Epic Games spelklient tar användardata från Steam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Att Origin släpper sina egna utvecklade spel på Origin är normalt och likaså ifall Ubisoft, Blizzard gör detsamma.

Vad Epic gör att är att köpa upp tredjeparts och låsa dessa till sin egna platform.

Det är det jag pratar om. Sådan exklusivitet kan stanna hos konsoler.

Likväl så kostar det dig ingenting att få tillgång till dessa titlar, som det gör om du vill spela ett spel som endast finns till ps4. Jag har redan sagt att jag avskyr alla launcher - varesig det är steam, epic, origin eller vad som, och nu har jag förklarat varför jag inte tyckte din likneöse höll.
Jag sätter iallafall punkt här för att vi inte ska hamna i den klassiska internetsitsen där vi fortsätter argumentera om detaljer trots att vi i det stora hela är eniga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Nog för att det är bedrägligt, men:
Discord har gjort "detta" jättelänge och även gjort det öppet. Det syns när du installerar Discord och den frågar "Vill du importera dina 18 vänner från Steam?".

Hmm, jag installerade Discord för ett par veckor sen och fick ingen sån fråga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Likväl så kostar det dig ingenting att få tillgång till dessa titlar, som det gör om du vill spela ett spel som endast finns till ps4. Jag har redan sagt att jag avskyr alla launcher - varesig det är steam, epic, origin eller vad som, och nu har jag förklarat varför jag inte tyckte din likneöse höll.
Jag sätter iallafall punkt här för att vi inte ska hamna i den klassiska internetsitsen där vi fortsätter argumentera om detaljer trots att vi i det stora hela är eniga

Skickades från m.sweclockers.com

Klart det kostar mig. Det kostar min säkerhet, personliga uppgifter. Det kostar en hel att köpa spel på Epic Store.

Epic köper upp exklusivitet för att bli en stängd platform och detta tvingar folk att antingen handla där och bli inlåsta eller låta bli.
Precis som med konsolerna och sådan sorts exklusivitet ska ingen behöva lida för och absolut inte på PC.

Och snälla, snälla prata inte för mig och påstå att vi är eniga när vi uppenbarligen inte är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheBodyLotion:

@CFSsss: Låter som skitsnack, hittar flera deals varje vecka på r/GamesDeals där diverse nätbutiker oftast är billigare än Steams egna butik(och dessa butiker säljert oftast m. en steamnyckel). Sitter du och tror att chansen att hitta en liknande deal är lika stor när Epic Games har betalat exklusivt att enbart vara den enda butiken som får lov att sälja ett spel? Knappast.

Steamnycklarna som säljs på andra sidor för ett lägre pris är antingen köpta med stulna kreditkort eller så är dom köpta utanför din region (eg. Brasilien eller Ryssland) så tro inte att nycklarna du köper på cdkeys eller G2A är 100% moraliskt rena.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Klart det kostar mig. Det kostar min säkerhet, personliga uppgifter. Det kostar en hel att köpa spel på Epic Store.

Epic köper upp exklusivitet för att bli en stängd platform och detta tvingar folk att antingen handla där och bli inlåsta eller låta bli.
Precis som med konsolerna och sådan sorts exklusivitet ska ingen behöva lida för och absolut inte på PC.

Och snälla, snälla prata inte för mig och påstå att vi är eniga när vi uppenbarligen inte är det.

Det kostar precis lika mycket som det hade gjort på steam eller vilken annan klient som helst och du behöver inte betala 2000+ kr för att köpa Epiclaunchern som su behöver göra för att få tillgång till en ps4 exclusive. Men okej vi är inte eniga om nånting så peka gärna ut alla detaljerna vi skiljer oss åt. #PCMasterrace

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AppleMuffin:

Steamnycklarna som säljs på andra sidor för ett lägre pris är antingen köpta med stulna kreditkort eller så är dom köpta utanför din region (eg. Brasilien eller Ryssland) så tro inte att nycklarna du köper på cdkeys eller G2A är 100% moraliskt rena.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är sant men det pratas inte om gråsidor nu utan faktiska auktoriserade återförsäljare som säljer Steam nycklar som fås av utvecklare som åter igen kan generera dom gratis via Steam.

Skrivet av Dumbullen:

Det kostar precis lika mycket som det hade gjort på steam eller vilken annan klient som helst och du behöver inte betala 2000+ kr för att köpa Epiclaunchern som su behöver göra för att få tillgång till en ps4 exclusive. Men okej vi är inte eniga om nånting så peka gärna ut alla detaljerna vi skiljer oss åt. #PCMasterrace

Skickades från m.sweclockers.com

Jag syftade på att det kostar min säkerhet, personliga uppgifter. Inte att det kostar något pris såsom valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Jag syftade på att det kostar min säkerhet, personliga uppgifter. Inte att det kostar något pris såsom valuta.

Och den kostnaden är exakt samma oavsett var du handlar. Uppenbarligen är den sub-par hos Steam som inte ena krypterar datan. Det är dessutom inget nytt med att olika launchers har exklusiva titlar. Om ditt issue är att du behöver registrera din data till flera företag, varför tyckte du då att det var ok om t.ex origin har sina egna titlar låsta? Kostnaden för dig är exakt den samma oavsett - ytterligare ett företag som får din data.
Så för att återgå till vad detta började med - att din liknelse till konsolexclusivity inte höll, vad är din poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Steamnycklarna som säljs på andra sidor för ett lägre pris är antingen köpta med stulna kreditkort eller så är dom köpta utanför din region (eg. Brasilien eller Ryssland) så tro inte att nycklarna du köper på cdkeys eller G2A är 100% moraliskt rena.

Även auktoriserade återförsäljare har reor, vilket är varför vi också har reor i Steam. Den dynamiken med flera auktoriserade återförsäljare förlorar vi med Epic Games Store.

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Och den kostnaden är exakt samma oavsett var du handlar.

Nej.
Om ditt issue är att du behöver registrera din data till flera företag, [/quote]
Det är inte vad jag pratar om.

Skrivet av Dumbullen:

varför tyckte du då att det var ok om t.ex origin har sina egna titlar låsta?

Har inget problem med att Origin, Blizzard, Uplay släpper sina egna utvecklade spel på sin egna launcher.

Vad jag har problem med är vad Epic gör, köper upp exklusivitet och snor titlar som annars skulle komma till valfria launchers.

Skrivet av Dumbullen:

Kostnaden för dig är exakt den samma oavsett - ytterligare ett företag som får din data.

Nej. Steam, Blizzard, Uplay, Origin har alla vanliga säkerhetsfunktioner. Epic erbjuder inte ens 2FA samt Tencent äger en stor del av Epic.

Skrivet av Dumbullen:

Så för att återgå till vad detta började med - att din liknelse till konsolexclusivity inte höll, vad är din poäng?

Skickades från m.sweclockers.com

Att Epic tvingar folk till deras platform genom att köpa upp utvecklares titlar som annars skulle kunnats köpa på valfri launcher.

Och som jag sade, sådan sorts exklusivitet kan stanna hos konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flibbertigibbet:

Nej nej och nej. Konsumenter vinner INGET på att Epic är en parasit och köper upp exsklutivitet och tvingar folk till att låsa sig in på deras plattform. Konsumenter förlorar endast genom att köpa på Epic Store som erbjuder dig värdelös säkerhet och risken att din data blir spridd, att du blir spionerad på från kina då Tencent äger skrämmande stor del av Epic. Du får heller inga tjänster/features som gynnar dig som på Steam.

Varför ljuger du och hittar på?

Vilken tur att Steam slutade med detta för många år sedan (När dom lade ner Greenlight och öppnade Steam Direct) och låter alla släppa sina spel på Steam till en kostnad av 1000kr. Höga kostnader? Jo tjena!

Du missar att de tar 30 % utöver dessa 1000 kr. Nu kan ALLA släppa "spel" på steam. Lycka till att hitta bra spel som konsument när det släpps massa dynga och rena assetflips. Inte så kul för de som verkligen gör ett försök att göra bra spel heller, man syns inte på plattformen pga all dynga.

De där 30 procenten och all annan skatt/moms här i Sverige ger dig runt en 25 kr för ett spel sålt för 100 kr om ens det som utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Nocto:

Du missar att de tar 30 % utöver dessa 1000 kr. Nu kan ALLA släppa "spel" på steam. Lycka till att hitta bra spel som konsument när det släpps massa dynga och rena assetflips. Inte så kul för de som verkligen gör ett försök att göra bra spel heller, man syns inte på plattformen pga all dynga.

De där 30 procenten och all annan skatt/moms här i Sverige ger dig runt en 25 kr för ett spel sålt för 100 kr om ens det som utvecklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Har inget problem att hitta bra spel på Steam. Lär dig att sätta upp dina filter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej, ALLA snor inte datan bara för att den är lagrad i en fil på användarens dator. Det är INTE vad vi som användare ska acceptera.

Hur kan det inte vara Epics fel att deras mjukvara tar data ur Steams filer utan att ens fråga användaren? Mycket konstigt påstående.

Om det är Valve som samlat in datat så är det deras ansvar att lagra den på ett skyddat sätt.

Om steam hade lagrat lösenord eller kreditkorts uppgifter i en textfil, är det Valves fel om dessa kommer på vift eller är det personerna som utnyttjar möjligheten att sno dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Skrivet av svolter:

Om det är Valve som samlat in datat så är det deras ansvar att lagra den på ett skyddat sätt.

Om steam hade lagrat lösenord eller kreditkorts uppgifter i en textfil, är det Valves fel om dessa kommer på vift eller är det personerna som utnyttjar möjligheten att sno dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet så är det olagligt att göra dataintrång.

Men eftersom det är inte är skyddat så kanske det helt plötsligt är rättfärdigat/lagligt?

Som någon stolle över sade, finns det ute i det fria så får man ju så klart stjäla fritt!

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Du missar att de tar 30 % utöver dessa 1000 kr. Nu kan ALLA släppa "spel" på steam. Lycka till att hitta bra spel som konsument när det släpps massa dynga och rena assetflips. Inte så kul för de som verkligen gör ett försök att göra bra spel heller, man syns inte på plattformen pga all dynga.

De där 30 procenten och all annan skatt/moms här i Sverige ger dig runt en 25 kr för ett spel sålt för 100 kr om ens det som utvecklare.

Är nog få som säljer spel som enskild näringsidkare.

En mindre utvecklare får kanske 98 % av intäkterna när de säljer aktiveringskoder via deras egna hemsida. Bra mycket bättre deal/affär än att köra Epic Games Store exklusivt. Bara väga hur mycket man ska göra reklam för andra försäljningskanaler av Steam-spelen än Steam.

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Ingen här snackar om G2A.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Seriöst, vem fan bryr sig?
Origin har t.ex. sedan start dragit hur mycket data som helst från klienten och din dator, fick hur mycket skit som helst men ingen som i slutändan bryr sig.
Hur mycket data delar vi med Steam? Antagligen mer än vad folk är bekväma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Steamnycklarna som säljs på andra sidor för ett lägre pris är antingen köpta med stulna kreditkort eller så är dom köpta utanför din region (eg. Brasilien eller Ryssland) så tro inte att nycklarna du köper på cdkeys eller G2A är 100% moraliskt rena.

Skickades från m.sweclockers.com

r/gamedeals listar bara auktoriserade återförsäljare så nej. Sedan vist finns det sidor som säljer nycklar som kan komma från vart som helst men det betyder inte att alla butiker gör detta, utan bara ett fåtal sysslar med sådant.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svolter:

Om det är Valve som samlat in datat så är det deras ansvar att lagra den på ett skyddat sätt.

Om steam hade lagrat lösenord eller kreditkorts uppgifter i en textfil, är det Valves fel om dessa kommer på vift eller är det personerna som utnyttjar möjligheten att sno dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu var dock det jag skrev att det är Epics fel att deras egen mjukvara gör vad den gör, inget annat. (Något jag tycker är helt bisarrt att man ska behöva påpeka, men sådant var inlägget jag besvarade.)

Valve har ett ansvar, men det gör inte Epics agerande mer okej.

Utöver det hänvisar jag till ett av mina andra tidigare inlägg:

Skrivet av evil penguin:

Jag säger inte att Steam/Valve inte ska göra sitt bästa att skydda datan, jag tycker t.o.m. att jag ganska tydligt höll med om detta i ett tidigare inlägg ("Sedan kan jag hålla med om Steam borde skydda datan bättre" #17831836 ).

Däremot håller jag fast vid att det helt oavsett hur bra nu Steam sköter detta inte på något sätt påverkar att Epic rimligen får ansvara för sitt eget agerande. Att de tar potentiellt känslig data från filer på användarens dator som deras mjukvara inte borde röra är ingen annans fel än deras eget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Seriöst, vem fan bryr sig?
Origin har t.ex. sedan start dragit hur mycket data som helst från klienten och din dator, fick hur mycket skit som helst men ingen som i slutändan bryr sig.
Hur mycket data delar vi med Steam? Antagligen mer än vad folk är bekväma med.

Och som resultat har misstänksamheten gentemot Origin varit - och fortsätter vara - stor.
Pratar du om Origin i kretsar utanför de Battlefield-frälsta kommer du höra fräsningar likt om du vore Döden själv som tar sådana hädelse-ord i mun.

Skulle det uppstå en liknande situation med Steam som den som orsakade de stora misstankarna gentemot Origin så kommer det finnas ett särskilt tryck. Medan många upplever sig fast med Steam så har plattformen också många som ivrigt granskar allting Valve sysslar med och som är snabba att få opinion för sin sak. De försiktiga förändringar som skett för att göra Steam något mer kundorienterat har inte kommit ur Steam och Valves goda vilja - utan genom tydliga konsumentkrav.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tar inte historien slut där med Epic Games, då de även samlar in data från anslutningscertifikat och diverse registernycklar i windows och skickar till tracking.epicgames.com och tracking.unrealengine.com. Deras program har även strulat runt med DLL filer lite här och var i datorn. Epic Games spelklient är utan tvekan spyware.

Inte mina bilder
Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter mer och mer lockande med sandlådor för respektive applikation likt hur smartphones fungerar (eller exempelvis windowsappar för den delen hur bespottat det än mp vara). Eller ja, det finns fler exempel än det som bara används för "appar" såklart. Anyways, Windows upplägg är som klippt och skuren behörighersmässigt för att applikationer ska få göra typ vad de vill så det här är knappast första eller sista gången det här händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det låter mer och mer lockande med sandlådor för respektive applikation likt hur smartphones fungerar (eller exempelvis windowsappar för den delen hur bespottat det än mp vara). Eller ja, det finns fler exempel än det som bara används för "appar" såklart. Anyways, Windows upplägg är som klippt och skuren behörighersmässigt för att applikationer ska få göra typ vad de vill så det här är knappast första eller sista gången det här händer.

Svårt att lägga en launcher/installerare i en sandlåda för sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Svårt att lägga en launcher/installerare i en sandlåda för sig.

Ugh. Skrev ett längre svar och kom åt fel ställe pp mobilskärmen.
aja. Ja det går att lösa genom att launcern får installera spelet i sin egen låda. Inceptionstyle . Som att installera mjukvara på sin linuxdist i virtualbox så inte så märkvärdigt kanske hehe.
Men ja launchers är inte bästa mjukvaran för sandlådorn kanske och en del sv MS styrka ligger i friheten. I know i know.
Men visst hade det varit skönt om mjukvara inte hade fri tillgång att göra allt de självs önskade utsn behövde fråga om lov med behörighetskrav. Lite oftare än idag iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Svårt att lägga en launcher/installerare i en sandlåda för sig.

Inte alls! Jag kör mina andra Steamkonton i Sandboxie som jag kallat SteamAlt.

Fungerar otäckt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ugh. Skrev ett längre svar och kom åt fel ställe pp mobilskärmen.
aja. Ja det går att lösa genom att launcern får installera spelet i sin egen låda. Inceptionstyle . Som att installera mjukvara på sin linuxdist i virtualbox så inte så märkvärdigt kanske hehe.
Men ja launchers är inte bästa mjukvaran för sandlådorn kanske och en del sv MS styrka ligger i friheten. I know i know.
Men visst hade det varit skönt om mjukvara inte hade fri tillgång att göra allt de självs önskade utsn behövde fråga om lov med behörighetskrav. Lite oftare än idag iaf...

Skrivet av Flibbertigibbet:

Inte alls! Jag kör mina andra Steamkonton i Sandboxie som jag kallat SteamAlt.

Fungerar otäckt bra!

I nuläget kan inte klienter som GOG Galaxy och Steam fullständigt använda applikationsvirtualisering. De installerar ju services på burken o.s.v. Sen kan ju allt som körs i samma sandlåda sno data hur de vill, mer eller mindre.

Även om du hade en klient som skapade en sandlåda per spel så måste du ju kunna lita på klienten och köra den nativt.

På GNU/Linux kan du väl köra Steam i chroot däremot. Men på Linux blir det ett litet icke-problem då inga andra launchers fungerar nativt på Linux. Då finns det ju inget att separera...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

I nuläget kan inte klienter som GOG Galaxy och Steam fullständigt använda applikationsvirtualisering. De installerar ju services på burken o.s.v. Sen kan ju allt som körs i samma sandlåda sno data hur de vill, mer eller mindre.

Även om du hade en klient som skapade en sandlåda per spel så måste du ju kunna lita på klienten och köra den nativt.

På GNU/Linux kan du väl köra Steam i chroot däremot. Men på Linux blir det ett litet icke-problem då inga andra launchers fungerar nativt på Linux. Då finns det ju inget att separera...

Motsäger dig inte på något sätt men för mig har det inte vart några problem än så länge och jag kan starta spel via Steam även om det är aktivt i Sandboxie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag säger inte att Steam/Valve inte ska göra sitt bästa att skydda datan, jag tycker t.o.m. att jag ganska tydligt höll med om detta i ett tidigare inlägg ("Sedan kan jag hålla med om Steam borde skydda datan bättre" #17831836 ).

Däremot håller jag fast vid att det helt oavsett hur bra nu Steam sköter detta inte på något sätt påverkar att Epic rimligen får ansvara för sitt eget agerande. Att de tar potentiellt känslig data från filer på användarens dator som deras mjukvara inte borde röra är ingen annans fel än deras eget.

Yes. Om banken har dålig säkerhet bör de klandras, men tjuvarna har såklart störst skuld ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fortfarande inget tvång för spel och program att använda kopieringsskydd på Steam. Du får ingen separat "installer", men du kan ta säkerhetskopia på dina spel utan DRM och använda utan Steam i framtiden.

Går det installera dessa säkerhetskopior på andra datorer, utan att installera steam?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Marknaden för användardata kommer att krasha, hårt.
Och ju snabbare det händer ju bättre för alla användare.

Varför? Känns som om det kommer bli tvärtom i framtiden. Allt kommer vara gratis och så säljer man sin själ. Kolla tex. på TCL i USA. Den TVn kostar inte mycket men å andra sidan så finns det inbyggd reklam och så blir ens användning kartlagd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, jag installerade Discord för ett par veckor sen och fick ingen sån fråga.

Inte jag heller (men betydligt längre bak i tiden).
Lika bra att vika sig en foliehatt och köra allt i separata vm's, typ https://www.qubes-os.org/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur