Spotify: "Apple är monopolister som bryter mot lagen"

Permalänk
Melding Plague

Spotify: "Apple är monopolister som bryter mot lagen"

Dispyten mellan Apple och Spotify fortsätter. Nu svarar Spotify på konkurrentens senaste uttalande och hävdar att det är tydligt att de bryter mot lagen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se hur detta går, jag får nog hålla med Spotify på detta även om tidigare tråd skulle kunna ha en helt ok lösning. Där Spotify tar bort in-app purchase och istället slussar till Spotifys hemsida.

Edit: Jag har själv ingen IOS-enhet sedan Iphone 4s och har inte läst igenom eller haft egen app på store.
Detta är inte tillåtet enligt Apple.
Jag bara tyckte det lät som en bra lösning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blir spännande att se hur detta går, jag får nog hålla med Spotify på detta även om tidigare tråd skulle kunna ha en helt ok lösning. Där Spotify tar bort in-app purchase och istället slussar till Spotifys hemsida.

Apple tillåter inte detta har nämnts tidigare. Behöver dock källa på det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blir spännande att se hur detta går, jag får nog hålla med Spotify på detta även om tidigare tråd skulle kunna ha en helt ok lösning. Där Spotify tar bort in-app purchase och istället slussar till Spotifys hemsida.

Är inte det ett sätt att gå runt app stores regler och på så sätt leder till att appen tas bort från app store?
Jag bara antar att de har regler för prenumerationsappar annars hade nog flera gjort detta.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blir spännande att se hur detta går, jag får nog hålla med Spotify på detta även om tidigare tråd skulle kunna ha en helt ok lösning. Där Spotify tar bort in-app purchase och istället slussar till Spotifys hemsida.

Fast strider inte det mot Apple Stores villkor?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Eftersom Apple förbjuder betallösningar som inte går genom dem (där de kan ta provision) så ja, det är klart att de missbrukar sin ställning för att ta marknadsandelar av Spotify. Det blir ju inte någon fri konkurrens alls.

Nästan alla företag i den storleken väljer den giriga vägen framför den rätta. Det är tur det finns större instanser som t.ex. EU som kan dra i det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Länkar dem till sidan tas appen bort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Apple tillåter inte detta har nämnts tidigare. Behöver dock källa på det.

Skrivet av Leedow:

Är inte det ett sätt att gå runt app stores regler och på så sätt leder till att appen tas bort från app store?
Jag bara antar att de har regler för prenumerationsappar annars hade nog flera gjort detta.

Skrivet av Wikai:

Fast strider inte det mot Apple Stores villkor?

Där ser man, jag har själv ingen IOS-enhet sedan Iphone 4s och har inte läst igenom eller haft egen app på store.
Jag bara tyckte det lät som en bra lösning, men nu låter det mest som att Apple faktiskt är "giriga". Såklart de vill ha pengar men det finns gränser, dock är 30% på apple store samma som Steam tar så jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det.
Nu har ju Steam inte krav på att prenumeration ska köpas via dem så det kanske är ett dåligt exempel.
Jag har nog även missat det inlägget.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Apple tillåter inte detta har nämnts tidigare. Behöver dock källa på det.

Inte så svårt att finna. Detta är välkänt inom apputveckling och liknande regler finns även på Googles Play (om än mindre strikt om jag inte missminner mig).

Citat:

If you want to unlock features or functionality within your app, (by way of example: subscriptions, in-game currencies, game levels, access to premium content, or unlocking a full version), you must use in-app purchase. Apps may not use their own mechanisms to unlock content or functionality, such as license keys, augmented reality markers, QR codes, etc. Apps and their metadata may not include buttons, external links, or other calls to action that direct customers to purchasing mechanisms other than in-app purchase.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Inte så svårt att finna. Detta är välkänt inom apputveckling och liknande regler finns även på Googles Play.

Jo precis. Tänkte att det ska väl inte vara så svårt så jag letade fram den nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Mja, länka till en extern webbsida där man kan skapa konto och sätta upp betalningen får de absolut göra, men de får inte erbjuda köp inuti appen genom en egen betallösning som kringgår Apples system (och därmed slipper avgifter).

Permalänk
Medlem

@mill: se de två inläggen innan dig:
"Apps and their metadata may not include buttons, external links, or other calls to action that direct customers to purchasing mechanisms other than in-app purchase."

så nä, de får inte alls länka till en extern hemsida där man kan skapa konto

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Inaktiv

Förvånar mig inte... Tim Apple t.o.m. förlöjligar sig själv nu när Prince of Orange glömt vad han heter.

https://tragic-news.com/apple_ceo_tim_cook_changes_twitter_na...

Apple's måtto... alla sätt är bra att tjäna pengar på... även de dåliga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@mill: se de två inläggen innan dig:
"Apps and their metadata may not include buttons, external links, or other calls to action that direct customers to purchasing mechanisms other than in-app purchase."

så nä, de får inte alls länka till en extern hemsida där man kan skapa konto

Tolkade det annorlunda, men du har rätt (tyvärr). Var säker på att andra tjänster hade länkar för att skapa konto (tex Netflix), men de verkar ha uppdaterat villkoren och tvingat apparna att ta bort länkarna. Kan förstå Apple på ett sätt men det känns ändå märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tolkade det annorlunda, men du har rätt (tyvärr). Var säker på att andra tjänster hade länkar för att skapa konto (tex Netflix), men de verkar ha uppdaterat villkoren och tvingat apparna att ta bort länkarna. Kan förstå Apple på ett sätt men det känns ändå märkligt.

Visst kan man förstå Apple... de vill tjäna så mycket de bara kan.

Men spotify har rätt i att det är ett monopol, och det är inte bra för konkurrens/användare.
Alt jag kan se är antingen 3:e part store måste accepteras, som är helt utanför Apples kontroll.
Eller så får Apple sluta ta betalt för 3:e part mjukvara i sin...

Om användare "vill" använda deras mjukvara, är helt okej. Men andra utvecklare/företag måste få lov att ha kunder som har en iPhone... det är inte "bara" Apple som ska få det, och här bryter de rätt hårt mot monopol-lagar.

Permalänk
Avstängd

Men jävlar vad jag älskar Spotify, krävs lite balls att säga ifrån på det sättet.

Go go Spotify!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Meanwhile

https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/fri-sur...

Där verkar inte Spotify klaga på nätneutralitet och monopol..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tolkade det annorlunda, men du har rätt (tyvärr). Var säker på att andra tjänster hade länkar för att skapa konto (tex Netflix), men de verkar ha uppdaterat villkoren och tvingat apparna att ta bort länkarna. Kan förstå Apple på ett sätt men det känns ändå märkligt.

Kolla här, Netflix går säkert runt det hela med denna klausul. Jag menar, hur många skapar sitt Netflix-konto genom iOS-appen och även betalar genom appen? Skulle säga att 99% skapar, betalar och använder Netflix genom webbläsaren eller inbyggda appen i TV-apparaten. Spotify å andra sidan är nog 99% som istället kör "in-app purchase".

3.1.3(a) “Reader” Apps: Apps may allow a user to access previously purchased content or content subscriptions (specifically: magazines, newspapers, books, audio, music, video, access to professional databases, VoIP, cloud storage, and approved services such as classroom management apps), provided that you agree not to directly or indirectly target iOS users to use a purchasing method other than in-app purchase, and your general communications about other purchasing methods are not designed to discourage use of in-app purchase.

3.1.3(b) Multiplatform Services: Apps that operate across multiple platforms may allow users to access content, subscriptions, or features they have acquired elsewhere, including consumable items in multi-platform games, provided those items are also available as in-app purchases within the app. You must not directly or indirectly target iOS users to use a purchasing method other than in-app purchase, and your general communications about other purchasing methods must not discourage use of in-app purchase.

3.1.4 Hardware-Specific Content: In limited circumstances, such as when features are dependent upon specific hardware to function, the app may unlock that functionality without using in-app purchase (e.g. an astronomy app that adds features when synced with a telescope). App features that work in combination with an approved physical product (such as a toy) on an optional basis may unlock functionality without using in-app purchase, provided that an in-app purchase option is available as well. You may not, however, require users to purchase unrelated products or engage in advertising or marketing activities to unlock app functionality.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Meanwhile

https://www.telia.se/privat/telefoni/tjanster/produkt/fri-sur...

Där verkar inte Spotify klaga på nätneutralitet och monopol..

Varför skulle de klaga på något som gynnar dem? Det är dock stor skillnad på att argumentera att det är deras rätt vs. att inte klaga alls. Dessutom är det ju Telia som väljer att särbehandla, inte Spotify.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av 010721a:

Kolla här, Netflix går säkert runt det hela med denna klausul. Jag menar, hur många skapar sitt Netflix-konto genom iOS-appen och även betalar genom appen? Skulle säga att 99% skapar, betalar och använder Netflix genom webbläsaren eller inbyggda appen i TV-apparaten. Spotify å andra sidan är nog 99% som istället kör "in-app purchase".

3.1.3(a) “Reader” Apps: Apps may allow a user to access previously purchased content or content subscriptions (specifically: magazines, newspapers, books, audio, music, video, access to professional databases, VoIP, cloud storage, and approved services such as classroom management apps), provided that you agree not to directly or indirectly target iOS users to use a purchasing method other than in-app purchase, and your general communications about other purchasing methods are not designed to discourage use of in-app purchase.

3.1.3(b) Multiplatform Services: Apps that operate across multiple platforms may allow users to access content, subscriptions, or features they have acquired elsewhere, including consumable items in multi-platform games, provided those items are also available as in-app purchases within the app. You must not directly or indirectly target iOS users to use a purchasing method other than in-app purchase, and your general communications about other purchasing methods must not discourage use of in-app purchase.

3.1.4 Hardware-Specific Content: In limited circumstances, such as when features are dependent upon specific hardware to function, the app may unlock that functionality without using in-app purchase (e.g. an astronomy app that adds features when synced with a telescope). App features that work in combination with an approved physical product (such as a toy) on an optional basis may unlock functionality without using in-app purchase, provided that an in-app purchase option is available as well. You may not, however, require users to purchase unrelated products or engage in advertising or marketing activities to unlock app functionality.

Testade Netflix-appen nyss och de har ingen info alls hur man skapar konto, bara en knapp för att logga in.

Permalänk
Medlem

Hmm. Någon får gärna förklara situationen för mig här.

Jag har Spotify Premium, haft i väldigt många år. Jag startade prenumerationen via webbläsaren. Det kontot loggar jag numera in med på Spotify-appen i min iphone. Har alla premiumfunktioner.

Har Apple börjat ta 30% i mitt scenario?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Hmm. Någon får gärna förklara situationen för mig här.

Jag har Spotify Premium, haft i väldigt många år. Jag startade prenumerationen via webbläsaren. Det kontot loggar jag numera in med på Spotify-appen i min iphone. Har alla premiumfunktioner.

Har Apple börjat ta 30% i mitt scenario?

Om du fortfarande har prenumerationen via Spotify's hemsida så får Apple inget. Det är bara om du använder ditt apple-id för att betala prenumerationen som Apple får 30%.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Sjusovarn

@Teddis: Nej, om du har ditt kortnummer registrerat på Spotifys hemsida så är det direkt till Spotify. Har du registrerat dina betalningar genom Apple store så får de däremot 30%. Problemet ligger inte i att de har 30% avgift, det har många liknande tjänster, såsom Steam etc. Skillnaden mellan spel som Valve säljer och andra tillverkare som säljer vs.Apple music och Spotify är prenumerationen. Hade Apple tagit 30% på första månaden hade ingen brytt sig, det hade varit skäligt tom. Men nu betalar man 30% varje månad.

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan Spotify blockerade in-app köp av premium via Appstore, även Netflix har numera gjort detsamma. För användare som tidigare tecknat sin prenumeration via Apple så har Spotify rekommenderat dem som att låta denna gå ut och därefter förnya direkt via Spotify. Detta är dock ingen information som Spotify får förmedla direkt till kunderna i appen eller via e-postutskick eftersom dem då bryter mot Apples villkor.

Eventuell granskning av EU är dock inte Apples ända huvudbry i denna fråga. Sedan ett antal år så pågår Apple Inc vs. Pepper i USA gällande om Appstore är ett monopol (då alternativa "appstores" inte tillåts utan att telefonernas garanti bryts, tillskillnad från med ex. Android) och huruvida användarna har rätt att stämma Apple för att söka skadestånd för den ekonomiska skada detta orsakat kunderna. Apple tjänar för närvarande uppskattningsvis 11 miljarder dollar årligen på dessa "provisioner".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Testade Netflix-appen nyss och de har ingen info alls hur man skapar konto, bara en knapp för att logga in.

Vissa saker blir faktiskt bättre när man betalar via Apple. T.ex. Eurosport. Om man betalar via Eurosports egen site så måste man teckna ett ettårs abonnemang, vilket blir väldigt dyrt om man bara vill se en enda tennisturnering som varar två veckor. Om man däremot väljer att betala via App Store så kan man välja att avbryta sin subscription efter en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Vissa saker blir faktiskt bättre när man betalar via Apple. T.ex. Eurosport. Om man betalar via Eurosports egen site så måste man teckna ett ettårs abonnemang, vilket blir väldigt dyrt om man bara vill se en enda tennisturnering som varar två veckor. Om man däremot väljer att betala via App Store så kan man välja att avbryta sin subscription efter en månad.

Nja, man kan faktigst teckna abonnemang på deras hemsida som inte har någon bindningstid utan löper per månad, visst det kostar nästan dubbelt så mycket per månad gemfört med om man väljer att binda sig i ett år.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tolkade det annorlunda, men du har rätt (tyvärr). Var säker på att andra tjänster hade länkar för att skapa konto (tex Netflix), men de verkar ha uppdaterat villkoren och tvingat apparna att ta bort länkarna. Kan förstå Apple på ett sätt men det känns ändå märkligt.

Det är inte nytt, Apple har förbjudit att länka till egna betalningslösningar länge, hur annars kan de vara säkra att få sina 30%?

Permalänk
Medlem

Det är uppenbart att Spotify fiskar symptier med denna snyfthistoria. Dom kommer sen höja priset med 30% och skylla på Apple. Fint sätt att göra att Apple blir det svarta fåret. Att Spotify sen dessutom betalar nästan hälften av vad Apple betalar till artisterna är skrattretande. https://www.digitalmusicnews.com/2018/12/10/spotify-apple-mus...

Citat:

After a million plays on Spotify, musicians in the US should only expect to earn around $3,970. On Apple Music, they’ll earn much more, receiving roughly around $7,830.

Detta stämmer dessutom överens med det jag hörde från när jag jobbade inom musikindustrin.

Tagit bort citat och svar på §1.6 /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Det är uppenbart att Spotify fiskar symptier med denna snyfthistoria. Dom kommer sen höja priset med 30% och skylla på Apple. Fint sätt att göra att Apple blir det svarta fåret. Att Spotify sen dessutom betalar nästan hälften av vad Apple betalar till artisterna är skrattretande. https://www.digitalmusicnews.com/2018/12/10/spotify-apple-mus...

Detta stämmer dessutom överens med det jag hörde från när jag jobbade inom musikindustrin.

Nej.

Kanske har råd att betala mer för att de tar 30% av Spotifys intäkter via appen.
Precis som att du skulle haft mer att spendera om inte staten tog ca. 30% i skatt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Precis som att du skulle haft mer att spendera om inte staten tog ca. 30% i skatt.

Nja, snarare om det var jag som fick de 30% som alla andra betalar i skatt...

Självklart kan Apple Music betala mer om de får del av intäkterna från största konkurrenten.
Däremot är jag inte säker på att det är så det förhåller sig.
Den större frågan är om "Music" också betalar 30% till "Store", och hur det påverkar lönsamheten för "Music"?