Vilket är tidernas bästa spel-intro?

Permalänk
Relik 📜

Vilket är tidernas bästa spel-intro?

Satt och slötittade lite på Youtube, som man gör. Ramlade in på spelintron, och inser.. det finns ett par rätt bra där. Definitionen av "intro" är väl rätt lös, men tänk.. första sekvens, introduktionsfilm, presentation – ni fattar!

Så, jag tänkte vi ska dela med oss av personliga favoriter och snacka runt dessa! För det inte bara ska bli en massa inlägg med 52 Youtube-klipp i varje så kan vi väl i alla fall försöka..

  • Videoklipp obligatoriskt (duh).

  • Hålla oss till max 1 klipp per inlägg. Låt någon annan komma in i matchen och peta in ytterligare favoriter senare!

  • Kör inte bara in en video! Skriv en rad om varför just det här får din gåshud att knottra som aldrig annars.

  • Berätta vilket spel det är. Seriös. Det är inte alltid uppenbart.

Och som sagt, bryt gärna upp med snack och kommentarer! Vi ska inte göra någon form av enorm lista för framtiden här..

Jag börjar! Finns många heta kandidater, men då jag precis satt och TES:VI-drömde lite inför E3 så..

The Elder Scrolls IV: Oblivion. Det är något med det här introt som verkligen slår på rätt strängar hos mig. När Patrick Stewart säger and the final hours of my life, och temat kickar in.. fantastiskt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Får gåshud till introt av Kingdom Hearts. Typ första riktiga spelet jag spelade som grabb så det ligger varmt om hjärtat.
Sen är musiken riktigt härlig.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av r0bz:

https://www.youtube.com/watch?v=c9-hdtsy0fA

Får gåshud till introt av Kingdom Hearts. Typ första riktiga spelet jag spelade som grabb så det ligger varmt om hjärtat.
Sen är musiken riktigt härlig.

Ja, det är nog ofta väldigt knutet till spel som av olika anledningar betytt extra mycket! Jag har ingen relation alls till Kingdom Hearts, så för mig slår det inte an något speciellt. Men, härlig musik som du säger! Utan att veta, gissar det är från millennieskiftet någonstans? Känns som det på låten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Elder Scrolls- och Final Fantasy-serierna har jäkligt bra intron i stort. Min favorit är nog ändå Deus Ex, trots att det kanske inte åldrats alltför värdigt:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Så otroligt svårt att välja ETT spel när det finns så många bra t.ex. länkade Oblivion introt.

Så här kommer bara ett till väldigt bra, mycket tack vare musiken:

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av anon12433:

Så otroligt svårt att välja ETT spel när det finns så många bra t.ex. länkade Oblivion introt.

Så här kommer bara ett till väldigt bra:
https://www.youtube.com/watch?v=i_n18lovbss

Jag vet! Lite av poängen tänkte jag, att välja ett och sedan låta andra få vara med också. Annars är erfarenheten att någon drar ut 20 klipp i ett inlägg, utan kontext. Så blir det bara 🤷‍♂️.

Borderlands 2-introt! Grymt bra, allt från "regi" till musik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv

World of Warcraft: Wrath of the lich king.
Svårt att välja en men jag tycker det är en mäktig känsla i den här, gås huden kommer ännu 11 år senare.
Musiken, voice acting, ja allt är på topp enligt mig.

Permalänk
Medlem

Introt till Witcher 3, världens bästa RPG (i mitt tycke). Sätter tonen ganska på själva spelet, sen är det snyggt också.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Oblivion-introt får man gåshud av fortfarande. Helt klart.

En av mina största upplevelser är dock Another World. Första gången jag drog igång det på min Atari ST så hade jag i princip aldrig sett ett intro i ett spel förut. Att plötsligt bli matad med i princip en film innan spelet!!! Föll av stolen hur coolt det var.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Finns så många från SNES-eran, mycket är ju kryddat med nostalgi, men här är en av de bättre:

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

MegaMan 2. Har inte tillgång till Youtube så jag kan länka ett klipp.
Är ju dock melodin som gört, kommer inte ihåg så många andra intron just nu..
Men ska vi starta en utro-tråd också?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grim Fandango, oerhört stämningsfullt spel.
Jag ryser av nostalgi bara jag tänker på det.

"You can't go home Celso, you're dead!"

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Absolut inte det bästa någonsin, kan inte komma på något, men definitivt ett av de bättre:

Mario Golf: Toadstool Tour, världens bästa arkadgolfsspel. Låter klippet säga av sig självt.

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

En av mina favoriter från 1997 (spelet heter "pod"):

Funderade på introt till IndyCar Racing först, men det var betydligt mer imponerande när det släpptes 1993.

Glömde skriva vad spelet heter...
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Jag tänker genast på NHL 99-introt. Främst den första delen, ackompanjerad av David Bowie.

Permalänk
Medlem

Finns flera bra länkade redan men denna måste ändå nämnas. Ett av de bästa RTSen som gjorts och som fortfarande körs. Tycker introt representerar spelet bra och är än mer imponerande att det släpptes 1997

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Le John:

Finns flera bra länkade redan men denna måste ändå nämnas. Ett av de bästa RTSen som gjorts och som fortfarande körs. Tycker introt representerar spelet bra och är än mer imponerande att det släpptes 1997

https://www.youtube.com/watch?v=k6mZZiI4ShQ

Hatten av för den! Få spel jag haft så roligt med som TA.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
99:e percentilen

Att kalla det "tidernas bästa" vore kanske att ta i, men gåshud råder det ingen brist på i introt till Super Mario 64. Det är framförallt musiken som träffar helt rätt för mig – i synnerhet de inledande tonerna.

Här är ett klipp med video från spelet, men där håller Lakitu på och piper lite väl mycket.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Så mycket att välja på, många riktiga pärlor här i tråden redan

Jag slänger in det förlängda introt till Freelancer, ett härligt spel som det spenderades mycket tid i och ett intro som jag utan problem kommer ihåg änn idag

Permalänk
Medlem

Att ingen nämnt detta episka intro än!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Ultimate Domain: Genesia
1994 (CD-rom versionen!)

Härligt ämne, älskar spelintros! Oerhört svårt att välja ett intro dock, glad att se flera av mina favoriter i tråden redan (Oblivion, WoW, Witcher 3), episka fantasy intron är jag svag för.

Men valet föll på ett gammalt spel, minns att jag nyligen hade fått en CD-rom läsare, en NEC som man matade in skivan i en kasett (extern var den också, vägde ett ton), ett tidigt spel att utnyttja lagringsyutrymmet var just Ultimate Domain, vars CD version var en "Enhanced edition", med animeringar, röster etc och även ett intro.

Det är något speciellt med det här introt, får fortfarande rysningar av det, rösten, musiken och till och med grafiken.

Gillade spelet också, ett Populus liknande spel fast med egna ideér, kom en ny version av spelet häromåret!

Permalänk
Medlem

Kanske det mest nostaligframkallande introt för mig:

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Relik 📜

Okej, det här måste ju vara med. Mass Effect. Antagligen den spelserie jag varit mest "investerad" i någonsin. Introt var fantastiskt första gången, och ger mig fortfarande en känsla av "nu åker vi!" varje gång jag börjar om från början.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Warcraft 3 E3 2001

This winter the fate of the world is in your hands!

Visst kanske inte ett spelintro, men väntan på detta spel var svår och filmen var så bra de kan bli.

Permalänk
Medlem

Crysis 2 utan tvekan. Tror inte man behöver säga mer men musiken gör mycket samt otroliga förväntningar som man hade. Tror allt behöver ställas mot vilket år det kom, det har liksom blivit lite lättare göra snygg grafik

(Fast det var nog inte 4K på den tiden men hade varit om någon kunde besvara frågan "Can it run Crysis?" med "Yes" )

Permalänk
Medlem

Det spel i Civ-serien jag spelat minst men låten och introt är fantastiskt.

Skulle även vilja slå ett slag för Kingdom Hearts, Witcher 3 och Skyrim-färden på kärran.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

För mig är och kommer troligen alltid vara Age of Empires 2-introt. Älskar musiken och visualiseringen av något så enkelt som ett schackspel. Ses definitivt genom nostalgi-glasögon, men ändå.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad EA/DICE har tappat...

Permalänk
Medlem

Day of the Tentacle så klart, ett av mina absoluta favoritspel. Kanske inte så gåshudsframkallande, men bara introt har mer karaktär än vad många moderna spel har totalt. Och lite gåshud får man nog ändå när Purple Tentacle sträcker upp armen och utmanar världen