RTX 2060 eller RTX 2070 - Prisnivå

Permalänk
Medlem

RTX 2060 eller RTX 2070 - Prisnivå

Hej!

Jag är på jakt efter en vettig GPU till min sekundära burk som kommer till 90% användas till Simracing (Dirt Rally 1/2, Project Cars, AC och ACC, kanske iRacing osv). Just nu sitter det en 40" 4K skärm på riggen, men planerar troligen på att byta över till 3 x 1080p senare i år (lättare att driva och mer "känsla"). Har även en Oculus Rift CV1.

Det kanske mest optimala vore väl ett begagnat GTX 1080 Ti för en rimlig peng, men otålig som man är så har jag svårt att vänta på rätt "deal" på marknaden. Jag vill nog inte gå över 6000 kr.

Dock har jag nu sökt upp två alternativa "nya" (se: demo/fyndvara, men båda ska vara i gott skick) kort från diverse butiker:

1) Asus ROG Strix GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming - 3655 kr

Verkar mycket prisvärt men det verkar kanske korkat att köpa något som är för svagt. Kommer bara kunna driva 4K-spel i låga inställningar. 3 x 1080 blir väl lättare för den men även här med medium-inställningar eller liknande.

2) Gainward RTX 2070 8 GB Dual Fan - 5125 kr

Verkar också vara prisvärd fast på nästa prestandanivå. Kylardesignen kanske inte är den tystaste eller mest högpresterande men den uppoffringen kan vara värd vad jag får i kraft.

Är jag rätt ute? Har jag missat något vitalt? Tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Rätt eller fel vet jag inte. 2070 är väl i runda svängar ca 20% snabbare än 2060. I det här fallet för ca 40% högre prislapp. Kan vara värt det om man vill ha den extra prestandan.

Jag har själv skaffat ett Gainward RTX 2070 8 GB Dual Fan (innan 2060 släpptes) och då fanns det inga reviews på kortet så jag chansade väl lite där. Det som intresserade var att kortet inte var så jäkla stort (litet och bara 2 kortplatser) men är själv lite petig med ljudet.
Jag kan bara säga att jag var glatt överraskad över hur tyst det kortet ändå är alltså. Nu har jag ställt in egen fläktkurva i msi sfterburner (och klockat det till 1920 mhz) för att göra det ännu tystare och jag hör typ inte kortet vid belastning. Bara ett lättare sus.
Har bara SSDs och en noctua NH-D15 satt med lägre varvtal samt halvstrypta chassifläktar så datorn är rätt tyst i övrigt.
Så jag har bara gott att säga om gainwards rtx 2070 dual fan ;).
2060kortet har jag såklart inte testat så där kan jag inte säga mycket.

Vad som sedan passar dig bäst vet jag inte riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Tack för input! Kul att höra från någon med exakt den modellen. Generellt sett brukar jag också vara petig med ljudnivån men när det gäller simriggen så spelar det mindre roll. Nu låter ju det dock överraskande positivt kring modellen.

Tyvärr blir det ju mindre värt pengarna ju högre upp man går, precis som du säger. Men jag tänker att man måste ändå ha lite kräm i grejerna för att köra triple 1080 eller 4K.

Permalänk
Skrivet av Logixx:

Hej!

Jag är på jakt efter en vettig GPU till min sekundära burk som kommer till 90% användas till Simracing (Dirt Rally 1/2, Project Cars, AC och ACC, kanske iRacing osv). Just nu sitter det en 40" 4K skärm på riggen, men planerar troligen på att byta över till 3 x 1080p senare i år (lättare att driva och mer "känsla"). Har även en Oculus Rift CV1.

Det kanske mest optimala vore väl ett begagnat GTX 1080 Ti för en rimlig peng, men otålig som man är så har jag svårt att vänta på rätt "deal" på marknaden. Jag vill nog inte gå över 6000 kr.

Dock har jag nu sökt upp två alternativa "nya" (se: demo/fyndvara, men båda ska vara i gott skick) kort från diverse butiker:

1) Asus ROG Strix GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming - 3655 kr

Verkar mycket prisvärt men det verkar kanske korkat att köpa något som är för svagt. Kommer bara kunna driva 4K-spel i låga inställningar. 3 x 1080 blir väl lättare för den men även här med medium-inställningar eller liknande.

2) Gainward RTX 2070 8 GB Dual Fan - 5125 kr

Verkar också vara prisvärd fast på nästa prestandanivå. Kylardesignen kanske inte är den tystaste eller mest högpresterande men den uppoffringen kan vara värd vad jag får i kraft.

Är jag rätt ute? Har jag missat något vitalt? Tips?

Vet inte om du har handlat in något av ovanstående än.

Jag sitter på ett Asus ROG Strix RTX2060 OC Gaming. Om du enbart skall använda GPU'n till 4K gaming och inget annat får du nog satsa på 2080 eller 1080. 2070 är alldeles för dyr uppgradering jämfört med 2060 när det kommer till 4K gaming och har ett oerhört litet övertag mot 2060 som gör fps/krona dyrt.

Min är manuellt överklockad till 1940Mhz och 14402Mhz. Använder den för maskininlärningsmodeller och gaming i 1080p.
Det enda minuset jag kan föra fram är att 6GB för maskininlärning/deep learning är på tok för lite. Kommer nog handla in ett 2080Ti/1080Ti så fort möjlighet ges av min budget.

Anthem, PUBG, WoW och Witcher 3 kör jag på ultra/max settings i 1080p och 144hz. Fps är det sista jag tänker på med det här kortet, allt rullar på felfritt och dessutom manuellt överklockat.

När det kommer till gaming i 1080p är det felfritt, fps pumpar på riktigt bra och den är tyst och nedkyld.

Visa signatur

i5-9600K 4.6ghz MCE +Noctua DH-15
ASUS ROG Strix Z390-F Gaming
ASUS ROG Strix RTX2060 OC Gaming 6GB (1940/14402)
G.Skill Ripjaws V 3200Mhz 16gb XMP II
ASUS MG248QR, Corsair 570X RGB+6 fläktar, Corsair HX850w

Permalänk
Medlem

@gamingturken: Tack för svar!

Jag införskaffade 2070 för 5100 kr. Ska hämta upp den idag.

Till en början kommer jag enbart köra 4K. Är det så att kortet inte orkar med det i alla spel (t. ex Assetto Corza Competizione) så får jag drar ner till 1080p eller göra andra kompromisser.

Tanken är väl att rätt snart framöver byta till 3 x 27" 1080p istället, vilket är lättare att driva än 4K. Om jag fortfarande då känner att ett 2070 inte klarar av det så får jag uppgradera då helt enkelt!

Ett annat alternativ är att byta kort mellan datorerna jag har. Sitter på en GTX 1080 Ti Strix i min primära burk, men där spelar jag bara på 1440p 144 Hz. Vi får väl se vart jag hamnar.

Permalänk

@Logixx: Gratulerar till inköpet!

Min rekommendation i det här fallet är att du bör testa kortet i alla möjliga miljöer du kan under öppet köp perioden.

En annan har fått problem med sitt 2070 kort nyligen med 2 skärmar, läs denna tråd:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1551851-asus-rtx-2070-tappar-bild

Visa signatur

i5-9600K 4.6ghz MCE +Noctua DH-15
ASUS ROG Strix Z390-F Gaming
ASUS ROG Strix RTX2060 OC Gaming 6GB (1940/14402)
G.Skill Ripjaws V 3200Mhz 16gb XMP II
ASUS MG248QR, Corsair 570X RGB+6 fläktar, Corsair HX850w