Underklockning med Intel Extreme Tuning

Permalänk
Medlem

Underklockning med Intel Extreme Tuning

Hej, hoppas jag kom någorlunda rätt med min tråd, om inte får ni gärna flytta den.

En snabb fråga, jag sitter på en laptop med intel 8750h. I tidigt skede blev jag rekommenderad att underklocka CPUn för att skippa maxrpm på fläktarna och värmethrottling. Intels egna program (Intel Extreme Tuning Utility) verkar vara det folk på internet rekommenderar om man ska pilla med volt på låsta processorer. Men nu har jag stött på problem, det spelar ingen roll vilken óffset voltage jag kör, efter ett par omstarter av datorn så nollas volten och intels program hänvisar att programmet har kraschat pga instabilitet. Låter egentligen rimligt, men det som stör mig är att datorn aldrig uppvisar symtom på faktisk instabilitet, jag kan spela, stresstesta datorn i timmar och allt är perfekt, och underklockningen stannar i ett par dagar. Men sen nollställs allt. Så min fråga är, är det chippet som inte klarar någon större underklockning eller är det programmet som inte förmår att behålla ändringen? Av ren optimeringsfråga. En av mina teorier är att jag "unpluggar" datorn ofta från sin primära arbetsstation och på något sätt bråkar med min underklockning. Anledningen till att jag är så intresserad av ett svar är för det är guld när datorn är underklockad, ljudnivån och prestandan är underbar, på en annars väldigt varm CPU.

Trevlig kväll på er,
Gw

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk

Undervoltar min 7700hq med XTU och den klarar mer undervoltning belastad än obelastad.

Under belastning med prime95 (max heat) klarar min 7700hq -0.150V och obelastad typ lite websurfning ungefär -0.135V, med lite säkerhetsmarginal så kör jag -0.125V och har aldrig haft några problem.

Så testa undervolta din 8750h både när den är belastad (prime95) och obelastad (websurfning) för att se var gränsen går, backa sen tillbaka litegrann för att få en säkerhetsmarginal.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@Stefanp67: Tack för ditt svar. Mitt problem är att underklockning nollas endast vid omstart av datorn. Aldrig vid användning, varken tung belastning eller slösurf. Det är därför jag är osäker på om det har med min underklockning att göra eller det händer något vid omstart med programmet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk

@HerrGw:

Då förstår jag problemet, vid omstart så glömmer XTU undervoltningen. För att fixa det kan du göra som jag gjorde, lägg upp ett schemalagt jobb som lägger tillbaka undervoltningen automatiskt.

Principen är att applicera undervoltningen med xtucli.exe ca 30 sek efter tjänsten xtuservice har startat:

1. Skapa ett schemalagt jobb i schemaläggaren som går under SYSTEM kontot se bild nedan.

2. Lägg till utlösaren (schemat) att jobbet ska gå 30 sek efter xtuservice har startat, se bild nedan.

3. Lägg till åtgärden att starta ett program enligt bilden nedan.

Program: "C:\Program Files (x86)\Intel\Intel(R) Extreme Tuning Utility\Client\XtuCLI.exe"
Argument: -t -id 34 -v -125

-t betyder "tune"
-id 34 betyder "offset voltage"
-v -125 betyder "value -125mV = -0.125V" du har förmodligen ett annat värde här

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

@Stefanp67:Ska titta på det under kvällen o se om jag lyckas få ihop det. Tack för din tid!
Mvh

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk

Ett tips om du vill "tuna" annat är att öppna ett kommandofönster och skriva:

"C:\Program Files (x86)\Intel\Intel(R) Extreme Tuning Utility\Client\XTUCli.exe" -i -all

Då får du upp alla id som kan "tunas", sen är det bara lägga till fler åtgärder i schemaläggaren i samma jobb enligt principen:

"C:\Program Files (x86)\Intel\Intel(R) Extreme Tuning Utility\Client\XTUCli.exe" -t -id <id> -v <värde>

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB