Samsung arbetar på kamera som kan gömmas under telefonskärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Men hur praktiskt är det egentligen? Då ska man behöva vända på telefonen när man ska fram sin mejl? Dessutom vill jag ju ha mina fingrar på baksidan av telefonen, utan att råka öppna/skicka mejl?

Antagligen så är det väl så att det finns sensorer som läser av hur man håller telefonen, eller så används kameran för att kolla vilken sida av telfonen man tittar på, och så aktiveras/avaktiveras input på skärmarna därefter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag använder videosamtal minst nån gång i veckan, alltid med familj och vänner som bor i andra länder. Jag avskyr att prata i telefon, blir aldrig mer än nån minut. Men med video kan jag sitta i en timma utan problem, det blir mer av ett häng med folk man saknar. Den som inte tycker att det tillför något att se folk ansiktsutryck när man kommunicerar med dem förstår jag mig verkligen inte på.

Sen för er som uppenbarligen inte använder video samtal, det är klart att det hör till allmänt hyffs att ringa vanligt och fråga om man ska slå på videon. Vissa här får det att låta som ett integritetsintrång och alla som ringer videosamtal ringer upp folk och tvingar på deras kamera. Man väljer ju hur man svarar och man kan ju alltis svara utan att slå på sin kamera.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Först vill jag bara säga att de som har hanterat nya Galaxy S10 och klagar på att man klickar på något då man kommer åt kanten på skärmen måste äga ett annat märke och bara vill hitta på något att klaga på, för jag kan enkelt hålla i min telefon och mina fingertoppar vilar på "kanterna" där skärmen finns och jag råkar aldrig klicka på något. Det händer inte helt enkelt.

Sedan har flera missförstått det. För tillfället fungerar det inte att sätta en kamera bakom skärmen eftersom skärmen inte släpper igenom tillräckligt med ljus för att ett foto eller en video ska kunna skapas, det går nog att ordna på två sätt. Första är att forska fram en kamera som är extremt ljuskänslig och samtidigt tillräckligt liten för att kunna byggas in bakom skärmen. Andra sättet vore om man på ytan just framför kameran kunde "trolla bort" skärmen helt så att ljus ohindrat kan komma igenom och ner till kameran. Möjligtvis blir det en kombination.

Kameror små nog att KUNNA sätta bakom en skärm finns redan, så dra aldrig fram snorren eller sätt dig och skit på en offentlig toalett mer i hela ditt liv om du är rädd för det och nu är upprörd över att Samsung arbetar med den här sortens mobiltelefonteknik...

Jag är hur nöjd som helst med min S10 men hade MYCKET hellre sett en modell helt och hållet utan kamera på framsidan, det är töntigt med selfies och jag har inte gjort ett videosamtal sedan jag köpte min SonyEricsson K800i då den släpptes 2006, en telefon som jag för övrigt fortfarande har i en byrålåda

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det finns en jätteenkel lösning!

Lämna nån centimeter utrymme längst upp och längst ner och placera kamera, högtalare och fingeravtrycksläsare där. Som trenderna går nu går det knappt hålla i en mobil snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Dvs som det är på typ S8 osv osv.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Sannolikt tack vare de transparenta möjligheterna med oled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Addiox:

borde fixa en liten kamera som man drar ut istället.

Nya One Plus ryktas få just det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Finns ju redan lösningar för att slippa hål i skärmen, dock inte nödvändigtvis hel skärm yta men vad spelar det för roll.

Dold text
Dold text
Dold text
Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Varför ska de hålla på och krångla?! Sätt en till skärm på baksidan bara, så att man kan ta sina selfies med den riktiga kameran. Kameran på framsidan suger ju i alla fall så man vill inte ha den.

Då kan inte google se vem som använder mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av =)(=:

Finns ju redan lösningar för att slippa hål i skärmen, dock inte nödvändigtvis hel skärm yta men vad spelar det för roll.

Tycker S8 och S9 har den bästa lösningen.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jeffan97:

Tycker S8 och S9 har den bästa lösningen.

Det finns ett problem med den lösning och det är konkurrens. När konkurrenterna började med flärp så såg S8 och S9 ut att vara äldre telefoner, många har inget emot att köpa en liten äldre enklare mobil för under 2000kr. Men Samsung skulle försöka sälja dessa för nästan 10 000kr.
Ska man sälja premiummobiler idag så är det svårt att göra det utan att ha maximal skärmyta på mobilen. Prestandan har dessutom blivit såpass bra så utseende har fått en väldigt stor betydelse av valet vid telefon.

För mig känns då kamera bakom displayen som den bästa funktionen, speciellt när jag aldrig någonsin använder denna kamera.

*edit
Denna trend med tunna skärmkanter har t.o.m kommit till datorskärmar där det inte på något sätt är lika allvarligt att man har 2" dödyta på skärmen. Men det ser så mycket bättre ut med tunn skärmkant. Där man på mobil har problemet att många både anser skärmen är för liten samtidigt som att mobilen är för stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

förstår mig inte på er som inte använder front cam, hade aldrig köpt mobil utan den, hur kan ni inte ha videosamtal alls? förstår om någon inte tar selfies men videosamtal är ett måste

Väldigt enkelt när vi började använda mobilen fanns dom inte. Så personligen har jag klarat mig utan dom så pass länge att dom inte fyller någon som helst funktion för mig.

Ser inte heller fördelen med att ha video samtal i en telefon. Har möjligen använt det 1 gång dom senaste 15 åren.

Permalänk
Medlem

Snacka om att lägga resurser på att lösa icke-problem de borde fokusera på att göra telefonerna mer hållbara med längre batteritid istället.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag använder i princip aldrig front-kameran. Har väl hänt att jag tagit nån selfie, men inte så jag direkt skulle dö om den försvann. Första mobilen jag ens skaffade som hade front-kamera var 2015. Så för min del kan de gärna ta bort den igen så man kan slippa ett jäkla hål i skärmen.

En mobil utan en bra front-kamera går inte att sälja i asien där deras huvudmarknad finns. Ta en resa till en populär turistort i asien så ser du vad jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonewolfshade:

Väldigt enkelt när vi började använda mobilen fanns dom inte. Så personligen har jag klarat mig utan dom så pass länge att dom inte fyller någon som helst funktion för mig.

Ser inte heller fördelen med att ha video samtal i en telefon. Har möjligen använt det 1 gång dom senaste 15 åren.

Kul. Det är ju samma mentalitet som mormonerna har. De använder väl inte uppfinningar efter 1600-talet eller så

Men, tur att det finns olika modeller för vi har ju alla olika användningsområden och smak. Hoppas du hittar en typ 3210 men med dagens batteriteknik. Det hade varit grejer det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Detta låter ju bra på pappret men om man tar på sig foliehatten så blir det lite läskigt. Tänk alla skärmbestyckade grejer vi har som snart kommer att få osynliga kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför ska de hålla på och krångla?! Sätt en till skärm på baksidan bara, så att man kan ta sina selfies med den riktiga kameran. Kameran på framsidan suger ju i alla fall så man vill inte ha den.

Precis, är ju redan gjort också:
https://gizmodo.com/it-s-kind-of-brilliant-how-this-dual-scre...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag använder i princip aldrig front-kameran. Har väl hänt att jag tagit nån selfie, men inte så jag direkt skulle dö om den försvann. Första mobilen jag ens skaffade som hade front-kamera var 2015. Så för min del kan de gärna ta bort den igen så man kan slippa ett jäkla hål i skärmen.

Skrivet av Dunde:

En mobil utan en bra front-kamera går inte att sälja i asien där deras huvudmarknad finns. Ta en resa till en populär turistort i asien så ser du vad jag menar.

Använder aldrig front kameran själv men efter en semester i thailand nyligen så måste jag hålla med Dunde. Min gissning är att 98% av den asiatiska marknaden skulle försvinna direkt utan front kamera. Det första som MÅSTE! göras när man kommer till stranden är att ta en selfie för vännerna hemma, skitsamma om handväskan man just ställt ner på den blöta sanden håller på att spolas ut till havs. Selfien måste tas!

Skrivet av RsSpelensMakt:

förstår mig inte på er som inte använder front cam, hade aldrig köpt mobil utan den, hur kan ni inte ha videosamtal alls? förstår om någon inte tar selfies men videosamtal är ett måste

Vid 95% av mina samtal så vet jag redan hur den jag talar med ser ut och i dom sista 5% så bryr jag mig inte. Har antagligen att göra med åldern som någon sa tidigare, jag är för gammal för att förstå fördelarna med videosamtal.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En mobil utan en bra front-kamera går inte att sälja i asien där deras huvudmarknad finns. Ta en resa till en populär turistort i asien så ser du vad jag menar.

Vilken tur då att man kan tillverka produkter riktade till olika marknader!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det finns en jätteenkel lösning!

Lämna nån centimeter utrymme längst upp och längst ner och placera kamera, högtalare och fingeravtrycksläsare där. Som trenderna går nu går det knappt hålla i en mobil snart.

Precis! Förstår mig inte på skärm-över-hela-fronten-hysterin, det är bara opraktiskt som attan. Tur för mig att min Galaxy S5 fortfarande fungerar (och att LineageOS finns).

Och för min del fick frontkameran gärna skippas helt, har aldrig haft behov av en.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jobbigt när den tekniken finns. Folk kommer sätta upp sina egna speglarmed kameror i toaletter, omklädningsrum osv med superdolda kameror bakom glaset.

Skrivet av Baxtex:

Detta låter ju bra på pappret men om man tar på sig foliehatten så blir det lite läskigt. Tänk alla skärmbestyckade grejer vi har som snart kommer att få osynliga kameror.

Jag tror ni kan slappna av. Kamerorna kommer inledningsvis inte bli osynligare än de redan är. Tekniken är inte magi, det handlar om att göra displayen genomskinlig. Det betyder att det blir ett "hål" i skärmen bara när kameran används (så att inte ljus från skärmen framför kameran stör), inte annars. Senare kan man dock tänka sig att man switchar mellan kamera och skärm med så hög frekvens att man inte ser att skärmen är ljuslös och genomskinlig en del av tiden.

Skrivet av mikgus:

Vid 95% av mina samtal så vet jag redan hur den jag talar med ser ut och i dom sista 5% så bryr jag mig inte. Har antagligen att göra med åldern som någon sa tidigare, jag är för gammal för att förstå fördelarna med videosamtal.

Det handlar inte främst om att veta hur samtalspartnern ser ut, det handlar om visuell kommunikation. Människan har en försvarlig del av hjärnan ägnad åt ansiktsutryck och processning av visuella intryck. Vi är väldigt bra på att läsa känslor, humör och avsikter genom att titta på varandras ansikten. Sen är det ju förstås inte alltid praktiskt med videosamtal, bara en av flera sätt att mötas. Generellt gäller väl IRL > videosamtal > telefonsamtal > brev (email) > SMS ifråga om upplevd närhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

det är töntigt med selfies

Tycker möjligheten att ta en selfie är fantastiskt. Var ute och reste i somras ensam och tyckte det var skitbra att kunna ta bilder på mig själv vid olika monument etc. Tar selfies varje dag med exempelvis snapchat som jag tycker bidrar med ett trevlighetselement vid konversationer via mobilen.

Tycker ni som tycker selfies är töntiga är ignoranta. Det är inte bara blonda tjejer med stora bröst och duckface som tar selfies och lägger ut det på instagram, det tar helt bort behovet att ha en separat kameraman vilket jag tycker är fantastiskt så alla kan vara med på bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av mikgus:

Vid 95% av mina samtal så vet jag redan hur den jag talar med ser ut och i dom sista 5% så bryr jag mig inte. Har antagligen att göra med åldern som någon sa tidigare, jag är för gammal för att förstå fördelarna med videosamtal.

ger en bättre känsla och upplevelse av samtalet

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Tycker möjligheten att ta en selfie är fantastiskt. Var ute och reste i somras ensam och tyckte det var skitbra att kunna ta bilder på mig själv vid olika monument etc. Tar selfies varje dag med exempelvis snapchat som jag tycker bidrar med ett trevlighetselement vid konversationer via mobilen.

Tycker ni som tycker selfies är töntiga är ignoranta. Det är inte bara blonda tjejer med stora bröst och duckface som tar selfies och lägger ut det på instagram, det tar helt bort behovet att ha en separat kameraman vilket jag tycker är fantastiskt så alla kan vara med på bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser ut att de flesta här är insecure bunch som inte vågar visa sitt ansikte när de ringer eller ta bilder av sig själv, sad a-f

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

Ser ut att de flesta här är insecure bunch som inte vågar visa sitt ansikte när de ringer eller ta bilder av sig själv, sad a-f

Ja, eller att de inte är så egocentriska. Man kan tolka det som man vill

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Ja, eller att de inte är så egocentriska. Man kan tolka det som man vill

göm ditt ansikte när du är med en kompis eller ute, det är för egocentriskt att visa upp det

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

göm ditt ansikte när du är med en kompis eller ute, det är för egocentriskt att visa upp det

Tvärtom, det egocentriska ligger i att sätta fokus på sig själv, vare sig man aktivt väljer att gömma sig eller visa upp sig. Men om t.ex. 90% av dina bilder inkluderade dig själv skulle man lätt få känslan av att du har ett visst självhävdelsebehov, och har ett begränsat intresse för andra saker än dig själv = egocentrisk. Lite samma fenomen som människor som alltid bara ska prata om sig själva, du har säkert träffat på sådana.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Tvärtom, det egocentriska ligger i att sätta fokus på sig själv, vare sig man aktivt väljer att gömma sig eller visa upp sig. Men om t.ex. 90% av dina bilder inkluderade dig själv skulle man lätt få känslan av att du har ett visst självhävdelsebehov, och har ett begränsat intresse för andra saker än dig själv = egocentrisk. Lite samma fenomen som människor som alltid bara ska prata om sig själva, du har säkert träffat på sådana.

För att när man har videosamtal eller träffar någon handlar det om att se sig själv 😂😂😂😂😂 Man hade haft samtalet med sig själv i det fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

För att när man har videosamtal eller träffar någon handlar det om att se sig själv 😂😂😂😂😂 Man hade haft samtalet med sig själv i det fallet.

Att ha videosamtal är ju förstås inte samma sak som att ta selfies, även om kameran används på ett liknande sätt. Det du beskriver låter mer som narcissism, efter myten om Narcissus som blev förälskad i sin egen spegelbild. Egocentrism ("världen kretsar kring mig") behöver inte nödvändigtvis innebära narcissism ("jag beundrar mig själv"), även om begreppen är relaterade.

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Att ha videosamtal är ju förstås inte samma sak som att ta selfies, även om kameran används på ett liknande sätt. Det du beskriver låter mer som narcissism, efter myten om Narcissus som blev förälskad i sin egen spegelbild. Egocentrism ("världen kretsar kring mig") behöver inte nödvändigtvis innebära narcissism ("jag beundrar mig själv"), även om begreppen är relaterade.

Man tar selfies för att skicka de och få tillbaka en selfie av samma anledning man har videosamtal för att skicka bild på sig själv och få tillbaka bild av den man kommunicerar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

Man tar selfies för att skicka de och få tillbaka en selfie av samma anledning man har videosamtal för att skicka bild på sig själv och få tillbaka bild av den man kommunicerar med.

Ja, man kan använda selfies på det sättet (i direkt tvåvägskommunikation), även om det inte är det enda eller kanske vanligaste användningsområdet. Sociala medier är en uppenbarligen viktig kanal för produkltionen av selfies.