Prisjakt är helt förstörd?!

Permalänk
Medlem

Det härligaste är ändå att de i förväg startade en tråd på minhembio, där folk fick testa den nya sajten och ge feedback. Sen tittade de på all feedback de fick, sket fullständigt i den och lanserade precis så som betan såg ut. Så er feedback kommer inte ge ett skit nu heller, förpassas förmodligen direkt till det runda arkivet.

Får hoppas att https://classic.prisjakt.nu/ får leva vidare, annars finns det ingen bra svensk prisjämförelsesajt kvar där ute.

Permalänk
Medlem

Varför fick dom för sig att ändra sidan som funkade helt felfritt till vad dom allra flesta använder sidan till? Kom med nya smarta funktioner istället och "Don't fix what ain't broken!"

Om anledningen är att dom anställt en ny webbdesigner som inte förstod sig på den gamla koden så kanske det vore bättre att hitta någon som gör det utan att behöva göra om allt från grunden.

Även jag gav feedback under den relativt korta beta perioden och det är solklart att ingen tagit det i åtanke.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag tycker nya sidan är fruktansvärd och sabbar helt den överblickskänsla jag vant mig vid.

Permalänk
Medlem

Jag tror det svåra för prisjakt är att de behandlar två starkt olika kundgrupper.

Kundgrupp 1: Älskar data; långa listor med olika sorteringspunkter och grafer är underbart. Ju mer data desto lättare kan jag hitta prylarna jag är ute efter!

Kundgrupp 2: Oj oj oj, ska man behöva lägga tid på att välja? Ta aktiva beslut baserat på olika parametrar? Nej tack, jag tror jag kollar vilja de 5 mest populära gräsklipparna är och sedan köper jag den som passar min budget, det blir nog bra

Problemet är att dessa kunder vill ha två starkt skilja sidor. Jag älskar den gamla prisjakt med tonvis av sorteringspunkter och statistik, men det är inte alla som gör =(

Permalänk
Medlem

Bäst överblick av valt filter får man helt klart om man går in på classic och väljer -> gå tillbaka till gamla filtret.

Nästa "logiska" uppdatering torde vara att lägga filtervalen längst ner i en rullgardinsmeny. Då blir det både svåröverskådligt och maximalt med scrollande!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag tror det svåra för prisjakt är att de behandlar två starkt olika kundgrupper.

Kundgrupp 1: Älskar data; långa listor med olika sorteringspunkter och grafer är underbart. Ju mer data desto lättare kan jag hitta prylarna jag är ute efter!

Kundgrupp 2: Oj oj oj, ska man behöva lägga tid på att välja? Ta aktiva beslut baserat på olika parametrar? Nej tack, jag tror jag kollar vilja de 5 mest populära gräsklipparna är och sedan köper jag den som passar min budget, det blir nog bra

Problemet är att dessa kunder vill ha två starkt skilja sidor. Jag älskar den gamla prisjakt med tonvis av sorteringspunkter och statistik, men det är inte alla som gör =(

Nä, och till syvende og sidst är väl användargrupp 1 ganska liten, och inte särskilt representativ för folket i stort. De allra flesta är ganska ointresserade av att göra research innan köp.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kan själv känna att det är trist när man ändrar för ändrandes skull, det är ju ett beteende som vi ser i många andra industrier många också fysiska.

Men men, det enda som består är förändring. Så det är väl bara att gilla läget.

Givetvis har jag talat om för Prisjakt att det dom gör är mycket tråkigt för konsumenterna, så nu vet dom iaf.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem

Det finns säkert folk som ska köpa dator och bara vill ha filtret -> stationär (ja/nej) och sen sortera på bästa pris. Man kan väl ha en flik längst upp som heter "avancerad sökning", istället för att försämra denna funktion med resonemanget att att många inte behöver den.

Visa signatur

Gigabyte Z390 I AORUS PRO | i7 8700K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Obsidian 250D | EVGA Supernova G3 650W | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 32GB DDR4 | MSI GTX 1070 Ti 8GB ARMOR | Win 10 Home 64-bit | Xtrfy K3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lastninja:

Jag är ledsen... Allt är mitt fel...

Efter 6 år av inaktivitet i gamla "Nya prisjakts-tråden" på prisjakts hembio-forum, så var jag "ju bara tvungen" att väcka upp den tråden igen ...och 10 dagar senare kom det hemska beskedet att prisjakt skulle förnyas.

Det jag skrev för drygt 2 månader sedan var detta:
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=300392&p=...

Nästan så att min titel borde ändras till "prisjakts-destroyer", och jag borde få en varning för oaktsamt beteende....

Ok, de satte alltså en praktikant på att göra en ny sida på 2 månader, det förklarar mycket
Jag tror dessutom att det var nån praktikant som hamnade fel, antagligen nån som ville utbilda sig till arborist elerl liknade som inte har så mycket med hemsidor att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Prisjakt gör detta för att komma bort ifrån att behöva utveckla appar för både iOS och Android. Istället skall det "mobilanpassas" och sedan dör apparna snabbt som tusan, eftersom de kostar pengar att uppdatera.

Så länge som de inser att alla inte är stöpta i samma form och låter besökaren välja kan de få fjanta runt med det här nya upplägget i flera år om de så önskar. De som använder sidan för dess ursprungliga syfte och funktion lär garanterat vilja ha kvar den klassiska vyn.

Men min farhåga är att de kommer forcera in det nya på alla tänkbara sätt. De funktioner som inte kunde överföras till det nya "designspråket" kommer helt enkelt försvinna.

Ibland känns det som att webben har tagits som gisslan av fönsterglasögonbeprydda UX-designers från valfritt innerstadscafé. I sin iver att följa senaste trenderna spenderar de mer arbetstid på sociala medier än i verkligheten.

Permalänk
Medlem

Mitt problem är väl förutom sidans brist på överskådlighet då allt är vitt är att jag skall få intelligentare förslag på det jag vill ha (dom nämner ju det om vad som är bra med det nya).

Dom kanske lyckats göra nått bra, men jag vill inte ha förslag på tv apparater, datorer eller grafikkort varje gång jag går in. Oftast gör jag min due dilligens i några dar, sen handlar jag och går vidare.

Men men, dom kanske har tänkt på det.

Permalänk
Medlem

Kanske inte bara gäller nya versionen men varför i hela friden är standard-sorteringen "Popularitet" istället för Pris - Lågt till Högt" på en sida som just Prisjakt

Popularitet är ju ett begrepp som är ytterst oklart för användaren vad det baseras på.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Popularitet är ju ett begrepp som är ytterst oklart för användaren vad det baseras på.

O nej, jätte enkelt att förklara.
Det är resultaten från de företag som är "partners".

Permalänk

Vi vet!

Jag jobbar på Prisjakt och har varit mitt i det här projektet. Uppenbarligen kan vi bli bättre på att kommunicera hur vi tänker och hur vi gör, det tar jag med mig.

Låt mig försöka förklara läget ur vårt perspektiv…

Varför en ny sajt?
Efter många år på en php-platform behöver vi byta till en modernare kodstack för att kunna fortsätta utveckla Prisjakt som vi vill. Två av våra programmerare pratade om utmaningarna i podcasten Kodsnack den 26:e februari.

Fler och fler använder vår tjänst via sina mobiler. Google fokuserar också mer och mer på mobil och vi är tvungna att flytta till en sajt som klarar både desktop och mobil för att kunna hänga med och synas på rätt ställe i sökresultaten.

Varför är sajten helt förstörd?
Vi är långt ifrån klara med den. Vi är fullt medvetna om att vi har mycket jobb kvar runt layout, översikt, informationsdensitet, navigation, filtret, listor, bevakningar, mm, mm. Framför allt desktop funkar inte lika bra som den gamla sajten. Produktsidorna är för långa och svårnavigerade. För mycket whitespace. Det saknas vissa delar från den gamla sajten. Det jobbar många tunga Prisjakt-användare inne på Prisjakt.

För att se till att vi bygger rätt saker i rätt ordning så kör vi ut den nya sajten parallellt dem gamla, så vi får riktig data och feedback från riktiga användare. Vi vet att vi kommer får mycket kritik, men vi tar hellre hård feedback tidigt och fixar det - än att vi gissar vad ni vill och presenterar något färdigtpaketerat om några månader som inte blir bra.

Som ni har sett kör vi den gamla sajten bredvid så man alltid kan växla tillbaka om man saknar något viktigt som inte finns än. Gamla sajten försvinner inte förrän vi tycker det nya funkar tillräckligt bra.

Så, vi behöver er hjälp
Vi betar av problemen och möjligheterna så fort vi kan och vi vill göra det i rätt ordning. Flera av er säger att vi inte lyssnar, men jag kan försäkra er om att vi gör det. Vi har faktiskt ganska bra koll på vad folk säger, pratar om det mycket och tar det som input till vår planering. Däremot kanske inte din favorit-funktion har dykt upp direkt. Vi gjorde tidiga justeringar i planeringen baserat på beta-sidans feedback och det har absolut påverkat vår roadmap framåt.

Vad tycker ni vi ska fokusera på först? Vilka saker från gamla sajten som vi ska flytta över? Vad för annat saknar ni och skulle vilja se på sajten?

Till exempel, vad är det med desktop-läget på mobil som gör det viktigt? Skulle man kunna bygga det så att mobil-upplösningen funkar bättre utan att man behöver låtsas vara en större skärm?

Vi försöker bevaka externa forum (som Sweclockers) men om du vill vara säker på att din feedback kommer in, så använd feedback-boxen på Prisjakt.nu. Där har vi haft 100-tals konversationer med fantastiska användare som har hjälpt oss mycket.

Om några veckor rullar vi ut ett sprillans nytt feedbacksystem som kommer göra det ännu enklare.

Stay tuned...
Mycket händer på Prisjakt just nu, med förnyad energi och fokus. Detta är den första, tidiga versionen av nästa generations Prisjakt. Målet är att vi snart får den att fungera bättre än den gamla sajten, baserat på er feedback. Sen bygger vi vidare på en tjänst som i framtiden ska bli ännu bättre för att hitta rätt produkt till rätt pris.

Because grammatik
Permalänk
Medlem
Skrivet av pj_vikingsson:

Vi vet!

Jag jobbar på Prisjakt och har varit mitt i det här projektet. Uppenbarligen kan vi bli bättre på att kommunicera hur vi tänker och hur vi gör, det tar jag med mig.

Låt mig försöka förklara läget ur vårt perspektiv…

Varför en ny sajt?
Efter många år på en php-platform behöver vi byta till en modernare kodstack för att kunna fortsätta utveckla Prisjakt som vi vill. Två av våra programmerare pratade om utmaningarna i podcasten Kodsnack den 26:e februari.

Fler och fler använder vår tjänst via sina mobiler. Google fokuserar också mer och mer på mobil och vi är tvungna att flytta till en sajt som klarar både desktop och mobil för att kunna hänga med och synas på rätt ställe i sökresultaten.

Varför är sajten helt förstörd?
Vi är långt ifrån klara med den. Vi är fullt medvetna om att vi har mycket jobb kvar runt layout, översikt, informationsdensitet, navigation, filtret, listor, bevakningar, mm, mm. Framför allt desktop funkar inte lika bra som den gamla sajten. Produktsidorna är för långa och svårnavigerade. För mycket whitespace. Det saknas vissa delar från den gamla sajten. Det jobbar många tunga Prisjakt-användare inne på Prisjakt.

För att se till att vi bygger rätt saker i rätt ordning så kör vi ut den nya sajten parallellt dem gamla, så vi får riktig data och feedback från riktiga användare. Vi vet att vi kommer får mycket kritik, men vi tar hellre hård feedback tidigt och fixar det - än att vi gissar vad ni vill och presenterar något färdigtpaketerat om några månader som inte blir bra.

Som ni har sett kör vi den gamla sajten bredvid så man alltid kan växla tillbaka om man saknar något viktigt som inte finns än. Gamla sajten försvinner inte förrän vi tycker det nya funkar tillräckligt bra.

Så, vi behöver er hjälp
Vi betar av problemen och möjligheterna så fort vi kan och vi vill göra det i rätt ordning. Flera av er säger att vi inte lyssnar, men jag kan försäkra er om att vi gör det. Vi har faktiskt ganska bra koll på vad folk säger, pratar om det mycket och tar det som input till vår planering. Däremot kanske inte din favorit-funktion har dykt upp direkt. Vi gjorde tidiga justeringar i planeringen baserat på beta-sidans feedback och det har absolut påverkat vår roadmap framåt.

Vad tycker ni vi ska fokusera på först? Vilka saker från gamla sajten som vi ska flytta över? Vad för annat saknar ni och skulle vilja se på sajten?

Till exempel, vad är det med desktop-läget på mobil som gör det viktigt? Skulle man kunna bygga det så att mobil-upplösningen funkar bättre utan att man behöver låtsas vara en större skärm?

Vi försöker bevaka externa forum (som Sweclockers) men om du vill vara säker på att din feedback kommer in, så använd feedback-boxen på Prisjakt.nu. Där har vi haft 100-tals konversationer med fantastiska användare som har hjälpt oss mycket.

Om några veckor rullar vi ut ett sprillans nytt feedbacksystem som kommer göra det ännu enklare.

Stay tuned...
Mycket händer på Prisjakt just nu, med förnyad energi och fokus. Detta är den första, tidiga versionen av nästa generations Prisjakt. Målet är att vi snart får den att fungera bättre än den gamla sajten, baserat på er feedback. Sen bygger vi vidare på en tjänst som i framtiden ska bli ännu bättre för att hitta rätt produkt till rätt pris.

Varför i hela fridens namn måste man blanda ihop mobilt med desktop ?
Det slutar med en site som fungerar dåligt på båda plattformarna.

Så lite feedback:
De nya drop-down menyerna är en förbättring, men gör ju samtidigt "fisher-price" knapparna längre ner överflödiga.
Och att locka annonsörer med en framside-plats är såklart attraktivt, men hur många scrollar överhuvudtaget ner på framsidan ?

Och hur 17 får man numera upp detaljerade sökresultat ?
En sökfunktion som inte kan sortera och filtrera kan man ju lika gärna ta bort !
Gjorde en enkel sökning på "2080TI" och kan t.ex. inte se hur man skall sortera efter pris, standard är "sorterat på relevans" vilket såklart ger vansinniga resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noyce:

Tror snarare att det är tvärtom, har skrivits en hel del om Pricerunner senaste tiden... de blev uppköpta 2016, blev även utsedda till Sveriges bästa sök- och jämförelsetjänst av IDG nu i dagarna också. IDG kanske jämförde med prisjakts nya sida

Oj då, då kanske man ska kolla lite där också då när man jämför priser. Trodde verkligen att de levde en tynande existens någonstans i internets bakvatten.
Sist jag använde tjänsten, för några år sedan, hittade jag inte produkterna jag letade efter och de jag hittade verkade bara vara indexerade från skumma utländska butiker. Eftersom upplevelsen var en helt annan på Prisjakt, med ett UI som var begripligt och med bra filter har jag aldrig sett mig om igen eften någon annan jämförelsesajt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn måste man blanda ihop mobilt med desktop ?
Det slutar med en site som fungerar dåligt på båda plattformarna.

Kan du något om modern webbutveckling? Detta är praxis i industrin och det slutar inte alls alltid i en site som fungerar dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pj_vikingsson:

Vi vet!

Jag jobbar på Prisjakt och har varit mitt i det här projektet. Uppenbarligen kan vi bli bättre på att kommunicera hur vi tänker och hur vi gör, det tar jag med mig.

Låt mig försöka förklara läget ur vårt perspektiv…

Varför en ny sajt?
Efter många år på en php-platform behöver vi byta till en modernare kodstack för att kunna fortsätta utveckla Prisjakt som vi vill. Två av våra programmerare pratade om utmaningarna i podcasten Kodsnack den 26:e februari.

Fler och fler använder vår tjänst via sina mobiler. Google fokuserar också mer och mer på mobil och vi är tvungna att flytta till en sajt som klarar både desktop och mobil för att kunna hänga med och synas på rätt ställe i sökresultaten.

Varför är sajten helt förstörd?
Vi är långt ifrån klara med den. Vi är fullt medvetna om att vi har mycket jobb kvar runt layout, översikt, informationsdensitet, navigation, filtret, listor, bevakningar, mm, mm. Framför allt desktop funkar inte lika bra som den gamla sajten. Produktsidorna är för långa och svårnavigerade. För mycket whitespace. Det saknas vissa delar från den gamla sajten. Det jobbar många tunga Prisjakt-användare inne på Prisjakt.

För att se till att vi bygger rätt saker i rätt ordning så kör vi ut den nya sajten parallellt dem gamla, så vi får riktig data och feedback från riktiga användare. Vi vet att vi kommer får mycket kritik, men vi tar hellre hård feedback tidigt och fixar det - än att vi gissar vad ni vill och presenterar något färdigtpaketerat om några månader som inte blir bra.

Som ni har sett kör vi den gamla sajten bredvid så man alltid kan växla tillbaka om man saknar något viktigt som inte finns än. Gamla sajten försvinner inte förrän vi tycker det nya funkar tillräckligt bra.

Så, vi behöver er hjälp
Vi betar av problemen och möjligheterna så fort vi kan och vi vill göra det i rätt ordning. Flera av er säger att vi inte lyssnar, men jag kan försäkra er om att vi gör det. Vi har faktiskt ganska bra koll på vad folk säger, pratar om det mycket och tar det som input till vår planering. Däremot kanske inte din favorit-funktion har dykt upp direkt. Vi gjorde tidiga justeringar i planeringen baserat på beta-sidans feedback och det har absolut påverkat vår roadmap framåt.

Vad tycker ni vi ska fokusera på först? Vilka saker från gamla sajten som vi ska flytta över? Vad för annat saknar ni och skulle vilja se på sajten?

Till exempel, vad är det med desktop-läget på mobil som gör det viktigt? Skulle man kunna bygga det så att mobil-upplösningen funkar bättre utan att man behöver låtsas vara en större skärm?

Vi försöker bevaka externa forum (som Sweclockers) men om du vill vara säker på att din feedback kommer in, så använd feedback-boxen på Prisjakt.nu. Där har vi haft 100-tals konversationer med fantastiska användare som har hjälpt oss mycket.

Om några veckor rullar vi ut ett sprillans nytt feedbacksystem som kommer göra det ännu enklare.

Stay tuned...
Mycket händer på Prisjakt just nu, med förnyad energi och fokus. Detta är den första, tidiga versionen av nästa generations Prisjakt. Målet är att vi snart får den att fungera bättre än den gamla sajten, baserat på er feedback. Sen bygger vi vidare på en tjänst som i framtiden ska bli ännu bättre för att hitta rätt produkt till rätt pris.

För att börja med något. Nio gånger av tio jag går in på prisjakt, både via mobil och dator, så är det för att se om det hänt något nytt med mina bevakningar. Nu finns det inte ens kvar på förstasidan. (Detta är anledningen till att jag aldrig använde er mobilsida, där detta saknades).
Och snälla snälla snälla, fall inte för frestelsen att blanda ihop populäritet med vad ni tjänar mest på, och kalla det relevans, i sökresultaten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Det härligaste är ändå att de i förväg startade en tråd på minhembio, där folk fick testa den nya sajten och ge feedback. Sen tittade de på all feedback de fick, sket fullständigt i den och lanserade precis så som betan såg ut. Så er feedback kommer inte ge ett skit nu heller, förpassas förmodligen direkt till det runda arkivet.

Får hoppas att https://classic.prisjakt.nu/ får leva vidare, annars finns det ingen bra svensk prisjämförelsesajt kvar där ute.

Yeap... jag fick även ett tidigt mail gällande betan, där dom bad oss ”utvalda” om feedback. Skickade in ungefär i stil med det som sagts i denna tråden, och fick noll respons.

Undrar vad dom håller på med? Måste folket dom har anställda ha något att göra, så det görs en total redesign med jämna mellanrum?

Ska dom göra nått så kan dom väl jobba på native iOS-appen som skulle behöva bättre navigering och filtrering...

Edit: okej såg feedbacken från någon prisjakt här. Ändå väldigt märkligt arbetssätt i min mening. Det är väl bättre att bygga den nya sajten bra nog innan lansering istället för att släppa något halvfärdigt och hänvisa till att den gamla finns kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kan du något om modern webbutveckling? Detta är praxis i industrin och det slutar inte alls alltid i en site som fungerar dåligt.

Praxis innebär inte att det är en bra idé, utan bara att man gör precis som alla.

Alltid och alltid. Själv kan jag inte komma på någon gång jag sett en sida bli "mobil-anpassad" utan att den samtidigt blev sämre för desktopanvändare.
Om de blev bättre för mobil användare låter jag vara osagt, då jag inte änvänder mobil för att surfa på webben.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag tycker inte det är nån större skillnad alls mellan de två. Inte på datorn i alla fall. Vad har jag missat?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag tycker inte det är nån större skillnad alls mellan de två. Inte på datorn i alla fall. Vad har jag missat?

https://classic.prisjakt.nu/ (gamla)
vs.
https://www.prisjakt.nu/_internal/switch-platform/rfe?path=%2... (nya)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Praxis innebär inte att det är en bra idé, utan bara att man gör precis som alla.

Alltid och alltid. Själv kan jag inte komma på någon gång jag sett en sida bli "mobil-anpassad" utan att den samtidigt blev sämre för desktopanvändare.
Om de blev bättre för mobil användare låter jag vara osagt, då jag inte änvänder mobil för att surfa på webben.

Håller med till 100%. Alla mobilanpassade sidor blir klart mer ineffektiva för desktop-användaren.
Sitter man med en 34" skärm är det som om man anpassat länkar för att man skulle använda handflator istället för muspekare för att trycka på knapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Kan du något om modern webbutveckling? Detta är praxis i industrin och det slutar inte alls alltid i en site som fungerar dåligt.

Liknande design på antingen desktop eller mobilversion gör att en eller i värsta fall båda får en sämre version än vad den skulle kunnat vara.
Och dagens "plattifiering" gör ju att väldigt många siter ser ut som McDonalds menyer.
Och det var praxis med flash på hemsidor ett tag, samma sak med autospelande videos eller ljud.
Praxis borde vara att göra en bra site, inte att göra som alla andra i hopp om att det skall bli bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Praxis innebär inte att det är en bra idé, utan bara att man gör precis som alla.

Alltid och alltid. Själv kan jag inte komma på någon gång jag sett en sida bli "mobil-anpassad" utan att den samtidigt blev sämre för desktopanvändare.
Om de blev bättre för mobil användare låter jag vara osagt, då jag inte änvänder mobil för att surfa på webben.

Skrivet av Svensktiger:

Liknande design på antingen desktop eller mobilversion gör att en eller i värsta fall båda får en sämre version än vad den skulle kunnat vara.
Och dagens "plattifiering" gör ju att väldigt många siter ser ut som McDonalds menyer.
Och det var praxis med flash på hemsidor ett tag, samma sak med autospelande videos eller ljud.
Praxis borde vara att göra en bra site, inte att göra som alla andra i hopp om att det skall bli bra.

Ni snackar om upplevda exempel, uppenbarligen såna där det inte fungerar.

Hade ni vetat om hur dagens verktyg fungerar så är dessa gjorda för att en produkt ska byggas och vara skalbar till olika storlekar och plattformar. Väldigt enkelt att häva ur sig att "man ska inte göra som alla andra", när alla siter i själva verket gör såhär, på grund av att mjukvara fungerar såhär. Både de ni gillar och ogillar.

Tangetbordskommentatorer, enkelt att sitta och tro att man skulle kunna ersätta någon CEO i att ta beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ni snackar om upplevda exempel, uppenbarligen såna där det inte fungerar.

Hade ni vetat om hur dagens verktyg fungerar så är dessa gjorda för att en produkt ska byggas och vara skalbar till olika storlekar och plattformar. Väldigt enkelt att häva ur sig att "man ska inte göra som alla andra", när alla siter i själva verket gör såhär, på grund av att mjukvara fungerar såhär. Både de ni gillar och ogillar.

Tangetbordskommentatorer, enkelt att sitta och tro att man skulle kunna ersätta någon CEO i att ta beslut.

Alltså hur dagen verktyg fungerar spelar ju ingen roll.
Webben är ju full av siter som klistrar in mallar och nöjer sig så.
Det måste finnas människor som stretar emot när site efter site faller för det traditionella försäljarsnacket om att "allt blir mobilt i framtiden".
Vilket ju helt klart är kvalificerat bulls*t.
Nej det är skrupellösa försäljare som tjatar på varenda kund exakt samma sk*t som gör att det ser ut som det gör.

Det är ju inga som helst problem att presentera olika siter för mobila och desktop användare.
Faktum är ju att många ställen gör just det (SWC tex. !).
Betydligt bättre än "one size fits all" lösningarna som trycks ner i halsen på oss idag.
Och det skulle inte förvåna mig om det blir mycket mindre jobb för utvecklarna i slutändan.

Permalänk
Medlem

Mobilanpassade hemsidor är alltid skräp, man behöver alltid göra mer för att komma dit man vill.
Tvingar alltid desktop-versionen på alla hemsidor

Permalänk
Medlem

Finns tre saker jag använder prisjakt till
1. Kolla vilken som är billigast på en specifik produkt jag tänkt köpa
2. Hitta produkter inom en viss produktkategori eftersom ingen internethandlare har alla produkter i sitt sortiment plus att de har dåliga filter. På prisjakt kan jag enkelt gå in i mobiltelefoner, välja OS, Skärmstorlek, minne osv och får fram en lista på kandidater
3. Kolla prisstatistik dels på produkten men även hos en butik, för att se så jag gör en bra deal.

Ett tag körde jag några bevakningar men vet inte om jag glömt bort funktionen eller mer inte "orkat" göra det.

Permalänk
Medlem

Tack och lov att man kan använda den gamla klassiska sidan. Är verkligen cringevarning på den nya.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kan ej ha listor på vänster sida.
Kan ej ändra position på objekt i listan.

Classic prisjakt, ja tack jag tar två.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5