarktanställdes svar. Han började med "..... misstänker att det är adaptern som är trasig så jag tänkte skicka den och routern till er för felsökning och reparation!"......... "jaha, ingen mening...." ...."ok, byta ut routern. Tack och hej!"

Sen började han skriva på datorn och jag fick en kreditnota i handen.

In i butiken "på riktigt" och söka anställd för rådgivning om router som mannen vid disken sa åt mig att göra.

Fick tag på en tjej som konstaterade att RT-AC68U är ur produktion. Hon kollade runt bland de routers de hade och gav mig en box med RT-AC87U för den var enligt henne närmast den jag hade lämnat in.

Fram till kassan och fick då veta att jag skulle få betala mellanskillnad på 489kr. Blev snopen. Ingen jättesumma självklart men var inte alls beredd på det.

Försökte ifrågasätta men fick veta då mannen vid servicedisken gick förbi att om jag hittat en billigare modell hade jag fått pengar tillbaks och om jag hittat en dyrare så får jag ta mellanskillnaden. Kände mig stressad då folk köade bakom så jag betalade och tänkte att jag ringer Mediamarkt.

Sagt och gjort. Dagen efter. Det samtalet slutade med att kundtjänst på Mediamarkt inte höll med mig då jag påpekade att om en modell utgått så kan det väl inte falla på mig att betala mellanskillnaden. Enda jag "gjort" var att ha en router som gick sönder under garantitiden.

Kundtjänst höll inte med men däremot hakade han upp sig på att de i butiken inte erbjöd mig liknande router fast av annat märke, typ D-Link eller Acer. Jag påpekade att mitt val ju var Asus, att om jag köpt en Volvo och den gått sönder så hade knappast bilfirman erbjudit mig en Skoda istället. Kundtjänst mailade butiken som skulle höra av sig till mig.

Var så fånig att jag ringde Asus. Självklart tog de ingen ställning men killen jag pratade med var den som tagit emot samtalet från butiken. Däremot hajade de till att kundtjänst på Mediamarkt tyckte de skulle rekommenderat mig ett annat märke. "Det kan de ju inte göra då det är på fabriksgaranti!? Det är som om jag köper en Volvo som går sönder och de erbjuder mig en VW istället!"......

Fått mail från butiken nu istället för samtal som jag väntade på. Där skriver de samma sak om mellanskillnader och att om jag vill kan jag ju lämna tillbaks routern och få pengar tillbaks istället.

Vet att det skriker "rättshaverist" om mig gällande detta och ändå blir jag irriterad över att få betala mellanskillnad på router vid garantiärende på router som gått sönder.

Läxa upp mig, försiktigt eller säg att jag har rätt.....................

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Vet inte hur garantin ser ut på mediamarkt men hade du reklamerat har du rätt till likvärdig produkt utan att betala mellanskillnaden. Alternativt att de lagar produkten som nu inte var aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att en butik skall erbjuda en likvärdig vara eller pengarna tillbaka om dom ej kan ge dig samma produkt i utbyte vid ett garantiärende.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Beginner:

Som vanligt. Har så svårt att sätta rubriker, var på väg att sätta rubrik som var längre än innehållet i posten.

Köpte en Asus RT-AC68U i juli 2017. Varit nöjd med den, den har fungerat bra. Ska tillägga att jag kan ingenting om routers. Inför köpet så läste jag på här och rådgjorde med en guildkompis (WoW ofc) som är mer insatt.

I onsdags, 13 mars så vaknade jag och insåg att routern var stendöd. Den blå dioden på strömadaptern var slocknad. Provade adaptern i olika uttag till noll nytta.

Ringde Asussupporten som sa åt mig att åka till inköpsstället och ta det där.

Sagt och gjort, Mediamarkt i Uppsala på torsdagen.

Efter att ha köat en halvtimme så var det min tur. Mannen vid servicedisken försvann bakom ett draperi och kom tillbaks efter tio minuter och konstaterade att han trodde det var adaptern som lagt av.

Han ringde Asus. Jag hörde halva samtalet, vill säga Mediamarktanställdes svar. Han började med "..... misstänker att det är adaptern som är trasig så jag tänkte skicka den och routern till er för felsökning och reparation!"......... "jaha, ingen mening...." ...."ok, byta ut routern. Tack och hej!"

Sen började han skriva på datorn och jag fick en kreditnota i handen.

In i butiken "på riktigt" och söka anställd för rådgivning om router som mannen vid disken sa åt mig att göra.

Fick tag på en tjej som konstaterade att RT-AC68U är ur produktion. Hon kollade runt bland de routers de hade och gav mig en box med RT-AC87U för den var enligt henne närmast den jag hade lämnat in.

Fram till kassan och fick då veta att jag skulle få betala mellanskillnad på 489kr. Blev snopen. Ingen jättesumma självklart men var inte alls beredd på det.

Försökte ifrågasätta men fick veta då mannen vid servicedisken gick förbi att om jag hittat en billigare modell hade jag fått pengar tillbaks och om jag hittat en dyrare så får jag ta mellanskillnaden. Kände mig stressad då folk köade bakom så jag betalade och tänkte att jag ringer Mediamarkt.

Sagt och gjort. Dagen efter. Det samtalet slutade med att kundtjänst på Mediamarkt inte höll med mig då jag påpekade att om en modell utgått så kan det väl inte falla på mig att betala mellanskillnaden. Enda jag "gjort" var att ha en router som gick sönder under garantitiden.

Kundtjänst höll inte med men däremot hakade han upp sig på att de i butiken inte erbjöd mig liknande router fast av annat märke, typ D-Link eller Acer. Jag påpekade att mitt val ju var Asus, att om jag köpt en Volvo och den gått sönder så hade knappast bilfirman erbjudit mig en Skoda istället. Kundtjänst mailade butiken som skulle höra av sig till mig.

Var så fånig att jag ringde Asus. Självklart tog de ingen ställning men killen jag pratade med var den som tagit emot samtalet från butiken. Däremot hajade de till att kundtjänst på Mediamarkt tyckte de skulle rekommenderat mig ett annat märke. "Det kan de ju inte göra då det är på fabriksgaranti!? Det är som om jag köper en Volvo som går sönder och de erbjuder mig en VW istället!"......

Fått mail från butiken nu istället för samtal som jag väntade på. Där skriver de samma sak om mellanskillnader och att om jag vill kan jag ju lämna tillbaks routern och få pengar tillbaks istället.

Vet att det skriker "rättshaverist" om mig gällande detta och ändå blir jag irriterad över att få betala mellanskillnad på router vid garantiärende på router som gått sönder.

Läxa upp mig, försiktigt eller säg att jag har rätt.....................

Detta är ett solklart felaktigt hanterat ärende.
Kund skall aldrig hamna i sämre ställning vid reklamation. En stor del av problemet är dock att du själv inte har koll på lagarna.
Ta en titt på konsumentköplagen, de punkter som är intressanta är:
§16, §22, §26 samt §30, sedan är övriga självklart även relevanta vid många andra tillfällen.

Ett inlägg som är relevant i även detta fallet som jag skrivit är:
#17352572

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

För mer info om reklamationer, se #17146083

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Först så vill jag nämna att jag ALDRIG kommer att handla något på Media Markt igen.
Att sälja går bra. Men garantiärenden... Oj oj oj. Ta pengarna tillbaka och gå till en annan butik. Webbhallen, Kjell o company skulle jag rekommendera.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

lämna tillbaka och reklamera den gamla varan, hade jag gjort

Permalänk
Medlem

Du har blivit blåst av Mediamarkt de säljer fortfarande den routern i butikerna och nätet https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-ac68u-dual-band...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Enligt mediamarks hemsida så är det 1 års garanti på det dom säljer, din asus är nästan 2 år gammal.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt tackat ja till den dealen. Pengarna tillbaka innebär att du i princip kunnat låna produkten i nästan två år. Nu kan du köpa en annan och få ny garantitid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett enklare sett att lösa detta hade ju varit att bara byta ut nätdelen. Enkelt att testa, enkelt att göra.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Fått mail från butiken nu istället för samtal som jag väntade på. Där skriver de samma sak om mellanskillnader och att om jag vill kan jag ju lämna tillbaks routern och få pengar tillbaks istället.

Vet att det skriker "rättshaverist" om mig gällande detta och ändå blir jag irriterad över att få betala mellanskillnad på router vid garantiärende på router som gått sönder.

Läxa upp mig, försiktigt eller säg att jag har rätt.....................

Tagit del ej förstått?

Routern är INTE "Legacy".

Ta pengarna och köp en ny: (finns ju hos alla handlare)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Sen har ju MediaMarkt själv den här som annonsvara..
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-ac68u-dual-band...

??

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Det kan bli knepigt om det är så att det är en utgången modell som du vill reklamera.

Men som andra har skrivit har du rätt till en "likvärdig". Frågan är hur det tolkas av affären.

Permalänk
Medlem

Du har godtagit lösningen på reklamationen genom att låta dem häva köpet. Den båten har seglat så att säga. Hävningen är en OK åtgärd, vilken du gått med på.

Du hade kunnat försöka få till en annan lösning när du väl stod vid servicedisken.

Permalänk
Medlem

Alla som inte kan något om vad som faktiskt gäller kan sluta att skriva i denna tråd.

TS kan kolla in de länkar som postats för korrekt svar.
I princip gäller följande:
1. Dokumentera klagan och kontrollera om det är garanti eller reklamation som du skall göra. Detta förutsätter domslut att butiken skall veta.
2. Butiken har rätt att avhjälpa felet ett antal gånger enligt praxis.
3. Om de inte kan avhjälpa felet enligt praxis så kan man begära omleverans av varan. Så länge det inte ses som alldeles för kostsamt för företaget. Dock lär det inte påverka din situation. Du skall inte betala någon mellanskillnad så länge det är en likvärdig produkt. Den skall inte vara sämre.
4. Återköp är en möjlighet också. Men kolla upp innan vad likvärdig produkt kostar. Kostar den mer begär omleverans istället. Alternativ så kan man göra ett teckningsköp som innebär att företaget som har krav på sig måste betala mellanskillnaden så att du som kund inte skall behöva stå för några kostnader.

Om det är så att du redan godkänt något av dem så blir det svårare. Då får du ta kontakt med ett konsumentombudsmannen i din kommun.

Om inget är bestämt så lämna ett dokument kring vad som hänt och vad som sagts. Skriv också en notis om kontakt med ARN. Begär att de skriver på att de har mottagit dokumentet. Annars filma och överlämna samtidigt som du filmar dokumentet så att man tydligt kan se.

Se till att spara konversationer som bevis. Kan kräva inspelning.

Bästa bytet hade varit till en 86u men om de inte hade den så är 87u den som kommer närmast en likvärdig produkt.

Detta är mitt råd i alla fall.

Men följ länken i posten gjord av PeCe för bättre information.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Sent från mig. Bökig helg.

Skrivet av Viochee:

Vet inte hur garantin ser ut på mediamarkt men hade du reklamerat har du rätt till likvärdig produkt utan att betala mellanskillnaden. Alternativt att de lagar produkten som nu inte var aktuellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Coca:

Jag har för mig att en butik skall erbjuda en likvärdig vara eller pengarna tillbaka om dom ej kan ge dig samma produkt i utbyte vid ett garantiärende.

Frågan för mig är/var om Mediamarkt egentligen ska "blanda" sig i när det är Asusgarantin jag hade tid kvar på. Ringde Asus innan som sagt och de sa att jag får åka till butiken jag köpte routern från så får de ta ärendet.

Frågan är även vad "likvärdig" produkt är. Är det liknande produkt men av ett annat märke? I så fall är jag ju kass och säger att jag vill ha Asus.

(Jag låter grinig men har inget med era svar att göra. Är grinig på Mediamarkt och på mig själv att jag upptäckt den rättshaveristiska ådran i mig, gillar den inte. Jag är tacksam för svar!!!)

Skrivet av DavidtheDoom:

Detta är ett solklart felaktigt hanterat ärende.
Kund skall aldrig hamna i sämre ställning vid reklamation. En stor del av problemet är dock att du själv inte har koll på lagarna.
Ta en titt på konsumentköplagen, de punkter som är intressanta är:
§16, §22, §26 samt §30, sedan är övriga självklart även relevanta vid många andra tillfällen.

Ett inlägg som är relevant i även detta fallet som jag skrivit är:
#17352572

Tacksam för för svar och §tipsen! Ska svara på Mediamarkts mail och har nada idé om vad jag ska svara. Skriver mer efter quotes.....

Skrivet av PeCe:

För mer info om reklamationer, se #17146083

Läst och tack. Jag som är dum! Är reklamation och garantiärende samma sak? Skriver mer efter quotes.....

Skrivet av Hasseman84:

Först så vill jag nämna att jag ALDRIG kommer att handla något på Media Markt igen.
Att sälja går bra. Men garantiärenden... Oj oj oj. Ta pengarna tillbaka och gå till en annan butik. Webbhallen, Kjell o company skulle jag rekommendera.

Skrivet av Quiki:

lämna tillbaka och reklamera den gamla varan, hade jag gjort

Jo. Hade jag varit smart så hade jag tagit pengarna och gått för att aldrig mer gå in på Mediamarkt igen.

Skrivet av hellmix:

Du har blivit blåst av Mediamarkt de säljer fortfarande den routern i butikerna och nätet https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-ac68u-dual-band...

Jepp. En vän upptäckte samma sak. Att de har 68U på lager i webshopen.

Skrivet av Dax:

Enligt mediamarks hemsida så är det 1 års garanti på det dom säljer, din asus är nästan 2 år gammal.

Men Asus ger tre åtrs garanti och det är det som är frågan för mig. I min värld är det garantitidsärende mellan mig och Asus med Mediamarkt som mellanhand. Mer efter quotes.......

Skrivet av TKD_1337:

Jag hade faktiskt tackat ja till den dealen. Pengarna tillbaka innebär att du i princip kunnat låna produkten i nästan två år. Nu kan du köpa en annan och få ny garantitid.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer också. Det enda positiva jag försöker peppa mig själv med, tre års garanti igen.

Skrivet av killawife:

Ett enklare sett att lösa detta hade ju varit att bara byta ut nätdelen. Enkelt att testa, enkelt att göra.

Som jag skrev i väggtexten. Mediamarktmannen ringde Asus och ville byta ut nätadaptern men Asus sa nej på det, "byt ut routern" var vad de sa till mannen på Mediamarkt.

Skrivet av plunn:

Tagit del ej förstått?

Routern är INTE "Legacy".

Ta pengarna och köp en ny: (finns ju hos alla handlare)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634

Sen har ju MediaMarkt själv den här som annonsvara..
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_asus-rt-ac68u-dual-band...

??

Jepp. Vän tipsade i helgen om att Mediamarkt säljer 68U än i webshopen. Men jag utgår fran vad de sa i butiken till mig. Mer efter quotes......

Skrivet av lindahlj:

Det kan bli knepigt om det är så att det är en utgången modell som du vill reklamera.

Men som andra har skrivit har du rätt till en "likvärdig". Frågan är hur det tolkas av affären.

Exakt. Hur Mediamarkt tolkar det. Som jag skrivit ovan dessutom, varför nu Mediamarkt lägger sig i ett garantiärende mellan mig och Asus. Mer efter quotes......

Skrivet av LemurenSwe:

Du har godtagit lösningen på reklamationen genom att låta dem häva köpet. Den båten har seglat så att säga. Hävningen är en OK åtgärd, vilken du gått med på.

Du hade kunnat försöka få till en annan lösning när du väl stod vid servicedisken.

Skrivet av Tickles:

Alla som inte kan något om vad som faktiskt gäller kan sluta att skriva i denna tråd.

TS kan kolla in de länkar som postats för korrekt svar.
I princip gäller följande:
1. Dokumentera klagan och kontrollera om det är garanti eller reklamation som du skall göra. Detta förutsätter domslut att butiken skall veta.
2. Butiken har rätt att avhjälpa felet ett antal gånger enligt praxis.
3. Om de inte kan avhjälpa felet enligt praxis så kan man begära omleverans av varan. Så länge det inte ses som alldeles för kostsamt för företaget. Dock lär det inte påverka din situation. Du skall inte betala någon mellanskillnad så länge det är en likvärdig produkt. Den skall inte vara sämre.
4. Återköp är en möjlighet också. Men kolla upp innan vad likvärdig produkt kostar. Kostar den mer begär omleverans istället. Alternativ så kan man göra ett teckningsköp som innebär att företaget som har krav på sig måste betala mellanskillnaden så att du som kund inte skall behöva stå för några kostnader.

Om det är så att du redan godkänt något av dem så blir det svårare. Då får du ta kontakt med ett konsumentombudsmannen i din kommun.

Om inget är bestämt så lämna ett dokument kring vad som hänt och vad som sagts. Skriv också en notis om kontakt med ARN. Begär att de skriver på att de har mottagit dokumentet. Annars filma och överlämna samtidigt som du filmar dokumentet så att man tydligt kan se.

Se till att spara konversationer som bevis. Kan kräva inspelning.

Bästa bytet hade varit till en 86u men om de inte hade den så är 87u den som kommer närmast en likvärdig produkt.

Detta är mitt råd i alla fall.

Men följ länken i posten gjord av PeCe för bättre information.

Inser att jag nog accepterade en lösning jag var för dum att inte fatta och säga nej till.

Nu till mer vägg................. *yey säger alla*

Jag ringde alltså Asus innan som sa att jag får åka till butik routern är köpt i och ta det den vägen.

Det jag undrar över nu i efterskott är varför Mediamarkt "lägger sig i" ett garantiärende mellan mig och Asus. När dessutom Mediamarktmannen ringer supporten och föreslår en reparation av nätadaptern som Asussupporten sa nej till utan de sa att routern ska bytas heltenkelt, då försökte Mediamarktmannen ändå en gång till att få Asussupporten att säga ja till att skicka iväg routern för reparation. Det blev nej en gång till.

När jag sen rådgör med en annan anställd inne i butiken om att hitta liknande router så var det hoon som tog fram 87U som liknande produkt, det var inte jag.

Dessutom hade jag nog inte godtagit en router av märke D-Link eller Acer som Mediamarkts kundtjänst se tyckte jag skulle blivit erbjude. Säkert inget fel på de märkena men som jag säger, köper jag en Volvo och den pajar så vill jag ju ha en Volvo och inte en VW eller Bentley istället. Jag köpte en Asus som pajade och en Asus vill jag ha. Dessutom sa ju Asussupporten när jag ringde dem eftåeråt att "de kan ju inte föreslå ett annat märke i utbyte på en fabriksgaranti!".......

Alltså. Det jag hakar upp mig på är att för mig var det ett garantiärende mellan mig och Asus med Mediamarkt som mellanhand. Varför nu Mediamarkt "tog över" för , det är det jag vill veta. Jag kommer inte med en router som är trasig. Den byts ut ioch blir det då en dyrare router som Mediamarktanställd själv säger är den som är närmast då får sen Mediamarkt ta kontakt med Asus och begära mellanskillnad från dem. Varför jag som kund med garantiärende på en produkt helt plötsligt får lägga ut pengar emellan får mig att reagera.

Som sagt. Inte stolt över mig själv att känna hur rättshaveristådran bor i mig!

Ska svara Mediamarkt på mail imorgon tänkte jag och har ingen idé om vad jag ska skriva! Blir dessutom småirriterad över att de mailade då jag bad kundtjänst att butiken skulle ringa mig............

Ursäkta alla stavfel men har en rygg som mördar mig så jag kan inte koncentrera mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Inser att jag nog accepterade en lösning jag var för dum att inte fatta och säga nej till.

Nu till mer vägg................. *yey säger alla*

Jag ringde alltså Asus innan som sa att jag får åka till butik routern är köpt i och ta det den vägen.

Det jag undrar över nu i efterskott är varför Mediamarkt "lägger sig i" ett garantiärende mellan mig och Asus. När dessutom Mediamarktmannen ringer supporten och föreslår en reparation av nätadaptern som Asussupporten sa nej till utan de sa att routern ska bytas heltenkelt, då försökte Mediamarktmannen ändå en gång till att få Asussupporten att säga ja till att skicka iväg routern för reparation. Det blev nej en gång till.

När jag sen rådgör med en annan anställd inne i butiken om att hitta liknande router så var det hoon som tog fram 87U som liknande produkt, det var inte jag.

Dessutom hade jag nog inte godtagit en router av märke D-Link eller Acer som Mediamarkts kundtjänst se tyckte jag skulle blivit erbjude. Säkert inget fel på de märkena men som jag säger, köper jag en Volvo och den pajar så vill jag ju ha en Volvo och inte en VW eller Bentley istället. Jag köpte en Asus som pajade och en Asus vill jag ha. Dessutom sa ju Asussupporten när jag ringde dem eftåeråt att "de kan ju inte föreslå ett annat märke i utbyte på en fabriksgaranti!".......

Alltså. Det jag hakar upp mig på är att för mig var det ett garantiärende mellan mig och Asus med Mediamarkt som mellanhand. Varför nu Mediamarkt "tog över" för , det är det jag vill veta. Jag kommer inte med en router som är trasig. Den byts ut ioch blir det då en dyrare router som Mediamarktanställd själv säger är den som är närmast då får sen Mediamarkt ta kontakt med Asus och begära mellanskillnad från dem. Varför jag som kund med garantiärende på en produkt helt plötsligt får lägga ut pengar emellan får mig att reagera.

Som sagt. Inte stolt över mig själv att känna hur rättshaveristådran bor i mig!

Ska svara Mediamarkt på mail imorgon tänkte jag och har ingen idé om vad jag ska skriva! Blir dessutom småirriterad över att de mailade då jag bad kundtjänst att butiken skulle ringa mig............

Ursäkta alla stavfel men har en rygg som mördar mig så jag kan inte koncentrera mig.

Du har reklamerat produkten med Mediamarkt, de har erbjudit en lösning förenlig med KKöpL som du godtagit. Att du tidigare varit i kontakt med Asus spelar mindre roll i frågan, speciellt då dom inte tagit din reklamation utan hänvisat dig till sin återförsäljare.

Har det någon gång kommunicerats från MM att dom hanterar ärendet på Asus vägnar? Om så ej är falllet, se ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det kan bli knepigt om det är så att det är en utgången modell som du vill reklamera.

Men som andra har skrivit har du rätt till en "likvärdig". Frågan är hur det tolkas av affären.

Jag skulle inte säga att det per automatik "blir knepigt". Det är ett ganska vanligt förfarande att produkter som utgått ur sortimentet reklameras (många företag släpper ju nya produktserier varje/vartannat år, etc.), så detta ska en återförsäljare som MM ha koll på.

Vidare är det de egenskaper som konsumenten värdesätter som sätter ribban för vad som kan vara en likvärdig vara. Om kunden till exempel använder funktioner som inte finns i en DLink (med i övrigt liknande egenskaper), så är varan inte heller likvärdig enligt lagen.

Skrivet av LemurenSwe:

Du har godtagit lösningen på reklamationen genom att låta dem häva köpet. Den båten har seglat så att säga. Hävningen är en OK åtgärd, vilken du gått med på.

Du hade kunnat försöka få till en annan lösning när du väl stod vid servicedisken.

Skrivet av LemurenSwe:

Du har reklamerat produkten med Mediamarkt, de har erbjudit en lösning förenlig med KKöpL som du godtagit. Att du tidigare varit i kontakt med Asus spelar mindre roll i frågan, speciellt då dom inte tagit din reklamation utan hänvisat dig till sin återförsäljare.

Har det någon gång kommunicerats från MM att dom hanterar ärendet på Asus vägnar? Om så ej är falllet, se ovan.

Riktigt så enkelt är det inte. Säljaren har ju fört kunden bakom ljuset när de först väljer att skriva ut ett värdebevis som endast gäller i den egna butiken. Att lämna ett värdebevis i din egna butiken är inte en åtgärd som säljaren har rätt att kräva (vilket till exempel avhjälpande och omleverans är, under vissa förutsättningar). Visst kan konsumenten ändå välja att acceptera ett värdebevis istället för att hela köpeskillingen återgår, men det måste då vara konsumentens val (till exempel om man anser att värdebeviset är mer förmånligt). Det får inte vara påtvingat av säljaren.

Utöver detta så har man dessutom vilselett konsumenten och avkrävt denne ersättning för mellanskillnad till en likvärdig vara (som MMs personal själv verkar anse att den föreslagna varan är). Enligt KKL så har konsumenten rätt till en likvärdig vara på säljarens bekostnad (givet vissa förutsättningar), så har alltså inte skett. De åtgärder MM har vidtagit är därmed inte helt förenliga med KKL och man kan inte hålla kunden skyldig för att denne, mot bättre vetande, valde att följa säljarens anvisningar.

Som konsument ska man alltså inte behöva ha ett juridiskt ombud med sig när man reklamerar en produkt i butik.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att de borde beställt hem en från deras lager/webbshop om du kunde vänta 1-2 dagar. Så vitt jag kan se så är det meningen att deras fabriksgaranti ska skötas av butiken, de har säkert blivit krediterade beloppet modellen kostar. Varför de gör så? Asus har helt enkelt inga servicecenter som själva hanterar returer/garantiärenden i våra skogar och betalar istället handlaren för att byta ut produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Riktigt så enkelt är det inte. Säljaren har ju fört kunden bakom ljuset när de först väljer att skriva ut ett värdebevis som endast gäller i den egna butiken. Att lämna ett värdebevis i din egna butiken är inte en åtgärd som säljaren har rätt att kräva (vilket till exempel avhjälpande och omleverans är, under vissa förutsättningar). Visst kan konsumenten ändå välja att acceptera ett värdebevis istället för att hela köpeskillingen återgår, men det måste då vara konsumentens val (till exempel om man anser att värdebeviset är mer förmånligt). Det får inte vara påtvingat av säljaren.

Utöver detta så har man dessutom vilselett konsumenten och avkrävt denne ersättning för mellanskillnad till en likvärdig vara (som MMs personal själv verkar anse att den föreslagna varan är). Enligt KKL så har konsumenten rätt till en likvärdig vara på säljarens bekostnad (givet vissa förutsättningar), så har alltså inte skett. De åtgärder MM har vidtagit är därmed inte helt förenliga med KKL och man kan inte hålla kunden skyldig för att denne, mot bättre vetande, valde att följa säljarens anvisningar.

Som konsument ska man alltså inte behöva ha ett juridiskt ombud med sig när man reklamerar en produkt i butik.

Konsumenten/OP har haft möjligheten att motsätta sig den lösning som av säljaren blev erbjuden. Denne hade t.ex kunnat begära att få pengarna åter då köpet hävs. Så har ej skett, det är inte säljaren skyldighet att upplysa om vilka utrymmen som KKöpL ger konsumenten.

Eftersom konsumenten i detta fall ej motsatt sig säljarens förslag om lösning på reklamationen så uppfattar jag det som att en överenskommelse har träffats. Att konsumenten sedan i efterhand har andra tankar gällande detta, ja det bör rimligtvis ej belasta säljaren.

Jag delar alltså inte din uppfattning om att säljaren tvingat fram denna lösning.
Vidare, då man valt att häva köpet och därmed även träffat en överenskommelse om detta - så blir det inte tal om omleverans. Att konsumenten efter att reklamationen är avslutat valt att införskaffa en vara till ett högre pris har inte med reklamationen att göra.

Det står säljaren och konsumenten fritt att träffa en valfri överenskommelse gällande lösning på reklamationen. Detta är förenligt med KKöpL och önskar du hävda motsatsen så känns det lämpligt att belägg för sådan hävdan presenteras.

Ingenstans i KKöpL eller annan tillämplig lag läggs det ett ansvar på säljaren att utbilda konsumenten i vilka juridiska utrymmen denne har.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du missuppfattade vad jag menade. Jag menade att DU kunde bytt ut nätdelen och sluppit allt det här besväret. En ställbar nätdel kostar typ 79:- och det hade det nog varit värt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Konsumenten/OP har haft möjligheten att motsätta sig den lösning som av säljaren blev erbjuden. Denne hade t.ex kunnat begära att få pengarna åter då köpet hävs. Så har ej skett, det är inte säljaren skyldighet att upplysa om vilka utrymmen som KKöpL ger konsumenten.

Eftersom konsumenten i detta fall ej motsatt sig säljarens förslag om lösning på reklamationen så uppfattar jag det som att en överenskommelse har träffats. Att konsumenten sedan i efterhand har andra tankar gällande detta, ja det bör rimligtvis ej belasta säljaren.

Jag delar alltså inte din uppfattning om att säljaren tvingat fram denna lösning.
Vidare, då man valt att häva köpet och därmed även träffat en överenskommelse om detta - så blir det inte tal om omleverans. Att konsumenten efter att reklamationen är avslutat valt att införskaffa en vara till ett högre pris har inte med reklamationen att göra.

Det står säljaren och konsumenten fritt att träffa en valfri överenskommelse gällande lösning på reklamationen. Detta är förenligt med KKöpL och önskar du hävda motsatsen så känns det lämpligt att belägg för sådan hävdan presenteras.

Ingenstans i KKöpL eller annan tillämplig lag läggs det ett ansvar på säljaren att utbilda konsumenten i vilka juridiska utrymmen denne har.

Jag motsätter inte att konsumenten haft möjlighet att motsätta sig det föreslagna erbjudandet (vilket enligt TS även gjorts). Men att då få förklarat för sig av någon som bör anses besitta mer kunskap om reklamationsärenden, (eftersom denne har detta som en del av sina arbetsuppgifter) att det är detta som gäller, är definitivt att spela på konsumentens okunskap och vilseleda kunden.

Mig veterligen är det aldrig tillåtet att undanhålla väsentlig information eller vilseleda kunden. Men du kanske är av en annan uppfattning?

Till exempel så nämner Konsument Europa följande om Marknadsföring och otillbörliga affärsmetoder:

Citat:

All den information som du ger till konsumenter måste vara sann. Du får inte förvirra eller vilseleda konsumenter på något sätt, varken genom uttryckliga uttalanden eller genom att undanhålla väsentlig information.

Även Hallå Konsument nämner detta och de lyfter till och med fram att reklamation inte är exkluderat, utan tvärt om inkluderas i bestämmelserna i bland annat Marknadsföringslagen:

Citat:

Marknadsföringslagen
Marknadsföringslagen skyddar dig mot vilseledande, aggressiv och annan otillbörlig marknadsföring. Den ställer bland annat krav på att marknadsföring inte ska ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut.

Lagen gäller

  • Marknadsföringslagen gäller för marknadsföring av varor, fast egendom, tjänster, arbetstillfällen och andra nyttigheter. Med marknadsföring menas inte bara reklam och försäljning utan alla slags kontakter mellan ett företag och konsument som syftar till att sälja produkter.

  • Även företagets beteende och åtgärder efter köpet omfattas. Till exempel kan det vara information om vad som gäller vid reklamation.

Nu har jag presenterat belägg för att man inte får vilseleda eller undanhålla väsentlig information från konsumenten, även kring vad som gäller vid reklamation. Om du nu, trots detta, vill fortsätta hävda att det ändå är tillåtet, så är det istället lämpligt att du presenterar belägg som stödjer din tes (dock finner jag det högst osannolikt baserat på ovan skrivelser från tunga konsumenträttsliga instanser).

Det faller som sagt på sin egen orimlighet att konsumenten måste stå på plats i butiken och kunna citera KKL för att överhuvudtaget ha en chans att få det som lagen föreskriver. Lagstiftaren vet att konsumenten, rent generellt, befinner sig i ett kunskapsmässigt underläge och man har därmed tagit höjd för detta. Å vad tycker du konsumenten ska göra ifall säljaren ändå står på sig (trots att man citerar KKL), ska man tvingas gå därifrån helt utan en fungerande produkt och inte köpa någon ny/ersätta denna innan tvisten är löst?

Dock så är det tyvärr ofta inte bättre än att säljarna i butiker inte heller har någon vidare kunskap om KKL. Jag har varit med om exakt samma scenario på Elgiganten (för en kompis räkning). Hans produkt hade utgått och enligt säljaren så såldes nu bara tillverkarens nästa upplaga av samma produkt, den kunde ju dock inte vara "likvärdig", eftersom det just var nästa generation (trots att det inte var några större skillnader och utgångspriset var mer eller mindre detsamma). Min kompis hade dock köpt varan på rea, så han skulle istället få ett tillgodokvitto på det belopp han betalat. När jag då påpekade att konsumenten har rätt till en likvärdig vara (kostnadsfritt), alternativt pengarna tillbaka + ett skadestånd för att kunna genomföra ett täckningsköp hos en annan återförsäljare (samma vara såldes fortfarande hos andra aktörer), så kom säljaren tillbaka och sa att "de kan göra ett undantag" och ge konsumenten en likvärdig vara (alltså göra ett undantag och följa lagen)... Så det är alldeles uppenbart att våra återförsäljare inte ger sina anställda tillräcklig utbildning kring vad som faktiskt gäller och man har mer eller mindre satt i system att vilseleda konsumenten, eftersom det är så många som är oinsatta i sina rättigheter och man sparar därigenom stora belopp på sitt "reklamationskonto".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan tycka att de borde beställt hem en från deras lager/webbshop om du kunde vänta 1-2 dagar. Så vitt jag kan se så är det meningen att deras fabriksgaranti ska skötas av butiken, de har säkert blivit krediterade beloppet modellen kostar. Varför de gör så? Asus har helt enkelt inga servicecenter som själva hanterar returer/garantiärenden i våra skogar och betalar istället handlaren för att byta ut produkten.

Vid tillfället i butiken fick jag veta att "den är inte i produktion längre så den finns inte längre!". Först efteråt jag fick veta av en vän att den finns i Mediamarkts webbshop. Jo, i min värld så är då Mediamarkt "mellanhand" mellan mig och Asus. Om det då är något så blir det mellan Mediamarkt och Asus och inte mig som kund. *rättshaveristen framme i mig som jag önskar kunde försvinna*

Skrivet av killawife:

Jag tror att du missuppfattade vad jag menade. Jag menade att DU kunde bytt ut nätdelen och sluppit allt det här besväret. En ställbar nätdel kostar typ 79:- och det hade det nog varit värt.

Ahh. Jo, det hade ju varit ett alternativ men då jag inte visste var felet var och mannen vid servicedisken "trodde" att det var strömadaptern så.....

Jag har mailat svar till Mediamarkt i Uppsala och uttryckt mig som den amatör jag är och redogjort vad jag fick höra och vad som skedde i butiken för Mediamarkt Uppsala´s mail till mig innehöll några mindre felaktigheter. Inte skällt eller svurit i mailet för sånt gör jag aldrig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

@Beginner: Media Markt kör alla butiker i sina egna bolag, men har ett moderbolag och borde ju kunna köpa in en vara som finns i moderbolagets egna webbshop. Har det på något sett utgått ur butikssortimentet bör de ju fortfarande ha rutiner för att beställa hem ex för garantiärenden. Hur nu det skulle gå till, att det utgått då och de tror att de inte kan ta hem, då man fortfarande kan beställa varan till butik genom webbshoppen. Så om du kunde vänta på leveransen kan jag som sagt tycka att de borde erbjudit dig samma produkt i utbyte, och helst med hemleverans så du slipper ta dig till affären igen. Krediteringen från Asus bör täcka allt det.

Synd att man ska behöva tänka på sådana här scenarion. Butikskedjor får tänka till lite, för annars ser bara deras service mycket sämre ut än näthandeln inkl näthandeln i samma firma.

Häva köpet, få pengarna tillbaka (hela kostnaden för RT-AC87U) och köpa samma produkt som tidigare låt som en omständlig lösning, och nu är väl routern använd – så hur skulle de tjäna på det? Är nog inte heller tänkt av Asus att du skulle kunna få pengarna tillbaka på en mer än 1,5 år gammal produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag motsätter inte att konsumenten haft möjlighet att motsätta sig det föreslagna erbjudandet (vilket enligt TS även gjorts). Men att då få förklarat för sig av någon som bör anses besitta mer kunskap om reklamationsärenden, (eftersom denne har detta som en del av sina arbetsuppgifter) att det är detta som gäller, är definitivt att spela på konsumentens okunskap och vilseleda kunden.

Mig veterligen är det aldrig tillåtet att undanhålla väsentlig information eller vilseleda kunden. Men du kanske är av en annan uppfattning?

Jag delar ej din uppfattning att konsumenten blivit vilseledd.
Då varan var köpt 2017 så är det lite oklart om en av tillverkaren gjord utfästelse är tillämplig eller om MM bara ansett att felet funnits från början och hanterat det i enlighet med reklamationsrätten. Konsumenten har så vitt framgår av denna tråd ej presenterat belägg som styrker att felet varit ursprungligt. Misstänker därför att av Asus eller MM gjord utfästelse i form av garanti blivit gällande. Denna utfästelse kan vara utformad med begränsningar som ger tillverkaren rätt att t.ex välja hur konsumenten skall ersättas.

Säljaren har upplyst konsumenten att gällande lagstiftning (bland annat KKöpL) är tillämplig, detta har gjorts på flera ställen på deras hemsida. Information kan även ha funnits på kvittot från MM.

https://kundservice.mediamarkt.se/app/answers/detail/a_id/518...
https://kundservice.mediamarkt.se/app/answers/detail/a_id/466...

Av den ursprungliga posten så framgår det att konsumenten vid reklamationstillfället ej motsatt sig den lösning som MM erbjudit. Först efter att reklamationsärendet blivit avslutat så finner konsumenten att denne inte är nöjd med lösningen. Det är en stor skillnad mot att vid tillfället motsätta sig lösningen.

Slutligen så skall en säljare inte vilseleda en konsument, där är vi överens - men jag delar ej din uppfattning att så skett i vid detta tillfälle.

Skrivet av Blomman90:

Till exempel så nämner Konsument Europa följande om Marknadsföring och otillbörliga affärsmetoder:
All den information som du ger till konsumenter måste vara sann. Du får inte förvirra eller vilseleda konsumenter på något sätt, varken genom uttryckliga uttalanden eller genom att undanhålla väsentlig information.

Jag är av uppfattningen att du tolkar texten felaktigt. Det är korrekt att säljaren inte får förvirra eller vilseleda konsumenten. Väsentlig information skulle jag uppfatta saker som annars kan förutsättas för en produkt - som t.ex att en cykel säljs utan styre eller att en router säljs utan strömadapter. Båda är saker som konsumenten har fog att förutsätta vid köpet, detaljer som det då är fel att undanhålla konsumenten.

Om du tolkar texten ovan att säljaren måste redogöra för samtliga delar av tillämplig lag så fort ett avtal ingås eller köp görs så får det stå för dig.

Skrivet av Blomman90:

Även Hallå Konsument nämner detta och de lyfter till och med fram att reklamation inte är exkluderat, utan tvärt om inkluderas i bestämmelserna i bland annat Marknadsföringslagen:
Marknadsföringslagen
Marknadsföringslagen skyddar dig mot vilseledande, aggressiv och annan otillbörlig marknadsföring. Den ställer bland annat krav på att marknadsföring inte ska ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut.

Lagen gäller

Marknadsföringslagen gäller för marknadsföring av varor, fast egendom, tjänster, arbetstillfällen och andra nyttigheter. Med marknadsföring menas inte bara reklam och försäljning utan alla slags kontakter mellan ett företag och konsument som syftar till att sälja produkter.

Även företagets beteende och åtgärder efter köpet omfattas. Till exempel kan det vara information om vad som gäller vid reklamation.

HK syftar troligtvis på MFL 3 §, fjärde stycket.

Citat:

marknadsföring: reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare,

Eftersom lagen avhandlar marknadsföring så är det korrekt av HK att skriva som dom gör, då säljaren ej får avvika från de utfästelser som gjorts genom marknadsföring före, under eller efter köpet. Som exempel skulle en säljare kunna marknadsföra följande budskap efter köpet: Alla som köpt en router under 2017 får förlängd garanti till 2020
Sådant budskap är då en utfästelse som säljaren måste följa, annat skulle inte vara förenligt med MFL.

Skrivet av Blomman90:

Nu har jag presenterat belägg för att man inte får vilseleda eller undanhålla väsentlig information från konsumenten, även kring vad som gäller vid reklamation. Om du nu, trots detta, vill fortsätta hävda att det ändå är tillåtet, så är det istället lämpligt att du presenterar belägg som stödjer din tes (dock finner jag det högst osannolikt baserat på ovan skrivelser från tunga konsumenträttsliga instanser).

Det faller som sagt på sin egen orimlighet att konsumenten måste stå på plats i butiken och kunna citera KKL för att överhuvudtaget ha en chans att få det som lagen föreskriver. Lagstiftaren vet att konsumenten, rent generellt, befinner sig i ett kunskapsmässigt underläge och man har därmed tagit höjd för detta. Å vad tycker du konsumenten ska göra ifall säljaren ändå står på sig (trots att man citerar KKL), ska man tvingas gå därifrån helt utan en fungerande produkt och inte köpa någon ny/ersätta denna innan tvisten är löst?

Dock så är det tyvärr ofta inte bättre än att säljarna i butiker inte heller har någon vidare kunskap om KKL. Jag har varit med om exakt samma scenario på Elgiganten (för en kompis räkning). Hans produkt hade utgått och enligt säljaren så såldes nu bara tillverkarens nästa upplaga av samma produkt, den kunde ju dock inte vara "likvärdig", eftersom det just var nästa generation (trots att det inte var några större skillnader och utgångspriset var mer eller mindre detsamma). Min kompis hade dock köpt varan på rea, så han skulle istället få ett tillgodokvitto på det belopp han betalat. När jag då påpekade att konsumenten har rätt till en likvärdig vara (kostnadsfritt), alternativt pengarna tillbaka + ett skadestånd för att kunna genomföra ett täckningsköp hos en annan återförsäljare (samma vara såldes fortfarande hos andra aktörer), så kom säljaren tillbaka och sa att "de kan göra ett undantag" och ge konsumenten en likvärdig vara (alltså göra ett undantag och följa lagen)... Så det är alldeles uppenbart att våra återförsäljare inte ger sina anställda tillräcklig utbildning kring vad som faktiskt gäller och man har mer eller mindre satt i system att vilseleda konsumenten, eftersom det är så många som är oinsatta i sina rättigheter och man sparar därigenom stora belopp på sitt "reklamationskonto".

Tillämpliga lagar lämnar sällan rekommendationer för vilka friheter en säljare har, snarare är det mer vanligt med tvingande åtgärder vid t.ex reklamation. Lagen nämner inget om att säljaren måste upplysa konsumenten om innehållet i KKöpL. Betvivlar du min hävdan så finns KKöpL att läsa i sin fullo här:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Konsumenten i detta fall hade inte behövt kunna citera KKöpL för att kunna hävda sin rätt, det vet du lika väl som jag och jag finner det fjantigt att du gör den drar den paralellen.
Jag tycker inte att KKöpL tar höjd för de kunskapskrav som finns, snarare är det så att detta är en av anledningarna att verksamheter så som Hallå Konsument existerar - för att upplysa konsumenter om rättigheter.
KKöpL tillämpar däremot en del lättnader å konsumentens sida, bland annat där denne de första sex månaderna ej behöver bevisa att felet varit ursprungligt. KKöpL lägger i detta fall ett större ansvar på säljaren.

Om en säljare vägrar följa vad som är lagstadgat så står det konsumenten fritt att begära prövning hos ARN (dock är beslutet ej tvingande). Hjälper ej det så kvarstår att stämma säljaren, vilket låter mer omständigt än vad det är. Under tiden så ger KKöpL konsumenten rätt att göra täckköp.

Vidare så är det precis som du säger, säljare har sällan bra kunskap om varken DAL eller KKöpL.
Det är mer regel än undantag att säljare av olika skalg är dåligt utbildade i frågan. Med andra ord, jag håller med dig gällande det sista stycket du skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Beginner: Media Markt kör alla butiker i sina egna bolag, men har ett moderbolag och borde ju kunna köpa in en vara som finns i moderbolagets egna webbshop. Har det på något sett utgått ur butikssortimentet bör de ju fortfarande ha rutiner för att beställa hem ex för garantiärenden. Hur nu det skulle gå till, att det utgått då och de tror att de inte kan ta hem, då man fortfarande kan beställa varan till butik genom webbshoppen. Så om du kunde vänta på leveransen kan jag som sagt tycka att de borde erbjudit dig samma produkt i utbyte, och helst med hemleverans så du slipper ta dig till affären igen. Krediteringen från Asus bör täcka allt det.

Synd att man ska behöva tänka på sådana här scenarion. Butikskedjor får tänka till lite, för annars ser bara deras service mycket sämre ut än näthandeln inkl näthandeln i samma firma.

Häva köpet, få pengarna tillbaka (hela kostnaden för RT-AC87U) och köpa samma produkt som tidigare låt som en omständlig lösning, och nu är väl routern använd – så hur skulle de tjäna på det? Är nog inte heller tänkt av Asus att du skulle kunna få pengarna tillbaka på en mer än 1,5 år gammal produkt.

Jag tog dem på orden i butiken att produkten inte är i produktion längre. Först dagen efter jag fick tips om att den ju finns i Mediamarkts webbshop, och finns där än. Tycker i och med det att Mediamarkt sjönk ett pinnhål till i mina ögon. Lär inte vara den ivrigaste kunden längre att handla hos dem.

Tacksam för svar! Förstår nu att jag accepterade ett upplägg jag inte skulle accepterat. Ger mig i denna fråga nu. Visst, pengar är pengar men det är och var mer "principen" för mig att åka på att betala för ett garantiärende.

Drog som sagt iväg ett mail till Mediamarkt i Uppsala igår med mina synpunkter. Det kommer ju inte ändra något ändå. Kan delge svaret från dem här om intresse finns, om nu något svar kommer alls.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk