Kan inte boota Windows 10-installation från USB efter installation av Linux Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av bezzan:

@panpo98: Hej,
Har provat med både det gamla usb minnet, som jag installerade Linux med i samma burk och ett sprillans. Både är iofs av samma märke Kingston. Provade att ändra till Bios istället för UEFI i Rufus, då byts ju även filsystemet till NTFS.

Jag är inte säker men att ändra båda samtidigt i Rufus kan ha varit ett misstag.

Du bör testa ändra under "Partition scheme" som jag gjorde. Låt de andra vara på de förvalda alternativen. Funkar inte det testar du att ändra andra saker som bios/UEFI i Rufus.

Glöm inte att välja vilken ISO fil som Rufus ska använda.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Hej,
Ber om ursäkt. Det var det jag menade, alltså man ser setup.exe och en massa andra filer och mappar.

Permalänk
Medlem

Om du använt minnet tidigare för att installera Linux, så hittades det då av bios.
Det troliga är att det inte finns något boot-block på usb-pinnen i nuläget.
Ett sätt att verifiera det är att testa i den stationära datorn (och avbryta när du ser att windows-loggan kommer upp ifall det ändå funkar)

Testa på nytt att lägga på linux-iso.n som du gjorde första gången och se om din maskin hittar den i nu-läget eller om du fått in något knasigt val i bios).
(Bara för att konstatera att den faktiskt hittar och kan göra en USB-boot)

Testa att ha USB:t i usb2-porten inte i usb3 (blå).
Har du hittat boot-menyn via F11-F12 eller nått?

Permalänk
Medlem

@lassesjo: Hej,
Provade nu att köra stickan i stationära datorn. Stände av och slog på datorn och den bootade direkt från USB stickan. Så då borde d inte va något problem med USB minnet?

Går det att lägga upp bilder här i tråden? Känns tråkigt för datorn är en HP elitebook 850 g3 så den är ganska bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

@bezzan: Jag använder imgur för att lägga upp bilder https://www.youtube.com/watch?v=U-WUK7EM1fk

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Så här kommer lite bilder. Vart är det fel?

Permalänk
Medlem

Har du testat val F9
Sökte på nätet, hittade detta : Boot laptop from USB
Antar att detta är testat, men hur ser det ut när du kör via F9

Permalänk
Medlem

@lassesjo:

Permalänk
Medlem

Hej alla hjälpsamma själar! På ngt sjukt sätt fanns helt plötsligt mitt USB i boot menu. Det enda som ja gjorde skillnad mot tidigare är att ja satte i USB minnet under uppstart!?!?

Tack så mycket för att ni tog er tid.

Dock har jag fått ett nytt problem :S Kan någon förklara hur ja löser detta i Linux mint. Bifogar bild
Alltså då menar ja förklara så att ett barn förstår :D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av bezzan:

Hej alla hjälpsamma själar! På ngt sjukt sätt fanns helt plötsligt mitt USB i boot menu. Det enda som ja gjorde skillnad mot tidigare är att ja satte i USB minnet under uppstart!?!?

Tack så mycket för att ni tog er tid.

Dock har jag fått ett nytt problem :S Kan någon förklara hur ja löser detta i Linux mint. Bifogar bild
Alltså då menar ja förklara så att ett barn förstår :D:D

https://i.imgur.com/EUQW3qQ.jpg

Du ska ta bort alla partitioner där och trycka nästa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@bezzan: Och när installationen meddelar att den startar om efter 10 sekunder så kan du dra ut USB minnet för att undvika att datorn bootar USB minnet igen (evig boot loop).

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!! Tack igen allihopa! Hade givit upp men några av er fortsatte med tips vilket gjorde att ja försökte en sista gång. Nu har ja win 10 installerat och det funkar utmärkt! Nyttig läxa att man ibland inte ska ge sig ut på för djupt vatten:)

Permalänk
Medlem

Bra jobbat

Permalänk

Spännande läsning med ett lyckligt slut🙂 vad bra att du inte gav upp, eller ja... Det gjorde du ju men det gick ju bra ändå🤣

Skickades från m.sweclockers.com