Samsung arbetar på kamera som kan gömmas under telefonskärmen

Permalänk
Melding Plague

Samsung arbetar på kamera som kan gömmas under telefonskärmen

I takt med att telefoners skärmkanter krymper finns allt mindre plats för kameror och högtalare. Nu avslöjar Samsung att bolaget arbetar lösningar för att gömma kameror under skärmen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Spännande, hoppas de lyckas.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag använder i princip aldrig front-kameran. Har väl hänt att jag tagit nån selfie, men inte så jag direkt skulle dö om den försvann. Första mobilen jag ens skaffade som hade front-kamera var 2015. Så för min del kan de gärna ta bort den igen så man kan slippa ett jäkla hål i skärmen.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Varför ska de hålla på och krångla?! Sätt en till skärm på baksidan bara, så att man kan ta sina selfies med den riktiga kameran. Kameran på framsidan suger ju i alla fall så man vill inte ha den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Jag som flera använder aldrig någonsin selfikameran. Och när man köper en sprillans ny mobil idag av bättre mobil så de flesta förj-vliga ut milt sagt. Vissa klagar på att 10 döda svarta pixlar finns i deras display, men här handlar det snarare om hundratal pixlar som saknas. Och detta för en kamera som jag aldrig någonsin kommer att använda.

Så jag ser kamera bakom display som något riktigt bra, då kan de göra en mobil som passar fler. Jag har dock svårt att se hur de ska få en kamera bakom skärmen som passar de mest fåfänga personerna som dagligen måste ta en ny selfi.
Liksom selfikameran som finns på de bästa mobilerna idag är inte tillräckligt bra för allas behov.

Skrivet av Ozzed:

Varför ska de hålla på och krångla?! Sätt en till skärm på baksidan bara, så att man kan ta sina selfies med den riktiga kameran. Kameran på framsidan suger ju i alla fall så man vill inte ha den.

Såvida man inte prata om någon vikbar variant där displayen har fler syften så är det verkligen att krångla till det. Bättre är med en kamera som åker upp och det finns flera förslag på en roterbar kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag som flera använder aldrig någonsin selfikameran. Och när man köper en sprillans ny mobil idag av bättre mobil så de flesta förj-vliga ut milt sagt. Vissa klagar på att 10 döda svarta pixlar finns i deras display, men här handlar det snarare om hundratal pixlar som saknas. Och detta för en kamera som jag aldrig någonsin kommer att använda.

Så jag ser kamera bakom display som något riktigt bra, då kan de göra en mobil som passar fler. Jag har dock svårt att se hur de ska få en kamera bakom skärmen som passar de mest fåfänga personerna som dagligen måste ta en ny selfi.
Liksom selfikameran som finns på de bästa mobilerna idag är inte tillräckligt bra för allas behov.

Såvida man inte prata om någon vikbar variant där displayen har fler syften så är det verkligen att krångla till det. Bättre är med en kamera som åker upp och det finns flera förslag på en roterbar kamera.

Jag tycker att rörliga delar på en mobil låter som en eh... "suboptimal" idé. Sand, grus, fickludd, damm, med mera, kommer ju göra att en kamera som åker upp och ner snabbt fastnar och förlorar sin funktion, och lycka till att göra en sådan mobil IP67-certifierad.

Med en display på baksidan så slipper man rörliga delar och får dessutom alla de bonusfördelar som en extra display innebär.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Använder aldrig kameran på framsidan, men vore ju nice om den på baksidan var avsevärt bättre skyddad...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Alltså hellre att man har lite space för kameran, skiter fullständigt i om det blir en liten "ram" runt bara den inte tar för mycket plats. Edge to edge skärm är ju bara jobbigt för man råkar trycka hela tiden (testat på telefoner i butik)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att rörliga delar på en mobil låter som en eh... "suboptimal" idé. Sand, grus, fickludd, damm, med mera, kommer ju göra att en kamera som åker upp och ner snabbt fastnar och förlorar sin funktion, och lycka till att göra en sådan mobil IP67-certifierad.

Med en display på baksidan så slipper man rörliga delar och får dessutom alla de bonusfördelar som en extra display innebär.

Och alla negativa saker som dyrare mobil, tjockare, mer vikt, skörare, kanske offra batteri för att få ner dessa saker. Det blir svårare att få ett skyddande skall till mobilen.

Samsung Fold är dock ett exempel på när displayen har fler syften och då kan de negativa sakerna lättare motiveras.

Många säger att de använder selfikameran till videosamtal, det skulle veta hur vanligt dessa video-samtal är? Jag själv kan aldrig någongång komma på någon som ens skulle svara på ett sådant samtal från mig, dessutom faktisk ingen som ens har en sådan app på sin mobil.
-Vatusan mobin mobil var visst blotad med Google Duo, men det finns helt ärligt 0st personer som ens skulle uppskatta ett sådant samtal från mig. Och jag pratar med +100 personer i mobilen i veckan.

Permalänk
Medlem

Videosamtal är väl mera vanligt speciellt i asien. Inte sett någon använda det i norden i "vardagen" förutom typ när man är på arbetsresa kanske man tar ett videosamtal ibland dit hem.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker att rörliga delar på en mobil låter som en eh... "suboptimal" idé. Sand, grus, fickludd, damm, med mera, kommer ju göra att en kamera som åker upp och ner snabbt fastnar och förlorar sin funktion, och lycka till att göra en sådan mobil IP67-certifierad.

Med en display på baksidan så slipper man rörliga delar och får dessutom alla de bonusfördelar som en extra display innebär.

Kunde inte sagt det bättre själv. Rörliga delar i en telefon? Nej tack.
Hoppas Samsung gör framsteg på denna punkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Videosamtal är väl mera vanligt speciellt i asien. Inte sett någon använda det i norden i "vardagen" förutom typ när man är på arbetsresa kanske man tar ett videosamtal ibland dit hem.

Jag tänker mig mer prat med flick-/pojkvän och barn. Ringer jag upp en arbetskollega speciellt en kvinnlig sådan på jobbet med videosamtal så är det på gränsen att bli inkallad till personalchefen för ens beteende.

Permalänk

@Ozzed: Eller så återinför man bara den lilla spegeln som man ofta fann brevid kameran på telefonen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tänker mig mer prat med flick-/pojkvän och barn. Ringer jag upp en arbetskollega speciellt en kvinnlig sådan på jobbet med videosamtal så är det på gränsen att bli inkallad till personalchefen för ens beteende.

Det är förtås det jag syftade på hem till frugan/barnen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med en display på baksidan så slipper man rörliga delar och får dessutom alla de bonusfördelar som en extra display innebär.

Vilka "bonusfördelar"?

Att du kan visa en rolig meme på den skärmen när du ska fota dina kompisar så de ler vackert? Eller vad tänkte du egentligen göra med den skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Och alla negativa saker som dyrare mobil, tjockare, mer vikt, skörare, kanske offra batteri för att få ner dessa saker. Det blir svårare att få ett skyddande skall till mobilen.

Samsung Fold är dock ett exempel på när displayen har fler syften och då kan de negativa sakerna lättare motiveras.

Många säger att de använder selfikameran till videosamtal, det skulle veta hur vanligt dessa video-samtal är? Jag själv kan aldrig någongång komma på någon som ens skulle svara på ett sådant samtal från mig, dessutom faktisk ingen som ens har en sådan app på sin mobil.
-Vatusan mobin mobil var visst blotad med Google Duo, men det finns helt ärligt 0st personer som ens skulle uppskatta ett sådant samtal från mig. Och jag pratar med +100 personer i mobilen i veckan.

Kanske inte "klassiska" videosamtal men... Skype och facebook messenger och sådant använder jag flitigt så kamera behövs.

Jag tror inte det behöver bli så farligt mycket dyrare än vad en mobil med rörlig kamera skulle kosta. Lägg därtill att en sådan mobil säkerligen går sönder fortare så då behöver man köpa ny oftare.

Bäst av allt är såklart om de lyckas få till så kameran är under skärmen och har samma kvalitet som kameran på baksidan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Vilka "bonusfördelar"?

Att du kan visa en rolig meme på den skärmen när du ska fota dina kompisar så de ler vackert? Eller vad tänkte du egentligen göra med den skärmen?

Ltt hade en video om det nyligen. Man kan t. ex köra ollika appar på olika skärmar, så man slipper split screen. Tänk exempelvis att alltid ha mailen på den bakre skärmen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

borde fixa en liten kamera som man drar ut istället.

Permalänk
Medlem

Man har redan kameror under skärmarna idag. Fingeravtrycksläsaren på oneplus 6t är en kamera under skärmen. Det behövs väl bara mer utveckling så kommer man kunna få riktiga bilder genom skärmen.

Permalänk

förstår mig inte på er som inte använder front cam, hade aldrig köpt mobil utan den, hur kan ni inte ha videosamtal alls? förstår om någon inte tar selfies men videosamtal är ett måste

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns en jätteenkel lösning!

Lämna nån centimeter utrymme längst upp och längst ner och placera kamera, högtalare och fingeravtrycksläsare där. Som trenderna går nu går det knappt hålla i en mobil snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Det finns en jätteenkel lösning!

Lämna nån centimeter utrymme längst upp och längst ner och placera kamera, högtalare och fingeravtrycksläsare där. Som trenderna går nu går det knappt hålla i en mobil snart.

Skickades från m.sweclockers.com

har hellre en mobil med samma storlek men mer skärmyta anyday

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RsSpelensMakt:

förstår mig inte på er som inte använder front cam, hade aldrig köpt mobil utan den, hur kan ni inte ha videosamtal alls? förstår om någon inte tar selfies men videosamtal är ett måste

Jag googlade på det och 67% använder videosamtal, det minskas med ökande ålder: https://internetstiftelsen.se/docs/Svenskarna_och_internet_20...

Nå många använder inte alls videosamtal och tycker det är integritetskränkande, då den som ringer inte har med att göra med hur man just då ser ut. Ofta när man ringer vet man dessutom inte vad den andra gör, om den ligger i sängen etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det finns en jätteenkel lösning!

Lämna nån centimeter utrymme längst upp och längst ner och placera kamera, högtalare och fingeravtrycksläsare där. Som trenderna går nu går det knappt hålla i en mobil snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Benägen att hålla med. Visst de som vill kan ju kräva bättre kameror och mer skärmyta, men jag tycker det känns onödigt för de som inte behöver nästintill proffskvalitet på bilderna. Hellre bättre upplösning på skärmen och innovationer vad avser meny > app systemet. Bara en hög med fyrkanter som är mer eller mindre svåra att sortera och kategorisera känns gammalt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Det finns en jätteenkel lösning!

Lämna nån centimeter utrymme längst upp och längst ner och placera kamera, högtalare och fingeravtrycksläsare där. Som trenderna går nu går det knappt hålla i en mobil snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Mobilernas skärm är för liten för många, samtidigt vill de ej ha en större mobil. Vikbar telefon är en metod, men även där så tar kameran plats.

Jag ifrågasätter hur länge som folk står ut med ej helt täckande skärmar.
Angående hålla i en mobil utan att klicka fel, så går det lösa med mjukvara.

*edit*
Runt 2018 om flärpen, väldigt många som jag valde då att dölja den och placera ikonerna där uppe. Nu 2019 kommer hål i display som enligt mig ser förj-vligt ut, typ som man hade fått en spricka i glaset. Och det är just nu som folks behov av alternativ börja komma och det blir intressant att se hur lång tid det dröjer innan alternativen blir populära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RsSpelensMakt:

förstår mig inte på er som inte använder front cam, hade aldrig köpt mobil utan den, hur kan ni inte ha videosamtal alls? förstår om någon inte tar selfies men videosamtal är ett måste

Personligen skulle jag aldrig i livet ha videosamtal med flit. Enda gången jag har videosamtal är på distansmöten med jobbet där de ofta vill ha sånt, och då är jag alltid obekväm och slår av kameran till slut.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jobbigt när den tekniken finns. Folk kommer sätta upp sina egna speglarmed kameror i toaletter, omklädningsrum osv med superdolda kameror bakom glaset. Händer ju redan idag men lär bli värre om kamerorna går att dölja till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ltt hade en video om det nyligen. Man kan t. ex köra ollika appar på olika skärmar, så man slipper split screen. Tänk exempelvis att alltid ha mailen på den bakre skärmen.

Men hur praktiskt är det egentligen? Då ska man behöva vända på telefonen när man ska fram sin mejl? Dessutom vill jag ju ha mina fingrar på baksidan av telefonen, utan att råka öppna/skicka mejl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Ozzed: Eller så återinför man bara den lilla spegeln som man ofta fann brevid kameran på telefonen.
https://pbs.twimg.com/media/CUVYmnqWEAEfYN7.jpg

Vad det de som spegeln var till för?? Känner mig ovärdig att ha levt vid den tiden när sånt var vanligt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

När jag läser rubriken tänker jag: varför skulle dom inte arbeta med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods