Spotify anmäler Apple till EU – anklagas för att hämma konkurrens

Permalänk

Låter inte basslinen precis nästan som pumped up kicks?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Driftkostnaden kommer inte ur 30% av säljet på en streamingtjänsts premiumtjänst dock. Den kostnaden är endast belagd för att tjäna pengar. Vill Apple ha betalt för driftkostnader så får de ålägga det på samtliga appar på App Store. I dagens läge har de singlat ut Spotify och bestraffar dem mer eller mindre. Andra appar som har sales in-app som INTE konkurrerar med Apples egna produkter betalar nämligen inga 30%.

Stämmer det så gör ju Apple fel givetvis och borde straffas. Antingen skall alla betala 30% eller ingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Pff, glöm att EU gör något åt Apple..

Jag har faktiskt frågat nån som jobbar inom EU's marknad, eller vad de kallas.. varför de tillåter Apple ha egna kablar, lösningar och egen Browser utan att behöva visa alternativen som Microsoft och Google måste göra, personen jag frågade hade inga konkreta svar..''Vi för ditt ärende vidare'' sen en massa undanflykter.

Edit, grammatikrättelse.

Simpelt, Apple och iOS är inte i monopolställning, därav kan de inte bryta mot monopol-lagar. T.ex. när MS tryckte in Explorer i Windows i så hade de ca 90% av alla datorer, dvs. en bra bit över 50%. Apple har vad, 10-30% av alla mobiltelefoner beroende på vart i världen, dvs. finns gott om alternativ.

Däremot kan jag tycka det är fult gjort och även eventuellt bryter mot diverse monopol-lagar, men verkligen inte lika självklart som tidigare fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Stämmer det så gör ju Apple fel givetvis och borde straffas. Antingen skall alla betala 30% eller ingen.

Välkommen till team Spotify

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Välkommen till team Spotify

Tack tack men jag har använt Spotify sedan ca 2010 och aldrig någon annan musikstreamingtjänst såattee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nu verkar ju apple röra sig mot Typ C- får väl se om de håller fast vid lightning för telefoner- de tjänar nog en del på licens för tillverkare av tillbehör.

Hoppas att det rör sig mot en laddningstandard för protokoll- börjar bli korkat nu med power delivery, quick charge, huawei super charge, med mera.

Detta är väl olika namn på samma teknik, de flesta snabbladdare fungerar med de flesta telefoner oavsett märke. Det är väl typ samma chip i alla, något från motorola eller liknande har jag för mg. Detta har sedan tillverkarna valt att hitta på egna namn för, lite som tv-tillverkarna gör

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunjoc:

Detta är väl olika namn på samma teknik, de flesta snabbladdare fungerar med de flesta telefoner oavsett märke. Det är väl typ samma chip i alla, något från motorola eller liknande har jag för mg. Detta har sedan tillverkarna valt att hitta på egna namn för, lite som tv-tillverkarna gör

Skickades från m.sweclockers.com

Quickcharge är qualcomms teknologi och licensbelagd, USB-PD är en open-source standard. Huawei Supercharge är proprietary, oneplus och motorola vet jag ej säkert. Samsung har en egen standard samt ett par andra. Either way så sker en rad test mellan laddare och device när de kopplas in för att avgöra vilka nivår de kan komma överens om- QC 2.0 device till exempel kanske försöker dra 12v @ 3A och om det inte nås testar det på nytt med 9v- tror iallfall att det funkar så men är ingen kung på el..

QC 1.0 = 5v @ 2A
QC 2.0 = 5, 9, 12v @ 1.67, 2, 3A
QC 3.0 = 3.6-20V dynamiskt @ 2.6, 4.6A
QC 4.0 = Samma som 3.0 via QC 3.0 laddare ELLER 5v, 9v @3A via USB-PD ELLER 3v - 11v 0A - 3A via USB-PD PPS
QC 4+ = ??

Huawei Supercharge = 5v @ 2A, 5v @ 4.5A, 10v @ 4A
Vet ej några versionsnummer på denna standard- vet att äldre supercharge kablar samt vissa vanliga USB C kablar inte vill köra 10v @ 4.5A vilket min mate 20 pro använder till exempel.

Oneplus WarpCharge = 5v @ 6A

Motorola TurboPower = 5v @ 5.7A, 9v @ 2.85A, 12v @ 2.15A

Varning- Anekdoter nedan.

Har definitivt stött på exempel som att laddare jag köpt stödjer rätt volt och ampere men att min samsung inte ville göra en "handshake" med den och laddade enbart på basic USB 5v @ 500ma eller vad det kan vara, samt stötte bara häromdan på att en dell laptop som stödjer PD in via USB-C inte ville dra fullt via en docka som gav USB-PD över USB-C, och windows gav varningar om för klent PSU. Man skulle kunna tro att det är en dell-grej då de är kinkiga med off-brand PSU- men samma docka funkar väl med min XPS och en annan äldre laptop av samma ungefärliga modell som den som bråkade. Min billadare funkade perfekt med min samsung S7 och laddade den blixtsnabbt- med min oneplus och mate 20 pro får man kanske några procent under 40min bilfärd, plus minus noll om man har google maps uppe... Har ett fack med trådlös laddning i min bil framför växelspaken- redan när jag fick bilen helt ny så var vilken generation som nu låg där så gammal att den enbart gav kräm nog att mobiler meddelade att de laddades, typ, men faktiskt tappade batteri fortfarande då den inte kunda komma överens om en bra nog standard för att ens underhållsladda.

När jag köpte ett litet SOC från kina nyligen så slutade det med att jag lödde en egen kontakt osv för att driva det via 12v därför att många användare rapporterat att deras kort blir brickade i dagar åt gången då fel standard förhandlas mellan laddare och kort när man driver det via USB-PD eftersom vissa laddare behöver ett par sekunder på sig att nå full potential och om man kopplar in laddaren i kortet för snabbt så förhandlar de fel protokoll som inte kan driva kortet. Kortet vägrar då starta förräns det blivit helt urladdade vilket det tydligen inte blev så snabbt. Miss från tillverkare, men inte så konstigt att det händer.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Tack tack men jag har använt Spotify sedan ca 2010 och aldrig någon annan musikstreamingtjänst såattee

Jag menade mer team Spotify i just fallet Spotify vs Apple men det är bra att du använder deras tjänst också hahaha!

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vem fasen bryr sig, skulle inte ta i apple´s produkter med tång. Snacka om att sminka grisen!

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Men nu var inte klagomålet att Apple konkurrerar orättvist utanför iOS.

Precis. Så Spotify har ingenting att komma med då eftersom dom piggybackar på Apple's system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Precis. Så Spotify har ingenting att komma med då eftersom dom piggybackar på Apple's system.

Vilket Apple även gör på Googles, skillnaden är dock att det inte är tillåtet att distribuera appar utanför butiken på iOS.

Man behöver inte monopol för att missbruka en dominerande marknadsställning.

Fullt rimligt att Spotify behandlas med liknande villkor mot de Apple Music har utanför iOS, tvOS, watchOS och MacOS. Apple Music kör inte IAP på Google Play. De ber inte om att åka snålskjuts, App Store är enda sättet att distribuera appar för iOS/tvOS och de ber inte om att få använda IAP avgiftsfritt.