Android-apps du inte klarar dig utan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Vilken sms-app rekommenderas?
Har för närvarande GO SMS Pro, men den har aldrig varit min kompis.
Har inga problem med att betala för kvalitet.

Beror väl på vad du är ute efter. Det jag är ute efter då det kommer till sms/mms är en så enkel app som möjligt som bara visar vem och vad. Messenger från Google uppfyller dessa krav.

Men vill man kunna ändra en massa så kanske det inte är rätt val. Dock kan man ju välja färg på kontakter/deras meddelanden.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Beror väl på vad du är ute efter. Det jag är ute efter då det kommer till sms/mms är en så enkel app som möjligt som bara visar vem och vad. Messenger från Google uppfyller dessa krav.

Men vill man kunna ändra en massa så kanske det inte är rätt val. Dock kan man ju välja färg på kontakter/deras meddelanden.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Kanske avinstallera och köra med originalet i nexusfemman är modellen. Tack för input!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

finns det nån app som kan spela in video & automatiskt spara på nån molntjänst ex:google drive/dropbox. dom jag hittat kostar pengar för att testa och resten är riktigt gamla eller fulla med trojaner/virus

Permalänk

en eller flera "-pay" appar är typ det viktigaste på min telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

finns det nån app som kan spela in video & automatiskt spara på nån molntjänst ex:google drive/dropbox. dom jag hittat kostar pengar för att testa och resten är riktigt gamla eller fulla med trojaner/virus

Uhm, är väl bara slå på sync från galleriet till Google drive?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyDBag:

en eller flera "-pay" appar är typ det viktigaste på min telefon

Instämmer! Google Pay så man kan betala med NFC och Tasker för automatisation av olika inställningar och funktioner!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

finns det nån app som kan spela in video & automatiskt spara på nån molntjänst ex:google drive/dropbox. dom jag hittat kostar pengar för att testa och resten är riktigt gamla eller fulla med trojaner/virus

På min android kör jag google photo auto sync på galleri, så allt laddas upp där automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

På min android kör jag google photo auto sync på galleri, så allt laddas upp där automatiskt.

om jag söker på google playstore så finns det ingen app med namnet "google photo auto sync" och med Google foto så går det inte att filma eller ta bilder. kan du berätta mer hur du gör och vilken app du använder ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

om jag söker på google playstore så finns det ingen app med namnet "google photo auto sync" och med Google foto så går det inte att filma eller ta bilder. kan du berätta mer hur du gör och vilken app du använder ?

Google Foto är en molntjänst där du lagrar dina foton och videos. I din kamerapp ställer du in autosync till Google Foto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Google Foto är en molntjänst där du lagrar dina foton och videos. I din kamerapp ställer du in autosync till Google Foto.

det är ju en kamera app ja letar efter,
om jag hade kunnat göra detta i kameraappen som följde med från början (sony) så hade jag ju inte behövt fråga.
dom inställningarna finns inte, ja kan välja om det ska sparas på sd-kort eller i minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

det är ju en kamera app ja letar efter,
om jag hade kunnat göra detta i kameraappen som följde med från början (sony) så hade jag ju inte behövt fråga.
dom inställningarna finns inte, ja kan välja om det ska sparas på sd-kort eller i minnet.

Backup till Google Foto har inget med kameraapp att göra.

Installera https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Starta appen och appen frågar väl till och med första gången man startar om man vill ta backup på bilder och videor. Tar du originalkvalitet kommer det dras från dina 15gb. Annars är det 16npx samt 1080p som är max.

Vid skapande av ny mapp på telefonen så ska det komma upp om du vill säkerhetskopiera denna mapp.

För att se vilka mappar som säkerhetskopieras öppnar du appen, öppnar menyn till höger och väljer enhetsmappar(lokalt på telefonen)

Ser du en överstruken molnikon på en mapp så säkerhetskopieras denna inte. Vill du göra detta öppnar du den och slår på detta.

Öppnar du en mapp som inte har denna ikon så borde det redan vara påslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Backup till Google Foto har inget med kameraapp att göra.

Installera https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.andr...

Starta appen och appen frågar väl till och med första gången man startar om man vill ta backup på bilder och videor. Tar du originalkvalitet kommer det dras från dina 15gb. Annars är det 16npx samt 1080p som är max.

1. Vid skapande av ny mapp på telefonen så ska det komma upp om du vill säkerhetskopiera denna mapp.

För att se vilka mappar som säkerhetskopieras öppnar du appen, öppnar menyn till höger och väljer enhetsmappar(lokalt på telefonen)

Ser du en överstruken molnikon på en mapp så säkerhetskopieras denna inte. Vill du göra detta öppnar du den och slår på detta.

Öppnar du en mapp som inte har denna ikon så borde det redan vara påslaget.

Förklarar du hur man säkerhetskopierar i google foto så kan jag det redan. detta är inte vad jag frågar efter.
1. okej är detta i telefonens inställningar, fotoappen eller i google foto. ?

fotoappen (original) så kan jag bara välja SD-minne & internt minne. nån form av "moln" i menyn existerar inte i den foto app som jag har. därför frågar jag efter en app som koplar ihop dessa två tjänster.

jag är ute efter en app som kan kopplas med Google foto / dropbox som när jag slutar inspelningen skickar filmen till molnet.?

Skrivet av Lodisen:

Uhm, är väl bara slå på sync från galleriet till Google drive?

galleriet ? menar du Album ? ja har då ingen "sync" funktion i album inställningarna ? kan du förklara mer ?

Permalänk
Skrivet av Xcalibur:

Förklarar du hur man säkerhetskopierar i google foto så kan jag det redan. detta är inte vad jag frågar efter.
1. okej är detta i telefonens inställningar, fotoappen eller i google foto. ?

fotoappen (original) så kan jag bara välja SD-minne & internt minne. nån form av "moln" i menyn existerar inte i den foto app som jag har. därför frågar jag efter en app som koplar ihop dessa två tjänster.

jag är ute efter en app som kan kopplas med Google foto / dropbox som när jag slutar inspelningen skickar filmen till molnet.?

Antar du menar typ "album" brukar den appen kallas. Den gör inte mycket mer nej men Google photo lägger upp allt i molnet ja (tror även filmer). Installerar du dropbox appen, kan du även där välja föra över allt till deras moln (automatiskt också).

Vet inte om det sen finns någon tjänst som kan göra båda delarna (tror inte det).

Är det svårt att testa själv?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Antar du menar typ "album" brukar den appen kallas. Den gör inte mycket mer nej men Google photo lägger upp allt i molnet ja (tror även filmer). Installerar du dropbox appen, kan du även där välja föra över allt till deras moln (automatiskt också).

Vet inte om det sen finns någon tjänst som kan göra båda delarna (tror inte det).

Är det svårt att testa själv?

japp google foto lägger upp dom filmer som jag manuellt synkar, fast inte automatiskt. hade faktiskt funderingar på om album kunde synka men näe

Citat:

Är det svårt att testa själv?

precis vad ja hållit på med dom senaste timmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

japp google foto lägger upp dom filmer som jag manuellt synkar, fast inte automatiskt. hade faktiskt funderingar på om album kunde synka men näe

precis vad ja hållit på med dom senaste timmarna.

Då har du nog stängt av automatisk syncning för videor, för hos mig syncas fillmer/videor till Google Foto så fort jag har filmat klart

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lanetalk
Specto. Hittills är det bara Backa Bowling i Göteborg som har stöd för Specto men häftigt att se detaljer kring ens slag.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

Förklarar du hur man säkerhetskopierar i google foto så kan jag det redan. detta är inte vad jag frågar efter.
1. okej är detta i telefonens inställningar, fotoappen eller i google foto. ?

fotoappen (original) så kan jag bara välja SD-minne & internt minne. nån form av "moln" i menyn existerar inte i den foto app som jag har. därför frågar jag efter en app som koplar ihop dessa två tjänster.

jag är ute efter en app som kan kopplas med Google foto / dropbox som när jag slutar inspelningen skickar filmen till molnet.?

galleriet ? menar du Album ? ja har då ingen "sync" funktion i album inställningarna ? kan du förklara mer ?

Det kommer upp en notis då en ny mapp hittas. Tex om du installerar instagram och tar en bild i den appen så kommer det skapas en ny mapp på din telefon där denna bil läggs. Då kommer en notis om att telefonen hittat en ny mapp och frågar om du vill säkerhetskopiera denna mapp eller inte.

En kameraapp som enbart sparar i molnet har jag svårt att tro att det finns för det låter ju rätt konstigt så att säga.

Får man vara nyfiken och fråga varför bilder och videor måste sparas i någon molntjänst så fort du fotar eller filmar?
Dessa ligger ju på telefonen på en gång. Och då man kommer till något ställe med wifi så säkerhetskopieras dessa. Så för vanliga människor så blir ju detta iaf minst 1 gång om dagen.

Tänker att om det är så bråttom så är det väl bättre att koppla telefonen till den datorn som du måste ha bilder och videor till på direkten för att editera eller vad du nu ska göra på en gång.
Det känns lite som en professionell fotograf skulle syssla med och då är väl knappast en mobiltelefon något man använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Det kommer upp en notis då en ny mapp hittas. Tex om du installerar instagram och tar en bild i den appen så kommer det skapas en ny mapp på din telefon där denna bil läggs. Då kommer en notis om att telefonen hittat en ny mapp och 1 frågar om du vill säkerhetskopiera denna mapp eller inte.

2 En kameraapp som enbart sparar i molnet har jag svårt att tro att det finns för det låter ju rätt konstigt så att säga.

Får man vara nyfiken och fråga varför bilder och videor måste sparas i någon molntjänst så fort du fotar eller filmar?
Dessa ligger ju på telefonen på en gång. Och då man kommer till något ställe med wifi så säkerhetskopieras dessa. Så för vanliga människor så blir ju detta iaf minst 1 gång om dagen.

Tänker att om det är så bråttom så är det väl bättre att koppla telefonen till den datorn som du måste ha bilder och videor till på direkten för att editera eller vad du nu ska göra på en gång.
Det känns lite som en professionell fotograf skulle syssla med och då är väl knappast en mobiltelefon något man använder?

1 precis den funktionen som jag inte söker efter.
2 nja inte enbart sparar i molnet men att synkningen går automatiskt utan frågor.

fick det att funka tillslut i google foto lite märkligt att just den funktionen är gömd i menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

japp google foto lägger upp dom filmer som jag manuellt synkar, fast inte automatiskt. hade faktiskt funderingar på om album kunde synka men näe

precis vad ja hållit på med dom senaste timmarna.

För mig synkar Google foto automatiskt till molnet.

Edit: Missade ditt sista inlägg. Bra att det löste sig! Däremot tycker jag att du bör vara lite mer öppen för råd eftersom det sas flera gånger i tråden att det fungerade men du sa nej =D