Värdering av dator + tips kring 6-7k budget

Permalänk

Värdering av dator + tips kring 6-7k budget

Hej alla,

Har fått ett återupplivat intresse för datorer/gaming och är därför på jakt efter en ny dator. Har främst tänkt att spela spel som Fortnite samt CSGO men kanske stöter på fler titlar som jag gillar senare.

Eftersom jag studerar så har jag tänkt lägga ca 6-7k på datorn exklusive tangentbord och mus. Efter att har lurkat lite här på forumet så verkar consensus vara att best bang for the buck är att köpa hela eller vissa delar begagnat. Dock är jag rädd för att köpa begagnat för jag skulle i princip kunna köpa en 5 år gammal dator för nypris. Skulle egentligen vilja testa att bygga ihop min egen dator men känns som att den blir lite tråkig, fast det kanske räcker för mina behov?

Såg denna dator på blocket för 6,5k, lite osäker på om den är värd det? Har förstått att grafikkortet är helt okej, lite osäker på processorn? Den köptes i Augusti 2016 så den har även några år på nacken.
* ASUS Z170 Pro Gaming
* Intel Core i5 6600K 3.5 Ghz
* be Quiet! Pure Rock
* Samsung 750 EVO 250GB SSD
* Samsung 850 EVO 250GB M.2 SSD
* Corsair RM750 - 750W
* Corsair (2x8) 16GB DDR4 2133 Mhz
* ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3
* Phanteks Eclipse P400S
* Windows 10 Home

Är det någon vänlig själv som kan hjälpa mig lite i denna djungel? Mottar gärna rekommendationer på bra lösningar kring min budget.

Allt gott,
Matty

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är värd pengarna! Kanske få ner den 500:- för brist på I7!

Det är ingen som förbjuder dig ifrån att plocka isär + skruva ihop den igen om du köper den! Riktigt nice sätt att se hur saker sitter ihop och få hjälp att få tillbaka allt där det satt (Ta många bilder).

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

@Maxizor:
Tack för snabbt svar! Ja, det har du rätt i. Då kanske jag kan köpa en i7 i framtiden så slår jag två flugor i en smäll. Om jag skulle åka och kika på den, är det något speciellt man ska kika på? Att den är schysst inuti och inte låter alltför mycket?

Permalänk
Medlem

Att köpa en fyrkärning+fyrtrådad CPU känns lite förlegat om jag ska vara ärlig.

Testa sätt ihop lite olika byggen med exempelvis i5-8400 eller ryzen 2600 och se va du landar på, köp sedan grafikkortet beg då det är det lättaste att byta ut i ett senare skede.

Permalänk
Medlem

@MattyKCookie: Den hade jag köpt, betalade själv 8500kr för ett år sedan för likvärdig. Bra att klocka

Permalänk

@Panzerfister:
Tack för input! Jag har testat att leka runt lite på komponentkoll, speciellt med ryzen 2600.

Vad tror du om något sånt här? Hamnar dock över budget men man kanske kan köpa ett begagnat grafikkort isf?

Permalänk

@MuCky: Tack för input! Är du nöjd med din?

Permalänk
Skrivet av MattyKCookie:

@Panzerfister:
Tack för input! Jag har testat att leka runt lite på komponentkoll, speciellt med ryzen 2600.

Vad tror du om något sånt här? Hamnar dock över budget men man kanske kan köpa ett begagnat grafikkort isf?

https://komponentkoll.se/bild/XmTly.png

Ryzen gillar snabba minnen. Minst 3000 MHz brukar rekommenderas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@trikomannen: Tack! Var jag som snålade lite

Permalänk
Medlem

@MattyKCookie: Absolut, min hade kvitto på ca 17000kr från 2016. Hade kanske som någon nämnt lagt till lite för en i7 alt prutat.Kör cs i 300fps, och apex i ca 150.

Permalänk
Medlem

Jag köpt denna nyligen för 7000, kan vara värt att jämföra med. Lite svagare GPU men betydligt bättre i övrigt.

Intel i7 7700k
Asus z270 Maximus extreme.
Samsung 650 250gb nvme
1tb wb blue.
32gb ram Kingston
asus strix GTX 1060 6gb
280mm radiator alphacool
Ekwb d5 pump
fractal design r6 gunmetal utan fönster

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Jag köpt denna nyligen för 7000, kan vara värt att jämföra med. Lite svagare GPU men betydligt bättre i övrigt.

Intel i7 7700k
Asus z270 Maximus extreme.
Samsung 650 250gb nvme
1tb wb blue.
32gb ram Kingston
asus strix GTX 1060 6gb
280mm radiator alphacool
Ekwb d5 pump
fractal design r6 gunmetal utan fönster

Låter som ett kap! Men de finns inte superofta tyvärr :/

Jag skulle köpa den på blocket, då t ex Windows är dyrt och annat extra kostar!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Låter som ett kap! Men de finns inte superofta tyvärr :/

Jag skulle köpa den på blocket, då t ex Windows är dyrt och annat extra kostar!

Den låg ute för 8000 här på SweC i flera dagar utan att bli såld så känns ju inte som att det var ett superpris för då bör den ju blivit såld direkt. Så lyckades pruta ner den 1000 kr 😊

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Den första i tråden är rätt så prisvärd. Bygger du själv och väljer delar med omsorg så är det nog kanske möjligt att få något ännu bättre för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattyKCookie:

Hej alla,

Har fått ett återupplivat intresse för datorer/gaming och är därför på jakt efter en ny dator. Har främst tänkt att spela spel som Fortnite samt CSGO men kanske stöter på fler titlar som jag gillar senare.

Eftersom jag studerar så har jag tänkt lägga ca 6-7k på datorn exklusive tangentbord och mus. Efter att har lurkat lite här på forumet så verkar consensus vara att best bang for the buck är att köpa hela eller vissa delar begagnat. Dock är jag rädd för att köpa begagnat för jag skulle i princip kunna köpa en 5 år gammal dator för nypris. Skulle egentligen vilja testa att bygga ihop min egen dator men känns som att den blir lite tråkig, fast det kanske räcker för mina behov?

Såg denna dator på blocket för 6,5k, lite osäker på om den är värd det? Har förstått att grafikkortet är helt okej, lite osäker på processorn? Den köptes i Augusti 2016 så den har även några år på nacken.
* ASUS Z170 Pro Gaming
* Intel Core i5 6600K 3.5 Ghz
* be Quiet! Pure Rock
* Samsung 750 EVO 250GB SSD
* Samsung 850 EVO 250GB M.2 SSD
* Corsair RM750 - 750W
* Corsair (2x8) 16GB DDR4 2133 Mhz
* ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3
* Phanteks Eclipse P400S
* Windows 10 Home

Är det någon vänlig själv som kan hjälpa mig lite i denna djungel? Mottar gärna rekommendationer på bra lösningar kring min budget.

Allt gott,
Matty

För 6000 kr (6500?) är det ju ett bra köp för CS/Fortnite m fl.
Ett GTX 1070 / GTX 1660 TI kostar runt 3200 nya idag.

Fyr-kärnig 6600K håller sig ett tag till
https://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/apex-legend...
https://www.pcgamer.com/fortnite-system-requirements-and-sett...
(scrolla ner ganska långt för cpu test där i3 klarar sig hyfsat bra)

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Skrivet av kwame:

Den låg ute för 8000 här på SweC i flera dagar utan att bli såld så känns ju inte som att det var ett superpris för då bör den ju blivit såld direkt. Så lyckades pruta ner den 1000 kr 😊

Skrivet av qwzxqwzx:

Den första i tråden är rätt så prisvärd. Bygger du själv och väljer delar med omsorg så är det nog kanske möjligt att få något ännu bättre för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Vapo:

För 6000 kr (6500?) är det ju ett bra köp för CS/Fortnite m fl.
Ett GTX 1070 / GTX 1660 TI kostar runt 3200 nya idag.

Fyr-kärnig 6600K håller sig ett tag till
https://www.dsogaming.com/pc-performance-analyses/apex-legend...
https://www.pcgamer.com/fortnite-system-requirements-and-sett...
(scrolla ner ganska långt för cpu test där i3 klarar sig hyfsat bra)

Tack för alla svar! Är det någon som skulle kunna slänga ihop en dator för ca 6000 som passar mina behov så bra det går? Jag har försökt lite men är osäker på vad som passar med vad och hur billigt man kan gå. Tar gärna emot förslag på andra lösningar som t.ex. ett paket utan grafikkort om det är bättre att köpa det begagnat. Då får ni gärna rekommendera vilket jag ska leta efter.

Tack!

Permalänk
Medlem

@MattyKCookie: går tyvärr inte bygga ihop en ny dator som kommer prestera bättre än den begagnade du tittat på. Framförallt inte sett till de spelen du tänkt spela.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

Satsa definitivt på en begagnat med den budgeten.
Hade dock hellre kört på en begagnat med en i7 från 4:e generationen och uppåt tror jag.
En dator likt min kan man få för ca 5000 kronor skulle jag tippa på.
4770k @ 4.4 GHz med corsair h100i
GTX 1060
8 gb ram
2 tb hdd + 120 gb ssd

Processorn håller riktigt bra i spel fortfarande, särskilt om man kör 1440p (då är det GPUn som flaskar innan CPUn, även om man har en dyrare GPU likt 1080/1080ti)

Jag kör ju Apex i 1440p, med 4770k + gtx 1080 hade jag exakt lika mycket fps som med min nuvarnade 7700k + gtx 1080 t.ex..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av LnitraM:

@MattyKCookie: går tyvärr inte bygga ihop en ny dator som kommer prestera bättre än den begagnade du tittat på. Framförallt inte sett till de spelen du tänkt spela.

Då ska jag försöka få komma och titta på den, tack för svaret!