Permalänk

Bild och ljud fryser trots bra minne.

Hej
Jag har en relativt ny bärbar dator som ibland fryst sig. Jag har trott att det beror på dålig täckning på det rådlösa och tänkt att det får man leva med. Jag har skaffat HBO och börjat kolla serier och då kopplat upp mot kabel för att maximera bandbredd.

Jag har då upptäcker att det fortfarande fryser. Det fryser även när jag kollar youtubeklipp. Jag misstänkte till en början min router från min leverantör Bahnhof. Jag har fiber 100/100.

Eftersom jag är helt novis inom hård och mjukvara så har jag pratat med människor som vet mer än mig.
Jag har hört teorier om att det RAM minnet. Jag har 8 GB
Det kan vara Windows 10
Det kan vara Chrome

Jag har ännu inte gjort något för att pröva eller lösa detta utan ville först utesluta min bandbredd som levereras.

Provat min dator hos flickvän med samma resultat.

Kontaktade Bahnhof som kanske kom med det mest konkreta tipset. Det är fel på diskläsningen som gör att det fryser. Frysningarna håller i sig mellan 10-30 sekunder. Både ljud och bild. släpper till 99% av sig själv. Fryser typ 2 gånger på 40 minuter.

Tydligen är det ganska avancerat och tipset jag fick av Bahnhof var att fråga på det här forumet.

Sorry för osammanhängande text och ha överseende med min okunskap

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Börja med att uppdatera alla drivrutiner.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad aktivitetshanteraren visar när det inträffar?
Har haft liknande problem efter Windowsuppdateringar att saker strular med mycket diskaccess.

Vad har du för HDD/SSD och hur mår den?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Hej
Jag verkar vara naiv och tro att drivrutiner automatiskt uppdateras. Men tydligen inte.
Allting var up to date förutom bildskärmskort och nätverkskort. Jag har ingen möjlighet nu att kolla om det löste mina problem med det känns lovande. Jag kollar vid tillfälle och återkommer.

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Har du kollat vad aktivitetshanteraren visar när det inträffar?
Har haft liknande problem efter Windowsuppdateringar att saker strular med mycket diskaccess.

Vad har du för HDD/SSD och hur mår den?

Här visar sig min okunskap. Jag har sett att minnesanvändningen rusat iväg pga Chrome men inte i några längre stunder.

Hur ser jag vad jag har och hur vad jag nu har mår?

Permalänk
Medlem

På denna vy kan du se diskanvändning etc..

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Hej igen

Jag uppdaterade de drivrutiner som gick att uppdatera. Tyvärr ingen skillnad.

Jag kollade hur det ser ut i aktivitetshanteraren och när bara aktivitetshanteraren är öppen CPU 3% konstant och minne 37%

När jag sen öppnar ett youtubeklipp i bakgrunden dvs bara ljud ingen bild CPU 25% minne 37%

När jag tittar på klippet helskärm CPU typ 30% med 3 toppar upp till 70% inom 1 minut. Minne 37%

När det sen fryser störtdyker CPU till typ 0-2 % och sen sticker iväg upp till 70-80% och sen ner igen till typ 30% Minne konstant 37%

Hur löste du dina problem efter uppdateringen?

Permalänk

Har du provat med en anan webläsare?, verkar som om många får problem med Chrome och streaming.

Permalänk
Skrivet av SkalmanBC:

Har du provat med en anan webläsare?, verkar som om många får problem med Chrome och streaming.

Hej
Nej jag har inte provat någon annan. Känslan är att det inte alltid varit såhär.Och jag har alltid använt Chrome.
Kan du rekommendera någon?

Permalänk

@Blirgalensnart

Testa med Edge den finns ju redan installerad i Windows.

Permalänk
Medlem

Fryser datorn helt och hållet så du måste starta om dator via power knappen?

Jag hade nyligen en dator där datorn frös i chrome testade då att köra med edge och då startade datorn om istället, datorn hade nyligen varit inne på reparation där den fick moderkortet utbytt.

Det jag gjorde var att boota in i en live dist av linux och testade där för att få ur windows ur ekvationen och för se om det kanske var mjukvarurelaterat. Det visade sig att datorn fungerade utan problem i linux så jag gjorde en om installation av windows och långtestade i ca 20h youtube klipp och problemet var löst.

Så kort summerat så kan det vara mjukvarurelaterat så testa ominstallera windows eller boota tex ubuntu och testa om det gör likadant där.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Kelzzor:

Fryser datorn helt och hållet så du måste starta om dator via power knappen?

Jag hade nyligen en dator där datorn frös i chrome testade då att köra med edge och då startade datorn om istället, datorn hade nyligen varit inne på reparation där den fick moderkortet utbytt.

Det jag gjorde var att boota in i en live dist av linux och testade där för att få ur windows ur ekvationen och för se om det kanske var mjukvarurelaterat. Det visade sig att datorn fungerade utan problem i linux så jag gjorde en om installation av windows och långtestade i ca 20h youtube klipp och problemet var löst.

Så kort summerat så kan det vara mjukvarurelaterat så testa ominstallera windows eller boota tex ubuntu och testa om det gör likadant där.

Mvh

Hej

När den fryser fryser allt dvs jag kan inte klicka på nåt. Oftast fryser den i typ 10 till 20 sekunder och allt där emellan Sen släpper det av sig själv..försökte testa Edge men fick inte den att funka.

Permalänk

Ingen skillnad

Hej
Jag installerade om Windows och tyckte att det såg ut som mer CPU användes. dvs inte riktigt samma mönster och mängder som tidigare trots samma klipp användes för att testa.
Testade n i kväll och tyvärr samma resultat.

40-45 % cpu användning och sen fryser det och det störtdyker till typ noll sen fort upp igen.

Permalänk

Bios

Upptäckte att Bios inte var uppdaterat på länge.

Trodde det skulle lösa det men icke.

Så sammanfattningsvis är allt uppdaterat men samma problem kvarstär.

Tipset jag fått men inte hittat nån info om om är att enheten startar upp diskarna och då fryser det. Hur löser man nåt sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirgalensnart:

Hej
Jag har en relativt ny bärbar dator som ibland fryst sig. Jag har trott att det beror på dålig täckning på det rådlösa och tänkt att det får man leva med. Jag har skaffat HBO och börjat kolla serier och då kopplat upp mot kabel för att maximera bandbredd.

Jag har då upptäcker att det fortfarande fryser. Det fryser även när jag kollar youtubeklipp. Jag misstänkte till en början min router från min leverantör Bahnhof. Jag har fiber 100/100.

Eftersom jag är helt novis inom hård och mjukvara så har jag pratat med människor som vet mer än mig.
Jag har hört teorier om att det RAM minnet. Jag har 8 GB
Det kan vara Windows 10
Det kan vara Chrome

Jag har ännu inte gjort något för att pröva eller lösa detta utan ville först utesluta min bandbredd som levereras.

Provat min dator hos flickvän med samma resultat.

Kontaktade Bahnhof som kanske kom med det mest konkreta tipset. Det är fel på diskläsningen som gör att det fryser. Frysningarna håller i sig mellan 10-30 sekunder. Både ljud och bild. släpper till 99% av sig själv. Fryser typ 2 gånger på 40 minuter.

Tydligen är det ganska avancerat och tipset jag fick av Bahnhof var att fråga på det här forumet.

Sorry för osammanhängande text och ha överseende med min okunskap

Tacksam för hjälp

Det låter som att datorn har så hög belastning att den måste jobba ikapp, titta i händelseloggen vad som inträffade vid tidpunkten för frysningen. Finns ingenting där är det hårdvarurelaterat och svårare att felsöka. Då får du börja köra olika tester som belastar hårdvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blirgalensnart:

Upptäckte att Bios inte var uppdaterat på länge.

Trodde det skulle lösa det men icke.

Så sammanfattningsvis är allt uppdaterat men samma problem kvarstär.

Tipset jag fått men inte hittat nån info om om är att enheten startar upp diskarna och då fryser det. Hur löser man nåt sånt?

Om det är diskarna som gått i viloläge så kan du höra att de snurrar igång strax innan frysningen släpper.
Sätt datorn i prestandaläge så ska det lösa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Om det är diskarna som gått i viloläge så kan du höra att de snurrar igång strax innan frysningen släpper.
Sätt datorn i prestandaläge så ska det lösa sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Prestandaläge hittar du under strömhantering i kontrollpanelen. Dvs att att du kör med prestanda istället för battery saving/balanserat. On topic har du strömmen kopplad till laptopen när du testar?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

Löst sig

Hej

Jag ställde upp energialternativen till prestanda men tyvärr ingen skillnad.

Däremot så fick jag besök av en datakunnig kompis som gick in å kollade . Han ändrade inställningar på grafikkortet samt ändrade färginställningar. Och ändrade alla inställningar från kvalitet till prestanda och stängde av v-sync..

Och efter det har jag inte upplevt någon form av frysning.

Tack för visat engagemang och tips. Får hoppas att jag inte behöver skriva vidare i denna tråden.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Den sortens frysningar beror allt som oftast på hårddisken, typ som när du stoppade in en cd i datorn på den gamla goda tiden.. om du vet vad jag menar.

Vad sitter det för disk i, ssd? Kolla firmware
Nvme, kolla drivrutiner

Edit,
Svårt att se vad som rättats till men hoppas det fortsatt funkar för dig

Visa signatur